Valve släpper Proton 9.0 i stabil version

Permalänk
Melding Plague

Valve släpper Proton 9.0 i stabil version

Bättre stöd för Nvidia-grafikkort och processorer med många kärnor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Är så grymt taksam för steams satsning med proton! <3

Permalänk

Vill gärna gå över till linux igen, men det är främst en (stor) sak som oroar mig.

Spelande...hur fungerar linux med dessa anti-cheat system som implementeras i dagens spel? Och hur fungerar spelande överlag med både nvidia- och amd-gpuer?

Sen finns det även några andra punkter som oroar mig...

Finns det bra motsvarigheter till adobes produkter och då främst photoshop och premiere om man jobbar med redigering emellanåt? Samt, finns det bra/enkla program så man kan kalibrera/profilera skärmar för att få en mer korrekt bild på skärmen?

Visa signatur

Bärbar:Lenovo Legion Pro 7i 16 - Intel Core i9-14900HX - RTX 4080 12GB GDDR6 - 32 GB DDR5-5600MHz - 2x4TB M.2 SSD | LG UltraGear 38GN950 | Acer Predator XB271HU | Klipsch Reference R-51PM | Hifiman Sundara Stealth Revision | Shure MV7 | Glorious GMMK Pro | Logitech Pro X Superlight | Platta: Ipad 9th Gen | Nätverk: Unifi Dream Router

Twitch: https://www.twitch.tv/revolt_III

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolt_III:

Vill gärna gå över till linux igen, men det är främst en (stor) sak som oroar mig.

Spelande...hur fungerar linux med dessa anti-cheat system som implementeras i dagens spel? Och hur fungerar spelande överlag med både nvidia- och amd-gpuer?

Sen finns det även några andra punkter som oroar mig...

Finns det bra motsvarigheter till adobes produkter och då främst photoshop och premiere om man jobbar med redigering emellanåt? Samt, finns det bra/enkla program så man kan kalibrera/profilera skärmar för att få en mer korrekt bild på skärmen?

Är väl bara testa? Inte som att Windows försvinner för att man installerar Linux på en partition.

För att svara på några av frågorna så funkar vissa anticheat och andra inte, t.ex. easy anticheat till apex legends och the finals vet jag fungerar av egen erfarenhet men har läst att det inte längre går att spela Battlefield-vilket nummer i ordningen vi nu är på pga. anticheat-problematik.

Generellt funkar både AMD och nvidia men AMD har bättre open source-stöd och fungerar out of the box utan att göranågot medan nvidia kräver handpåläggning med manuell installation av drivrutiner.

Jag gör enklare redigering av bilder med GIMP som är ett open source-alternativ till Photoshop. Fungerar fint och går nog att använda till relativt avancerade grejor men arbetsflödet är ju aningens annorlunda än Adobes och kan behöva invänjning. Finns alternativ som t.ex. Gimpshop som ska göra GIMP mer användarvänligt för folk som är vana Photoshop men vet inte hur bra de är.

Videoredigering har jag dålig koll på och kalibrering av skärm gör du väl ändå i skärmens meny och inte operativsystemet?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolt_III:

Finns det bra motsvarigheter till adobes produkter och då främst photoshop och premiere om man jobbar med redigering emellanåt? Samt, finns det bra/enkla program så man kan kalibrera/profilera skärmar för att få en mer korrekt bild på skärmen?

Nej., nej och nej

Kalibrera/profilera skärmar går, men utmaningen ligger sen i hur olika program tolkar informationen.

Sen finns exempelvis DaVinci Resolve, men det är sämre än macOS- och Windows-utgåvorna.

Permalänk
Medlem

Lite kul att den här nyheten kommer samtidigt som flera nyheter om f-ups från Microsoft, lär ju ge folk en knuff åt Linux-hållet.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Hur står sig Proton mot Wine?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Hur står sig Proton mot Wine?

Proton är baserat på wine men lägger till stöd för fler spel.

Permalänk
Medlem

Intressant att just Gollum listas som spelbart. Det var ju inte ens spelbart till plattformarna det egentligen släpptes till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolt_III:

Vill gärna gå över till linux igen, men det är främst en (stor) sak som oroar mig.

Spelande...hur fungerar linux med dessa anti-cheat system som implementeras i dagens spel? Och hur fungerar spelande överlag med både nvidia- och amd-gpuer?

