Hjälp med nyinköpt nätagg: BeQuiet Pure Power 12M. Har jag köpt fel?

Permalänk
Medlem

Hjälp med nyinköpt nätagg: BeQuiet Pure Power 12M. Har jag köpt fel?

Hejsan!

Detta kommer från en man med tre barn, som hade sett fram emot att gamea lite ikväll :). All hjälp mottages tacksamt.

Jag har nyligen inköpt ett kraftfullare nätaggregat BeQuiet Pure Power 12M 1000W.
https://www.inet.se/produkt/6905722/be-quiet-pure-power-12-m-1000w

Denna försöker jag nu koppla in i min existerande rigg som innehåller moderkortet ASRock Z790M-ITX WiFi
https://www.inet.se/produkt/1903950/asrock-z790m-itx-wifi

Dock blir jag redigt förvirrad gällande ATX12V1 kontakten.
På mitt moderkort så förväntas en 8-pin, men det som jag förstår är motsvarigheten på PSU har också en 8-pin.
Dock är medföljande kabel från min nya PSU 8-pin<->10-pin(utan någon delbarhet).

Bild1: Visar en skiss på min nya PSU och mitt moderkort sida vid sida. Kontakten för ATX12V1 är labelad A.

Om jag sätter 8-pin i PSU så passar ju det inte på moderkort och vice versa.

Bild2: Visar kabeln som är det enda som medföljer som makes sense 8-10pin. Den är också labelad CPU, vilket stämmer överens med kabel som kom med min tidigare PSU.

  • Har jag köpt inkompatibla delar här? Jag läste bara på beskrivning av PSU att den har 1st 8-pin ATX/EPS 12V och trodde det blev rätt

  • Det finns ju kontakter på PSU med 10-pin, men dessa är labelade P8 (C i bild) vilket jag antog stod för Peripheral eller nåt. Har även gett mig på att testa men då lyser bara powerknapp och PSU cyklar upp snabbt för att sedan går ner och inget annat händer

  • Kan man köpa någon annan kabel för att få det att funka?

  • Om det var inkompatibelt så skulle jag uppskatta ett tips vad jag ska hålla koll på om jag försöker lämna tillbaka och köpa nytt?

Stort tack på förhand för någon som kan hjälpa mig att reda ut detta!
Mvh
Anders

Permalänk
Medlem

10-pin ska kopplas till P8 på nätaggregatet.
Och 4+4 pin till moderkortet. Du borde väl även ha en kabel som är 8-pin (inte delbar) som du kan använda istället om du vill.

Du använder väl inga kablar från ditt gamla nätaggregat till det nya?

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Medlem

P8 är för CPU-power. Antingen som 8-pinnars eller 4+4 pinnars till moderkort.

Permalänk
Medlem

Tack Erik och MammDiin.
Jaha se där, då hade jag missuppfattat det.

>> Du borde väl även ha en kabel som är 8-pin (inte delbar) som du kan använda istället om du vill.
Jo precis. Jag har i mitt första försök använt 8-pin, men det ingår en 4+4-pin också.

>> Du använder väl inga kablar från ditt gamla nätaggregat till det nya?
Korrekt, jag försöker inte återanvända något. Allt från förpackning av ny PSU

Som jag nämnde i mitt första inlägg så testade jag ju i desperation (vilket nu visade sig vara rätt), men resultatet blev då en uppstart utan reaktion från några fläktar eller så. Powerknappen lyser och jag hör PSU snurra upp för att sedan bli tyst.

I manualen för moderkortet så beskrivs moderkorts 8p-pin slotten som ATX12V1 och P8 på min nya PSU labelas som ATX12V2.
Medans nya PSU:ns 8-pin slot (labelas MB) står som ATX12V1 (vilket var anledningen att jag först trodde den skulle användas).

Men det bör alltså fungera så att kabeln som medföljde nya PSU:n som heter "CPU" (8/10-pin) ska (från min bild ovan)

  • Från C (P8 ATX12V2)

  • Till A på moderkortet (ATX12V1)

Och det är ingen inkompatibilitet att oroa sig för?

Jag kan testa med 4+4 istället och se om det skulle kunna vara ett kabelfel (känns inte sannolikt)
Sedan kan jag testa båda P8 på PSU (det finns två totalt) för att se om någon port är knas.

Baserat på min beskrivning av test med P8, om inget går igång är det stora ATXPower som strular då? (Jag tänker mig att fläktarna bör gå igång om den funkar).

Några andra tips?

mvh
Anders

Permalänk
Medlem

Båda kontakterna som är markerade MB på nätaggregatet är för 24-pinnarskontakten. Den är delat på, i det här fallet, 20+8 på nätaggregatssidan. Kollar du på din kabel så har den 20+4 pinnar på moderkortssidan och 20+8 på nätaggregatssidan.

De två P8-kontakterna är till 8-pinnars EPS12V (eller vad korrekt namn nu är på den numera ...) som du markerat som A på moderkort. Varför den är 10-pinnars på nätaggregatssidan kan jag dock inte svara på, ev. har man två extra ledare för att minska spänningsfall eller för spänningsövervakning?

EDIT För att förtydliga:

Sen det du markerat som C (P8) på nätaggregat till det du markerat som A på moderkortet med 10-pinnars på nätaggregatssidan och 8-pin på moderkortet.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Men tusan va fånigt.

Tack @fragande för klargörande som fick mig att förstå det enkla misstaget jag gjorde efter ni andra förklarat P8.
A(MB) på PSU var helt enkelt inte inkopplad 🤦‍♂️.
I min förvirring så trodde jag att kabel som var delad var någon sorts universalkabel som används för olika BeQuiet modeller eller nåt. Så här i sista steget var det alltså så enkelt som att "sätt i alla sladdar för faun"

Stort tack till er alla tre för klargörande kring P8 och sist men inte minst bilden som direkt pekade ut mitt dumma misstag.
Jag skriver nu från min gaming dator så allt har nu gått bra!

Sweclockers är verkligen Sveriges bästa forum ❤️ (även för personer som inte är experter)
Trevlig kväll på er!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aoana:

Jag skriver nu från min gaming dator så allt har nu gått bra!

Schysst

Håller med om att det inte är helt tydligt och förvirring kan lätt uppstå när kabeln är uppdelad på det sättet. Vore inte helt fel med diskret färgkodning eller något i den stilen så att det framgick tydligare.

Trevlig kväll på dig med och happy gaming

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070