Hjälp med nybygge med ett "framtidssäkrat" chassi & fläktar (helst utan RGB).

Permalänk

Hjälp med nybygge med ett "framtidssäkrat" chassi & fläktar (helst utan RGB).

Jag har växt ur mitt gamla chassi (Cooler Master HAF XB EVO) och kollar på delar för en nystart då jag är trött på att grafikkortet inte passar ordentligt och det blir en rätt hög värmeutveckling så fläktarna går nästan alltid på max.

Komponenter kommer och går, så nu är jag är på jakt efter ett chassi som består.

Då jag inte varit i marknaden för nytt chassi på snart 10 år och jag känner att jag har otroligt dålig koll på vilka modeller och tillverkare som är av hög kvalitet så det är främst på detta jag önskar inspel på.
Budgeten är lite flytande - det totala bygget får absolut högst gå runt 40k - men jag är ju inte ledsen om jag kommer under 30k.
Köper dock hellre prylar som är av hög kvalitet och som har så lång livslängd som möjligt än att vara dumsnål och spara in några tusenlappar på komponenter som inte håller.

Rent generellt är det en high-end dator jag är ute efter - den ska kunna köra alla nya spel på maxinställningar, och jag är beredd att betala för detta.
Exempelvis Horizon Frozen Wilds, BG3, Cyberpunk osv.
Spelar dessutom en del MMO så jag kör mycket annat på den andra skärmen - men jag vill att allt ska flyta på bra i alla fall.
Kommer dessutom att skaffa en tredje skärm inom kort, om det har någon betydelse.

Kriterierna jag har inom chassi är:

  1. Det ska vara stort nog att få plats med framtida uppgraderingar

  2. Det ska vara riktigt bra luftflöde (många fläktar?)

  3. Det ska vara gott om plats för kabeldragning

  4. Det ska vara relativt ljuddämpat/tystgående

  5. Det ska finnas filter/mesh för att släppa in så lite damm som möjligt

RGB och liknande är totalt ointressant, förutom eventuellt någon display för CPU-temperatur på kylaren.
Undantaget är väl om det är någon komponent som har högre prestanda, men som endast finns med RGB.

Chassi:
Det jag landat i än så länge är Corsair 6500D Airflow - som verkar vara "lagom" stort och ändå lätt att bygga i.
Där hade det varit kul att testa ett moderkort som är BTF/Project Zero, då det verkar vara smidigare att pilla med - men det är absolut inget krav.
Alternativ 2 jag landat i inom chassi är Corsair 7000D Airflow - som troligen är bättre sett till framtida behov, då det är större generellt och verkar ha plats för större och fler fläktar.
Är det bättre att satsa på större direkt?

Chassifläktar:
Fläktar generellt har jag dålig koll på, och jag tar gärna rekommendationer på de bästa (eller åtminstone riktigt bra) fläktar som passar - gärna så många jag kan få plats med och helst utan RGB.
Tar gärna dessa i samma serie som eventuell processorkylning så jag slipper krånglet med olika program för fläktstyrning.
Är det någon hub eller liknande som behövs så tar jag gärna tips på det också.

Moderkort:
Har valt ASUS ROG Maximus Z790 Hero BTF då jag tyckte att det hade varit intressant att testa i chassit 6500D.
Kan givetvis även ta en "vanlig" modell. Minimumkrav är att det ska finnas plats för minst 3st m2 ssd.
Behöver inget speciellt inom portar.
Kör trådbundet så det räcker med Ethernet-port.

Processor:
Jag först på Intel i9-14900KS, men då jag läst om diverse problem med värmeutveckling och jämförelser där i7-14700K är marginellt sämre och betydligt billigare så blir det troligtvis i7 istället.
AMD har jag hört är riktigt bra nu för tiden, men har inte erfarenhet eller kunskap nog om deras produkter för att våga ta steget över. Intel har alltid fungerat bra för mig i alla fall.
Bör jag ta i9-14900KS ändå, och hoppas att problemen med det blir åtgärdat med mjukvaruuppdateringar?

Processorkylning:
Har hört att även om luftkylning blivit bättre och kanske inte är något att bortse från så är vattenkylning bättre.
Har fastnat för Asus ROG Ryujin III 360 (svart) som kommer utan RGB och är rätt tyst.
Corsair har dock radiatorer på 420mm istället, och ger det bättre kyleffekt så är det absolut mer intressant förutsatt att det passar i chassit.