Sen finns det även några andra punkter som oroar mig...

Finns det bra motsvarigheter till adobes produkter och då främst photoshop och premiere om man jobbar med redigering emellanåt? Samt, finns det bra/enkla program så man kan kalibrera/profilera skärmar för att få en mer korrekt bild på skärmen?

https://areweanticheatyet.com/ Sammanfattningsvis är väl anti cheat en av dom största problemen tyvärr...

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Proton är baserat på wine men lägger till stöd för fler spel.

Tack!
Då fortsätter jag med Wine.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Tack!
Då fortsätter jag med Wine.

Det finns ju inget motsatsförhållande här, man kan ha båda samtidigt och använda det som funkar bäst beroende på vad man gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det finns ju inget motsatsförhållande här, man kan ha båda samtidigt och använda det som funkar bäst beroende på vad man gör.

Nä, men då gör det ju ingen direkt skillnad på min spelserver om det är spel som redan stöds av Wine.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av maweric:

Nä, men då gör det ju ingen direkt skillnad på min spelserver om det är spel som redan stöds av Wine.

Så som jag förstått det så är det väl flera optimeringar som bakats in i proton, så att köra saker igenom proton lagret nu är mest rekommenderade lösningen.
Jag älskar min steam deck för jag har tills nu inte stött på ett enda spel jag inte kunnat starta o lira, och har sett 3 stora milestone uppdateringar på proton under tiden jag ägt den.

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem

Ersatte min Windows-installation på speldatorn med Ubuntu och Steam med Proton för ett bra tag sedan och har inget intresse att öht köra Windows igen någonsin för något. (Alla andra datorer (för andra syften) kör andra OS såklart sedan flera årtioenden).
Wine nuförtiden fungerar så oerhört mycket bättre än på sent 90tal men det är som om folk tror att det fortfarande är 90tal när de försöker hitta ursäkter för att de inte kan lämna windows.

Sedan ett halvår tillbaka bytt grafikkort till ett 7800xt istället för att köra Nvidia för att kunna köra opensource-drivrutiner etc. och det fungerar kalasbra. Raytracing etc. fungerar out of the box också även genom Proton.

Kör alltid Proton Experimental och så 9an är rätt beprövad sedan ett tag tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

En massa text

Samma för mig, kommer aldrig köra windows nåt mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Lite kul att den här nyheten kommer samtidigt som flera nyheter om f-ups från Microsoft, lär ju ge folk en knuff åt Linux-hållet.

Hade inte Riot i onsdags bestämt sig att aktivera sin jävla kernel skit så hade jag inte haft mycket problem med att prova dualboot iaf. Men som det ser ut just nu så får det bli först när jag ändå måste installera om datorn. Så blir nog dualboot från nästa datoruppgradering om inget händer.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolt_III:

Vill gärna gå över till linux igen, men det är främst en (stor) sak som oroar mig.

Spelande...hur fungerar linux med dessa anti-cheat system som implementeras i dagens spel? Och hur fungerar spelande överlag med både nvidia- och amd-gpuer?

Sen finns det även några andra punkter som oroar mig...

Finns det bra motsvarigheter till adobes produkter och då främst photoshop och premiere om man jobbar med redigering emellanåt? Samt, finns det bra/enkla program så man kan kalibrera/profilera skärmar för att få en mer korrekt bild på skärmen?

För mig som slutade med MP för länge sedan är det inget problem. 😆

Tycker Proton funkat ypperligt på Steam Decken. Kul att utvecklingen går frammåt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hade inte Riot i onsdags bestämt sig att aktivera sin jävla kernel skit så hade jag inte haft mycket problem med att prova dualboot iaf. Men som det ser ut just nu så får det bli först när jag ändå måste installera om datorn. Så blir nog dualboot från nästa datoruppgradering om inget händer.

Har du lite kraftigare dator kan en VM vara ett tips för att känna in operativsystemet och vilken dist du kan tänka dig använda vid en eventuell övergång. Det är väldigt enkelt att komma igång med och då kan du peta lite med det samtidigt som du gör annat förutsatt att du har flera skärmar eller en lite större skärm som tv eller ultrawide.

