Permalänk
Medlem

Är på jakt efter två ferritmagneter till ett litet projekt.
Kostnad mellan 12 och 25 kr styck. Fraktkostnad 75-129kr! Förväntade mig och hade accepterat max 29-39kr i frakt.
Blir inget köp, man kan inte betala mer i frakt än vad varan kostar. Det är en principsak.

Permalänk
Skäggig legend

Efter mitt totala meltdown från tidigare inläggang värme i kåken

Skrivet av XHI:

Min sambo är på riktigt dum i huvudet. Vi har ett ”uterum” i anslutning till ytterdörren med svart plåttak som i det utrymmet blir över 50 grader. När man öppnar upp glaspartierna blir det kanske 30-40c men stråleffekten av det svarta taket består.

Hon vill ALLTID ha dörren öppen för att släppa in luft (läs KALL luft) i huset.

Jag blir så fruktansvärt förbannad när hon verkligen inte förstår VARFÖR man ska ha dörren stängd.

Hon blir så arg när jag enligt henne ”dumförklarar” fanskapet, men på riktigt… hon är ju fan dum.

Jag visar grafer från temperatursensorer i huset och lägger ihop det med när dörren öppnas, visat värmekamera och visat flera artiklar på hur man kontrar sommarhettan.

Nej, enligt henne får hon ju KALL luft utifrån.

Utöver detta… så klarar hon på att DET ÄR SÅ JÄVLA VARMT HÄR.

Skilsmässa..?

har jag lugnat ner mig en aning och accepterat läget till viss del.

Jag har målat det svarta plåttaket vitt - vilket lett till att temperaturer inte når kolossala 30-50c vid uterummet/precis vid ytterdörren och vidare 30-40g inne i huset. Så när min sambo öppnar dörren varje dag når vi som mest 29,5c.

Enligt henne känner hon ingen skillnad - vilket jag nu har svalt med ett: "Okej, det var värt ett försök." Men i själva verket är det en seger.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Vill gubbgnälla på fiberpriser.

Samma operatör i annat husbolag kostade 400m fiber 19,99€ per månad, nya husbolaget samma operatör, 400m 44,99€ per månad. Skiljer inte många kilometer mellan adresserna heller och själva nätet är byggt på samma gång. Känns ganska orimligt.

Hah visade sig att dom jävlarna hade sålt en fiberanslutning för en adress jag inte har bott på sen cirka 5 år tillbaka, och där husbolaget anlitar en annan operatör. Inte konstigt priset var högt. Fick nu 1000 billigare än 400 då dom fick in rätt adress. Har ingen aning vartifrån dom drog den adressen dom sålde till då den inte nämndes en endast gång under samtalet.

Permalänk
Medlem

Måste gnälla lite på folk som citerar vad Chat-GPT har att säga om allt möjligt. Det blev gammalt fort.

Permalänk

All ohederlighet idag. Jag gick i stan förbi en kiosk, jag såg de hade Banana split glass med chokladdoppade bananer. Det var extremt lyxigt tänkte jag, eftersom bananer fort blir dåliga utan skal och jag funderade på hur de gjorde med chokladen? Kanske står sig bananer då längre om de får choklad runt sig och så förvarar de kanske bananerna svalt?
Jag blev tvungen att köpa en Banana split utan att ha en minsta glasstanke innan. Jag ville inte i kön framstå som en sådan där "idiot" som slöar ner för alla andra bakom mig med en massa dumma frågor.

Så jag beställde glassen och gick iväg. Första biten av den lyxiga chokladdoppade bananen gav mig en chock, det de hade gett mig var några chokladdoppade skumbananer i glasskålen. Det var inte alls vad jag hade förväntat mig, jag kände mig riktigt lurad.