PSU:
Är det bättre att ta en PSU med lite högre effekt ifall det kommer krävas om några år?
Tänker när nästa generation grafikkort kommer så vill jag slippa byta, men det är ju svårt att garantera förstås.
Här har jag tagit en 1000W som verkar bra och har Platinum certifikat.

RAM:
DDR5 kommer jag inte underfund med om det är värt att ta exempelvis något med 6000Mhz | CL30 istället för 7200Mhz | CL36 - så tips om vilken Mhz & CL som är värt att sikta på tas gärna emot.
Helst tar jag 48 GB - men 32 Gb är absolut minimum.

Grafikkort:
Jag har ett Gigabyte Geforce RTX 3090 Aorus Xtreme 24GB som jag flyttar med till det nya bygget.

Lagring:
Ett nytt m2 - samt att jag flyttar med två relativt nya M2 SSD från nuvarande dator.

Här är länk till bygget som jag landat i just nu:
https://komponentkoll.se/bygg/Ahqoi

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Edit: Verkar bli en AMD-processor då det passar bättre för min dagliga användning i dagsläget.
Tar gärna fler tips på chassin och fläktar som kommer räcka många år framöver
Länk till uppdaterat bygge:
https://komponentkoll.se/bygg/zWtZC

Lagt till nytt bygge i botten.
Permalänk
Medlem

Något i den här stilen kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av omgsquashattack:

Tacksam för all hjälp jag kan få!

Hmm exakt vad är behovet som rättfärdigar ett moderkort för 9000 spänn?

Nog inget fel på den Asus kylaren, men finns det inte radiatorer för typ halva priset med motsvarande prestanda? (tex Liquid Freezer mfl, även om den kanske inte är klockren på Intel)

Acceptabelt på det där platinum Corsair nätagget dock - är nog inte sååå dumt köp med det reapriset om man vill overkilla lite lagom
Och håller nog med 14700K är bästa "kompromissen" av Intels CPUer - speciellt nu med allt snack om instabilitet på 14900K och KS CPU:erna.

*edit*
Och jag håller väl egentligen med Alastair Moody: om målet är enbart gaming så är AMD en rätt vettig väg att gå!
Du får generellt motsvarande prestanda eller bättre, med mycket lägre strömförbrukning! (låg nog att luftkylt funkar bra)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Tack!
Har riktigt dålig koll på AMD, men är inte den processorn ett rejält steg ner jämfört med Intel i7 14700k?

I övrigt är ju chassit väldigt rimligt i pris, men är det stort nog för "nästa generation"?
Skulle du rekommendera fler fläktar till det, eller bör de fyra som följer med räcka för "framtidssäkring"?
Behöver de kanske eventuellt bytas ut mot bättre fläktar?
Tar hellre en kostnad nu så jag slipper ändra eller lägga till allt som rör chassi, chassifläktar och PSU.

Jag har nu uppdaterat inlägget med lite mer info kring vad jag ska använda datorn till och prisklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omgsquashattack:

Tack!
Har riktigt dålig koll på AMD, men är inte den processorn ett rejält steg ner jämfört med Intel i7 14700k?

I övrigt är ju chassit väldigt rimligt i pris, men är det stort nog för "nästa generation"?
Skulle du rekommendera fler fläktar till det, eller bör de fyra som följer med räcka för "framtidssäkring"?
Behöver de kanske eventuellt bytas ut mot bättre fläktar?
Tar hellre en kostnad nu så jag slipper ändra eller lägga till allt som rör chassi, chassifläktar och PSU.

Jag har nu uppdaterat inlägget med lite mer info kring vad jag ska använda datorn till och prisklass.

Chassit klarar väldigt långa grafikkort, upp till 40 cm långa.

Fyra fläktar räcker lätt och chassit har väldigt bra temperaturer som du ser här.

https://www.techpowerup.com/review/montech-air-903-max/8.html

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Hmm exakt vad är behovet som rättfärdigar ett moderkort för 9000 spänn?

Nog inget fel på den Asus kylaren, men finns det inte radiatorer för typ halva priset med motsvarande prestanda? (tex Liquid Freezer mfl, även om den kanske inte är klockren på Intel)

Acceptabelt på det där platinum Corsair nätagget dock - är nog inte sååå dumt köp med det reapriset om man vill overkilla lite lagom
Och håller nog med 14700K är bästa "kompromissen" av Intels CPUer - speciellt nu med allt snack om instabilitet på 14900K och KS CPU:erna.

