Försäkringskassan, hur sjukt får det bli i detta landet?

Permalänk
Medlem

Försäkringskassan, hur sjukt får det bli i detta landet?

Vet inte ifall någon har läst denna artikeln på DN.se som handlar om Leif som saknar både armar och ben efter en blodförgiftning för några år sedan. Han är beroende av hjälp för att klara sig (duhhhhhh) men nu vill försäkringskassan dra in delar av hjälpen.

Nedan förljer ett kort utdrag ur artikeln:

Citat:

Mona Benediktsson är Leif Axelssons handläggare vid Försäkringskassan. Hon berättar att det ligger ett förslag för granskning, men vill inte säga något om hur det ser ut.

– Jag kan tala om det för Leif, men vill inte säga något genom tidningarna. Dessutom är det bara ett förslag.

Men han har varken händer eller fötter och måste ändå redogöra för hur ofta han går på toaletten?

– Vi måste utreda de grundläggande behoven. Och då måste vi veta vad han behöver hjälp med och hur lång tid det tar.

Det låter bisarrt?

– Ja, det är klart. Det är jättejobbigt att behöva redogöra för alla de här grundläggande behoven.

Du tycker inte att det är något som är konstigt med systemet när det blir så här?

– Det är en fråga som man har utrett hur länge som helst.

Läs hela artikeln på Utan armar och ben ? nu ifrågasätts hans rätt till assistans - DN.se

Alltså vad är det för fel på försäkringskassa och våra sjuka beslutsfattare när vi har lyckats få ett system som detta? Vad tycker ni om den uppkomna situationen? Vad ska man göra för att komma till rätta med alla dessa återkommande problem som har med försäkringskassan att göra? Det är inte så länge sedan FK skickade brev till tex cancersjuka som var döende att de skulle stå till arbetsmarknadens förfogande.

Permalänk
Medlem

De gör en utredning, precis som för alla andra. Förmodligen så kommer utredningen visa att han behöver vård då det kommer säkert överstiga 20h. Jag kan bli chockad efter att uredningen visat att det inte går över 20h och vad de har för förslag på detta. Självklart ska det vara lika för alla när man pratar om allmänt vårdbehov. Alla får en utredning. Den är formulerad så noggrann som möjligt för att säkerhetsställa att man får rätt vårdbehov.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Jag ser inte riktigt problemet här. De undersöker hans behov. So?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte heller vad problemet är.

Skulle de bara chansa på hur mycket hjälp han behöver utan att utreda saken alls? Jag kan inte direkt se hur det skulle vara bättre.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zartax:

Jag ser inte riktigt problemet här. De undersöker hans behov. So?

Tror problematiken ligger i den skadade logiken att om man behöver mindre än 20 timmar så behöver man ingen alls. Dessutom är nog en del av det hela vad som räknas in i dessa 20 timmar. Jag menar hur fan kan man räkna att äta som en del, men inte att faktiskt kunna laga mat?. Ska han enbart käka färdiglagad mat eller mat som inte behöver tillredas? Och hur kan inte rengöring av proteserna räknas in? Det lär ju vara farligt rent medicinskt om de inte blir rengjorda som de ska.

Mest skadat är ju dock att man måste nå någon slags gräns för att få hjälp över huvud taget. Om han kan anstränga sig själv och klara sig med 15 timmar istället för 20 så ska ju FK bara vara glada för de extra 5 timmarna de slipper projsa för. Men då ska han helt plötsligt inte behöva hjälp alls? Vad är det för skadat resonemang?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Vad är det för skadat resonemang?

Grundas ett resonemang på principer som är flummiga och töjbara så kommer även resonemanget att bli flummigt och töjbart.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boo:

Grundas ett resonemang på principer som är flummiga och töjbara så kommer även resonemanget att bli flummigt och töjbart.

Det håller jag med om, men "Mindre än 20 timmar = ingen hjälp alls" verkar ju inte vara så varken flummigt eller töjbart. Jag menar har man varken armar eller ben så känns det ju inte ens rimligt att ifråga sätta behovet av hjälp. Hur mycket hjälp kan ju diskuteras, men inte behovet i sig. Om han klarar sig med 10-15 timmar istället för 20+ så ska väl FK (och i förlängningen vi skattebetalare) bara vara glada istället för att uppföra sig som idioter och sen försöka gömma sig bakom byråkratin.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Det håller jag med om, men "Mindre än 20 timmar = ingen hjälp alls" verkar ju inte vara så varken flummigt eller töjbart. Jag menar har man varken armar eller ben så känns det ju inte ens rimligt att ifråga sätta behovet av hjälp. Hur mycket hjälp kan ju diskuteras, men inte behovet i sig. Om han klarar sig med 10-15 timmar istället för 20+ så ska väl FK (och i förlängningen vi skattebetalare) bara vara glada istället för att uppföra sig som idioter och sen försöka gömma sig bakom byråkratin.

De ifrågasätter inte. De gör en utredning. Därmed har man även utformat en utredningsmodell.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Det håller jag med om, men "Mindre än 20 timmar = ingen hjälp alls" verkar ju inte vara så varken flummigt eller töjbart. Jag menar har man varken armar eller ben så känns det ju inte ens rimligt att ifråga sätta behovet av hjälp. Hur mycket hjälp kan ju diskuteras, men inte behovet i sig. Om han klarar sig med 10-15 timmar istället för 20+ så ska väl FK (och i förlängningen vi skattebetalare) bara vara glada istället för att uppföra sig som idioter och sen försöka gömma sig bakom byråkratin.

Den mest grundläggande moraliska princip som ter sig verka i detta sammanhang är en hävdad mänsklig rättighet att kräva frukten av andra människors arbete. Principen att alla i varierande grad skulle ha rätt till det alla andra har är en väldigt flummig tanke i det att den inte är förankrad i någonting konkret, t.ex. insikter i människans natur. Dess otydliga definition leder till att tycke och smak i form av byråkratiska processer avgör vad som är rätt eller fel.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

De ifrågasätter inte. De gör en utredning. Därmed har man även utformat en utredningsmodell.

Det är ju precis det de gör när de säger att om man han behöver mindre än 20 timmar så får han ingen alls. Med andra ord så säger man att om behovet inte är mer än 20 timmar så behöver man det inte över huvud taget. Då ifrågasätter man behovet. Att man sen utreder det hela för att se om detta behov överstiger 20 timmar eller inte är ju en annan sak då den bakomliggande anledningen fortfarande är att "<20h = inget behov".

Skrivet av Boo:

Den mest grundläggande moraliska princip som ter sig verka i detta sammanhang är en hävdad mänsklig rättighet att kräva frukten av andra människors arbete. Principen att alla i varierande grad skulle ha rätt till det alla andra har är en väldigt flummig tanke i det att den inte är förankrad i någonting konkret, t.ex. insikter i människans natur. Dess otydliga definition leder till att tycke och smak i form av byråkratiska processer avgör vad som är rätt eller fel.

Det där stämmer ju inte alls. Det förutsätter att de som betalar inte skulle ha någonting tillbaka för det, vilket vi har. Vi betalar alla en viss del av vår inkomst för att från samhällets sida ha vissa försäkringar. Enda skillnaden från en vanlig hemförsäkring är skalan. Det sista håller jag dock med om, tycke och smak får avgöra i allt för många fall.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Det är ju precis det de gör när de säger att om man han behöver mindre än 20 timmar så får han ingen alls. Med andra ord så säger man att om behovet inte är mer än 20 timmar så behöver man det inte över huvud taget. Då ifrågasätter man behovet. Att man sen utreder det hela för att se om detta behov överstiger 20 timmar eller inte är ju en annan sak då den bakomliggande anledningen fortfarande är att "<20h = inget behov".
Det där stämmer ju inte alls. Det förutsätter att de som betalar inte skulle ha någonting tillbaka för det, vilket vi har. Vi betalar alla en viss del av vår inkomst för att från samhällets sida ha vissa försäkringar. Enda skillnaden från en vanlig hemförsäkring är skalan. Det sista håller jag dock med om, tycke och smak får avgöra i allt för många fall.