En annan sak var en affär. Det var en större produkt som behövdes transporteras med lastbil, saken var ca 50 mil bort. Saken var inte superdyr, så man fick ta med lastbilen dit då ens tid också är värt pengar för att göra en resa med bilen innan. Säljaren sa innan att allt på prylen fungerar, men produkten är i begagnat skick. Väl framme så kommer såklart säljaren på en massa saker som inte alls fungerar, vissa av dessa saker är såna som det inte i närheten finns någon vits att försöka att laga då det blev för dyrt. Skulle jag då vända och köra 50 mil tillbaka med lastbilen för ingen nytta? Hade jag vetat de brister säljaren sa på plats så hade jag aldrig åkt dit.

Och så upplever jag väldigt mycket har blivit idag. Maten på restauranger som står biff kan vara en väldigt billig tunn köttbit osv.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Iskra:

Måste gnälla lite på folk som citerar vad Chat-GPT har att säga om allt möjligt. Det blev gammalt fort.

Hela internet kommer snart inte vara annat än meningslöst ordbajs från olika LLM. Välkommen till framtiden gubbe 🥳

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Hela internet kommer snart inte vara annat än meningslöst ordbajs från olika LLM. Välkommen till framtiden gubbe 🥳

Bara det erkänns att det är någon skum AI bakom så kan man ignorera det och lägga det i samma fack som uttalanden från Donald Trump.

Permalänk
Skrivet av Aphex:

Hela internet kommer snart inte vara annat än meningslöst ordbajs från olika LLM. Välkommen till framtiden gubbe 🥳

Jag gillar Google Bard. På vanliga forum kan man stri om en sak, men Google Bard är en Ai som ger sig direkt och ändrar sig. Jag experimenterade lite med Google Bard och inser att jag kan ställa motfrågor och få Googles bards svar så det passar det svar jag önskar. Jag är lite fundersam på om det slår igenom till alla?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

All ohederlighet idag. Jag gick i stan förbi en kiosk, jag såg de hade Banana split glass med chokladdoppade bananer. Det var extremt lyxigt tänkte jag, eftersom bananer fort blir dåliga utan skal och jag funderade på hur de gjorde med chokladen? Kanske står sig bananer då längre om de får choklad runt sig och så förvarar de kanske bananerna svalt?
Jag blev tvungen att köpa en Banana split utan att ha en minsta glasstanke innan. Jag ville inte i kön framstå som en sådan där "idiot" som slöar ner för alla andra bakom mig med en massa dumma frågor.

Så jag beställde glassen och gick iväg. Första biten av den lyxiga chokladdoppade bananen gav mig en chock, det de hade gett mig var några chokladdoppade skumbananer i glasskålen. Det var inte alls vad jag hade förväntat mig, jag kände mig riktigt lurad.

En annan sak var en affär. Det var en större produkt som behövdes transporteras med lastbil, saken var ca 50 mil bort. Saken var inte superdyr, så man fick ta med lastbilen dit då ens tid också är värt pengar för att göra en resa med bilen innan. Säljaren sa innan att allt på prylen fungerar, men produkten är i begagnat skick. Väl framme så kommer såklart säljaren på en massa saker som inte alls fungerar, vissa av dessa saker är såna som det inte i närheten finns någon vits att försöka att laga då det blev för dyrt. Skulle jag då vända och köra 50 mil tillbaka med lastbilen för ingen nytta? Hade jag vetat de brister säljaren sa på plats så hade jag aldrig åkt dit.

Och så upplever jag väldigt mycket har blivit idag. Maten på restauranger som står biff kan vara en väldigt billig tunn köttbit osv.

Du såg de hade Banana split glass med chokladdoppade bananer, men fick skumbananer, det är självklart att du skulle genast kräva pengarna tillbaks, falsk marknadsföring.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Snusfri

Sista semesterdagen imorgon, är så sjukt otaggad på att börja jobba igen.
Måste börja spela mer på lotto så man kan säga upp sig och ge chefen en rejäl pungspark.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Sista semesterdagen imorgon, är så sjukt otaggad på att börja jobba igen.
Måste börja spela mer på lotto så man kan säga upp sig och ge chefen en rejäl pungspark.