*edit*
Och jag håller väl egentligen med Alastair Moody: om målet är enbart gaming så är AMD en rätt vettig väg att gå!
Du får generellt motsvarande prestanda eller bättre, med mycket lägre strömförbrukning! (låg nog att luftkylt funkar bra)

Inget behov när det gäller moderkortet, förutom att det såg väldigt smidigt ut när det första chassit jag landade på (6500D Airflow) hade stöd för det.
Konceptet i sig gillar jag, och bidrar gärna till att det tar ett steg närmare normen.
Största problemet är väl om den typen av moderkort inte tar fart och jag får dra om alla kablar vid nästa uppgradering - men det är ju ändå inte ett stort problem.

Kylaren i sig tog jag för att jag har en ROG Ryo 240 från 2020 som fungerat bra i nuvarande bygge.
Är det bara Liquid Freeze som jag bör se över, eller är det andra prisvärda alternativ som kyler bra och är relativt tysta?

Jag gissar på att det inte är värt att köra ännu högre effekt på nätagget?
Kändes ju rätt lagom overkill som du nämnde.

Rent generellt är det chassi och tillhörande fläktar jag är mest kluven över, då jag helst bara vill kunna uppgradera och slippa köpa nytt.
Får försöka plugga upp mig lite inom AMD innan jag vågar mig ett byte från Intel.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av omgsquashattack:

Tack!
Har riktigt dålig koll på AMD, men är inte den processorn ett rejält steg ner jämfört med Intel i7 14700k?

I övrigt är ju chassit väldigt rimligt i pris, men är det stort nog för "nästa generation"?
Skulle du rekommendera fler fläktar till det, eller bör de fyra som följer med räcka för "framtidssäkring"?
Behöver de kanske eventuellt bytas ut mot bättre fläktar?
Tar hellre en kostnad nu så jag slipper ändra eller lägga till allt som rör chassi, chassifläktar och PSU.

Jag har nu uppdaterat inlägget med lite mer info kring vad jag ska använda datorn till och prisklass.

7800X3D är egentligen bättre på alla sätt förutom att 14700K har 12 E-cores extra. Behöver du inte dessa E-cores (finns absolut användningsområden för detta med!) så är 7800X3D ett mer logiskt val rakt igenom. Man klarar sig rätt långt på 8 Core/16 Threads.

7800X3D presterar i majoritet bättre än 14700K i spel. 7800X3D brukar också alltid ha bättre 1% lows (som är viktigt för det där sköna flytet i spel) Även MMOs älskar 3D cache. Finns oändlig av tester du kan kolla för detta. Kolla för de spel du tänkt spela för att se om det är något för dig.

7800X3D kommer på plattformen AM5 som troligtvis kommer ha 2 till generationer av processorer innan den byts ut. 14700K är på Intel 1700 som är sista generationen på denna plattform. Alltså måste man byta ut moderkortet för framtida Intel-processorer.

7800X3D är 120W TDP, 14700K är 180W. 14700K behöver mer kylning.

7800X3D är mindre känslig för dålig RAM, 3D-cachen den har gör att RAM är mindre viktigt. 6000MHz/CL30 är optimalt men man får i princip samma prestanda på 6000MHz/CL36 eller liknande, handlar om någon enstaka %.

7800X3D är billigare.

Som sagt kolla tester för de spel och användningsområden du tänkt spela/använda för att se hur 14700K står sig mot 7800X3D.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Chassit klarar väldigt långa grafikkort, upp till 40 cm långa.

Fyra fläktar räcker lätt och chassit har väldigt bra temperaturer som du ser här.

https://www.techpowerup.com/review/montech-air-903-max/8.html

Tack för uppföljningen!
Var lite tveksam kring all RGB på fläktarna också, men det var ju bara att inte sätta in connectorn för RGB för att slippa dem.
Jag lägger till denna i listan med alternativ jag kollar mer på!

Permalänk
Skrivet av Keffmode:

7800X3D är egentligen bättre på alla sätt förutom att 14700K har 12 E-cores extra. Behöver du inte dessa E-cores (finns absolut användningsområden för detta med!) så är 7800X3D ett mer logiskt val rakt igenom. Man klarar sig rätt långt på 8 Core/16 Threads.

7800X3D presterar i majoritet bättre än 14700K i spel. 7800X3D brukar också alltid ha bättre 1% lows (som är viktigt för det där sköna flytet i spel) Även MMOs älskar 3D cache. Finns oändlig av tester du kan kolla för detta. Kolla för de spel du tänkt spela för att se om det är något för dig.

