Permalänk
Medlem

Udda temp på specifik CPU core

Jag körde HWINFO medan jag spelade Killing Floor (inte särskilt krävande spel), jag var mest ute efter hot spot GPU (som bara var 69 grader). Men när jag scrollade igenom så är CPU temp 5 väldigt hög och den har inte sjunkit sedan jag slutade spela. Detta är antagligen varför CPU-fan spinner upp väldigt högt i CS2 och GTA V. Kanske även har med lite udda beteende att göra.

Kylaren är en Corsair 120mm AIO med push-pull configuration (jag har inte monterat den själv, jag köpte datorn av en god vän nyligen).

Jag tror nästan att det är fel på sensorn eller något för den står på 95 grader i Windows utan någon vidare belastning.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk
Medlem

Temp5 skulle jag tro är en sensor på moderkortet i sig som kanske inte lästs av korrekt alls då du redan har cpu temperatur.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Som ovan säger så är dessa som heter tempX lite olika sensorer på moderkortet som tillverkaren valt installera eller något annat du harninstallerat som är utrustad med en tempsensor.

Antingen har du något som är runt 100°c eller så är det felmätning.

Skulle kunna vara någon sensor på vrm eller liknande kan tånka mig att de säkert kan nå 100°c vid hög last om cirkulationen är lite halvdassig.

Många modermodem brukar ha typ en sensor under kylflänsen vid vrm en i chipset och nån typ sensor mitt på nånstans som typ mäter lufttempen i chassit.

Tempsensorn existerar troligen iaf för saknad tempsensor brukar resultera i ett mätvärde på antingen 127°c eller 255°c

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag monterade en Noctua-kylare och just den tempsensorn visar fortfarande 105 grader. Allt annat fungerar som det skall.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!