Det är inte många som är nöjda med sina jobb, om man har trevliga arbetskollegor underlättar det, men att trivas på ett jobb så att man nästan längtar till det är ytterst få som gör. Du måste vinna minst 4 miljoner för att ens tänka tanken på att sluta på jobbet och då kan du inte slösa hur du vill.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Skrivet av sasfoxi:

Det är inte många som är nöjda med sina jobb, om man har trevliga arbetskollegor underlättar det, men att trivas på ett jobb så att man nästan längtar till det är ytterst få som gör. Du måste vinna minst 4 miljoner för att ens tänka tanken på att sluta på jobbet och då kan du inte slösa hur du vill.

Gräset är grönare på andra sidan.
Jag själv vill ha ett jobb där jag går ute på stan och plockar upp skräp, sopar gatan, tömmer papperskorgar, klipper någon gräsmatta eller skottar snö. Denna blandning hade varit skitbra för hälsan och sedan en lön på strax över 40 000kr.
Men detta jobb finns ej. De som har jobbet jag pratade om kanske tjänar strax över 20 000kr och skitvillkor. Och drömmer om att bli en kontorsråtta och sitta inne i värmen hela dagarna och få nästan den dubbla lönen.

Min poäng är att man inbillar sig lätt att andra har det så bra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Gräset är grönare på andra sidan.
Jag själv vill ha ett jobb där jag går ute på stan och plockar upp skräp, sopar gatan, tömmer papperskorgar, klipper någon gräsmatta eller skottar snö. Denna blandning hade varit skitbra för hälsan och sedan en lön på strax över 40 000kr.
Men detta jobb finns ej. De som har jobbet jag pratade om kanske tjänar strax över 20 000kr och skitvillkor. Och drömmer om att bli en kontorsråtta och sitta inne i värmen hela dagarna och få nästan den dubbla lönen.

Min poäng är att man inbillar sig lätt att andra har det så bra.

Inget av det jag skrev förnekar det du skrev.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Skrivet av sasfoxi:

Inget av det jag skrev förnekar det du skrev.

Jag instämde med det du skrev och la bara till min uppfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Sista semesterdagen imorgon, är så sjukt otaggad på att börja jobba igen.
Måste börja spela mer på lotto så man kan säga upp sig och ge chefen en rejäl pungspark.

Kan bara hålla med, trivdes otroligt bra på mitt jobb tidigare, men sen februari i år så omplacerades min kollega pga arbetsbrist.
Helt obefogat enligt mig och särskilt när man jobbar på ett företag som slår sig för bröstet att man är så noga med personalens arbetsmiljö/psykosociala miljö osv. Efter att ha varit två personer i över 30 år så får jag nu jobba ensam hela dagarna, träffar inte en enda kollega, har tappat all motivation och vilja för företaget. Vart är företagets personal tänk nu, allt låter så bra på papper, men när det kommer till kritan så bryr sig företagen inte dugg. Mina 7 rätt plus jokern kan inte komma tillräckligt snabbt nu kan jag säga.

Permalänk
Medlem

Postkodslotteri säljare som efter andra gången man trevligt säger tack men nej tack fortsätter babbla på.
Och så undrar dom varför man hatar säljare.....

Permalänk
Medlem

Måste gnälla lite på alla förbannade youtubers som gör grimaser eller gapar stort som om varenda jävla video är något chockerande.

Vrålapor hela bunten.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Mummel på jobbet, hittade bara 7 av 8 minnesmoduler som matchade för att uppgradera minne i en gammal dator.

Får nöja mig med 24GB RAM istället för 32GB. Undrar vart den 8:e har tagit vägen, men det var nog minst 3 år sedan den försvann.