7800X3D kommer på plattformen AM5 som troligtvis kommer ha 2 till generationer av processorer innan den byts ut. 14700K är på Intel 1700 som är sista generationen på denna plattform. Alltså måste man byta ut moderkortet för framtida Intel-processorer.

7800X3D är 120W TDP, 14700K är 180W. 14700K behöver mer kylning.

7800X3D är mindre känslig för dålig RAM, 3D-cachen den har gör att RAM är mindre viktigt. 6000MHz/CL30 är optimalt men man får i princip samma prestanda på 6000MHz/CL36 eller liknande, handlar om någon enstaka %.

7800X3D är billigare.

Som sagt kolla tester för de spel och användningsområden du tänkt spela/använda för att se hur 14700K står sig mot 7800X3D.

Tack för detta, jag har stirrat mig blind på antal kärnor och bara kollat de första artiklarna som dykt upp vid sökningar.

AMD verkar absolut vara bättre för den bredd av spel jag tänkt att köra.
Är det något speciellt jag behöver tänka angående kompabilitet med andra komponenter?
Förutom att se på DDR5 med AMD EXPO istället för XMP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av omgsquashattack:

Tack för detta, jag har stirrat mig blind på antal kärnor och bara kollat de första artiklarna som dykt upp vid sökningar.

AMD verkar absolut vara bättre för den bredd av spel jag tänkt att köra.
Är det något speciellt jag behöver tänka angående kompabilitet med andra komponenter?
Förutom att se på DDR5 med AMD EXPO istället för XMP?

AMD är hopplöst före Intel i nuläget, och då är jag aktieägare i Intel

Nejdå, EXPO fungerar generellt väldigt bra, de gånger det har krånglat beror det oftast på BIOS. ASUS har haft en del problem med sina moderkort för AM5 (instabila BIOS), men dessa är lösta. MSI har dock presterat från dag ett, så MSI är säkert val. Gigabyte har jag varken hört bra eller dåligt gällande, Asrock är också OK.

Det finns många olika tillverkare av minnen, men jag hade tagit antingen G.Skill eller Corsair, av den enkla anledningen att båda har en enkel och god RMA process om minnet någon gång skulle ge upp. G.Skill har bytt ut kit två gånger utan några frågor, samma sak med Corsair.

När jag väljer moderkort tittar jag främst på funktion, ex. hur bra är det inbyggda ljudet, finns det wifi, 10GB lan, etc. Sedan kommer kvalitén, dvs vilka komponenter använder tillverkaren, hur många strömfaser har det, mm.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av omgsquashattack:

Inget behov när det gäller moderkortet, förutom att det såg väldigt smidigt ut när det första chassit jag landade på (6500D Airflow) hade stöd för det.
Konceptet i sig gillar jag, och bidrar gärna till att det tar ett steg närmare normen.
Största problemet är väl om den typen av moderkort inte tar fart och jag får dra om alla kablar vid nästa uppgradering - men det är ju ändå inte ett stort problem.

Aha det är ett BTF moderkort med kontakterna på baksidan, och den där extra strömkontakten på moderkortet för grafikkortet - jag tänkte inte på det
Det är ju ballt, men inget jag personligen skulle lägga sååå mycket extra på.
...
Gällande AIO vattenkylning så är jag lite för dåligt insatt för att ge bra råd, men kolla lite recensioner. Ganska många kylare verkar ligga i ungefär samma prestandaspann, men priserna kan skilja rätt ordentligt!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omgsquashattack:

Tack för detta, jag har stirrat mig blind på antal kärnor och bara kollat de första artiklarna som dykt upp vid sökningar.

AMD verkar absolut vara bättre för den bredd av spel jag tänkt att köra.
Är det något speciellt jag behöver tänka angående kompabilitet med andra komponenter?
Förutom att se på DDR5 med AMD EXPO istället för XMP?

Inget direkt mer att tänka på än så nej. EXPO-profiler är att föredra, ja.

Något man kollar på nuförtiden med moderkort är om de har PCIE5 eller PCIE4. Moderkort som länkats tidigare i tråden B650E-F har PCIE5. Det betyder att PCIE klarar dubbelt så mycket trafik än PCIE4. Maxtaket på trafik är högre, men ger ingen prestandavinst i övrigt. PCIE5 kommer klara de allra värsta grafikkorten långt framöver då maxtaket på trafiken är dubbelt så hög. PCIE4 Kommer uppskattningsvis klara av ett 6090/7090 som sista kort innan PCIE-sloten kommer strypa prestandan från grafikkortet. Här gissar jag lite, men ungefär så.

Med andra ord kommer PCIE4 ha ett kortare bästföre-datum men det kommer hålla långt ändå. Har du tänkt behålla datorn väldigt länge och ha väldigt vassa grafikkort så kan ett moderkort med PCIE5 vara ett bättre val. Billigare moderkort med B650-chipset (det chipsetet du helst vill ha) har oftast PCIE4. B650E-F från ASUS är ett av de billigare korten som faktiskt har PCIE5, och är ett solid kort i övrigt. Det har kostat mycket mer tidigare (1000 spänn dyrare) men har nu gått ner till ett mer rimligt pris.

Det är värt att tänka på i alla fall. Jag hade bröstat pengarna för PCIE5 då det blivit såpass billigt.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Skrivet av Aeig:

AMD är hopplöst före Intel i nuläget, och då är jag aktieägare i Intel

Nejdå, EXPO fungerar generellt väldigt bra, de gånger det har krånglat beror det oftast på BIOS. ASUS har haft en del problem med sina moderkort för AM5 (instabila BIOS), men dessa är lösta. MSI har dock presterat från dag ett, så MSI är säkert val. Gigabyte har jag varken hört bra eller dåligt gällande, Asrock är också OK.

Det finns många olika tillverkare av minnen, men jag hade tagit antingen G.Skill eller Corsair, av den enkla anledningen att båda har en enkel och god RMA process om minnet någon gång skulle ge upp. G.Skill har bytt ut kit två gånger utan några frågor, samma sak med Corsair.

När jag väljer moderkort tittar jag främst på funktion, ex. hur bra är det inbyggda ljudet, finns det wifi, 10GB lan, etc. Sedan kommer kvalitén, dvs vilka komponenter använder tillverkaren, hur många strömfaser har det, mm.

Mvh

Tack för inspelet!
Ser detta okej ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av omgsquashattack:

Tack för inspelet!
Ser detta okej ut?
https://komponentkoll.se/bild/zWtZC.png

Inget fel med det men du kommer få lika bra spelprestanda med mitt bygge för halva priset.

Permalänk
Medlem

Minns jag rätt så har väl 7950X3d bara extra 3D-cache på ena CCD:n, dvs på åtta av de 16 kärnorna...

I teorin så innebär ju det att den kan välja CCD:n med cache för de spel mm som kan dra nytta av cachen, och välja CCD:n utan cache för rendering och sånt som inte har lika stor nytta av cachen utan istället kan dra nytta av att den CCD:n har lite högre klockfrekvens.

Av vad jag skumläst (har inte grävt mer mig i detta) så funkar väl inte alltid det där så bra i praktiken. Det finns nog hyfsad risk att vissa spel väljer "fel" CCD, plus att väldigt få spel har nytta av mer än 8 kärnor iallafall. (Tror det finns nån mjukvara som ska hjälpa den välja rätt?)
Så OM man i princip bara spelar så är nog 7800X3D ett säkrare/enklare alternativ.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av omgsquashattack:

Tack för inspelet!
Ser detta okej ut?
https://komponentkoll.se/bild/zWtZC.png

Till och börja med, ska du inte göra något produktivt med datorn så är 7950x3d bara slöseri med pengar och tid, kommer prestera generellt sämre än 7800x3d om du inte manuellt ser till och tilldelar spel rätt kärnor med mjukvara då windows inte riktigt klarar av det, och även om det hade fungerat perfekt så är skillnaden mot 7800x3d mer eller mindre obefintlig.

Sen har du även valt ett onödigt dyrt moderkort som jämfört med ett moderkort för halva priset inte tillför något utöver olika uppsättning USB portar och stöd för mer än en PCI-e gen 5 ssd (som även där är totalt slöseri med pengar om du inte ska göra något produktivt som kräver snabb lagring)

Sen kylaren även den onödigt dyr, vill du köra AIO och specifikt den storleken så är Arctic Liquid Freezer III 420 1500kr, presterar likvärdigt som alla andra AIO's i samma storlek för en bråkdel av priset, kör själv med en Liquid Freezer II 360 och fungerar galant!

Något i stil med detta, nästan 10 000kr billigare och kommer sen byt ut minnet mot ett kit som är med i moderkortets QVL lista bara.

Liten tankeställare, kittet du gjort är helt ok men onödigt dyrt! Detta kit kommer prestera likvärdigt och samtidigt ha utrymme för ett helt nytt grafikkort som presterar ca 10% bättre än ditt nuvarande.

