Windows 11 - Filstorlek på mappar i Utforskaren

Permalänk

Windows 11 - Filstorlek på mappar i Utforskaren

Jag har tidigare använt programmet Tree Size Free för att kolla storleken på mapparna i Utforskaren. Kan man göra en inställning för det här direkt i Windows 11?

Jag kan nu bara se storleken på enstaka filer.

Önskemål:
- Att mapparnas storlek finns med under rubriken Storlek i Utforskaren.
- Att det även går att sortera dem så att den största mappen ligger överst.
- Jag behöver egentligen inte ha ett träd för undermapparna. Vill mest ha en grovsortering var man ska leta efter filer som tar onödig plats.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ingen inställning vad jag känner till. Det som treesize och liknande gör är ju en relativt tung operation som tar tid att göra. Windows kan ju inte sitta och göra det varje gång du går in i en folder, då blir nog bläddrandet rätt segt

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

TreeSize Free är ganska bloatat imo.
Jag använder själv https://github.com/dundee/gdu
Det är CLI men blixtsnabbt!

Permalänk

Tack för svaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skohyllan:

Jag har tidigare använt programmet Tree Size Free för att kolla storleken på mapparna i Utforskaren. Kan man göra en inställning för det här direkt i Windows 11?

Jag kan nu bara se storleken på enstaka filer.

Önskemål:
- Att mapparnas storlek finns med under rubriken Storlek i Utforskaren.
- Att det även går att sortera dem så att den största mappen ligger överst.
- Jag behöver egentligen inte ha ett träd för undermapparna. Vill mest ha en grovsortering var man ska leta efter filer som tar onödig plats.

Jag använder Total Commander 11 som alltid automatiskt visar storleken på alla mappar, och man kan sortera som man vill, t.ex. i storleksordning.
Men:
för att detta ska fungera i realtid behöver man det lilla gratisprogrammet Everything, som integreras i Total Commander.
Everything är ett så fantastiskt program att alla hur som helst bör överväga att installera det.
Både Utforskaren och Windows egen sökfunktion kan slänga sig i väggen.

Permalänk

Vad har ni för åsikter om SpaceSniffer och WinDirStat? De visar också storlek på mappar och filer.

Lade till WinDirStat.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Skohyllan:

Vad har ni för åsikter om SpaceSniffer och WinDirStat? De visar också storlek på mappar och filer.

TreeSize Free, SpaceSniffer, WinDirStat gör ungefär samma sak (men fungerar lite olika).
Vem som är bäst är en ren smaksak.
Jag tycker t.ex. bäst om WinDirStat för där tycker jag att jag får en bättre överblick över hela hårddisken.

Permalänk
Skrivet av anthra:

TreeSize Free, SpaceSniffer, WinDirStat gör ungefär samma sak (men fungerar lite olika).
Vem som är bäst är en ren smaksak.
Jag tycker t.ex. bäst om WinDirStat för där tycker jag att jag får en bättre överblick över hela hårddisken.

Jag valde faktiskt WinDirStat igår kväll och tyckte det var bra. Däremot drog jag ner delen med färgrutor, som skulle underlätta översikten av hur stor del av hårddisken som togs upp av vissa mappar och filer. Det blev bara rörigare.

Hittade hur många dubbletter som helst, både på hårddisken och på back up-diskar. Bästa programmet på länge.