Permalänk
Medlem

Blekta kaffefilter. Kategori 'Fullständigt onödigt'.
Samma med toalettpapper. Varför ska det vara blekt för? Sjukt onödiga kemikalier. Visserligen har bruken blivit bättre på att bleka utan att förstöra miljön LIKA illa, men som jag förstår det så är det ju inte utsläppsfritt.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Blekta kaffefilter. Kategori 'Fullständigt onödigt'.
Samma med toalettpapper. Varför ska det vara blekt för? Sjukt onödiga kemikalier. Visserligen har bruken blivit bättre på att bleka utan att förstöra miljön LIKA illa, men som jag förstår det så är det ju inte utsläppsfritt.

Är ju bra att se så arslet är rent. Svårare med brunt skithuspapper.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Blekta kaffefilter. Kategori 'Fullständigt onödigt'.
Samma med toalettpapper. Varför ska det vara blekt för? Sjukt onödiga kemikalier. Visserligen har bruken blivit bättre på att bleka utan att förstöra miljön LIKA illa, men som jag förstår det så är det ju inte utsläppsfritt.

Du får väl kontakta Svanen och framhålla att du är en riktig gringubbe som vet bäst och tala om för sopprötterna att deras Svanen-märkning av t ex Melittas blekta och Lambi-papper är felaktig och synnerligen oacceptabel. Vägra också acceptera eventuella upplysningar om varför du har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Blekta kaffefilter. Kategori 'Fullständigt onödigt'.
Samma med toalettpapper. Varför ska det vara blekt för? Sjukt onödiga kemikalier. Visserligen har bruken blivit bättre på att bleka utan att förstöra miljön LIKA illa, men som jag förstår det så är det ju inte utsläppsfritt.

Citat:

Är oblekta kaffefilter bättre för miljön?

Falskt.

Förr var kaffefilter vita eftersom de var blekta med klor. När detta visade sig vara skadligt för miljön blev allt fler kaffefilter oblekta och därmed brunbeiga i färgen.

Numera går det emellertid att bleka papper med syre, på miljövänligt sätt, enligt Miljömärkning Sverige.

Flera tester visar att mer bismaker lakas ur oblekta kaffefilter än ur sådana som är ekologiskt blekta, så går du helt och hållet på kaffesmaken är det alltså sådana som gäller.

https://kafferosterietkoppar.se/info/sant-och-falskt-om-kaffe...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Du får väl kontakta Svanen och framhålla att du är en riktig gringubbe som vet bäst och tala om för sopprötterna att deras Svanen-märkning av t ex Melittas blekta och Lambi-papper är felaktig och synnerligen oacceptabel. Vägra också acceptera eventuella upplysningar om varför du har fel.

Vet att det görs på mycket bättre sätt nu än förr, när det var klorblekt, men att det är BÄTTRE idag innebär väl inte att det är bra?

Med det sagt så är jag helt öppen för att jag möjligen har vrålfel här. Nån får gärna upplysa mig!

Kanske från någon annan källa än 'kafferosterietkoppar.se' ?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Vet att det görs på mycket bättre sätt nu än förr, när det var klorblekt, men att det är BÄTTRE idag innebär väl inte att det är bra?

Med det sagt så är jag helt öppen för att jag möjligen har vrålfel här. Nån får gärna upplysa mig!

Jag skiter i om det inte är sant, det är förjävligt ändå!

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Vet att det görs på mycket bättre sätt nu än förr, när det var klorblekt, men att det är BÄTTRE idag innebär väl inte att det är bra?

Med det sagt så är jag helt öppen för att jag möjligen har vrålfel här. Nån får gärna upplysa mig!

Kanske från någon annan källa än 'kafferosterietkoppar.se' ?

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=%C3%A4r+bl...

Välj själv vilka källor du tror på då

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Vet att det görs på mycket bättre sätt nu än förr, när det var klorblekt, men att det är BÄTTRE idag innebär väl inte att det är bra?

Med det sagt så är jag helt öppen för att jag möjligen har vrålfel här. Nån får gärna upplysa mig!

Kanske från någon annan källa än 'kafferosterietkoppar.se' ?

Skogen.se har typat,

Ingen blekning längre med elementärt klor

Genombrottet för blekt sulfatmassa kom när man började använda klordioxid som blekkemikalie. Blekning av klordioxid gav en ljus massa som i sin tur gav ett starkt papper. Med denna process ökade produktionen av blekt sulfatmassa snabbt och idag bleks cirka 75 procent av den sulfatmassa som produceras i Sverige. Oblekt massa används när papperet inte behöver vara så ljust. Det gäller exempelvis vissa typer av förpackningspapper. Sedan år 1993 använder ingen fabrik i Sverige elementärt klor vid blekning. Utsläppen av klorerat material är därför låga.

Källa: https://www.skogen.se/skogssverige/massa-och-papperstillverkn...

Wikipedia artikel Klordioxid, https://sv.wikipedia.org/wiki/Klordioxid

Protox.dk artikel Klordioxid – effektivt och miljövänligt fördjupar:

Ett miljövänligt medel

Klordioxidens effektivitet beror på att ämnet är mycket reaktivt. Denna höga reaktivitet är även orsaken till att fri klordioxid bryts ner mycket snabbt av ljus. Vid nedbrytningen ombildas klordioxiden till syre och natriumklorid (m.a.o. hushållssalt) utan att efterlämna några spår av andra kemikalier, varför det gör det till ett mycket miljövänligt medel.

Så är inte fallet med andra ämnen som kvartära ammoniumföreningar eller hypoklorit, som finns i många rengöringsprodukter. Kvartära ammoniumföreningar lämnar kemrester som dödar alla vattenlevande organismer, och hypoklorit lämnar efter sig en rad klorerade föreningar, varav några misstänks vara cancerframkallande – se bl.a. rapport nr. 643, 2001 från danska miljöstyrelsen.

På grund av denna skadeverkan på miljön är både kvartära ammoniumföreningar och hypoklorit upptagna på danska miljöstyrelsens lista över oönskade ämnen.

Källa: https://protox.dk/bibliotek/artiklar/klordioxid/?lang=sv

I sin rena form är klordioxid ingen lek mot organismer, men molekylen omvandlas till något relativt harmlöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Skogen.se har typat,

Ingen blekning längre med elementärt klor

Genombrottet för blekt sulfatmassa kom när man började använda klordioxid som blekkemikalie. Blekning av klordioxid gav en ljus massa som i sin tur gav ett starkt papper. Med denna process ökade produktionen av blekt sulfatmassa snabbt och idag bleks cirka 75 procent av den sulfatmassa som produceras i Sverige. Oblekt massa används när papperet inte behöver vara så ljust. Det gäller exempelvis vissa typer av förpackningspapper. Sedan år 1993 använder ingen fabrik i Sverige elementärt klor vid blekning. Utsläppen av klorerat material är därför låga.

Källa: https://www.skogen.se/skogssverige/massa-och-papperstillverkn...

Wikipedia artikel Klordioxid, https://sv.wikipedia.org/wiki/Klordioxid

Protox.dk artikel Klordioxid – effektivt och miljövänligt fördjupar:

Ett miljövänligt medel

Klordioxidens effektivitet beror på att ämnet är mycket reaktivt. Denna höga reaktivitet är även orsaken till att fri klordioxid bryts ner mycket snabbt av ljus. Vid nedbrytningen ombildas klordioxiden till syre och natriumklorid (m.a.o. hushållssalt) utan att efterlämna några spår av andra kemikalier, varför det gör det till ett mycket miljövänligt medel.

Så är inte fallet med andra ämnen som kvartära ammoniumföreningar eller hypoklorit, som finns i många rengöringsprodukter. Kvartära ammoniumföreningar lämnar kemrester som dödar alla vattenlevande organismer, och hypoklorit lämnar efter sig en rad klorerade föreningar, varav några misstänks vara cancerframkallande – se bl.a. rapport nr. 643, 2001 från danska miljöstyrelsen.

