Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Jag som blir sinnessjuk om en dator låter mer än ett tyst brummande. Stör mig som fan på mitt Lian Li för att det sitter ett brutalt fläktgaller i vägen (PC-V1200) och det ska snart bort hähähähä

hehe

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Men blir det verkligen 1,4V? Färgen måste ju ha betydligt mer motstånd än en vanlig sladd som man löder mellan punkterna?

vi är inne på nya tider nu man moddar kortet digitalt. finns inga vridpottar längre

det är en spänningsregulator som går efter intel's eller amd's inställningar. den kollar helt enkelt hur mycket spänning som ligger över några pinnar och regulerar spänningen till GPU'n med den informationen. det finns några tröskelvärden, så de lägger en spänning på 5V och använder sig av resistorer på antingen 5 eller 50kohm för att få etta eller nolla.

det står mycket mycket mer om detta på xs väldigt intressant att följa ända från början i diskussionen hur de löste alla problem. det finns många där som är otroligt kunniga.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Vila i frid

Ser det likadant ut där som på 7800GS korten? Ska nämligen köpa ett snart

Visa signatur
Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric
vi är inne på nya tider nu man moddar kortet digitalt. finns inga vridpottar längre

det är en spänningsregulator som går efter intel's eller amd's inställningar. den kollar helt enkelt hur mycket spänning som ligger över några pinnar och regulerar spänningen till GPU'n med den informationen. det finns några tröskelvärden, så de lägger en spänning på 5V och använder sig av resistorer på antingen 5 eller 50kohm för att få etta eller nolla.

det står mycket mycket mer om detta på xs väldigt intressant att följa ända från början i diskussionen hur de löste alla problem. det finns många där som är otroligt kunniga.

Det är jag faktiskt mer eller mindre införstådd i men det betyder alltså att det kvittar så länge den punkten bara är jordad?

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Mysigt. Blir till att prova då.

Ev senare med 0.35V också.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk

Måste köpa ett Gainward 7900GT snart. Blir till att sälja mitt 7800Gt SNABBT innan priset sjunker ordentrligt, får ju ca 2500kr för ett 7800gt begagnat på tradera. Så för 500kr till får man ju ett 790GT som är 30% bättre, men som går att få 70-80% bättre med lite tur.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Discokungen

Resultat: 670/900 i SLI utan artifacts i Oblvion med HDR på i 1600*1200 och innan fick jag klocka ner korten till 500/700 för att spela det och se något alls med HDR. Får helt ofattbara 8500p i 3DMark05. Vad detta beror på håller jag på att utvärdera

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Kör mitt i 700/1800 stabilt och artifaktfritt(1.55v). När jag kommer upp till 715 på coren så vill inte kortet mer och datorn hänger sig i Mother Nature.

Permalänk
Discokungen

Trevlig klock Tycker det är lite kass klock för den volten bara. Provat med 1,4V och sett skillnad? Vad har du för nätaggregat? Jag får köra med två 500W för att datorn ska leva

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk

aham, trodde också han hade 1.4v på sin core, då vart man ju itne lika överaskad

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Trevlig klock Tycker det är lite kass klock för den volten bara. Provat med 1,4V och sett skillnad? Vad har du för nätaggregat? Jag får köra med två 500W för att datorn ska leva

Håll i er så ni inte ramlar......Jag har ett 350W psu med 2st 18A rails. Det är ju inte mycket att hurra för.Dessutom har jag lite prylar i lådan( dvd,dvd/rw,3 satadiskar,4x512 ram,audigy 2zs,3 fläktar).

Törs jag tala om att det är en Dell utan att bli mobbad....nä jag förstod det.Jag vill ha en ny psu,men det är lite komplicerat med Dell.Det får bli en ny dator när nya Amd-socketen kommer.

Så nätagget är nog min flaskhals, 710/1840 körde jag nyss i 06:an utan artifakter.Tempen gick upp till 63 vid load. Går jag högre så hänger sig datorn så fort MotherNature startar

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sodnik
Håll i er så ni inte ramlar......Jag har ett 350W psu med 2st 18A rails. Det är ju inte mycket att hurra för.Dessutom har jag lite prylar i lådan( dvd,dvd/rw,3 satadiskar,4x512 ram,audigy 2zs,3 fläktar).

Törs jag tala om att det är en Dell utan att bli mobbad....nä jag förstod det.Jag vill ha en ny psu,men det är lite komplicerat med Dell.Det får bli en ny dator när nya Amd-socketen kommer.

Så nätagget är nog min flaskhals, 710/1840 körde jag nyss i 06:an utan artifakter.Tempen gick upp till 63 vid load. Går jag högre så hänger sig datorn så fort MotherNature startar

Mitt ena agg är på 30/28/18/16 3,3v/5v/12v1/12v2. Det är ratat till 350W utan fläkt (helt passivt) och i hybridversionen (fläkten går igång när den behövs) så är den ratad till 500W med identiska specs Det andra agget är ett lite svagare 520W Silverstone som är aningen starkare på 3,3V- och 5V-linorna.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Någon som Vet något program där man kan se Volten till GPU:n? Så man vet om man lyckats. Har gjort moden nu men kan ändå inte öka GPU hastigheten mer. Ger upp på samma klockfrekvens som innan moden.

