Permalänk

Praktik i 3 veckor, kom med tips!

Visste inte vart jag skulle lägga tråden, men jag hoppas att den har hammnat rätt, annars får en moderator gärna flytta på tråden!

Till saken.
Japp, mellan vecka 17-19 måste jag infinna mig på en praktikplats. Arbetsplatsen ska helst vara inriktad mot teknik, då jag läser sista året på teknikprogrammet. Men det behöver inte vara teknikrelaterat.

Det svåra för mig är inte att ringa runt till olika företag, utan det svåra är att komma på vart jag ska ringa, till vilka företag osv. Jag vill ju inte göra någon annans "skitjobb" utan att få betalt, utan jag söker en praktikplats som kan ge mig något i utbildningssyfte.

I skolan är jag intresserad av matte/data/teknik, och det är precis den inriktningen jag har valt.

Nu söker jag inspiration och är villig att ringa runt till de flesta företagen, bara jag får en praktikplats.

Vart praktiserade ni? Hur var det? Ni får gärna berätta om eran praktikplats eller tippsa om något som verkar bra!

Värt att notera är att jag bor i Stockholm.

Alla förslag är välkommna!

Permalänk
Medlem

Var lite taktisk och försök att praktisera där du kan få sommarjobb.
Ring runt till teknikföretag som verkar intressanta och du kan tänka dig att jobba på.

Själv så har jag praktiserat på Länsförsäkringar, Anticimex, En webdesignbyrå, och på 5-6 olika platser inom Sandvik. Jag trivdes bra på alla ställena faktiskt, och alla hade sina fördelar och nackdelar.

Som prao så får man räkna med att få göra lite skit jobb i början om man har otur.

Hur gammal är du?

Permalänk

Japp, ringa runt till företag kan ju vara smart att göra
17 år är jag, fyller 18 i juli

Finns det någon bra datorbutik i Stockholm som bygger egna datorer (inte dataprince tack) ?

Jag är fortfarande öppen för förslag, alltid kul att höra om andras praktiker, där finner jag inspiration! blir till att skriva upp en lista med företag jag ska ringa sen, ni kan få ta del av den här på forumet tänkte jag

Edit: Det har med stor sannolikhet löst sig, har antagligen fått en praktikplats på en it-avdelning på en stor svensk bank!

Permalänk
Medlem

du kan ringa till Pc enter på : 08331147 (dom är alltid öppna för förslag )

ps . dom bygger reparerar och säjer datorer, men lokalen är stökig.
-du kan altid fråga.

Permalänk

Då kanske jag slår en signal till dem om min eventuella praktikplats skulle strula. Tack!

Permalänk
Medlem

Att "göra nån annans skitjobb utan att få betalt" är väl vad praktik handlar om?
Det är lika bra att vänja sig. Tro inte för en sekund att det blir roligare när du blir äldre(även om du får betalt), jag trivs bra på mitt nuvarande kneg(främst pga av folket jag jobbar med) men jag går inte dit för att det är roligt direkt.

Skrivet med en gnutta ironi efter ännu en lång hård dag på jobbet

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk

Praktiken är ju för att man ska få ett humm om hur det är att jobba...

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Att "göra nån annans skitjobb utan att få betalt" är väl vad praktik handlar om?
Det är lika bra att vänja sig. Tro inte för en sekund att det blir roligare när du blir äldre(även om du får betalt), jag trivs bra på mitt nuvarande kneg(främst pga av folket jag jobbar med) men jag går inte dit för att det är roligt direkt.

Skrivet med en gnutta ironi efter ännu en lång hård dag på jobbet

Praktiken är till för att jag ska få arbetslivserfarenhet, inte för att jag ska vara snäll mot en stackars städare och göra hans jobb.

Jag tänker inte stå och städa i 3 veckor, för att varken få betalt, roligt eller särskilt mycket kunskap, då tar jag hellre något lärorikt och roligt.

Edit: Läste inte din sista mening, sorry