På grund av denna skadeverkan på miljön är både kvartära ammoniumföreningar och hypoklorit upptagna på danska miljöstyrelsens lista över oönskade ämnen.

Källa: https://protox.dk/bibliotek/artiklar/klordioxid/?lang=sv

I sin rena form är klordioxid ingen lek mot organismer, men molekylen omvandlas till något relativt harmlöst.

Klockren info! Tack, nu fick jag lära mig lite. Tyckte bestämt det var svårt att hitta likvärdigt bra info via googlingar.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Gubbgnäller på er ungdomsgnällare ...

Skrivet av doctor_N:

Nu vill jag gubbgnälla på burklock. Köper Urtekrams äppelmos till junior att ha i hans morgongröt, fin produkt som är osötad och bra på alla sätt. Förutom det fördömda locket som de drar åt med någon sort industriellt jätteverktyg. Det gick att få upp utan verktyg förut om man tog i så det var fara för blodomlopp och oväntade kroppsutsläpp i underkläderna. Men vad gör dom nu? Jo de inför ett lockh-e med avfasad kant så man slinter med händerna riktigt ordentligt och även har svårt att få grepp med verktyg. Gaaaah!

Skrivet av ztenlund:

Öppna innan du ställer i kylen, om du hade gjort det. För ställer man in i kylen oöppnat så brukar det bli värre pga att undertrycket som det redan är från början blir större. Dock finns det ju lock som är lättare att få av numera, där de är delade i två delar med ungefär ett platt lock med en metallring runt. Se t ex Den gamle fabriks marmelad eller Felix saltgurkor. Det gör att ringen kan börja snurra lättare än när hela locket hålls fast av undertrycket.

Har man inget särskilt burköppnartillhygge kan det ibland fungera med en lagom fuktig Wettex-trasa e dyl för att få bättre tag i locket.

Skrivet av e1m1:

Som tidigare nämnts är undertryck ofta boven snarare än att de skruvat åt den sathårt från fabrik. Finns speciella burköppnare man kan skaffa som greppar som en kapsylöppnare och lägger tryck samt vränger locket på en sida så att luft pyser in, funkar utmärkt. Annars kan man pejla in något lagom smalt under lockkanten, t.ex. baksidan på bestick om de har lämplig form (tillräckligt smala och gärna lite spetsiga), och vränga ut lite.

Nu måste jag gubbgnälla på er ungdomsgnällare ...
Konsten att öppna ett burklock som sitter hårt åt med undertryck är hur gammal och enkel som helst, men verkar ha gått förlorad över generationerna. Till och med min mormor (som gick bort på åttiotalet) kunde det här enkla tricket.
Gör så här:
1. Hitta en av de ”inpressade delar” som ofta finns i burklockets nederkant.
2. Ta fram en vanlig matsked av metall och håll den i handtaget, med den skålade delen vänd uppåt och mot dig.
3. Tryck försiktigt in skedens spets under den inpressade delen i burklockets nederkant.
4. Tryck skedens handtag inåt för att använda skaftet som en hävstång och pressa skedens spets och burklocket en aning utåt.
5. * PLOPP *
6. Öppna locket.

Om burklocket saknar inpressade delar funkar det ofta även att trycka in skedens spets var som helst under burklockets nederkant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

men verkar ha gått förlorad över generationerna.

Någon måste göra en video på TikTok och kalla det lifehacks om de ska lära sig...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mono:

Måste gnälla lite på alla förbannade youtubers som gör grimaser eller gapar stort som om varenda jävla video är något chockerande.
https://cdn.qoves.com/V2/Soy-face.webp
Vrålapor hela bunten.
https://media.istockphoto.com/id/820938586/sv/foto/svart-vr%C3%A5lapor-ylande.jpg?s=170667a&w=0&k=20&c=RG41dk6wCbPXtwgYSUR3GksTK9W_zQsupvKVh2RsO5A=

Jo, undviker videos med "chocking" eller "terrifying" i rubriken. Blir bättre men hjälper inte mot "vrålaporna".