Dual boot är såklart bättre om din dator inte har resurser över eller när du väl bestämt dig och påbörjar resan över men vill man krångla så lite som möjligt i början är VM att rekommendera för att känna sig fram i egen takt.
Vill man bara kika in operativsystemet behövs inte mycket resurser; det är först om man börjar testa program som det krävs mer beroende på vad man vill köra, såklart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Har du lite kraftigare dator kan en VM vara ett tips för att känna in operativsystemet och vilken dist du kan tänka dig använda vid en eventuell övergång. Det är väldigt enkelt att komma igång med och då kan du peta lite med det samtidigt som du gör annat förutsatt att du har flera skärmar eller en lite större skärm som tv eller ultrawide.

Dual boot är såklart bättre om din dator inte har resurser över eller när du väl bestämt dig och påbörjar resan över men vill man krångla så lite som möjligt i början är VM att rekommendera för att känna sig fram i egen takt.
Vill man bara kika in operativsystemet behövs inte mycket resurser; det är först om man börjar testa program som det krävs mer beroende på vad man vill köra, såklart.

Jag har kört ubuntu i 1 år på arbetet typ 7 år sen. Men kommer ju bli nån mer gamingdist för jag orkade inte riktigt med allt pill. Plug n play är bättre även om jag kan justera. 👍

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Ersatte min Windows-installation på speldatorn med Ubuntu och Steam med Proton för ett bra tag sedan och har inget intresse att öht köra Windows igen någonsin för något. (Alla andra datorer (för andra syften) kör andra OS såklart sedan flera årtioenden).
Wine nuförtiden fungerar så oerhört mycket bättre än på sent 90tal men det är som om folk tror att det fortfarande är 90tal när de försöker hitta ursäkter för att de inte kan lämna windows.

Sedan ett halvår tillbaka bytt grafikkort till ett 7800xt istället för att köra Nvidia för att kunna köra opensource-drivrutiner etc. och det fungerar kalasbra. Raytracing etc. fungerar out of the box också även genom Proton.

Kör alltid Proton Experimental och så 9an är rätt beprövad sedan ett tag tillbaka.

Även om mycket fungerar så går det inte att komma undan att det finns problem. Det gör det såklart även på Windows, men att få igång spel är generellt inte ett av dem. Man får helt enkelt prioritera för- och nackdelar i sitt OS.

För övrigt, vad räknas som "många kärnor" idag?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av CymbalCrasher:

Även om mycket fungerar så går det inte att komma undan att det finns problem. Det gör det såklart även på Windows, men att få igång spel är generellt inte ett av dem. Man får helt enkelt prioritera för- och nackdelar i sitt OS.

För övrigt, vad räknas som "många kärnor" idag?

Man kan välja att se Proton på två sätt.

Å ena sidan är det en fantastisk programvara som gör det möjligt att köra en stor andel av Steam-spelen under Linux.

Å andra sidan är det också en nära nog garanti för att säkerställa att Linux fortsätter vara em helt irrelevant spelplattform.

Varför ska någon lägga resurser på en Linux-version när det räcker att designa för Windows? Tar man bort Steam-deck är den trista verkligheten att Linux ligger kvar på sina ca 1 % av Steam-användarna det gjort senaste decenniet (vilken, sett med glaset halvfullt ändå betyder ökning då antalet Steam-användare ökat).

Råder inget tvivel om att det är mer strul att spela på Linux, bara läsa listan på problem man fixat i denna version. Är ibland rätt grundläggande saker som strular.

Har väl personligen gett upp på att Linux kommer bli en relevant spelplattform, det lyckas ju inte ens få någon större relevans på desktop, även om man nyligen nådde 4 % enligt Statcounter

För egen del har man länge kunna köra Linux på skrivbordet. Körde det som primärt desktop-plattform både hemma och jobbet under väldigt många år (från strax efter millennieskiftet till 2020). Spelen fick då primärt gå på konsol...

Ändå märkligt / ironiskt med skrivbordet. Linus Torvalds skapade Linux primärt för att han ville ha en bra *NIX på skrivbordet. Idag dominerar Linux en lång rad områden, men just skrivbordet är ett väldigt noterbart undantag!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av revolt_III:

Finns det bra motsvarigheter till adobes produkter och då främst photoshop och premiere om man jobbar med redigering emellanåt? Samt, finns det bra/enkla program så man kan kalibrera/profilera skärmar för att få en mer korrekt bild på skärmen?