Nej det är inget ifrågasättande av vårdbehovet i det här fallet. De gör en utredning precis som för alla som behöver vård. Det är ju bara löjligt att försöka få det till att man ifrågasätter det. Du måste dra en gräns någonstans när man utreder t.ex. just vårdbehov. I det här fallet har man kommit fram till en modell där 20h anses rimligt. Det beskrivs ingenstans i artikeln hur lätt eller svårt det är att ta sig över 20h och jag tror personligen det är självklart att han får vård i slutändan. Han ifrågasätter att det är kränkande att han utreds för att det för de flesta är självklart att han ska få vården. Men nu är det så att man självklart för att få en rättvis och objektiv vårdsituation ska behandla alla lika. Därmed måste även han utredas för sitt vårdbehov. Det är INTE att ifrågasätta. Det är att vara objektiv och se till att rätt personer får rätt vård.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Nej det är inget ifrågasättande av vårdbehovet i det här fallet. De gör en utredning precis som för alla som behöver vård. Det är ju bara löjligt att försöka få det till att man ifrågasätter det. Du måste dra en gräns någonstans när man utreder t.ex. just vårdbehov. I det här fallet har man kommit fram till en modell där 20h anses rimligt. Det beskrivs ingenstans i artikeln hur lätt eller svårt det är att ta sig över 20h och jag tror personligen det är självklart att han får vård i slutändan. Han ifrågasätter att det är kränkande att han utreds för att det för de flesta är självklart att han ska få vården. Men nu är det så att man självklart för att få en rättvis och objektiv vårdsituation ska behandla alla lika. Därmed måste även han utredas för sitt vårdbehov. Det är INTE att ifrågasätta. Det är att vara objektiv och se till att rätt personer får rätt vård.

Självklart ska alla behandlas lika och en utredning för att komma fram till vårdbehovet är det ju ingenting fel i. Jag kanske ska klargöra att jag inte ser något egentligt problem i detta specifika fall utan i så fall med just de gränser och vad som ingår som i detta fall lyfts fram. Jag tvivlar ju inte heller p att han kommer få den vård som behövs. Det jag istället tvivlar på är om han kommer få det för att de kom fram till att han har rätt till det eller för att det blir för jobbigt med snytfhistorier i media.

Men problemet är ju gränsdragningen. <20h = ingen vård. Sak samma vilken typ av vård utan det är tidsåtgången som är det viktiga. Även om det så är livsviktig vård, tar den inte tillräckligt lång tid är den inte värd att utföra. I och med att man sätter den gränsen så har man ju också sagt att ingen som behöver mindre än 20 timmar i veckan behöver någon vård alls. Vissa kanske kan fixa det själva om de behöver det, men för de som ändå försörjs av FK så är det ju bara löjligt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Självklart ska alla behandlas lika och en utredning för att komma fram till vårdbehovet är det ju ingenting fel i. Jag kanske ska klargöra att jag inte ser något egentligt problem i detta specifika fall utan i så fall med just de gränser och vad som ingår som i detta fall lyfts fram. Jag tvivlar ju inte heller p att han kommer få den vård som behövs. Det jag istället tvivlar på är om han kommer få det för att de kom fram till att han har rätt till det eller för att det blir för jobbigt med snytfhistorier i media.

Men problemet är ju gränsdragningen. <20h = ingen vård. Sak samma vilken typ av vård utan det är tidsåtgången som är det viktiga. Även om det så är livsviktig vård, tar den inte tillräckligt lång tid är den inte värd att utföra. I och med att man sätter den gränsen så har man ju också sagt att ingen som behöver mindre än 20 timmar i veckan behöver någon vård alls. Vissa kanske kan fixa det själva om de behöver det, men för de som ändå försörjs av FK så är det ju bara löjligt.

Men någonstans dras gränsen. Hade gränsen varit vid 15 så hade parametrarna för att komma fram till detta ändå ifrågasätts och överanalyserats ur sin kontext. Vi vet överhuvudtaget inte vad det finns för andra parametrar, man kanske får +10h baserat på en intervju som visar på individuellt vårdbehov t.ex. Eller om man inte kan umgås socialt utan hjälp mer än 2 helger i rad så innebär det +10h osv . När saker och ting tas ur sin kontext så som man gör i artikeln och man försöker vinkla det till något dramatiskt samtidigt som självklart de som utför vårdbehovsutredningen har tystnadsplikt så blir det fel.

Ska man gnälla på vårdbehovsutredningen så ska man kunna visa upp konkreta fall där folk som har ett uppenbart vårdbehov och som t.ex. inte uppfyller den här 20h gränsen. Då kan man diskutera det. Nu verkar det ju uppenbarligen inte finnas det för då hade man självklart tagit upp det i snyft-artikeln. (och även då blir det svårt och känsligt då de som gör utredningen inte kan diskutera eller förklara utredningens gång för media då de har tystnadsplikt)

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Det förutsätter att de som betalar inte skulle ha någonting tillbaka för det, vilket vi har.

Nej, det förutsätter det inte alls. Du har missat min poäng. Det handlar om vad som är rätt och vad som är fel och vilken metodik som skall användas för att avgöra det. Att påstå att det är en god handling att ta någons egendom oavsett dennes vilja så länge personen man tar från får en viss procentuell återbäring i någon annan form, är flummigt. Vad är principen som ligger till grund för denna slutsats?

Skrivet av belga:

Enda skillnaden från en vanlig hemförsäkring är skalan.

Nej, så är inte fallet. Jag har aldrig hört talas om att Folksam skulle ha uppmätt någons hus i syfte att sälja den för att kunna betala löner till sig själva och sedan ge en inackorderingsutbetalning till personen vars hus de precis sålt.

Folksam hävdar ingen äganderätt över personens hus. Det gör däremot staten.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boo:

Nej, det förutsätter det inte alls. Du har missat min poäng. Det handlar om vad som är rätt och vad som är fel och vilken metodik som skall användas för att avgöra det. Att påstå att det är en god handling att ta någons egendom oavsett dennes vilja så länge personen man tar från får en viss procentuell återbäring i någon annan form, är flummigt. Vad är principen som ligger till grund för denna slutsats?

Att det skulle vara en god handling är flummigt, det håller jag med om. Om någonting så är det en fråga om självbevarelse för samhället i sig. Det är varken en god eller ond handling, det är (ska vara) vad som krävs och inget annat. Men faktum är att det finns fullt rimliga anledningar till skatter. Sen att dessa inte används rätt är en annan sak.

Skrivet av Boo:

Nej, så är inte fallet. Jag har aldrig hört talas om att Folksam skulle ha uppmätt någons hus i syfte att sälja den för att kunna betala löner till sig själva och sedan ge en inackorderingsutbetalning till personen vars hus de precis sålt.

Folksam hävdar ingen äganderätt över personens hus. Det gör däremot staten.

Nej men du har garanterat hört om att Folksam år efter år tar emot pengar i syfte att aldrig ge tillbaka dem för att betala sina egna löner. Att vår käre stat sen kan göra en hel del annat fuffens så som att kunna ta någons hus istället för bara pengar förändrar inte tanken bakom det hela. Vi betalar skatt för att i utbyte ha vissa saker varav en del är en försäkring utifall vi blir sjuka/skadade. Det är på intet sätt annorlunda från att köpa motsvarande tjänster mer än att eftersom alla måste bidra så blir läget också samma för alla inblandade.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Om någonting så är det en fråga om självbevarelse för samhället i sig.

Samhället måste alltså hållas ihop med våld för att människorna som omfattas av detta samhället är ruttna till en sådan grad att de skulle äta varandra levande om det inte fanns en man med en pistol som ser till att de är snälla?

Skrivet av belga:

Det är varken en god eller ond handling, det är (ska vara) vad som krävs och inget annat.

Då är alltså principen den att våld är ett godtagligt medel för att främja samhällsnyttan. Ändamålen helgar medlen. Korrekt? Vad är det för skillnad mellan ämbetsmän och medborgare som gör att ämbetsmännen får stjäla, fängsla och döda när medborgare inte får göra detta?

Skrivet av belga:

Men faktum är att det finns fullt rimliga anledningar till skatter.

Utgår du ifrån att ändamålen helgar medlen så kan allt möjligt rättfärdigas.

Skrivet av belga:

Sen att dessa inte används rätt är en annan sak.

Vad tror du är anledningen till att dessa skatter inte används rätt?

Skrivet av belga:

Nej men du har garanterat hört om att Folksam år efter år tar emot pengar i syfte att aldrig ge tillbaka dem för att betala sina egna löner.

