AMD Phenom X3 med tre kärnor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
jaha varför kan då jag nästan ta 4,5ghz med min E6850 som är bara 0,65micron ? http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=221377
och vad skulle inte penryn klara mer än det ?

Ah. OK. Men eh.. hur varm blir din CPU då? Och hur motiverar du att om din CPU klarar det, så måste således 45 nm klara det?
Sen..off-topic varför kör du inte dual-channel med två mindre stickor istället för en stor? Såvitt jag kunde se har du en sticka.

*edit* Syftning och stavning.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Ordet förmodligen ska i så fall rikta sig mot teknik som teoretiskt skulle vara bättra i Phenom än i Penryn. Du får gärna dela med dig om du sitter på sådan information. I annat fall borde det stå "jag tror".

Fanboy eller ej så ska man i alla fall kunna lägga svart på vitt om man gör uttalanden.

Det var ju inte speciellt länge sedan AMD gick ut och sa att Barcelona (K10) skulle vara så mycket bättre än Intels processorer. Så skryta kan dem nog allt göra och backar inte nödvändigtvis för att utala sig om hur duktiga de är. Det gör nog ingen tillverkare.

Jag vet att phenom är bättre än penryn och här är beviset.

länk

25% enligt den här sajten länk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Regert

Sen..off-tpoic varför kör du inte dual-channel? Såvitt jag kunde se har du en sticka.

Och HUR ska han lyckas med att köra dual-channel om han bara har en 1gb sticka? :E

Visa signatur

Desktop: Fractal Design Define R6 | i7 8086K | Asus Z-370E | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666mhz | KFA2 GTX 1070 Ti 8GB | Samsung 970 Evo 500GB | EVGA Supernova 650W | Creative Sound Blaster X AE-5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av $en$eLes$
Och HUR ska han lyckas med att köra dual-channel om han bara har en 1gb sticka? :E

Jag tänkte snarare på varför nu om han har en überdator i princip, inte körde på 2x512 MB eller 2x1024 från början.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk

Det här med tre kärnor låter ju väldigt intressant! - jag kan nog tänka mig att köpa denna om priset är rätt! Hoppas att denna blir en succé för AMD! så Intel får svettas lite!

Mvh

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Password
Jag vet att phenom är bättre än penryn och här är beviset.

länk

25% enligt den här sajten länk

Eh... länkarna var lite konstiga, är det meningen att man ska komma in på wikipedia som är på typ rysska?

Visa signatur

In the end what separates a man from a slave?
Money? Power? No... A man chooses, a slave obeys.
ASUS Z170M-PLUS || Intel Core i7 6700k @ 4,7GHz || 64GB 2133MHz Corsair RAM || MSI NVIDIA RTX 2070 Gaming Z 8GB || Bifenix Prodigy M || 2x CZ TR150 480GB RAID 0 || BeQuiet DarkRock Pro

Permalänk

har inte IBM någon prolle med tre kärnor, sitter i xboxen har jag för mig. och xboxen är ju faktiskt en mycket kapabel maskin, så tre kärnor kanske är en smart ide. speciellt om man kan stänga av en kärna eller fler så skulle det finnas en potentiell marknad på den bärbara sidan.

Visa signatur

"Ta det lungt jag är dyslektiker"

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
jaha varför kan då jag nästan ta 4,5ghz med min E6850 som är bara 0,65micron ? http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=221377
och vad skulle inte penryn klara mer än det ?

Jag antar att det rör sig om enbart en boot, för du kan antagligen inte köra med den klocken 24/7.

När man talar om chips prestanda i klockningssynpunkt så anses ofta den prestanda man kan trycka ut ur ett godtyckligt chip som ska kunna köras 24/7.

Sedan kan man ju diskutera vad man tycker om det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Regert
ag tänkte snarare på varför nu om han har en überdator i princip, inte körde på 2x512 MB eller 2x1024 från början.

Därför att en ensam minnensticka ofta klockar bättre än dubbla diton.

Det är max screens som avses här och även om det hade gett bättre prestanda i applikationer som behöver mycket snabbt minne så har det absolut ingenting att göra med det här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr. d00d
Jag antar att det rör sig om enbart en boot, för du kan antagligen inte köra med den klocken 24/7.