Som betalande Adobe kunde får du väl höra av dig till dem och efterfråga en Linux version.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Ersatte min Windows-installation på speldatorn med Ubuntu och Steam med Proton för ett bra tag sedan och har inget intresse att öht köra Windows igen någonsin för något. (Alla andra datorer (för andra syften) kör andra OS såklart sedan flera årtioenden).
Wine nuförtiden fungerar så oerhört mycket bättre än på sent 90tal men det är som om folk tror att det fortfarande är 90tal när de försöker hitta ursäkter för att de inte kan lämna windows.

Sedan ett halvår tillbaka bytt grafikkort till ett 7800xt istället för att köra Nvidia för att kunna köra opensource-drivrutiner etc. och det fungerar kalasbra. Raytracing etc. fungerar out of the box också även genom Proton.

Kör alltid Proton Experimental och så 9an är rätt beprövad sedan ett tag tillbaka.

"...folk försöker hitta på ursäkter att inte byta..."
För att sen förklara att du bytt till ett sämre grafikkort pga strul

Men vissa ser världen i svart/vitt. Själv kör jag en partition av båda

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Känns som att Redaktionen kanske kan ta ett varv och köra in SteamOS eller KDE Plasma på en av testriggarna och köra igenom vanliga testsviten? Dels för att se problem, men också dokumentera processen och mäta prestanda

Jag är övertygad att Linux för spelande har kommit extremt långt idag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

"...folk försöker hitta på ursäkter att inte byta..."
För att sen förklara att du bytt till ett sämre grafikkort pga strul

Men vissa ser världen i svart/vitt. Själv kör jag en partition av båda

Jag bytte inte grafikkort på grund av strul. Nvidia fungerar och drivrutinerna installeras by default men mitt GTX 1080 var lite trött.
Jag bytte till AMD för att jag ville stötta/välja produktleverantörer som gör rätt och opensourcar sina drivrutiner. Och för att undvika potentiellt strul i framtiden då jag kanske vill köra *BSD på maskinen också. (Jag körde ju faktiskt speldatorn med Nvidia innan jag bytte till AMD.)

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Ändå märkligt / ironiskt med skrivbordet. Linus Torvalds skapade Linux primärt för att han ville ha en bra *NIX på skrivbordet. Idag dominerar Linux en lång rad områden, men just skrivbordet är ett väldigt noterbart undantag!

Jag skulle säga att hans mål tekniskt sett är uppfyllt: Näst efter macOS är Linux den Unix som är enklast att komma igång med och använda till vardags, och jag skulle säga att det definitivt inte är svårare än Windows för någon som inte använt någotdera. Som jag nämnt flera gånger förr är jag övertygad om att skrivbords-Linux största flaskhals är att inga datorer som vanligt folk köper kommer med ett sådant system förinstallerat: Jag skulle påstå att de allra flestas datorbehov skulle täckas av en normal Ubuntu- eller Fedorainstallation. Det finns självklart folk som måste eller villhöver ha ett specifikt program som inte finns för Linux, men den skillnaden har du även mellan Windows och macOS och mellan olika märken av spelkonsoler.

Linus har ”vunnit” i den meningen att det idag inte är svårare att installera och komma igång med Linux än med andra desktopoperativsystem. Men det finns få tillräckligt motiverande orsaker för de flesta att ta sig jobbet att göra det.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Jag skulle säga att hans mål tekniskt sett är uppfyllt: Näst efter macOS är Linux den Unix som är enklast att komma igång med och använda till vardags, och jag skulle säga att det definitivt inte är svårare än Windows för någon som inte använt någotdera. Som jag nämnt flera gånger förr är jag övertygad om att skrivbords-Linux största flaskhals är att inga datorer som vanligt folk köper kommer med ett sådant system förinstallerat: Jag skulle påstå att de allra flestas datorbehov skulle täckas av en normal Ubuntu- eller Fedorainstallation. Det finns självklart folk som måste eller villhöver ha ett specifikt program som inte finns för Linux, men den skillnaden har du även mellan Windows och macOS och mellan olika märken av spelkonsoler.

Linus har ”vunnit” i den meningen att det idag inte är svårare att installera och komma igång med Linux än med andra desktopoperativsystem. Men det finns få tillräckligt motiverande orsaker för de flesta att ta sig jobbet att göra det.

Är helt med på Linux (för egen del, Ubuntu) är fullt användbart på skrivbordet. Använde inte det själv p.g.a. ideologiska skäl (har därför inga problem att köra UNIX via MacOS heller), utan valde det under många år för det helt enkelt var bästa verktyget.

