Microsoft spenderar tre gånger mer än Apple på forskning och utveckling

Permalänk
Avstängd

Apple är grymma på att tillverka prylar billigt och sälja dom dyrt. Läste på Slashdot att iPhone 5 kostar ~2000kr att tillverka...

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Men hur länge?
De har inte så bra relationer med återförsäljare och operatörer:
http://www.idg.se/2.1085/1.474839/aterforsaljarna-har-trottna...

Det behöver de inte ha för Apples produkter säljer utan några återförsäljare. Apple har egna butiker också.

Permalänk
Medlem

Samt att Microsoft vaknat ur dvalan och gett sig in hårdare på bärbara marknaden tablet och telefoner nu. Vilket Apple fattade för typ 5 år sen. Klart att det kostar dom mer pengar när dom ändrar om ett helt OS och till råga på det tar fram tablets samt ett helt nytt OS för telefoner och skall få allt att synka. För att sist men inte minst glömma deras förnyade musik tjänst samt xbox uppdateringen. Det kostar att släpa helt enkelt.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rocklets:

Alltså, 3x så mycket -^ snacka om dålig utdelning. Kan bara hoppas att Apple blir tvungna att börja jobba för att behålla sitt försprång. Tror att iPhone 5 kan vara första steget i rätt rikning (dvs nedåt)

Försprång på mobil marknaden kanske kolla marknadsandelar på pc operativ.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Det är väl inte så konstigt med tanke på att de har Windows 8, Windows Phone 8, Surface, Office, Xbox, alla utvecklings verktyg, alla server versioner och en hel del mer.

Folk verkar glömma att Microsoft gör mycket mer än bara OS.

Edit: The 2012 Microsoft Product Roadmap

Permalänk
Medlem

Precis man skriver i artikeln är detta egentligen ingen nyhet utan det är sedan länge ett känt faktum, det är tom så att Apple spenderar mer på reklam än forskning vilket faktiskt är lite imponerande med tanke på att Apple faktiskt får grymt mycket gratis reklam från media.

Men man kan inte ta ifrån Apple att dom är grymt effektiva på det de gör, dvs de kan trots att det spenderar förhållandevis lite på både forskning och reklam fortfarande lansera produkter som inte bara säljer som smör utan de kan tom ta ut ett premium pris för produkterna och kunderna kommer fortfarande stå och köa vid lanseringarna.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Microsoft är också ett mycket större mjukvaruföretag. Bara utvecklingen för Windows kostar oerhört mycket emd tanke på alla olika typer av hårdvara de måste stödja. Apple har inte samma mängd hårdvara att bygga stöd för då de använder stort sett samma komponenter till alla sina datorer.

det handlar väl inte om operativsystemen, utan hela företaget? windows gör i stort sett bara 2st OS och xbox (plus smågrejer i jämförelse), medans apple gör 2st os, massa laptops och andra datorer, en telefon (som de själva gör chipset till), olika mediaspelare osvosv. och ändå lägger microsoft 3ggr så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av n_sandstrom:

Och så kan man ju fråga sig hur mycket Apple lägger på design jämfört med andra företag. Det är nog inte otroligt att dom ligger 3ggr högre på den punkten

Utveckling av design räknas in i forskning och utveckling.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av rocarls:

Microsoft har ju mycket bredare utbud (fler produkter/tjänster) än Apple, det handlar inte bara om os och hårdvara, ingen som tänkt på det?

Apple har väll ganska brett utbud, allt ifrån möss och tangentbord till mobiltelefoner och tablets, till stationära workstations till operativsystem till servrar(och en herrans massa prylar där i mellan).

Nu när jag tänker efter så måste jag säga att de har minst lika brett utbud som MS.

Skulle också vara intressant och se hur mycket pengar MS kommer spendera på R&D nu när W8 är släppt. De lär ju inte flytta över alla utvecklare ifrån W8 teamet till W9 teamet, så deras R&D utgifter borde minska till nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johnh3:

Men hur länge?
De har inte så bra relationer med återförsäljare och operatörer:
http://www.idg.se/2.1085/1.474839/aterforsaljarna-har-trottna...

Apple har varit precis likadana sedan jag jobbade i retail runt -06.

Har ju inte gått sämre sen dess direkt

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem

Ja microsoft är ett företag i kris, men de har än så länge kunder och kapital. Men det sjunker och sjunker. Därför är det inte alls konstigt att de försöker anpassa sig till marknaden än att som tidigare bara ligga i sitt eget spår och inte bry sig alls om vad kunderna ville ha more or less.

Forskning och utveckling kostar pengar, därför blir det surt om något annat företag bara kopierar allt man har utvecklat.

När vi har så många produkter på markanden är det viktigt att kunna stå ut, att folk vet vad Microsoft är och att de ser microsoft som något bra. Varför vi ser metro på marknaden ex.

Visa signatur

5 är högre än 3, sug på den Samsung!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av havoc:

Precis man skriver i artikeln är detta egentligen ingen nyhet utan det är sedan länge ett känt faktum, det är tom så att Apple spenderar mer på reklam än forskning vilket faktiskt är lite imponerande med tanke på att Apple faktiskt får grymt mycket gratis reklam från media.

Men man kan inte ta ifrån Apple att dom är grymt effektiva på det de gör, dvs de kan trots att det spenderar förhållandevis lite på både forskning och reklam fortfarande lansera produkter som inte bara säljer som smör utan de kan tom ta ut ett premium pris för produkterna och kunderna kommer fortfarande stå och köa vid lanseringarna.

Ja Apple är fruktansvärt bra på branding. De brukar ju ligga i topp på alla listor över starkast varumärken. För det är ju så att har man ett tillräckligt starkt varumärke så köper folk prylarna bara för loggan och den image som hänger med. Se till exempel Starbucks där loggan på muggen i många fall är viktigare än innehållet. Inom klädindustrin är det också väldigt tydligt att märken är viktigt. Så en stor skara köper iPhone bara för att det är en iPhone och andra köper den för att det är en bra telefon.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Och så kan man ju fråga sig hur mycket Apple lägger på design jämfört med andra företag. Det är nog inte otroligt att dom ligger 3ggr högre på den punkten

Nackdelen med design är att det är precis som mat. Smaken är som baken, delad.

Personligen tycker jag deras designpunkt är skitful och grymt tråkig
Nog för att saker ska va cleana, men snälla Apple, lite jävla färg har aldrig skadat.

Hail Nokia på den punkten iaf Lumia-serien är bättre än iPhone på de flesta punkterna, men speciellt designen.

Som vanligt, GRYMT PERSONLIG ÅSIKT!
Man får ju inte uttrycka sig som man vill på Swec längre, såfort man hackar på Apple så är det hädelse etcetc. Ta argumentet och stoppa upp det någonstans, snälla

Skrivet av Hexenhammer:

Rätt ironiskt bara att Windows ligger så jävla långt efter!

ELLER

Så långt före att folk inte fattat det än Tablets är väl framtiden antar jag, eller så är det precis som netbooks. 2009 skulle alla ha netbooks, 2010 skulle ingen ha netbooks. Kan väl vända rätt snabbt

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk

Rätt ironiskt bara att Windows ligger så jävla långt efter!

Permalänk
Skrivet av Michaelo:

Och ändå kan de inte göra ett os för datorer....

Ändå använder du windows...

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Man kunde ju tro att med så mycket pengar skulle de ha råd med en användbarhetsarkitekt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Apple är grymma på att tillverka prylar billigt och sälja dom dyrt. Läste på Slashdot att iPhone 5 kostar ~2000kr att tillverka...

Långt ifrån allt som ingår i den summan. Det ryktas om att Apple har en vinstmarginal på ca 30% på Iphone så runt 4000 är isf vad den kostar att tillverka ink allt.

Permalänk
Medlem

Microsoft forskar en hel del, gäller bara att få ut det i vettiga produkter sen.

Kinect är ju ett av de senare alstren som dom lyckats göra en produkt utav.
Surface (bordet, inte plattan) var ju nånting dom var väldigt stolta över för nåt år sen, men vad hände sen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hexenhammer:

Rätt ironiskt bara att Windows ligger så jävla långt efter!

Ligger efter vadå?
Troll eller?

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av _MmattiasS_:

det handlar väl inte om operativsystemen, utan hela företaget? windows gör i stort sett bara 2st OS och xbox (plus smågrejer i jämförelse), medans apple gör 2st os, massa laptops och andra datorer, en telefon (som de själva gör chipset till), olika mediaspelare osvosv. och ändå lägger microsoft 3ggr så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av ArakanI2:

Apple har väll ganska brett utbud, allt ifrån möss och tangentbord till mobiltelefoner och tablets, till stationära workstations till operativsystem till servrar(och en herrans massa prylar där i mellan).

Nu när jag tänker efter så måste jag säga att de har minst lika brett utbud som MS.

Skulle också vara intressant och se hur mycket pengar MS kommer spendera på R&D nu när W8 är släppt. De lär ju inte flytta över alla utvecklare ifrån W8 teamet till W9 teamet, så deras R&D utgifter borde minska till nästa år.

Kan inte hålla med helt.
Glöm inte att Microsoft också har produkter/tjänster som exempelvis Sharepoint, Dynamics NAV/AX, Hyper-V, MS-SQL, Office, Azure.
Har Apple (eller Google för den delen) något liknande? Jag vill bara påpeka att pengar för forskning går till mer än bara Windows och den nya hårdvaran, och anledningen till att Microsoft inte går med samma direkta vinst, är också eftersom mycket pengar går till deras partners (som implementerar tjänsterna hos kunderna).