När man talar om chips prestanda i klockningssynpunkt så anses ofta den prestanda man kan trycka ut ur ett godtyckligt chip som ska kunna köras 24/7.

Sedan kan man ju diskutera vad man tycker om det.

Därför att en ensam minnensticka ofta klockar bättre än dubbla diton.

Det är max screens som avses här och även om det hade gett bättre prestanda i applikationer som behöver mycket snabbt minne så har det absolut ingenting att göra med det här.

OK. Tack. Förklarar lite saken för mig.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Det där med länk till ryska wiki det står inget om att phenom är bättre än penry.
Står att det används i centrino platformen

Och är vidare utvecklad P3 cpu för mobila..

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Medlem

Är nåt speciellt med 3.
3 processorer
3 grafikkort i crossfire
snart kanske triple channel på ram minnen??

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Medlem

Hm, dual trippelcore skulle man kunna köra då .. så får man NUMa också

speciellt om dessa cpuer är billiga. bättre än dual quadcore

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moire
Hm, dual trippelcore skulle man kunna köra då .. så får man NUMa också

speciellt om dessa cpuer är billiga. bättre än dual quadcore

Det är just det som kommer att bli intressant att se. Hur ska dom prissättas? Under QC och över DC naturligtvis, men var hittar man mellanpunkten? Det är inte särskilt mycket som skiljer mellan Q6600 och DC-processorerna idag. Att det då när TC kommer ut troligtvis finns ännu flera QC-alternativ så kan man undra lite. Intressant oavsett.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Palme_570
Det står förmodligen . Och arkitekturen på phenom är bättre .

Intel fanboy?

sitter själv på intel (blitz extreme , ddr3 , och q6600 dock byts inom kort ) men gillar Amd mer då de vill få ut smarta konstruerade produkter utan flaskhalsar och bryr sig om kunderna och är inte för stolta för att använda andras tekniker som intel är med sin gammla buss och vågar inte erkänna att amds är mycket bättre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Regert
Intel har ju väl gjort liknande med sin E6300 CPU. Den hade väl halva cachen avstäng väl? 2 MB istället för 4 MB.

Det beror väl på vad Penryn skall baseras på. Att köra en FSB är ju knappast innovativt, även om det sker på DDR3 med 1600 MHz buss.
Allt beror väl på hur mycket data det går att föra över. HT. 3.0 står det att den klarar 41.6 GB/s per riktning.

Penryn kör väl inte på Intels mosvarande CSI redan?

Det är skit samma vad som sägs rent teoretiskt, visst kan det bli en "killer" men jag litar inte ett snyft på tomma ord. Den dagen vi ser lite konkreta bevis på prestanda kan man yttra sig om hurvida bra det är.
Å vadå fanboy? den intel jag sitter på nu är den första jag ägt... hade 3st olika AMD cpu´s före den...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Det där med länk till ryska wiki det står inget om att phenom är bättre än penry.
Står att det används i centrino platformen

Och är vidare utvecklad P3 cpu för mobila..

Hans inlägg var sarkastiskt så klart Dessutom är det polska

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd

Nej, nej inte 3.
1,2,4,8,16,32,64,128,256,512,1024,2048,4096 ska det vara...

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Nej, nej inte 3.
1,2,4,8,16,32,64,128,256,512,1024,2048,4096 ska det vara...

håller med! men dubbleringar av 2 går inte att dela med 3 så det är bra med 6 core CPU som kan delar med både 2 och 3. och 12 core går och att dela med 4 också. och det är nog intressant sätt att öka yields på. på stora processorer med många transistorer så är det stor sannolikhet att det finns någon defekt som kan göra en kärna oanvändbar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fuer_frei
Är nåt speciellt med 3.
3 processorer
3 grafikkort i crossfire
snart kanske triple channel på ram minnen??

ja och sen hoppas vi på tristate databehandling också så kan vi verkligen ta ett prestandahopp..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

verkar lite onödigt eller är det bara jag som tycker det, när de har 2 och 4 kärnor
redan. visst är det helt beroende på vad man vill lägga ut med, men ändå.
tycker det har blivit lite "kärnor-tävling".