Är också helt med på att oavsett hur enkelt det är att installera Linux, kvittar det i praktiken då majoriteten kommer inte byta ut det OS som finns installerat från start. Vad man i.o.f.s. kan peka på här är att Linux är tyvärr inte dominerande bland BYO-folket, det trots att en Windows-licens är en icke-försumbar kostnad för en ny dator.

Samma sak som gör Linux till det bättre alternativet för servers, "AI", HPC etc borde rimligen göra det till en tekniskt bättre plattform än Windows även för spel, det förutsatt att spelen faktiskt utvecklades "native" mot Linux. Denna fördel är så pass stor att det går helt OK att ta kostnaden för att köra via ett win32-översättningslager + DX-till-Vulkan-översättningslager och ändå nå liknande prestanda.

Men tyvärr ändrar det inte faktumet att med 1-2 % av spelmarknaden (beroende på om man anser Steam Deck vara Linux eller ej) och 4 % av desktop-marknaden gör att vissa program kommer inte dyka upp på Linux i närtid.

För egen del fungerade Linux lysande då det jag behöver finns i Linux-smak, en viktig anledning är att bland utvecklare har Linux långt större marknadsandel (Ubuntu har ca 27 % enligt en undersökning gjort av Stackoverflow).

@sidde själv att han behövde byta grafikkort för att köra Linux. Nu beror det på vilken distro man använder, men i Ubuntu LTS är merarbetet bokstavligen att sätta ett kryss i en ruta vid installation för att få fullt stöd för spel, GPGPU, video-acceleration etc för Nvidia (även om spel fungerar out-of-the-box för AMD är resten inte lika plug-and-play).

Där ligger nog ett annat av Linux huvudproblem att slå igenom på desktop/spel: även om man vill stödja plattformen är det tyvärr rätt mycket jobb då något som fungerar t.ex. Ubuntu inte nödvändigtvis fungerar på alla distros. Program som är open-source är enkla/triviala att anpassa, men inte lika enkelt med programvara som man av olika anledningar bara vill distribuera som binär.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Man kan välja att se Proton på två sätt.

Å ena sidan är det en fantastisk programvara som gör det möjligt att köra en stor andel av Steam-spelen under Linux.

Å andra sidan är det också en nära nog garanti för att säkerställa att Linux fortsätter vara em helt irrelevant spelplattform.

Varför ska någon lägga resurser på en Linux-version när det räcker att designa för Windows? Tar man bort Steam-deck är den trista verkligheten att Linux ligger kvar på sina ca 1 % av Steam-användarna det gjort senaste decenniet (vilken, sett med glaset halvfullt ändå betyder ökning då antalet Steam-användare ökat).

Råder inget tvivel om att det är mer strul att spela på Linux, bara läsa listan på problem man fixat i denna version. Är ibland rätt grundläggande saker som strular.

Har väl personligen gett upp på att Linux kommer bli en relevant spelplattform, det lyckas ju inte ens få någon större relevans på desktop, även om man nyligen nådde 4 % enligt Statcounter

För egen del har man länge kunna köra Linux på skrivbordet. Körde det som primärt desktop-plattform både hemma och jobbet under väldigt många år (från strax efter millennieskiftet till 2020). Spelen fick då primärt gå på konsol...

Ändå märkligt / ironiskt med skrivbordet. Linus Torvalds skapade Linux primärt för att han ville ha en bra *NIX på skrivbordet. Idag dominerar Linux en lång rad områden, men just skrivbordet är ett väldigt noterbart undantag!

En del av problemet är att du kan göra spel för Linux, men om du vill tjäna pengar på det vill du nog kunna sälja det till Windowsanvändare med. Så frågan är hur detta kombineras - vissa spelmotorer kan göra det åt dig, men annars är väl alternativet just Proton. Var väl även en del prat om att Vulkan skulle hjälpa Linux när det kom, så finns väl lite andra framsteg förutom Proton.

Linux kommer förmodligen ligga kvar kring 1%, folk skulle förmodligen fortsätta med Windows även om Proton fungerade perfekt.