Går man även ner i pris när det kommer till chassi så kan man säkert få in ett RTX 4080 SUPER i samma budget som är runt 22% bättre.

Edit: uppdaterade sista listan så kylaren va kompatibel med chassit.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Sen kylaren även den onödigt dyr, vill du köra AIO och specifikt den storleken så är Arctic Liquid Freezer III 420 1500kr, presterar likvärdigt som alla andra AIO's i samma storlek för en bråkdel av priset, kör själv med en Liquid Freezer II 360 och fungerar galant!

Liquid freezer III är bra! Skulle möjligen lägga en reservation för hur den funkar på Intel dock: Tomshardware hade en del problem där...
https://www.tomshardware.com/pc-components/liquid-cooling/arc...
(oklart för mig om det är SBS eller ett mer generellt problem med Arctic:s egna monteringslösning på Intel)

*edit*
Och tror inte du får in en 420 i NZXT H6 enligt vad specarna säger?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

I denna budget så skall moderkortet vara 670E eller B650E, inte B650, särskilt om det skall framtidssäkras

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

I denna budget så skall moderkortet vara 670E eller B650E, inte B650, särskilt om det skall framtidssäkras

Mvh

Ja, det blir lite märkligt att lägga 3 300 kr på ett chassi och inte få med PCIe 5.0-stöd på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Såhär hade jag kört om man vill ha vattenkylning. Nätagget finns i svart på Inet, kunde inte hitta det på Komponentkoll.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Nätagget finns i svart på Inet, kunde inte hitta det på Komponentkoll.

Hmm, ATX 3.0 versionen verkar ju dyrare än platinummärkta HX1000 som är på rea på Komplett nu?
Jag hade nog tagit Corsairet i det läget även om jag gillar Seasonic

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hmm, ATX 3.0 versionen verkar ju dyrare än platinummärkta HX1000 som är på rea på Komplett nu?
Jag hade nog tagit Corsairet i det läget även om jag gillar Seasonic

Av vad jag sett så har en del HX-nätagg coilwhine som jag är otroligt allergisk mot. Är nog inte jättevanligt men söker man på HX 1000 coilwhine så kommer det upp en hel del faktiskt. Så för mig blir det Seasonic som rekommendation då jag aldrig haft något som helst problem med dom.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Av vad jag sett så har en del HX-nätagg coilwhine som jag är otroligt allergisk mot. Är nog inte jättevanligt men söker man på HX 1000 coilwhine så kommer det upp en hel del faktiskt. Så för mig blir det Seasonic som rekommendation då jag aldrig haft något som helst problem med dom.

Är låg ljudnivå prio hade jag kört på denna.

https://www.proshop.se/Stroemfoersoerjning/ASUS-ROG-STRIX-Gol...

https://www.cybenetics.com/d/cybenetics_gE3.pdf

Permalänk
Medlem

Är nog ett kanon-agg, och är säkert precis i samma nivå som Seasonic. Smaksak helt enkelt.

Aldrig upplevt något Seasonic-agg som högljutt dock. Har installerat över 5 stycken, säkert närmare 10 i olika effekt, och de har alla gått väldigt tyst. Även för en kräsen jävel som en själv.

Men bara att ta något nätagg man vill ha, inte svårare än så.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Liquid freezer III är bra! Skulle möjligen lägga en reservation för hur den funkar på Intel dock: Tomshardware hade en del problem där...
https://www.tomshardware.com/pc-components/liquid-cooling/arc...
(oklart för mig om det är SBS eller ett mer generellt problem med Arctic:s egna monteringslösning på Intel)

*edit*
Och tror inte du får in en 420 i NZXT H6 enligt vad specarna säger?

Har du helt rätt i och jag missade att ändra, va mer för att visa för TS att hans kitt är onödigt dyrt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

I denna budget så skall moderkortet vara 670E eller B650E, inte B650, särskilt om det skall framtidssäkras

Mvh

Skrivet av Alastor Moody:

Ja, det blir lite märkligt att lägga 3 300 kr på ett chassi och inte få med PCIe 5.0-stöd på moderkortet.