Visa signatur

i5 760 | 4gb dominator| XFX 5850 XXX | Coolermaster Wave Master | asus p7p55d |Corsair Vertex 2 60gb | Samsung 500gb, 1tb (ext) , 160 gb Maxtor , 80gb maxtor ext | Seagate 250gb | Tagan Easycon 580W Tgu-15 w.Noctua NF-P12| Samsung 225bw | Logitech Z-2300

Permalänk
Avstängd

3 kärnor skulls va bra ifall 2 är för lite. 4 tycker jag nästan är för vamrt just nu speciellt när man kör överlockat.

en så länge amd är billigare än intel har dom en liten chans att få sälja sina cpuer.

Permalänk
Medlem

Jag vill se spel som stödjer 4 kärnor fullt ut, sen är jag nöjd. Sen får prollarna komma hur dom vill. Hur som helst är processormarknaden väldigt intressant just nu och kommer nog bli den närmaste tiden.

Härliga tider!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Jag vill se spel som stödjer 4 kärnor fullt ut, sen är jag nöjd. Sen får prollarna komma hur dom vill. Hur som helst är processormarknaden väldigt intressant just nu och kommer nog bli den närmaste tiden.

Härliga tider!

Jag vill att de ska stödja n-kärnor.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockad
Det var en märklig teori.

Inte alls. Mycket rimligare än att de skulle ta och göra en trippelkärnig processor fysiskt, det skulle gå åt ungefär lika mycket kisel då nämligen. Och den tekniken använder man på Cell och grafikkort sedan länge. Och har gjort det i evigheter fast med cache.

Jätterimligt om man är lite insatt.

Permalänk
Medlem

Nu fiskas det pengar.. de har säkerligen redan utvecklat cpuer med fler kärnor än 3.. nu kommer de lansera dem en efter en och mjölka cash... teknik är underbart lukrativt

Visa signatur

-LIVERPOOL FC || YOU´LL NEVER WALK ALONE || LIVERPOOL FC-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Inte alls. Mycket rimligare än att de skulle ta och göra en trippelkärnig processor fysiskt, det skulle gå åt ungefär lika mycket kisel då nämligen. Och den tekniken använder man på Cell och grafikkort sedan länge. Och har gjort det i evigheter fast med cache.

Jätterimligt om man är lite insatt.

Visst är det det. Men tydligen kan ingen tyska här(?).

"Zudem habe der Hersteller ebenfalls noch darauf hingewiesen, dass es sich bei den Triple-Kern-Versionen nicht um Vier-Kern-Modelle mit einem deaktiviertem Kern handele, sondern um echte Drei-Kern-Prozessoren."

Fritt översatt: Dessutom antyder tillverkaren att det med trippelkärnversionen inte handlar om en fyrkärnsmodell med en deaktiverad kärna, utan en äkta trekärnsprocessor.

Halvdassig tyska i artikeln f.ö.

Permalänk
Medlem

Antar att det är Socket-AM2+ som gäller den här processorn. Undra hur mycket bättre moderkorten kommer att bli.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
jaha varför kan då jag nästan ta 4,5ghz med min E6850 som är bara 0,65micron ? http://valid.x86-secret.com/show_oc.php?id=221377
och vad skulle inte penryn klara mer än det ?

0,65 microm? dvs 650nm

Visa signatur

= The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world he didn’t exist! =

Permalänk
Medlem

fan vilken rolig tråd att läsa, men visst, 3 kärnor, låter coolt!

Visa signatur

Antec P182,AMD 64 X2 4600+ @2,73 ghz, Noctua NH-U12F, 2GB DDR2 667@804 Mhz 4-4-4-4-12-2T, ATI HD4870 512 MB ,Gigabyte S4. Samsung Spinpoint 400GB , Samsung Spinpoint 1TB.

Permalänk
Avstängd

De kan ju gjort en processor med tre kärnor för att visa att varje kärna jobbar separat, en marknadsföringsgrej alltså.
Tycker iofs iden med tre kärnor är bättre än fyra. Det mest flyter ju bra med två kärnor för en användare, i värsta fall kan den behöva tre men fyra skall rätt mycket till innan man behöver.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Intressant med tre kärnor som många redan skrivit. Sedan är det också på tiden att AMD kommer igen lite för konsumenternas skull. Gillar Intel mer själv men vill inte se dem ha ett mer eller mindre monopol på processormarknaden.