Ingen har så vitt jag vet någonsin blivit tvingad att lämna ifrån sig pengar till Folksam utan ett initialt medgivande. Folksam erbjuder helt och hållet frivilliga försäkringstjänster i utbyte mot pengar.

Skrivet av belga:

Att vår käre stat sen kan göra en hel del annat fuffens så som att kunna ta någons hus istället för bara pengar förändrar inte tanken bakom det hela.

Skrivet av belga:

Vi betalar skatt för att i utbyte ha vissa saker varav en del är en försäkring utifall vi blir sjuka/skadade. Det är på intet sätt annorlunda från att köpa motsvarande tjänster mer än att eftersom alla måste bidra så blir läget också samma för alla inblandade.

Du har missförstått konceptet. Folksam tar varken pengar eller hus så vida inte personen som äger pengarna eller huset har en överrenskommelse med Folksam om att Folksam är berättigad till en viss mängd av deras egendom varje månad eller år för att tillhandahålla en tjänst. Denna tjänst kan även avbrytas, t.ex. om jag tycker att Folksam missköter sina åtaganden.

Ringer en försäkringsagent från Folksam och vill sälja mig en försäkring så kan jag tacka nej och be om att bli borttagen från deras telefonlista. Försäkringsagenten kommer artigt att tacka för sig, framföra att han hoppas att jag har Folksam i åtanke nästa gång jag vill köpa en försäkring och sedan lägga på luren.

Motsvarande telefonsamtal från staten skulle först komma från en skatteverksanställd som undrar varför jag inte ger dem den egendom som de anser att jag är skyldig att ge för att jag äger t.ex. ett hus. Vägrar jag att betala så kommer mitt ärende att skickas till kronofogden.

Kronofogden kommer efter mitt nekande att betala att lägga på en mängd avgifter under en viss period. De kommer sedan att mäta ut mitt hus till försäljning. Vägrar jag att lämna ifrån mig mitt hus så kommer polisen att underättas.

Polisen kommer att bryta sig in i mitt hus, forsla bort mig och frihetsberöva mig under ett par månader eller år om jag gör motstånd. Gör jag tillräckligt mycket motstånd så kommer jag att dödas.

Ser du skillnaden mellan staten och Folksam?

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boo:

Samhället måste alltså hållas ihop med våld för att människorna som omfattas av detta samhället är ruttna till en sådan grad att de skulle äta varandra levande om det inte fanns en man med en pistol som ser till att de är snälla?

Då är alltså principen den att våld är ett godtagligt medel för att främja samhällsnyttan. Ändamålen helgar medlen. Korrekt? Vad är det för skillnad mellan ämbetsmän och medborgare som gör att ämbetsmännen får stjäla, fängsla och döda när medborgare inte får göra detta?

Utgår du ifrån att ändamålen helgar medlen så kan allt möjligt rättfärdigas.

Javisst, vi ska självklart ha tungt beväpnade övermän patrulerande på varje gata och minsta avsteg från sociala normer, som givetvis är fastslagna av en åsiktsmyndighet, skall bemötas på kraftigast möjliga sätt! Det är det enda alternativet till anarki. Givetvis skall dessa också vara klädda i grå uniform och marschera fram på våra gator med stolta rakbenta steg!

Och vad hade du tänkt att alternativet är, nu när det inte finns några grader av implementation menar jag? Inget lagom, ingen blandning eller mittenväg. Fullständig anarki eller en fängelsenation, är det de enda valen vi har i din värld?

Edit 2**
Givetvis kan man ju hävda att människor kan reglera sig själva, att saker kommer fungera just för att folk kommer göra sin egen del och att detta då kommer sammanfalla till en helhet där det hela går runt av sig själv. Detta har dock ingen som helst förankring i verkligheten. Människor är elaka och egoistiska satar och om chansen att utnyttja en situation finns så kommer detta ske. Det är inte ett hållbart läge, och jag vet att varken du eller jag vill vara på den mottagande änden av den pinnen när den kommer. Och utan någonting som upprätthåller vissa gundläggande saker så kommer den att komma, för det finns alltid någon som hellre ser någon annan må dåligt än behöva nöja sig med mindre än så mycket som möjligt själv.