Varför? PCI-E 5.0 för grafikkort är totalt meningslöst, även med ett 4090 så är det knappt märkbar skillnad även om man går ner till 3.0 X8 så förlorar man runt 2% prestanda och man måste ner till 2.0 X16 för att det faktiskt ska vara en märkbar förlust på runt 8%

Så framtidssäkert, ja sure men vi har so far aldrig haft ett grafikkort som förlorar märkbart med prestanda på grund av äldre version av PCI-E generation, snarare CPUN som blir flaskhalsen långt innan det sker, som med 4090 så måste man ner till en Intel I7 920 och först då är PCI-E en flaskhals (cpun är en MYCKET större flaskhals)

Med undantag för billigare grafikkort med X4/X8 anslutning men även då så är skillnaden mellan 3.0 och 4.0 knappt märkbar.

Så är om TS vill köpa ett eventuellt 6090 för säkert 40 000kr (eller vad det nu kan tänkas komma kosta) om 4-6 år så sure kanske är märkbar skillnad men då är nog hans CPU en större flaskhals än PCI-E åter igen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Minns jag rätt så har väl 7950X3d bara extra 3D-cache på ena CCD:n, dvs på åtta av de 16 kärnorna...

I teorin så innebär ju det att den kan välja CCD:n med cache för de spel mm som kan dra nytta av cachen, och välja CCD:n utan cache för rendering och sånt som inte har lika stor nytta av cachen utan istället kan dra nytta av att den CCD:n har lite högre klockfrekvens.

Av vad jag skumläst (har inte grävt mer mig i detta) så funkar väl inte alltid det där så bra i praktiken. Det finns nog hyfsad risk att vissa spel väljer "fel" CCD, plus att väldigt få spel har nytta av mer än 8 kärnor iallafall. (Tror det finns nån mjukvara som ska hjälpa den välja rätt?)
Så OM man i princip bara spelar så är nog 7800X3D ett säkrare/enklare alternativ.

Känner mig som en total nybörjare igen så jag vill tacka för hjälpen.
Läste lite om 7950x3d och det verkar vara på tok för krångligt att hålla på med jämfört med 7800x3d, så det ändrar jag tillbaka.

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Till och börja med, ska du inte göra något produktivt med datorn så är 7950x3d bara slöseri med pengar och tid, kommer prestera generellt sämre än 7800x3d om du inte manuellt ser till och tilldelar spel rätt kärnor med mjukvara då windows inte riktigt klarar av det, och även om det hade fungerat perfekt så är skillnaden mot 7800x3d mer eller mindre obefintlig.

Sen har du även valt ett onödigt dyrt moderkort som jämfört med ett moderkort för halva priset inte tillför något utöver olika uppsättning USB portar och stöd för mer än en PCI-e gen 5 ssd (som även där är totalt slöseri med pengar om du inte ska göra något produktivt som kräver snabb lagring)

Sen kylaren även den onödigt dyr, vill du köra AIO och specifikt den storleken så är Arctic Liquid Freezer III 420 1500kr, presterar likvärdigt som alla andra AIO's i samma storlek för en bråkdel av priset, kör själv med en Liquid Freezer II 360 och fungerar galant!

Något i stil med detta, nästan 10 000kr billigare och kommer sen byt ut minnet mot ett kit som är med i moderkortets QVL lista bara.
https://komponentkoll.se/bild/HlHOq.png

Liten tankeställare, kittet du gjort är helt ok men onödigt dyrt! Detta kit kommer prestera likvärdigt och samtidigt ha utrymme för ett helt nytt grafikkort som presterar ca 10% bättre än ditt nuvarande.

Går man även ner i pris när det kommer till chassi så kan man säkert få in ett RTX 4080 SUPER i samma budget som är runt 22% bättre.
https://komponentkoll.se/bild/RRPon.png
Edit: uppdaterade sista listan så kylaren va kompatibel med chassit.

Efter att ha kollat upp lite mer på 7950x3d efter svaret från dig och Roger W så blir det en 7800x3d istället.<

Angående moderkortet så blev jag rekommenderad att ta ett med stöd för PCIe 5 av ett tidigare svar på inlägget.
Har som sagt riktigt dålig koll på AMD då jag bara haft Intel tidigare - men är det någon typ av kompabilitet i övrigt för att få ut mesta möjliga av processorn?
Ungefär som Z-serien för Intels "K"-processorer.

Har i övrigt en del kringutrustning för tillfället, exempelvis Rift CV1 som kräver minst 3st USB som jag helst kör på baksidan (nuvarande bygge behöver jag köra ena på framsidan).
Har dessutom 2st "traditionella" GH-kontroller, 2st GH-live-kontroller och ett trumkitt. Allt detta är inte inkopplat samtidigt då jag redan har brist på USB-portar.
Absolut inget krav med enormt många fler portar då jag troligtvis kommer uppgradera min VR-setup om något år, men det är ju smidigt att kunna köra så mycket som möjligt på baksidan av datorn.

