Router tappar internetuppkoppling cirka 1 gång/vecka

Permalänk
Medlem

Router tappar internetuppkoppling cirka 1 gång/vecka

Skaffade nyligen en ny router, Asus TUF-AX5400. Sedan jag skaffat den tappar jag uppkoppling till internet i olika intervall, typ alltid under natten. Om jag startar om routern, eller går in på WAN settings och trycker "Apply", så börjar det funka igen, men är rätt irriterande att behöva göra det hela tiden.

Gamla routern (också en Asus) hade inte detta problem.

Har Telia fiber.

Har testat att ändra DHCP query frequency mellan normal, continuous och aggressive mode - och om jag kör normal mode tappar den internetuppkopplingen oftare, typ varje natt.

Vet någon vad jag kan göra för att fixa det? Tack!

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Fungerar det utan routern? Om ja, lös problemet genom att lämna tillbaka routern och köp en ny. Först bör du testa en fabriksåterställning.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Fungerar det utan routern? Om ja, lös problemet genom att lämna tillbaka routern och köp en ny. Först bör du testa en fabriksåterställning.

Ja, det får väl bli plan B. Dock skönt att slippa göra det om det är någon inställning eller dylikt som är "fel"

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Vad står det i routerns loggar?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Skaffade nyligen en ny router, Asus TUF-AX5400. Sedan jag skaffat den tappar jag uppkoppling till internet i olika intervall, typ alltid under natten. Om jag startar om routern, eller går in på WAN settings och trycker "Apply", så börjar det funka igen, men är rätt irriterande att behöva göra det hela tiden.

Gamla routern (också en Asus) hade inte detta problem.

Har Telia fiber.

Har testat att ändra DHCP query frequency mellan normal, continuous och aggressive mode - och om jag kör normal mode tappar den internetuppkopplingen oftare, typ varje natt.

Vet någon vad jag kan göra för att fixa det? Tack!

Vad kör du för programvara på den? När jag körde med Asuswrt-Merlin hade jag samma problem men det försvann när jag gick tillbaka till original.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Vad står det i routerns loggar?

Senaste gången tog jag faktiskt ut en logg, och följande "höjdpunkter" i den:

Typ 100-tals rader med detta:
Apr 14 01:11:11 kernel: eth2 (Int switch port: 2) (Logical Port: 2) (phyId: a) Link Up at 100 mbps full duplex
Apr 14 01:11:41 kernel: eth2 (Int switch port: 2) (Logical Port: 2) (phyId: a) Link DOWN.

Sen några rader av "wlceventd", med "reason: Deauthenticated because sending station is leaving (or has left) IBSS or ESS (3), rssi:0" - har förstått det att det är när wifi-enhet ansluter eller kopplar från. Det sker väldigt många gånger i några timmar (1000-tals).

Sen några rader av detta, sker typ en gång var 30e minut:
Apr 14 01:34:59 acsd: eth5: selected_chspec is 1009 (9)
Apr 14 01:34:59 acsd: eth5: Adjusted channel spec: 0x1009 (9)
Apr 14 01:34:59 acsd: eth5: selected channel spec: 0x1009 (9)
Apr 14 01:34:59 acsd: eth5: txop channel select: Performing CSA on chspec 0x1009

Sen kom detta nya en gång:
Apr 14 05:48:16 WATCHDOG: [FAUPGRADE][auto_firmware_check:(7435)]do webs_update - det här börjar den göra typ 1 gång var 5e minut i någon timme.
Apr 14 05:48:36 HMA: Download version info failed, retry=[4]
Apr 14 05:48:58 HMA: Download version info failed, retry=[3]
Apr 14 05:49:21 HMA: Download version info failed, retry=[2]
Apr 14 05:49:43 HMA: Download version info failed, retry=[1]
Apr 14 05:50:01 WATCHDOG: [FAUPGRADE][auto_firmware_check:(7506)]could not retrieve firmware information: webs_state_update = 1, webs_state_error = 1, webs_state_dl_error = 0, webs_state_info.len = 23
Apr 14 05:50:05 HMA: Download version info failed, retry=[0]
Apr 14 05:52:15 WATCHDOG: [FAUPGRADE][auto_firmware_check:(7506)]could not retrieve firmware information: webs_state_update = 1, webs_state_error = 1, webs_state_dl_error = 0, webs_state_info.len = 23

That's it. Totalt 3500 rader mellan kl 19:38 och 8:59. Hjälper detta något eller behövs mer info?

Edit: kollade vilken wifi-enhet som kopplar av och till tusentals gånger under natten, och det är min Roborock-dammsugare. Fattar dock inte hur detta skulle påverka internetuppkopplingen?

Skrivet av Amerald:

Vad kör du för programvara på den? När jag körde med Asuswrt-Merlin hade jag samma problem men det försvann när jag gick tillbaka till original.

Kör originalfirmware. Har testat uppdatera den ett par gånger men detta problem kvarstår.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Återställd och bara låta den stå ett tag, allt urkopplat och se loggen vad den säger?

eth2 (Int switch port: 2) (Logical Port: 2) (phyId: a) Link DOWN. - Låter som att något på port 2 är skadat, kabel/anslutningen i sig.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av JonteP0nte:

Apr 14 01:11:11 kernel: eth2 (Int switch port: 2) (Logical Port: 2) (phyId: a) Link Up at 100 mbps full duplex
Apr 14 01:11:41 kernel: eth2 (Int switch port: 2) (Logical Port: 2) (phyId: a) Link DOWN.

Vad är det för nått som ansluter med 100Mbit, är kabeln skadad eller är det verkligen nått som inte har gbitportar ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Återställd och bara låta den stå ett tag, allt urkopplat och se loggen vad den säger?

eth2 (Int switch port: 2) (Logical Port: 2) (phyId: a) Link DOWN. - Låter som att något på port 2 är skadat, kabel/anslutningen i sig.

Skrivet av mrqaffe:

Vad är det för nått som ansluter med 100Mbit, är kabeln skadad eller är det verkligen nått som inte har gbitportar ?

Det är min TV som är inpluggad i port 2, gissar att den kan ha en 100 Mbit-port? Och den har ju diverse strömspargrejs som gör att den kanske kopplar till och från under natten? TV:ns nätverk funkar också utan problem, så har svårt att se att det skulle vara något fel på kablarna?

Kan testa att plugga ur den och köra wifi istället, dock tycker jag det låter konstigt att det skulle göra att jag tappar internetanslutning till routern under nätterna?

Och om det inte kommer någon annan idé kring vad jag kan testa att ändra i inställningarna så får jag väl göra en factory reset och se om det hjälper, annars byta ut den. Skulle som sagt dock vara skönt att slippa behöva sätta upp allt med den igen. Och är ju alltid kul att förstå varför något inte funkar

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Inaktiv

Hmm min AX5400 började bete sig så också. Senast idag, koppla från koppla på körde min. Så la den som AP ett tag bakom min pfsense burk, ska se om pfsense burken klarar av hålla sig uppkopplad.

Kör du med Telias DNS, det jag misstänker gör att det blir av/på hos mig nämligen att jag bytt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteP0nte:

Och om det inte kommer någon annan idé kring vad jag kan testa att ändra i inställningarna så får jag väl göra en factory reset och se om det hjälper, annars byta ut den. Skulle som sagt dock vara skönt att slippa behöva sätta upp allt med den igen. Och är ju alltid kul att förstå varför något inte funkar

Routern kan exportera sina inställningar så att du bara lägger in dom igen efter en fabriksåterställning och slipper därmed göra om allt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8870:

Hmm min AX5400 började bete sig så också. Senast idag, koppla från koppla på körde min. Så la den som AP ett tag bakom min pfsense burk, ska se om pfsense burken klarar av hålla sig uppkopplad.

Kör du med Telias DNS, det jag misstänker gör att det blir av/på hos mig nämligen att jag bytt?

Aha, intressant att flera har liknande problem med den! Kanske ska prova att använda gamla routern för att ta emot internet och sen köra denna som AP. Dock frustrerande att en sådan fulfix ska behövas.

Och just ja, har också provat att köra 1.1.1.1 som dns på routern, men det hjälpte inte heller.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem med min Asus-router som jag skaffade, modell RT-AX58U.
Varje kväll vid 00:00 så gick nätet ner och det verkade som att routern startade om.

Boven i dramat var att den försökte uppdatera mjukvaran varje natt.
Bytte till Merlin firmware och efter det så har den inte strulat.
Kan även påpeka att jag inte hade automatisk uppdatering på utan det verkade vara något vajsing med firmware från Asus som tyckte att den skulle kolla uppdateringar i alla fall.

Visa signatur

:: Fractal Design Define 7 :: ASUS Prime Z490-A :: Intel i9 10900K @ 5 GHz :: Corsair 32GB RAM @ 3600Mhz CL18 :: Kingston A2000 1TB M2 :: MSI RTX 3080 Gaming X Trio... :: Seasonic Focus PX 750W 80+ Platinum :: Noctua NH-D15 chromax.black ::

Permalänk
Medlem
Skrivet av 50Spaenn:

Jag hade samma problem med min Asus-router som jag skaffade, modell RT-AX58U.
Varje kväll vid 00:00 så gick nätet ner och det verkade som att routern startade om.

Boven i dramat var att den försökte uppdatera mjukvaran varje natt.
Bytte till Merlin firmware och efter det så har den inte strulat.
Kan även påpeka att jag inte hade automatisk uppdatering på utan det verkade vara något vajsing med firmware från Asus som tyckte att den skulle kolla uppdateringar i alla fall.

Hmm, enligt loggen så verkar den ju faktiskt göra någon uppdateringscheck, och jag har precis som dig stängt av automatiska uppdateringar. Kanske är något sånt dumt.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk
Inaktiv

Aha auto kl 03am tog jag på det, fast nedkopplingarna verkar på random tid här.

Permalänk
Medlem

På loggen ser det ut som att den inte kan kolla att firmware är rätt.
Prova att gå in under administration och vid sök efter uppdatering tryck på kontrollera.
Sen nedanför ska det stå "Routerns nuvarande fasta programvara är den senaste versionen."

Om det inte står så får du gå in på asus hemsida och kolla versionsnr där mot det versionsnr du har och ladda hem uppdateringen manuellt och sen ladda den manuellt också.

Har en RT-AX55 och det kan skilja lite mellan dom men min gamla ASUS som var en AC var nästan likadan.

(Har för några år sen haft liknande problem med det var nätägaren som gjorde uppdateringar på nätterna och ibland kom inte internet tillbaka förrän de började jobba på morgonen. Nu är det andra som sköter uppgraderingar och tillägg av nya abonnenter så nu är det sällsynt med avbrott men tror inte att det är det som är ditt problem)

Automatisk kontroll av firmware ska vara aktiverat så att det inte t.ex. blir stopp som nu.

Jo det också. Din router har wifi6 men tror inte det fungerar fullt ut om inte alla enheter också har wifi6. Så du kan prova att inaktivera wifi6 och köra som en AC-router. Den klarar färre enheter då men det kanske räcker. Har själv inaktiverat den än så länge eller om routern har gjort det själv. Har bara 10 aktiva enheter åt gången.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

På loggen ser det ut som att den inte kan kolla att firmware är rätt.
Prova att gå in under administration och vid sök efter uppdatering tryck på kontrollera.
Sen nedanför ska det stå "Routerns nuvarande fasta programvara är den senaste versionen."

Om det inte står så får du gå in på asus hemsida och kolla versionsnr där mot det versionsnr du har och ladda hem uppdateringen manuellt och sen ladda den manuellt också.

Har en RT-AX55 och det kan skilja lite mellan dom men min gamla ASUS som var en AC var nästan likadan.

(Har för några år sen haft liknande problem med det var nätägaren som gjorde uppdateringar på nätterna och ibland kom inte internet tillbaka förrän de började jobba på morgonen. Nu är det andra som sköter uppgraderingar och tillägg av nya abonnenter så nu är det sällsynt med avbrott men tror inte att det är det som är ditt problem)

Automatisk kontroll av firmware ska vara aktiverat så att det inte t.ex. blir stopp som nu.

Jo det också. Din router har wifi6 men tror inte det fungerar fullt ut om inte alla enheter också har wifi6. Så du kan prova att inaktivera wifi6 och köra som en AC-router. Den klarar färre enheter då men det kanske räcker. Har själv inaktiverat den än så länge eller om routern har gjort det själv. Har bara 10 aktiva enheter åt gången.

Kan alltså misslyckande av automatisk uppdatering av firmware göra att routern tappar tillgång till internet? Eller är det snarare kanske att den misslyckas med det för att den tappat internetanslutning? men jag provar att slå på automatisk firmware-check! Kan väl inte skada.

Angående wifi6: aha, men det borde väl inte heller göra så att även sladdanslutna enheter tappar internettillgång?

Och gamla routern hade inte detta problem, så tror inte det har att göra med att internettillgång till min lägenhet försvinner.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB

Permalänk

Har ungefär samma problem. Internet åtkomsten för LAN tappar internetuppkoppling men det trådlösa fungerar . Sker nattetid ungefär engång i veckan.
Vid något försök att uppdatera mjukvaran verkar det ske enligt loggen.

Löste det sig för dig JonteP0nte?

Jag har en Asus RT-AX58U.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FyrreBoll:

Har ungefär samma problem. Internet åtkomsten för LAN tappar internetuppkoppling men det trådlösa fungerar . Sker nattetid ungefär engång i veckan.
Vid något försök att uppdatera mjukvaran verkar det ske enligt loggen.

Löste det sig för dig JonteP0nte?

Jag har en Asus RT-AX58U.

Sedan jag postade tråden har problemet inte dykt upp igen (såklart...) så gjorde ingenting, verkar som att problemet har löst sig själv på något vis.

För mig var dock internet nere helt för routern, varken wifi eller lan hade tillgång.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 3600 XT | RAM: 16GB 3200MHz | MB: Asus Prime B350-Plus | GPU: Sapphire Radeon RX 5600 XT Pulse | PSU: EVGA 650 GQ | Chassi: Fractal Design Define C | SSD: Intel 600p 512 GB