Visa signatur

1,8Ghz --> 2,7Ghz AMD Opteron 165 2Mb cache // Epox NF4 Ultra // Club-3D GF 7900GT 1,4 Vmod 610/1500 // Corsair Dual Channel 4x512Mb CL 2,5 // Maxtor 200Mb SATA 2 // Sweex 650W PSU :( // Kylning: CPU/Zalman CNPS7700-CU GPU/Zalman VF700-CU

Permalänk

Kan man ha två nätagg till datorn? Där man kopplar in ena nätagget till t.ex. bara hårddiskar och dvd-läsare. Sen det ndra nätagget kopplar man till grafikkortet och moderkortet? Eller blir det fel då om det t.ex. är olika ampere-tal och liknande?

Har ett Aspire 520w nu, inte superkvalite men det duger. Fast jag fick denna tanken i huvudet bara

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Discokungen

Jag kopplar bara in det andra nätaggregatet till det ena kortet så är problemet löst

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Här kommer 1.5v moden ArtMan beskriver.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tancoll
Här kommer 1.5v moden ArtMan beskriver.
http://img218.imageshack.us/img218/1640/easy18zt.jpg

är inte det där 1.55 ? eller det kanske är 1.4 också,

men det känns lite onödigt att måla på dom båda där , det räcker med den ena ifrån A - B . alltså ifrån den löden längst mot ground som är ritat.

fan jag vet itne vad det heter :/q

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
är inte det där 1.55 ? eller det kanske är 1.4 också,

men det känns lite onödigt att måla på dom båda där , det räcker med den ena ifrån A - B . alltså ifrån den löden längst mot ground som är ritat.

fan jag vet itne vad det heter :/q

Nej det där är 1,5V och 1,55V ser ut så här.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Nej det där är 1,5V och 1,55V ser ut så här.

http://hem.bredband.net/artjac/155.JPG

ah ok. ty

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Funkar det att löda trådar emellan istället för ledande färg?

Visa signatur

4400+ @ 2.5GHz, DFI Ultra-D, OCZ 2048MB Dual Channel Gold XTC, XFX 7900GT.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kattn_totte
Funkar det att löda trådar emellan istället för ledande färg?

det funkar med allt som leder ström.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Förkortar inte detta livslängden på kortet?!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kattn_totte
Funkar det att löda trådar emellan istället för ledande färg?

Lättare med färg. Det är såpass kort så att det blir bara jobbigt med kabel.
Men det skall fungera med kabel ja.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk

Det fungerar med tråd ja, men nackdlearna med att löda är:
1. Värme, ett grafikkort mår inte bra av att få en penna på närmare 200 grader tryckt mot sig, och eftersom det är så nära olika kretsar man isåfall måste löda så bör man avstå från det.
2. Det är otympligt med sladdar när det är så korta sträckor.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burkeen
Förkortar inte detta livslängden på kortet?!

jo kanske en 5-10 år.. hehe men och andra sidan kan du ha ett Gkort i 30 år om du vill
likadant på prollar, endel ba " man ska inte klocka det förkortar livet på prollen" jo kanske 10 år men och andra sidan så hinner jag nog byta system rakt av innan den har dött =).

sen förkortar det ju inget egentligen då kärnan på ett 7900GT är identiskt med kärnan på ett 7900GTX, skillnaden är bara att dom har klockat ner GT kärnan. 1.2v istället för 1.4 och likadant på frekvensen.

minnena däremot är inte samma. GTX har 1.1ns minnen medans GT har 1.4.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Vågar man voltmodda sitt splitternya kort innan man ens provat om det fungerar?

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LfD
Vågar man voltmodda sitt splitternya kort innan man ens provat om det fungerar?

Skulle nog testa kortet först:P Men när du gör silvermodden så är det bara att tvätta bort när du inte vill ha det kvar.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
sen förkortar det ju inget egentligen då kärnan på ett 7900GT är identiskt med kärnan på ett 7900GTX, skillnaden är bara att dom har klockat ner GT kärnan. 1.2v istället för 1.4 och likadant på frekvensen.

minnena däremot är inte samma. GTX har 1.1ns minnen medans GT har 1.4.

Nu snackar du i nattmössan! Visst är det samma kärna men voltregulatorerna är det grovt stor skillnad på. Bara att jämföra korten. Tror att voltregulatorernas livstid förkortas ganska mycket då de körs under specificerade hastigheter av säkerhetsskäl. Marginaler är alltid bra och det tar man bort om man voltmoddar det.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Nu snackar du i nattmössan! Visst är det samma kärna men voltregulatorerna är det grovt stor skillnad på. Bara att jämföra korten. Tror att voltregulatorernas livstid förkortas ganska mycket då de körs under specificerade hastigheter av säkerhetsskäl. Marginaler är alltid bra och det tar man bort om man voltmoddar det.

jaja du läser el jag kan inget sånt men de funkar bra.

drar skert ner på livet på gkortet men och andra sidan hur länge håller ett gkort ? 30 år ?

drar ner de ex 10år när man klockar, och jag hade tänkt att byta grafikkort imorn ett år.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
jaja du läser el jag kan inget sånt men de funkar bra.

drar skert ner på livet på gkortet men och andra sidan hur länge håller ett gkort ? 30 år ?

drar ner de ex 10år när man klockar, och jag hade tänkt att byta grafikkort imorn ett år.

Jag läser faktiskt teknik men ändå

Voltregulatorerena på GTX behöver kylning till skillnad från de på GT och bara det säger en del. Fast ett 7900GT @ 1,4V håller nog i 4-5 år iaf. Värre är det med 1,73V. Dör efter ett år tippar ja på.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld