Problem med Xbox handkontroll - dubbelsteg i menyerna!?

Permalänk
Medlem

Problem med Xbox handkontroll - dubbelsteg i menyerna!?

Jag har ett märkligt problem med min handkontroll till min Xbox (Series X). När jag befinner mig i Xboxens egna menyer (startskärmen, store, spelbiblioteket etc.) så navigerar den supersnabbt vilket gör det nästan helt omöjligt att navigera sig runt. Den hoppar både två och tre steg vid minsta touch på styrspakarna. Men när jag är inne i ett spel så fungerar den helt normalt.

Jag har gjort en systemåterställning, bytt batterier, försökt para om kontrollen igen... det fungerar några sekunder men sen blir det samma sak igen. Någon som råkat ut för samma sak och hittat en lösning?

Permalänk
Medlem

Både vänsterspaken och styrkorset går runt i menyerna så jag gissar att du har råkat ut för något som kortsluter styrkorset.
I spel har dessa olika funktioner så det kanske inte stör eller lyckas aktivera några funktioner.

Själva styrkorset är en väldigt enkel konstruktion med metal-domes tejpade på kretskortet,
kolla så att du har samma klick i alla riktningar om någon dome är intryckt annars kan
dessa ha glidit åt sidan eller något helt annat vara kortslutet i kontrollen...

Enklast är kanske att kolla om du har någon garanti kvar.

Permalänk
Medlem

Du har tre års reklamationsrätt och får ytterligare tre nya år på varje ersättningsprodukt du får så det är bara att höra av dig till återförsäljaren för garanti/reklamation.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Du har tre års reklamationsrätt och får ytterligare tre nya år på varje ersättningsprodukt du får så det är bara att höra av dig till återförsäljaren för garanti/reklamation.

Jag registrerade kontrollen hos Microsoft men den säger att jag bara hade 1 års garanti (som gått ut). Har köpt den begagnad och saknar kvitto.

Men jag tror att jag har hittat felet. Lätt stick drift på höger styrspak. Finns tydligen en funktion som gör att markören går ultrasnabbt i dashboarden om man håller den åt valfritt håll samtidigt som man navigerar…