Microsofts nya Thunderbolt 4-docka inte bara för Surface

Permalänk
Melding Plague

Microsofts nya Thunderbolt 4-docka inte bara för Surface

Tidigare modellers specialkontakt blir ett minne blott och Surface Thunderbolt 4 Dock ska passa vilken bärbar dator som helst.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Tog en stund før MS att førstå det 😂😂

Permalänk
Medlem

....ingen DP?

Är det så poppis med USB4-skärmar hos företag?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Fin och bra specs, men 4000kr var lite saftigt. Antar att det vänder neråt om ett tag

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

....ingen DP?

Är det så poppis med USB4-skärmar hos företag?

Ställer samma fråga. Väldigt märkligt. Hade gärna sett 2x DP och 1x HDMI

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av SuperSverker:

....ingen DP?

Är det så poppis med USB4-skärmar hos företag?

Det går att ansluta vanliga skärmar via en USB-C–DP-kabel eller passiv adapter, så det behövs inget särskilt stöd på skärmsidan.

Men till skillnad från DP-kablar har man ju inte drivor av sådana liggande, så sannerligen ett mycket märkligt designval som lär överraska och förarga den absoluta majoriteten av alla användare.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Ställer samma fråga. Väldigt märkligt. Hade gärna sett 2x DP och 1x HDMI

Ja, minst...

Skrivet av Alling:

Det går att ansluta vanliga skärmar via en USB-C–DP-kabel eller passiv adapter, så det behövs inget särskilt stöd på skärmsidan.

Men till skillnad från DP-kablar har man ju inte drivor av sådana liggande, så sannerligen ett mycket märkligt designval som lär överraska och förarga den absoluta majoriteten av alla användare.

Ja, absolut..men...det är ju ännu en adapter för någon inköpsavdelning att köpa in i drivor istället för, som du säger, en DP (eller HDMI (usch)) så har svårt att se varför man skulle välja denna framför "alla" andra som har minst en riktig skärmutgång...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

....ingen DP?

Är det så poppis med USB4-skärmar hos företag?

Verkar vara på väg men vad jag sett är det brist med sånt på kontor i dagsläget, men samtidigt kör vi VGA på alla skärmar än så lever redan med adaptrar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Ställer samma fråga. Väldigt märkligt. Hade gärna sett 2x DP och 1x HDMI

och VGA-port, COM-port, parallellport och skrivarport.

Permalänk
Medlem

4000 kr!

Köpte en precis för 699kr färre ingångar då

Permalänk

Hade aldrig ens funderat på att beställa in utan DP och HDMI i jobbet.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

och VGA-port, COM-port, parallellport och skrivarport.

Jag vill se sån här rymd-SCSI som R2D2 har, det är modernt. Tror iofs dom glömde stoppa i termineringen i den övre porten.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av heddan:

och VGA-port, COM-port, parallellport och skrivarport.

Vad menar du i klarspråk?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av downup:

4000 kr!

Köpte en precis för 699kr färre ingångar då

Är nog inte Thunderbolt-stöd på den då. De brukar kosta ett minst ett par laxar.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Vad är grejen med denna formfaktorn?
In och utgångar åt alla håll och kanter. Dell har ju en variant som ser likadan ut och det blir ju en jäkla sladdtrassel om du ska ha t.ex. två skärmar och mer än bara mus och tangentbord.

Visa signatur

"Ah vi kör mest omkring i vår bil å så." - Polisen, den så kallade tredje statsmakten. (Varan-TV)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Verkar vara på väg men vad jag sett är det brist med sånt på kontor i dagsläget, men samtidigt kör vi VGA på alla skärmar än så lever redan med adaptrar.

Du måste skämta? Kör ni VGA?

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Du måste skämta? Kör ni VGA?

Det kör många på mitt jobb med. Många som har 1080p/1200p VA-paneler som inte vill byta eller förstår skillnaden

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Du måste skämta? Kör ni VGA?

Yes, alla våra skärmar är över tio år gamla och kör VGA. Finns ingen budget att uppgradera även fast företaget gjorde en vinst på några miljarder ifjol.

Trippel VGA setup 2023

Skrivet av medbor:

Det kör många på mitt jobb med. Många som har 1080p/1200p VA-paneler som inte vill byta eller förstår skillnaden

Vi har tyvärr inget val. Frågat flera gånger.

Inte ens 1080p, 1680x1050 har vi.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

jag hade hoppats på en docka likande den äldre där man ställer i datorn på kant, är perfekt på sängbordet.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läkarn:

Vad är grejen med denna formfaktorn?
In och utgångar åt alla håll och kanter. Dell har ju en variant som ser likadan ut och det blir ju en jäkla sladdtrassel om du ska ha t.ex. två skärmar och mer än bara mus och tangentbord.

Average Joe på kontoret fattar inte om ingående porten (dvs den USB-C porten du ska koppla en sladd till från datorn för att docka datorn) sitter på baksidan och är uppmärkt specifikt för dator (och de andra USB-C portarna är för skärm) utan behöver ha en unik plats på framsidan dockan för det ändamålet.
Det är i varje fall min tanke på det hela.

