Så snabbt hittar RTX 4090 lösenordet

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Haptic:

om man hashar lösenordet så ska lösenordets innehåll och längd inte spela någon roll. Så ni lagrar dom alltså i klartext?

Med tanke på den drypande sarkasmen i pv2bs tidigare inlägg så misstänker jag att det där också var väldigt sarkastiskt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Skulle ta den 7 år att knäcka lösenordet med hjälp av 4090.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Haptic:

om man hashar lösenordet så ska lösenordets innehåll och längd inte spela någon roll. Så ni lagrar dom alltså i klartext?

Vi hashar våra lösenord med triple ROT13, men det biter inte på mellanslag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

För att man måste byta sitt lösenord var 6:e månad av säkerhetsskäl.

Förstår ditt svar även om det inte alls är svar på min fråga. 180 dagars lösenordspolicy kommer jag inte ens ihåg när jag såg senast.
Frågan handlar mer om varför det är så vanligt att välja ett lösenord som "alla andra" väljer? Det går ju helt mot idén med lösenord kan man tycka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Förstår ditt svar även om det inte alls är svar på min fråga. 180 dagars lösenordspolicy kommer jag inte ens ihåg när jag såg senast.
Frågan handlar mer om varför det är så vanligt att välja ett lösenord som "alla andra" väljer? Det går ju helt mot idén med lösenord kan man tycka...

Säg att det är typ 5% av alla användare som är såpass initierade att de läst någon artikel om lösenord och vad man inte ska välja för några vanliga och enkla lösenord. Resten av populationen är lyckligt ovetande och väljer ett lösenord som är enkelt att komma ihåg.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cyne:

Hur funkar det här med att "knäcka lösenord"? Går det att avkryptera så man får ut lösenordet i klartext så man vet att det är korrekt, eller måste man testa lösenordet mot en tjänst? Jag tänker att om det bara är en begränsning på säg max 1 försök i sekunden hos en tjänst så tar det ju miljoner år att knäcka även ganska enkla lösenord.

Om man bygger ett IT-system enligt vad som varit minsta rimliga norm säkerhetsmässigt i flera årtionden så lagras inte lösenorden i sig i klartext. D.v.s. du kan inte öppna en databastabell någonstans och se att kalle har 12345 som lösenord.

Istället ser du i databastabellen långa komplicerade hash, som t.ex. $2a$12$LMoyva9ox6e4lwJg9ZiyN.JnEOekg3fncqqtDEezL0uiXajKhYk4u. Det går inte att "räkna baklänges" från ett sånt här hash för att komma tillbaka till lösenordet, men man kan gör att, givet ett lösenord, kolla om lösenordet stämmer med hashet.

Det man gör när man knäcker ett lösenord är att man helt enkelt provar en massa möjliga lösenord mot lösenordhashet i fråga tills man hittar ett lösenord som passar. (Grafikkort är väldigt bra på att göra den här typen av upprepade enklade beräkningar, därför används de för det här syftet.)

Ju längre och komplicerat och ju mindre oförutsätbart lösenordet är, desto svårare är det att gissa. Därav tabellen i artikeln. Även om det också är viktigt att undvika ord och annat som är lätta att gissa. Tabellen utgår från fullständigt slumpmässigt genererade lösenord.

När du loggar in på en webbsida skickar du ditt användarnamn och lösenord till webbsidan. Webbsidan kollar sedan om lösenordet matchar hashet i databasen och släpper in dig. Allt detta utan att någonsin lagra lösenordet.

I väldesignade system är de här lösenordshashen ändå nedlåsta i någon databas någonstans som ingen buse kommer åt, så det är att se som ett sista försvar för att skydda användarens lösenord. Eftersom många använder samma lösenord på flera olika siter så är det ju guld att veta vilket lösenord användaren använder på site A, för att sedan prova samma på site B.

(Sedan finns det så klart mindre väldesignade system, som t.ex. IPMI, som skickar ett lösenordshash till användaren innan inloggning. Tanken IPMIs utvecklare hade där var att de ville förebygga att någon kan låtsas vara en IPMI-server och lura till sig ett lösenord från en användare, men konsekvensen blir istället att en IPMI-server lämnar ut lösenordshash till vem som helst som frågar. Inte helt optimalt, då det öppnar för en attack genom lösenordsknäckning.)