Kör också bytet till Freezer II, hade bara lagt till den i "to do"-listan på saker att läsa när jag gjorde förra uppdateringen av bygget.

Du valde ett Midi tower på andra exemplet du skickade med.
Är det någon nackdel att välja ett fullsize tower över ett rymligt midi tower?
Har jag förstått det fel att om man har fler fläktar och rymligare chassi så kan man köra generellt lägre RPM och få ner ljudnivån?
Vill som sagt ha ett chassi jag kan återanvända under en lång tid.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av omgsquashattack:

Efter att ha kollat upp lite mer på 7950x3d efter svaret från dig och Roger W så blir det en 7800x3d istället.<

Angående moderkortet så blev jag rekommenderad att ta ett med stöd för PCIe 5 av ett tidigare svar på inlägget.
Har som sagt riktigt dålig koll på AMD då jag bara haft Intel tidigare - men är det någon typ av kompabilitet i övrigt för att få ut mesta möjliga av processorn?
Ungefär som Z-serien för Intels "K"-processorer.

Har i övrigt en del kringutrustning för tillfället, exempelvis Rift CV1 som kräver minst 3st USB som jag helst kör på baksidan (nuvarande bygge behöver jag köra ena på framsidan).
Har dessutom 2st "traditionella" GH-kontroller, 2st GH-live-kontroller och ett trumkitt. Allt detta är inte inkopplat samtidigt då jag redan har brist på USB-portar.
Absolut inget krav med enormt många fler portar då jag troligtvis kommer uppgradera min VR-setup om något år, men det är ju smidigt att kunna köra så mycket som möjligt på baksidan av datorn.

Kör också bytet till Freezer II, hade bara lagt till den i "to do"-listan på saker att läsa när jag gjorde förra uppdateringen av bygget.

Du valde ett Midi tower på andra exemplet du skickade med.
Är det någon nackdel att välja ett fullsize tower över ett rymligt midi tower?
Har jag förstått det fel att om man har fler fläktar och rymligare chassi så kan man köra generellt lägre RPM och få ner ljudnivån?
Vill som sagt ha ett chassi jag kan återanvända under en lång tid.

Tack för hjälpen!

Ända att tänka på med AMD cpuer är att minnet är med på moderkortets qvl lista då AMD har varit lite sådär med stöd för minnen, har blivit otroligt mycket bättre sen release men inte värt att chansa enligt mig. Sen angående pci-e 5.0, sure är säkert en förmån, men inget du förmodligen någonsin kommer märka av då vi aldrig har gjort det hitils sen första generationen kom.
Ända jag brukar rekommendera är att undvika gigabyte (dom har haft problem inom bolag ganska ofta senaste åren) sen bara välja ett moderkort med någorlunda biffig vr sen B650 eller x670 chipset för runt 2000-25000kr, allt över är bara pengar i sjön för lull lull.

Okej men i absolut värsta fall så går det att köpa usb kort och peta in om det skulle behövas eller varför inte bara en hubb som kan få ligga bakom datorn?

Nu valde jag just de chassit då jag själv har de samt byggde nyligen en polares dator med en 7800x3d och ett 4080 super i ett och vi är båda toknöjda just nzxt h6 är ett av dom bättre chassina på marknaden när de kommer till luftflöde om man kan leva med att det är lite bredare, samt har gott om plats kvar i min dator och då är mitt 7900xt inte direkt litet men otroligt prisvärt!

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av omgsquashattack:

Har som sagt riktigt dålig koll på AMD då jag bara haft Intel tidigare - men är det någon typ av kompabilitet i övrigt för att få ut mesta möjliga av processorn?
Ungefär som Z-serien för Intels "K"-processorer.

Inte vad jag kan komma på, förutom just pcie 5 kompatibilitet som redan har avhandlats.. tror inte du ska gå lägre än B650 dock, då har jag för mig det börjar komma restriktioner och begränsningar i bandbredd på moderkortet mm.

Skrivet av omgsquashattack:

Kör också bytet till Freezer II, hade bara lagt till den i "to do"-listan på saker att läsa när jag gjorde förra uppdateringen av bygget.

För amd är såvitt jag vet nya freezer III bättre, och om intropriserna finns kvar kan de ev även vara billigare

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.