Visa signatur

Måndag, tisdag, onsdag programmerar jag. Torsdag, fredag, lördag likaså. Söndag är dagen som jag vilar på, men lika fan så programmerar jag ändå! Programmi, programma, programmera! Programmera varje dag. . . .

Permalänk
Skrivet av _MmattiasS_:

det handlar väl inte om operativsystemen, utan hela företaget? windows gör i stort sett bara 2st OS och xbox (plus smågrejer i jämförelse), medans apple gör 2st os, massa laptops och andra datorer, en telefon (som de själva gör chipset till), olika mediaspelare osvosv. och ändå lägger microsoft 3ggr så mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av ArakanI2:

Apple har väll ganska brett utbud, allt ifrån möss och tangentbord till mobiltelefoner och tablets, till stationära workstations till operativsystem till servrar(och en herrans massa prylar där i mellan).

Nu när jag tänker efter så måste jag säga att de har minst lika brett utbud som MS.

Skulle också vara intressant och se hur mycket pengar MS kommer spendera på R&D nu när W8 är släppt. De lär ju inte flytta över alla utvecklare ifrån W8 teamet till W9 teamet, så deras R&D utgifter borde minska till nästa år.

Är ni på riktigt?

Allt det ni nämner är riktat mot vanliga konsumenter och visst, där kan jag hålla med om att Apple har fler produkter.
Men ni glömmer området där Microsoft är riktigt stora: produkter och tjänster riktade mot företag. För att nämna några: Office, Sharepoint, Exchange, Lync, Forefront, System Center och SQL Server.
Tror inte det är helt gratis att utveckla alla dessa produkter. Så att säga att det enda Microsoft gör är två operativsystem och en spelkonsol så tycker jag att du borde öppna ögonen en smula.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hexenhammer:

Rätt ironiskt bara att Windows ligger så jävla långt efter!

Långt efter att ta hutlöst betalt? Eller vad? Jag har två Macbook + att jag jobbat mycket med Mac och den enda skillnaden är väl deras OS mot övriga tillverkare. De strular precis lika jävla mycket som Windows baserade burkar, en jävla myt att de ska vara såååååååååååå stabila.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArakanI2:

Apple har väll ganska brett utbud, allt ifrån möss och tangentbord till mobiltelefoner och tablets, till stationära workstations till operativsystem till servrar(och en herrans massa prylar där i mellan).

Nu när jag tänker efter så måste jag säga att de har minst lika brett utbud som MS.

Skulle också vara intressant och se hur mycket pengar MS kommer spendera på R&D nu när W8 är släppt. De lär ju inte flytta över alla utvecklare ifrån W8 teamet till W9 teamet, så deras R&D utgifter borde minska till nästa år.

Du får nog tänka efter igen tror jag

http://microsoft-news.com/look-at-microsofts-whole-products-p...

Och denna bild inkluderar ju inte hårdvaran MS bygger (möss tangentbord(razor gaming gear)) osv

Apples "motsvarande" lista ser ut så här http://www.apple.com/legal/trademark/appletmlist.html

OnT: inte så konstagt att MS har med R&D eftersom dom är större på mjukvara

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippyBoy:

Är ni på riktigt?

Allt det ni nämner är riktat mot vanliga konsumenter och visst, där kan jag hålla med om att Apple har fler produkter.
Men ni glömmer området där Microsoft är riktigt stora: produkter och tjänster riktade mot företag. För att nämna några: Office, Sharepoint, Exchange, Lync, Forefront, System Center och SQL Server.
Tror inte det är helt gratis att utveckla alla dessa produkter. Så att säga att det enda Microsoft gör är två operativsystem och en spelkonsol så tycker jag att du borde öppna ögonen en smula.

http://www.microsoft.com/robotics/ <- fick mig, när jag hittade den för några år sedan, börja omvärdera min "ms-suger"-attityd.

Här finns också en del kul: http://research.microsoft.com/en-us/default.aspx

De gör rätt många udda och ofta underhållande saker.

Största problemet med dem är att man behöver utveckla någon sorts internt filter för att lära sig leva med och ignorera det bitvis pinsamma säljsnacket som dyker upp då och då. Men de är ju ett företag, så det är kanske inte så konstigt att det finns där.

Visa signatur

.<

Permalänk
Medlem

Om de nu spenderar så mycket pengar på forskning så är det lite ironiskt att de inte bara ger ut ett surfplatte-OS till laptops/desktops utan dessutom driver på sin 7 år gamla spelkonsol.

