Mjukvara till filserver (LAN+WAN)

Permalänk
Hedersmedlem

Mjukvara till filserver (LAN+WAN)

Planen är att centralisera all lagring i hemmet till en enda filserver. Hårdvaran jag kommer att använda är Intel D510MO, 2GB Ram, Emko 153-chassi med PicoPSU 90W och två stycken Samsung 2TB diskar (JBOD), men när det kommer till mjukvara är jag helt blank.

Must have:
Dela ut musik, film, bilder och TV-serier till XBMC-enheter
• Lokalt nätverk (Samba?)
• Utanför hemmanätverket, iPad som rör sig runt i Europa och två fasta datorer i Sverige med XBMC. Hur gör jag detta, Samba fungerar vad jag förstår bara internt?
• Mjukvaran på en USB-sticka så att hårddiskarna kan spin-down

Nice to have:
• Inkrementell backup med filhistorik (ala BackupPc) både inom LAN och WAN
• Spegling av specifik mapp på filservern (backup-mappen) på båda hårddiskarna

Mjukvara:
Här är jag helt blank, vad är enklast och smidigast att använda? Jag har funderat på FreeNAS eller någon form av Ubuntu-installation. Jag har aldrig använt mig av Linux tidigare, men jag har inget emot att lära mig så länge det finns tydliga guider att tillgå.

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Medlem

Ett intressant alternativ till FreeNAS är ett nytt system som är under utveckling är ZFS guru. Kan kanske vara värt att kolla in. Det är FreeBSD-baserat.

Själv kör jag vanliga FreeBSD. Finns denna guide som jag hade nytta av när jag satte upp min filserver. Men det är mer en smaksak vilket man väljer.

Dela ut på lokalt nätverk: Samba eller NFS.
Utanför hemmanätverket: sshfs
Mjukvara på USB-sticka: Javisst, installera på USB-stickan istället för på en hårddisk.

Inkrementell backup med filhistorik. Här tycker jag ZFS snapshots är smidigt. Ta regelbundna ZFS snapshots (de kan schemaläggas) så får man historik på gamla filer. Då behöver du bara spegla din dators hårddisk mot ett ZFS filsystem på filservern och så får du historiken med snapshots.

Spegling av specifik mapp: Jag tycker du ska spegla hela hårddiskarna. Då kan en disk paja och det är bara att byta ut den. Tycker du utrymmet blir för litet så kör med 3 hårddiskar i raidz1 (motsvarande raid5) istället.

Självklart finns det andra alternativ som kan funka lika bra. Så kolla runt lite och se vad som kan funka för dig.

Permalänk
Hedersmedlem

Har nu läst på några dagar och det lutar åt följande config;

Standard Ubuntu 10-installation
Samba för lokalt nätverk
FTP för WAN-åtkomst (standardstöd i XBMC att använda FTP som source, vilket inte finns för sshfs)
Crashplan för backup, bara att installera klient på Ubuntu-servern och låta Windows/Mac OS X-klienterna använda servern som target
Allt körs från ett Sandisk Cruzer 16GB för att hålla operativsystem avskilda från filarean

Kommer ej att köra någon form av RAID, filerna som sparas direkt på servern är ej kritiska, och backup från klient till servern och således ha två kompletta uppsättningar är tillräckligt god säkerhet

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"