Sedan tycker jag personligen det är najs med usb-c portar istället för x DP portar och y HDMI portar eller någon kombination. Ja, du behöver köpa usb-C<->DP/HDMI för vad du vill ha, men om det blir mer standard att ha så här (vilket även vissa grafikkort har, dvs enbart usb-c utgångar) så kan man själv välja vad man vill ha på andra änden utan att behöva ha olika mängd av olika kombinationer av sladdar. Plus USB-C är en jäkligt najs port.

Kör själv en Razer Thunderbolt4 docka och 50m lång (och svindyr) thunderbolt kabel, fungerar flawless så när som ett litet issue som jag kan leva med och smidigt att ha datorn långt bort där den får väsnas om den vill. Synd bara det ska vara så jäkla dyrt.

Permalänk
Medlem

Vi testade en rad olika dockstationer till jobbet men kom fram till att Dell D6000 och WD22TB4 var dom som funkade bäst för en blandad miljö med macOS och winOS. Allt annat var rent skräp enligt utsago. Tråkigt att den bara har stöd för två skärmar. Men det är förmodligen snitt antalet dom har fått fram i sina undersökningar.

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Läkarn:

Vad är grejen med denna formfaktorn?
In och utgångar åt alla håll och kanter. Dell har ju en variant som ser likadan ut och det blir ju en jäkla sladdtrassel om du ska ha t.ex. två skärmar och mer än bara mus och tangentbord.

Den är väl ganska standard. Alla fasta kablar på baksidan, några USB portar på framsidan för stickor och andra tillfälliga saker.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vad menar du i klarspråk?

Jag var självklart lite ironisk. I klartext menar jag att vi går mer och mer mot att köra allt genom usb-c och jag tycker att det är dags att fasa ut äldre portar i nya produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BergEr:

Yes, alla våra skärmar är över tio år gamla och kör VGA. Finns ingen budget att uppgradera även fast företaget gjorde en vinst på några miljarder ifjol.

Trippel VGA setup 2023

Vi har tyvärr inget val. Frågat flera gånger.

Inte ens 1080p, 1680x1050 har vi.

Vad sitter ni på för datorer? senaste grafikkortet jag kan minnas som hade analog ut var GTX 980. Det är väl snart 10 år sen?
Nån kanske kan förklara för ledningen att det finns snabbare hårdvara idag men framförallt snabbare diskar (NVMe) och att det skulle spara er flera minuter varje dag 😅

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det går att ansluta vanliga skärmar via en USB-C–DP-kabel eller passiv adapter, så det behövs inget särskilt stöd på skärmsidan.

Men till skillnad från DP-kablar har man ju inte drivor av sådana liggande, så sannerligen ett mycket märkligt designval som lär överraska och förarga den absoluta majoriteten av alla användare.

Fast om man ändå har en skärm som kan ta emot DP via USB-C så brukar dom också innehålla USB docka och kunna strömförsörja datorn och då är dockan helt onödig.
Och tar dom 4000 för dockan och du dessutom behöver adapters om du har en skärm som inte stödjer DP via USB-C så finns ingen som helst anledning att köpa dockan.
Min senaste skärm är en ultrawide 35 tum med 1340x1440 i upplösning. Den har både DP via USB-C inbyggd USB hub, kan strömförsörja en dator med upp till 100W och om du inte vill använda de inbyggda högtalarna så har den utgång för att koppla separata datorhögtalare.

Den har med andra ord allt som dockan har plus att den är en riktigt bra skärm för kontorsarbete för 4990. Dvs jag får en helt ny riktigt bra skärm för 990 kr (om man antar att man betalar 4000 kr för det som dockan gör.)

Dom tar med andra ord ett rejält överpris för den skulle jag säga.

Det enda möjliga motivet till att betala såpass mycket för den är om du använder datorn till redigering av foto eller film och har en dyr skärm avsedd för detta som blir dyr att ersätta. Och då hade jag aldrig i livet betalat 4000 för den om den inte har DP eller HDMI utgångar.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av sba74:

Fast om man ändå har en skärm som kan ta emot DP via USB-C så brukar dom också innehålla USB docka och kunna strömförsörja datorn och då är dockan helt onödig.
Och tar dom 4000 för dockan och du dessutom behöver adapters om du har en skärm som inte stödjer DP via USB-C så finns ingen som helst anledning att köpa dockan.
Min senaste skärm är en ultrawide 35 tum med 1340x1440 i upplösning. Den har både DP via USB-C inbyggd USB hub, kan strömförsörja en dator med upp till 100W och om du inte vill använda de inbyggda högtalarna så har den utgång för att koppla separata datorhögtalare.

Den har med andra ord allt som dockan har plus att den är en riktigt bra skärm för kontorsarbete för 4990. Dvs jag får en helt ny riktigt bra skärm för 990 kr (om man antar att man betalar 4000 kr för det som dockan gör.)

Dom tar med andra ord ett rejält överpris för den skulle jag säga.

Det enda möjliga motivet till att betala såpass mycket för den är om du använder datorn till redigering av foto eller film och har en dyr skärm avsedd för detta som blir dyr att ersätta. Och då hade jag aldrig i livet betalat 4000 för den om den inte har DP eller HDMI utgångar.

Ja, jag försvarar inte designen alls. Tycker det är helt obegripligt att dockan inte har en enda vanlig DP-utgång (eller ens HDMI). Jag kan, liksom du, knappt tänka mig ett scenario där denna docka är ett bra köp.

Men jag svarade på detta inlägg, som kunde tolkas som att dockan i fråga bara är kompatibel med Thunderbolt-skärmar, vilket ej är fallet: det går att ansluta vanliga skärmar med vanlig DP till denna docka utan några helt orimliga tilltag (såsom aktiv signalomvandling).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av heddan:

Jag var självklart lite ironisk. I klartext menar jag att vi går mer och mer mot att köra allt genom usb-c och jag tycker att det är dags att fasa ut äldre portar i nya produkter.

Då förstod jag dig nog rätt: varför ska en modern docka ha något så omodernt som vanliga DP-utgångar, när USB-C kan användas till allt?

Men då tycker jag att en ansenlig del av hela syftet med en docka går förlorat. Halva poängen är väl att bara behöva ansluta en kabel – men den andra halvan är att ha tillgång till "alla" portar, trots att datorn själv inte har dem. Framförallt ska det vara enkelt att ansluta just skärmar, tycker jag. Och om det är någonstans som fula och skrymmande portar inte gör någon skada är det väl just på baksidan av dockan.

Skulle du verkligen vilja ha en docka som inte har en enda videoutgång utöver USB-C?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av BergEr:

Yes, alla våra skärmar är över tio år gamla och kör VGA. Finns ingen budget att uppgradera även fast företaget gjorde en vinst på några miljarder ifjol.

Trippel VGA setup 2023

Vi har tyvärr inget val. Frågat flera gånger.

Inte ens 1080p, 1680x1050 har vi.

Hur är det ens möjligt det är inte 2010 längre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sba74:

Fast om man ändå har en skärm som kan ta emot DP via USB-C så brukar dom också innehålla USB docka och kunna strömförsörja datorn och då är dockan helt onödig.
Och tar dom 4000 för dockan och du dessutom behöver adapters om du har en skärm som inte stödjer DP via USB-C så finns ingen som helst anledning att köpa dockan.
Min senaste skärm är en ultrawide 35 tum med 1340x1440 i upplösning. Den har både DP via USB-C inbyggd USB hub, kan strömförsörja en dator med upp till 100W och om du inte vill använda de inbyggda högtalarna så har den utgång för att koppla separata datorhögtalare.

Den har med andra ord allt som dockan har plus att den är en riktigt bra skärm för kontorsarbete för 4990. Dvs jag får en helt ny riktigt bra skärm för 990 kr (om man antar att man betalar 4000 kr för det som dockan gör.)

Dom tar med andra ord ett rejält överpris för den skulle jag säga.

Det enda möjliga motivet till att betala såpass mycket för den är om du använder datorn till redigering av foto eller film och har en dyr skärm avsedd för detta som blir dyr att ersätta. Och då hade jag aldrig i livet betalat 4000 för den om den inte har DP eller HDMI utgångar.

Dockor är väldigt dyra av någon anledning. Jag förstod det innan när de hade proprietära kontakter som ändrades typ varje generation, det var ju ett väldigt smart sätt att få företagen att punga ut med mer pengar hela tiden, men nu när det handlar om USB C så finns det ingen anledning att lägga så mycket pengar.

Jag körde en "överbliven" docka hemma efter att en kollega slutat, sen fick jag lämna tillbaka den och kollade på att köpa samma modell begagnad, den kostade någonstans 2500-3000 vilket är helt befängt. Istället köpte jag en liten USB C dongel/docka från Amazon för typ 300 vilken räcker gott för mig. Den hade förstås ingen medföljande strömförsörjning men jag behöver ändå mer kraft än vad USB C kan ge (på min dator i alla fall) så det spelar ingen roll. Den har en HDMI, USB-portar, minneskortsläsare och ethernet. Det jag saknar från dockan är ju en andra skärmutgång dock, och det är väl det som är fördelen med denna också. En skärm med inbyggd docka är jättetrevligt, men vill man ha mer än en skärm så blir det ju fler kablar att koppla om datorn har fler utgångar, eller kanske man kan få till någon daisy chain av DP men jag vet inte om USB C stöder det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Vad sitter ni på för datorer? senaste grafikkortet jag kan minnas som hade analog ut var GTX 980. Det är väl snart 10 år sen?
Nån kanske kan förklara för ledningen att det finns snabbare hårdvara idag men framförallt snabbare diskar (NVMe) och att det skulle spara er flera minuter varje dag 😅

Vi pratar jobbdatorer här, inga grafikkort här inte

Intel iGPUs med dp/hdmi - vga adaptrar.

Som tur är öppnar vi typ aldrig program så NVMe SSDs gör inte mycket. Teams är lika segt på datorn på jobbet som min dator i signaturen.

Skrivet av Dinkefing:

Hur är det ens möjligt det är inte 2010 längre.

Tekniken i våra skärmar var gamla redan 2010

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.