Styrka, eller i det här fallet, pengar, är inget utan kontrol.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

I morgon: Apple spenderar 3 gånger mer på advokater än Microsoft!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 4770k @4.3GHz | Asus z87-pro | Asus 1080 | 16GB RAM | Samsung 840 Pro 256GB | 3TB HDD| Corsair RM850
Thinkpad x60 tablet | 3GB RAM | Crucial M4 128GB
Amiga 500+, Commodore 64/128D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uvania:

Microsoft har nog rest fram 20 år i tiden när de skapade windows 8 för marknaden är inte mogen för det idag -.-

Det måste ju betyda att dom uppfunnit en tidsmaskin?!

De skapade Win 8 och reste fram hit från 1992, eller ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk

Som sagt ovan, pengar är inget utan kontroll.

Om dom nu spenderar så oerhört mycket pengar på utveckling och forskning varför ser vi aldrig det? De må ha fler produkter än låt säga Apple. Men återigen handlar det inte om kvantitet utan kvalitet.

Jag har både PC och Mac, jag använder enterprise prylar såsom privata grejer. Både hemma och på jobbet. Men att mycket av det råkar vara Microsoft är inte för att de är bäst på det dom gör, utan det "monopol" dom enligt mig i mångt och mycket missbrukar (eller ja utnyttjar kanske..).

Sen råder det ju inget tvivel om att mycket pengar petas in där vi inte är målgruppen eller ska veta om. Men det ändrar inte min uppfattning om att MS är allt annat än innovativa på ett positivt sätt.

Visa signatur

Asus Rampage V Extreme U3.1 | Intel I7 5960x w. Corsair H110i GTX | Corsair Vengeance LPX 32gb 2666 Mhz | Asus GeForce GTX 1080 TI OC | Samsung 850 Pro + WD lagring | Corsair RM850x i ett Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlippyBoy:

Är ni på riktigt?

Allt det ni nämner är riktat mot vanliga konsumenter och visst, där kan jag hålla med om att Apple har fler produkter.
Men ni glömmer området där Microsoft är riktigt stora: produkter och tjänster riktade mot företag. För att nämna några: Office, Sharepoint, Exchange, Lync, Forefront, System Center och SQL Server.
Tror inte det är helt gratis att utveckla alla dessa produkter. Så att säga att det enda Microsoft gör är två operativsystem och en spelkonsol så tycker jag att du borde öppna ögonen en smula.

Så mjukvaran som Apple utvecklar och intrigerar i sitt operativsystem är gratis? iWorks kostar inga pengar att utveckla? iCloud var något som låg på marken som de bara plockade upp och dammade av? Final Cut Pro kom som en skänk ifrån ovan?

De har säkert en massa annan mjukvara också som du/jag inte vet om, men det gör väll inte så att utvecklingskostnaden för dem är gratis?

Hittade en liten lista på Apples hemsida med diverse mjukvara de tillhandahåller.

  • iLife

  • iWork

  • iBooks Author

  • Aperture

  • Final Cut Pro

  • Motion Compressor

  • Logic Pro

  • MainStage

  • Remote Desktop

  • Safari

  • QuickTime

  • Mac App Store

Visst, MS har mycket mjukvara riktade mot företag. Men det betyder väll inte att de spenderar alla sina pengar på den utvecklingen?

Skrivet av rocarls:

Kan inte hålla med helt.
Glöm inte att Microsoft också har produkter/tjänster som exempelvis Sharepoint, Dynamics NAV/AX, Hyper-V, MS-SQL, Office, Azure.
Har Apple (eller Google för den delen) något liknande? Jag vill bara påpeka att pengar för forskning går till mer än bara Windows och den nya hårdvaran, och anledningen till att Microsoft inte går med samma direkta vinst, är också eftersom mycket pengar går till deras partners (som implementerar tjänsterna hos kunderna).

Det stämmer säkert, men Apple har dock mycket mjukvara som Microsoft inte tillhandahåller, finns en liten lista tidigare i min post.

Skrivet av Jockew1989:

Du får nog tänka efter igen tror jag

http://microsoft-news.com/look-at-microsofts-whole-products-p...

Och denna bild inkluderar ju inte hårdvaran MS bygger (möss tangentbord(razor gaming gear)) osv

Apples "motsvarande" lista ser ut så här http://www.apple.com/legal/trademark/appletmlist.html

OnT: inte så konstagt att MS har med R&D eftersom dom är större på mjukvara

På vilket sätt måste jag tänka om?

Ena sidan visar alla produkter som Microsoft har i sin "portfolio". Och den andra sidan visar vilka namn som Apple har trademark på.

Du tror inte att Apple lägger pengar på utveckling av hård-/mjukvara som inte når så långt att det blir en slutgiltig produkt(precis som Microsoft också gör) eller att Apple håller på med andra saker som inte finns med i deras Trademark lista?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blupparen:

I morgon: Apple spenderar 3 gånger mer på advokater än Microsoft!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE