Snabbkoll: Har du lämnat tillbaka några julklappar?

Permalänk
Skrivet av superapan:

Tjenare Grinchen!

Julklappar är jättekul, och särskilt att få ge! Att lägga extra energi och hitta något som någon du bryr dig om inte visste att den verkligen behövde, eller något dom aldrig skulle unnat sig.

Jag är glad att jag efter flera år hittade en vinylskiva jag vet min fästmö gärna skulle vilja ha; den dök upp på spanska motsvarigheten till Blocket, och med lite Google translate kom den hem.

Den var inte billig eller enkel att få tag på, men min fästmö hade aldrig fixat att köpa den själv, och aldrig heller unnat sig den. Det känns bra att göra någon annan glad - är det svaret på din fråga? Du kan ju testa någon gång!

Var fick du luft ifrån?

Jag har köpt julklappar till barnen och födelsedags presenter till dom vuxna när det är dags. Fick själv tag i vinylskivor till två personers födelsedagar som blev väldigt glada. Med det sagt är det fortfarande direkt löjligt med vuxna som köper julklappar för tusentals kronor till varandra då kan de lika gärna byta pengar bara.

Tänk gärna efter innan du skriver.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Svårt att lämna tillbaka när man inte fått ngt till att börja med 😅.

Känns fel att välja "nej" egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Var fick du luft ifrån?

Jag har köpt julklappar till barnen och födelsedags presenter till dom vuxna när det är dags. Fick själv tag i vinylskivor till två personers födelsedagar som blev väldigt glada. Med det sagt är det fortfarande direkt löjligt med vuxna som köper julklappar för tusentals kronor till varandra då kan de lika gärna byta pengar bara.

Tänk gärna efter innan du skriver.

Varför skippar du inte födelsedagspresenter med? Det är ju samma sak, enda skillnaden är att det blir en liten tidsfördröjning med när ni byter pengar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Var fick du luft ifrån?

Tänk gärna efter innan du skriver.

Du skrev att du inte förstod, och raljerade därefter kring ovuxenheten kring julklappar, på ett diskussionsforum. Jag förstår att du inte gillar mitt svar, surpuppa, men du kan inte förvänta dig att inte stå emotsagd.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av justabit:

Varje jul och jag blir lika trött på skiten varje år. Brukar dock ge klappen det till någon annan snarare än att hålla på med kvitton och skit för att någon butik ska ta mot det. Säger till alla att de inte ska köpa något till mig men likväl förbannat får jag skit och krimskrams varje år. Är inte kristen eller religiös (men familjen utom sambo är det) och firar inte jul privat, tror inte på tomtar och troll men ändå fick jag en 1,5m tomte i år. Liksom fanskapet går inte ens in i bilen och mitt förråd är redan fullt.

Att staten inte avskaffat julen som nationell högtid är den största besvikelsen jag har på det moderna samhället Sverige.

Du är lyckligt lottad.

Att just DU, som hatar jul och tomtar, fick en groteskt stor tomte låter visserligen lite kul.

Jag brukar inte heller lämna tillbaks julklappar. Kan inte komma ihåg när det hände senast även det nog har hänt.

Däremot åker en av barnjulklapparna tillbaks, var någon magic pad glow ultra-måla-grej där typ 5 av 15 pennor var dead on arrival.

En av mina målsättningar kommande år är att spara kvitton bättre och reklamera mera.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Kör alltid julklappspelet. Vann en skärbräda.
Slutat med julklappar, köpte mig ett nintendo switch med nya Zelda istället

Permalänk
Skrivet av pine-orange:

Varför skippar du inte födelsedagspresenter med? Det är ju samma sak, enda skillnaden är att det blir en liten tidsfördröjning med när ni byter pengar?

Inte om man gör det när man nollar och femmar.

Skrivet av superapan:

Du skrev att du inte förstod, och raljerade därefter kring ovuxenheten kring julklappar, på ett diskussionsforum. Jag förstår att du inte gillar mitt svar, surpuppa, men du kan inte förvänta dig att inte stå emotsagd.

Jag skrev klart och tydligt att jag inte förstår vuxna som köper julklappar för tusentals kronor till varandra.. Du drar allt över en kam och påstår att jag är emot konceptet som helhet men det är kanske svårt med läsförståelsen?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

det är kanske svårt med läsförståelsen?

Du verkar ha svårt att uttrycka dig. Du upprepar samma trubbiga påhopp. Kanske kan du pröva önska dig en bok i ämnet till nästa jul?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Vilka otroligt tråkiga tankesätt vissa här har kring julklappar och julen i största allmänhet.

"Vuxna köper inga klappar" etc. Hur trista får ni vara?
Det är för tusan kul att ge och visa omtanke, man får gärna ge något som den mottagande personen inte visste att de behövde eller vågar/kunnat unna sig.

Min fästmö har till exempel otroligt svårt för att lägga pengar på sig själv och sina intressen trots att hon borde göra det oftare, så när jul och födelsedag nalkas så brukar jag passa på att köpa något fint till henne som jag vet kommer att göra henne glad. I år blev det en skärplotter som jag vet att hon suktat efter länge men aldrig prioriterat till sig själv, lyckan var total vilket gav mig en otrolig tillfredställelse. Jag älskar att se henne lycklig.

Du är inte vuxen för att du slutar köpa julklappar, du är mest tråkig.

Däremot vill jag slå ett slag för att julklapps-spel måste döden dö. Vi har slutat med det i släkten men var tvungen att vara med i ett via jobbet. Köpgräns på 50kr gör att det mest blir skräp eller godis som ges bort. Ser det som ett otroligt slöseri och gåvo-andan försvinner helt.

Jag lämnade för övrigt tillbaka ett spel jag råkade få i dubblett

Lade till vad jag själv returnerat.
Visa signatur

Razer Book 13 - i7/16gb | Xiaomi Pad 5 | PS5 | Xbox Series X | Steam Deck 256gb | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av cogiskart:

Däremot vill jag slå ett slag för att julklapps-spel måste döden dö. Vi har slutat med det i släkten men var tvungen att vara med i ett via jobbet. Köpgräns på 50kr gör att det mest blir skräp eller godis som ges bort. Ser det som ett otroligt slöseri och gåvo-andan försvinner helt.

Vi har ibland kört med "Retro-klappar". Man tar något som man har hemma som man inte själv använder men tänker att någon annan faktiskt kan tycka är bra. Ibland byter man bara onödiga saker men ibland så är det väldigt lyckat, speciellt om det är blandad ålder på dom som är med. Sen kostar det inget heller.

Ett år la jag fram fjärrstyrda strömuttag (NEXA) för jag hade redan bytt till andra varianter. Blev väldigt populärt hos den äldre skaran

Visa signatur

Har en matta som musen bara sviiiiscchar runt på...en svart....som svänger lite i underkant......// MER CO-OP ÅT FOLKET!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Vi har ibland kört med "Retro-klappar". Man tar något som man har hemma som man inte själv använder men tänker att någon annan faktiskt kan tycka är bra. Ibland byter man bara onödiga saker men ibland så är det väldigt lyckat, speciellt om det är blandad ålder på dom som är med. Sen kostar det inget heller.

Ett år la jag fram fjärrstyrda strömuttag (NEXA) för jag hade redan bytt till andra varianter. Blev väldigt populärt hos den äldre skaran

En fantastisk idé faktiskt! Kul!

Visa signatur

Razer Book 13 - i7/16gb | Xiaomi Pad 5 | PS5 | Xbox Series X | Steam Deck 256gb | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Jag körde det här med att vi inte köper julklappar till varandra, men under året så lämnar jag ”hintar” på vad jag behöver. I år köpte jag en 2x2 och en 4x4 kub till frugan. Hon blev överraskad, men jag har ju då lyssnat in under året och hon kör mycket på sin 3x3 kub.

Köpa julklappar för tusentalskronor är rätt meningslöst och skapar stress. Bättre att ha en restriktion så man får använda geniknölarna på riktigt.