Det där med skrivbordet är intressant då problemen verkar dyka upp med en desktop environment. Som du säger fungerar det bra på server. Mycket prat om Wayland och X.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Är helt med på Linux (för egen del, Ubuntu) är fullt användbart på skrivbordet. Använde inte det själv p.g.a. ideologiska skäl (har därför inga problem att köra UNIX via MacOS heller), utan valde det under många år för det helt enkelt var bästa verktyget.

Är också helt med på att oavsett hur enkelt det är att installera Linux, kvittar det i praktiken då majoriteten kommer inte byta ut det OS som finns installerat från start. Vad man i.o.f.s. kan peka på här är att Linux är tyvärr inte dominerande bland BYO-folket, det trots att en Windows-licens är en icke-försumbar kostnad för en ny dator.

Samma sak som gör Linux till det bättre alternativet för servers, "AI", HPC etc borde rimligen göra det till en tekniskt bättre plattform än Windows även för spel, det förutsatt att spelen faktiskt utvecklades "native" mot Linux. Denna fördel är så pass stor att det går helt OK att ta kostnaden för att köra via ett win32-översättningslager + DX-till-Vulkan-översättningslager och ändå nå liknande prestanda.

Men tyvärr ändrar det inte faktumet att med 1-2 % av spelmarknaden (beroende på om man anser Steam Deck vara Linux eller ej) och 4 % av desktop-marknaden gör att vissa program kommer inte dyka upp på Linux i närtid.

För egen del fungerade Linux lysande då det jag behöver finns i Linux-smak, en viktig anledning är att bland utvecklare har Linux långt större marknadsandel (Ubuntu har ca 27 % enligt en undersökning gjort av Stackoverflow).

@sidde själv att han behövde byta grafikkort för att köra Linux. Nu beror det på vilken distro man använder, men i Ubuntu LTS är merarbetet bokstavligen att sätta ett kryss i en ruta vid installation för att få fullt stöd för spel, GPGPU, video-acceleration etc för Nvidia (även om spel fungerar out-of-the-box för AMD är resten inte lika plug-and-play).

Där ligger nog ett annat av Linux huvudproblem att slå igenom på desktop/spel: även om man vill stödja plattformen är det tyvärr rätt mycket jobb då något som fungerar t.ex. Ubuntu inte nödvändigtvis fungerar på alla distros. Program som är open-source är enkla/triviala att anpassa, men inte lika enkelt med programvara som man av olika anledningar bara vill distribuera som binär.

Håller helt med om din analys angående native-programvara - multiplattformramverk och översättningslager är ett tveeggat svärd: Jag skulle jättegärna se nativeprogram för allt, men med för liten marknadsandel är det inte mycket till chans för detta: Jag har mycket hellre möjligheten att köra programvaran överhuvudtaget än att vara tvungen att välja bort en plattform jag föredrar för att programmen jag måste ha saknas på den.
Men när jag tittar på resursanvändningen på min jobbdator blir jag också lite trött på att se en mailklient vara långsam trots att den inte sällan ensam lägger beslag på en hel processorkärna och en gigabyte av mitt minne (Outlook på macOS).

Vad gäller den låga andelen Linux för BYO skulle jag säga att det är lika delar rädsla och okunskap: Tittar du på det här forumet är det uppenbart att väldigt många som bestämmer sig för att försöka bygga sin egen dator gör det främst av ekonomiska skäl eller av FOMO, snarare än för att de är så nördiga att de vet att de kommer göra ett bättre jobb än någon som plockar ihop ett färdigt paket åt dem. Vi ser allt från folk som inte kan läsa specifikationer via folk som inte kan läsa moderkortets manual till folk som inte kan skriva en bootbar USB-sticka eller konfigurera sin UEFI utan steg-för-steg-beskrivning för sin specifika version. Att de är rädda för att dessutom prova ett annat system än de är vana vid när de just gått igenom så mycket strul bara för att få datorn att överhuvudtaget starta är ju inte direkt förvånande.

Den andra stora gruppen är folk som absolut inte vill ha några som helst begränsningar i sitt val av spel när de väl investerat i en speldator. Det är också helt förståeligt givet pengarna de just bränt på en hobby.

Samtidigt: En stor orsak till att spel inte fungerar under Wine/Proton är överdrivet invasiv DRM. För mig personligen är det enbart en bonus att sådant helt enkelt inte fungerar på min dator, men jag har å andra sidan insett att jag är betydligt mer "religiös" än de flesta, även om jag är otroligt liberal och pragmatisk jämfört med en Stallman.