Det bästa du kan göra som slutanvändare är att:

- Använd långa och komplicerade lösenord som är svåra att knäcka eller gissa
- Använd inte samma lösenord på fler än en site
- Använd tvåfaktorsinloggning där det är möjligt

Bästa sättet att ha långa komplicerade lösenord som är unika för varje site är att använda en lösenordshanterare, som du i sin tur låser med ett starkt lösenord och tvåfaktorsinloggning. Det finns många att välja på. Själv använder jag 1Password som jag är nöjd med. Den som får dåliga vibbar av att lagra sina lösenord i molnet kan t.ex. kolla på KeePass istället, som använder en lokal krypterad fil för att lagra lösenorden.

Till sist, den som tänkt efter när hen läst ovan inser också att varje gång du loggar in på en site skickar du ditt lösenordet till den siten. Detta är ett krav för att man ska kunna testa hashet. Det finns ju dock inget som säger att webbsidorna du loggar in på inte sparar eller loggar lösenorden du loggar in med, t.ex. om de blivit hackade. Därför är det viktigt att använda unika lösenord på alla siter, helt oavsett vilken säkerhet siten utger sig för att använda.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DLM:

Förstår ditt svar även om det inte alls är svar på min fråga. 180 dagars lösenordspolicy kommer jag inte ens ihåg när jag såg senast.
Frågan handlar mer om varför det är så vanligt att välja ett lösenord som "alla andra" väljer? Det går ju helt mot idén med lösenord kan man tycka...

Slapphet. Folk skiter i säkerhet, de vill bara kunna logga in och jobba. Om deras kollegor kan logga in på deras konto för att täcka upp för dem när de är sjuka t.ex. är det bara bra, tycker de.

Sedan tänker man att, det där med lösenord gör väl inte så mycket, det jag jobbar med är inte så intressant för någon.

Rotorsaken är att folk helt enkelt inte förstår hur viktigt det är med säkerhet. Det är ju något vi som samhälle blir bättre på när åren går, men långt ifrån alla sätter bra lösenord.

Permalänk

Så länge prestandan går upp med det framsteg det gjort historiskt sett skulle det i princip ta miljontals år att knäcka mina lösenord. Speciellt det hemsidor som tillåter mer än 64 karaktärer. Ändå är man fundersam att om ett par år kvantum datorn står redo och kommer knäcka alla lösenord relativt snabbt. Speciellt det under 18-24 karaktärer…

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Alla mina lösenord är som standard 20 tecken långa med siffror, versaler och gemener. Borde räcka i några år till. Sen får man öka det till 40 tecken.

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av DLM:

Varför så många använder "Sommar" eller "Vinter" som lösenord är för mig en gåta.

För att det är enkelt att komma ihåg och delge den som ska ha det.

Förr om åren var det relativt vanligt att du hade en sysadmin som behövde skapa upp nya konton i företagets AD. Då behöver de också sätta ett default-lösenord till kontot (och förhoppningsvis också klicka i "user must change password at next login" eller motsvarande), då tog dom något enkelt som ex "Sommar2006" och skickade i ett mail. Det är inte jättelångsökt efter det att Bettan på ekonomi som kontot skapades till helt enkelt bara ändrade till Vinter2007 för enkelhetens skull.

Det är troligtvis bara något som har "blivit" är min erfarenhet, men så länge jag varit i IT-branschen så har dessa Sommar/Vinterlösenord varit vanliga (slutet 90-talet). Och det kan mycket väl vara så att Sommar/Vinter från början kom från just en 6-månaders policy och sedan bara fastnat kvar.

De flesta bryr sig som sagt inte speciellt mycket om säkerhet, enklast är om det finns en fingeravtrycksläsare på datorn, eller om det går ha pinkod som windows har nu för tiden, ska gå snabbt att slå in när datorn ska låsas upp efter kaffekoppen hämtats. Går inte det så är ju Sommar2024! skitenkelt slå in och uppfyller de flesta krav på komplexitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Så länge prestandan går upp med det framsteg det gjort historiskt sett skulle det i princip ta miljontals år att knäcka mina lösenord. Speciellt det hemsidor som tillåter mer än 64 karaktärer. Ändå är man fundersam att om ett par år kvantum datorn står redo och kommer knäcka alla lösenord relativt snabbt. Speciellt det under 18-24 karaktärer…

Kvantumdator, är det ICAs superdatorsystem?

Skämt åsido, kvantdatorer sitter sannolikt i samma båt som fusionsreaktorer och "Riktig AI", det kommer alltid vara 5-10 år bort från att vara verklighet.