Skrivet av Boo:

Vad tror du är anledningen till att dessa skatter inte används rätt?

Ingen har så vitt jag vet någonsin blivit tvingad att lämna ifrån sig pengar till Folksam utan ett initialt medgivande. Folksam erbjuder helt och hållet frivilliga försäkringstjänster i utbyte mot pengar.

Du har missförstått konceptet. Folksam tar varken pengar eller hus så vida inte personen som äger pengarna eller huset har en överrenskommelse med Folksam om att Folksam är berättigad till en viss mängd av deras egendom varje månad eller år för att tillhandahålla en tjänst. Denna tjänst kan även avbrytas, t.ex. om jag tycker att Folksam missköter sina åtaganden.

Ringer en försäkringsagent från Folksam och vill sälja mig en försäkring så kan jag tacka nej och be om att bli borttagen från deras telefonlista. Försäkringsagenten kommer artigt att tacka för sig, framföra att han hoppas att jag har Folksam i åtanke nästa gång jag vill köpa en försäkring och sedan lägga på luren.

Motsvarande telefonsamtal från staten skulle först komma från en skatteverksanställd som undrar varför jag inte ger dem den egendom som de anser att jag är skyldig att ge för att jag äger t.ex. ett hus. Vägrar jag att betala så kommer mitt ärende att skickas till kronofogden.

Kronofogden kommer efter mitt nekande att betala att lägga på en mängd avgifter under en viss period. De kommer sedan att mäta ut mitt hus till försäljning. Vägrar jag att lämna ifrån mig mitt hus så kommer polisen att underättas.

Polisen kommer att bryta sig in i mitt hus, forsla bort mig och frihetsberöva mig under ett par månader eller år om jag gör motstånd. Gör jag tillräckligt mycket motstånd så kommer jag att dödas.

Ser du skillnaden mellan staten och Folksam?

Det tror jag inte att jag har. Konceptet är enkelt. Vi betalar X andel av det vi tjänar i skatt och andra avgifter och i retur får vi Y tillbaka av samhället. Det är ingen skillnad på det och vanlig handel. Och precis som att du kan tacka nej till folksam så kan du välja att bosätta dig någon annan stans. Det är ingen som tvingar dig att bo just i denna lilla del av världen. Att den överenskommelse som finns mellan individ och samhället i frågan om skatter är per default accepterad kan jag hålla med om är rätt mycket tvångsmatning, men den är i allra högsta grad frivillig i den mån att om man vill vara en del av detta samhälle så måste man bidra till det. Vill man inte bidra så är det ingen som hindrar en att ta sitt pick och pack och flytta.

Edit*
Det hela är rätt enkelt. Vill man vara med i klubben får man betala medlemsavgiften. Vill man det inte så får man inte komma in i klubbhuset.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av belga:

Javisst, vi ska självklart ha tungt beväpnade övermän patrulerande på varje gata och minsta avsteg från sociala normer, som givetvis är fastslagna av en åsiktsmyndighet, skall bemötas på kraftigast möjliga sätt! Det är det enda alternativet till anarki. Givetvis skall dessa också vara klädda i grå uniform och marschera fram på våra gator med stolta rakbenta steg!

Var inte löjlig, du ser ju själv att det uppenbarligen inte behövs. Det är billigare och mer effektivt att prägla människor i 12 års kommunal skola.

Skrivet av belga:

Och vad hade du tänkt att alternativet är, nu när det inte finns några grader av implementation menar jag? Inget lagom, ingen blandning eller mittenväg. Fullständig anarki eller en fängelsenation, är det de enda valen vi har i din värld?

Nej, våld i annat syfte än försvar är ingen gråskala i min värld. Antingen så använder man våld för att få som man vill eller så gör man det inte. Antingen så respekterar man de rättigheter människans medvetande gör henne berättigad till, eller så gör man det inte. Att kalla det "fullständig" anarki är dessutom överflödigt. Anarki betyder "utan härskare", inte "utan härskare för det mesta" eller dylikt.

Skrivet av belga:

Människor är elaka och egoistiska satar och om chansen att utnyttja en situation finns så kommer detta ske.

Du kan inte titta på den moderna västvärlden och dra några logiska slutsatser om människors natur när de i allra högsta grad är masspräglade av statlig skolning sedan 4 generationer tillbaka. Det är statlig skolning som har fostrat dessa elaka och egoistiska satar du ser när du är ute i världen.

Jag skulle till och med kunna sträcka mig så långt att påstå att det direkt strider mot den evolutionära teorin att påstå att elaka och egoistiska samhällen skulle ha någon evolutionär fördel över samhällen där människor litar på varandra och samarbetar och avfärda ditt argument på den vägen. Elaka och egoistiska människor är evolutionärt odugliga i det långa perspektiv som format människan.

Skrivet av belga:

Givetvis kan man ju hävda att människor kan reglera sig själva, att saker kommer fungera just för att folk kommer göra sin egen del och att detta då kommer sammanfalla till en helhet där det hela går runt av sig själv. Detta har dock ingen som helst förankring i verkligheten.

Nej, det är inte förankrat i verkligheten eftersom att den lilla skara människor som faktiskt är elaka och egoistiska satar har en tendens att tvinga fram samhällsordningar där de härskar och får utlopp för sina neuropsykiatriska störningar. Det är därför det aldrig har prövats.

Skrivet av belga:

Det är inte ett hållbart läge, och jag vet att varken du eller jag vill vara på den mottagande änden av den pinnen när den kommer. Och utan någonting som upprätthåller vissa gundläggande saker så kommer den att komma, för det finns alltid någon som hellre ser någon annan må dåligt än behöva nöja sig med mindre än så mycket som möjligt själv.

Och därför måste vi ha en stat som denna "någon" kan muta för att få fördelar som vi andra, icke-neuropyskiatriskt störda, människor inte har. I Sverige har vi vapenindustrin som enligt grundlagen inte får exportera vapen till krigförande länder, men får göra det ändå med motiveringen att vi skulle vara tvungna att lägga ner vapentillverkningen om vi inte fick exportera vapen när de krigförande kunderna behöver fylla på sina förråd. Vilken tur att det finns en stat som ser till att den svaga människan (i detta fall i Irak och Afghanistan) är skyddad av stora, starka, snälla staten Sverige!

Men det är väl tur ändå att Sverige har en frodande vapenindustri. Tänk vad mycket stål vi skulle få över om vi inte byggde vapen av dem. Sverige skulle bli så tungt att det skulle sjunka ner i Östersjön om vi inte exporterade vapen!

Skrivet av belga:

Konceptet är enkelt. Vi betalar X andel av det vi tjänar i skatt och andra avgifter och i retur får vi Y tillbaka av samhället. Det är ingen skillnad på det och vanlig handel.

Ändamålen helgar fortfarande inte medlen. Jag är inte intresserad av att diskutera argument från effekt, för de leder ingenstans och har ingen som helst filosofisk tyngd. Jag använder logik och resonerar kring principer, för det är så detta universum fungerar. Den är principbaserad, vilket vetenskapens alla olika grenar kan intyga. Universums lagar kommer inte att böja sig för dina argument från effekt.

Skrivet av belga:

Och precis som att du kan tacka nej till folksam så kan du välja att bosätta dig någon annan stans. Det är ingen som tvingar dig att bo just i denna lilla del av världen.

Jag som individ kan säga "love it or leave it!" om mitt hus och min tomt och kräva slips och kostym och inträdesavgift av de som beträder mitt gräs. Men när en stat säger "love it or leave it!" så hävdar den äganderätter som den inte har. En statlig organisation är ett koncept. Ett koncept har inga moraliska rättigheter. En statlig organisation består av människor. Människor har moraliska rättigheter. Och de kan inte utöva mer makt än de befogenheter de har tillsammans. De bildar inte en superorganism som får nya rättigheter de inte hade tidigare som enskilda individer.

Medlemmarna i en stat är moraliskt berättigade till att hindra mig ifrån att beträda deras samlade mark, men de kan inte tvinga bort mig från min mark och egendom bara för att de plötsligt har fått för sig något som jag inte vill vara med om.

Visa signatur

EOS 5D • EOS-1D Mark IV • 16-35/2.8L • 70-200/2.8L IS II • 35/1.4L • 200/2L IS • 400/2.8L IS