Permalänk
Medlem

Dags att byta ut alla lösenord till S0mm4r2O2A! nu!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av zebez:

Alla mina lösenord är som standard 20 tecken långa med siffror, versaler och gemener. Borde räcka i några år till. Sen får man öka det till 40 tecken.

Lite överdrivet att öka med 20 tecken kanske....
Varje tecken om du har siffror, gemener och versaler (med svenska bokstäver) multiplicerar antalet möjliga kombinationer med 68, så att öka med 5 tecken ger 68^5 = 1.45 miljarder gånger starkare lösenord.

Att öka med 20 tecken ökar styrkan med mer än 10^36 gånger, så ett lösenord som tidigare knäcktes på 1 millisekund tar nu med samma beräkningskraft 10^25 år, eller omkring 1000 miljarder gånger universums ålder.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Tack Baxtex, Superfrog och pv2b för utförliga svar!

Det hela går alltså ut på att man vet vilken krypteringsalgoritm som används och har det hashade lösenordet, då kan man slumpa fram en massa lösenord, köra dom genom samma algoritm och sen se om dom stämmer med det hashade lösenordet.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cyne:

Tack Baxtex, Superfrog och pv2b för utförliga svar!

Det hela går alltså ut på att man vet vilken krypteringsalgoritm som används och har det hashade lösenordet, då kan man slumpa fram en massa lösenord, köra dom genom samma algoritm och sen se om dom stämmer med det hashade lösenordet.

Ja, nästan!

Men hashning är inte samma sak som kryptering.

Om jag krypterar ett meddelande kan jag, givet rätt nyckel, dekryptera det krypterade meddelandet igen. Du kan knäcka kryptering genom att gissa rätt kryptonyckel. På det sättet finns det likheter.

Men om jag hashar ett meddelande kan jag aldrig få tillbaka det ursprungliga meddelandet, om jag inte lyckas gissa rätt på exakt hur meddelandet såg ut till att börja med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The-Architect:

Kvantumdator, är det ICAs superdatorsystem?

Skämt åsido, kvantdatorer sitter sannolikt i samma båt som fusionsreaktorer och "Riktig AI", det kommer alltid vara 5-10 år bort från att vara verklighet.

Kvantum Kompjuting kan beräkna inflationspriserna 5 år i förväg

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Skrev en introduktionsguide till hashfunktioner i vintras. För den intresserade hittas den här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Kör med 1234, duger bra för mig, behöver inget fancy.

problemet är att det blir svårare och svårare. Jag vet inte någon webbplats som tillåter det, kan bara ha det på lokala maskinen. Nu behöver man 8-12 symboler, inkl. versaler, små bokstäver, nummer och inte sällan andra symboler också. För något dumt oviktigt konto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja och bara med brute force. En Dictionary attack lär gå mycket snabbare för att hitta lösenord med ord i..

nja så enkelt är det inte med ord i passfras även med fullständigt kända ordlistor som passfrasen byggs av.

det är detta som diceware bygger på med 7776 kända ord i en katalog så blir det svårt redan med 5 slumpade ord och vid 6 slumpade ord i passfrasen behöver man inte vara rädd för lyckad attack i närtid

7776⁵ ger 2,8*10¹⁹ antal möjliga alternativ eller motsvarande 64,6 bitar entropi

7776⁶ ger 2,2*10²³ antal möjligheter eller motsvarande 77,54 bit entropi

var ord motsvarar drygt 2 bokstäver i en slumpad password-sekvens - där var ord betraktas som en "bokstav" ur en av 7776 "bokstäver" i alfabetet - det man får tänka på för att behålla styrkan är att var ord i passfrasen bör ha en skiljetecken mellan sig - spelar ingen roll vilken, bara att skiljetecken används. De flesta använder '-' men vilken annan tecken eller symbol fungerar men mellanslag avråds pga. att ljudet på mellanslagstangenten låter annorlunda mot de andra knappnedtryckningar.

---

På detta har man ofta en keystretching av default 5000 iterationer i vid passwordifyllning i browsersammanhang vilket motsvarar 12.29 bit till i entropi.

dvs i 6 ords passfras med 5000 ggr iteration keystretching ger det 89,8 bit tillsammans och blir 1.1*10²⁷ kombinationer och dividerat det med 1000 miljarder tester i sekunden blir det en testtid på 1105369598604 sekunder. I kryptosammanhang så halverar man antalet för 50% chans att hitta passwordet och då blir det 552684799302 sekunder vilket räknat i antal år blir 1051531 år för 50% chans att hitta passfrasen. Även jätteanläggningar för AI med många tusentals värsting grafikkort så kommer det ta mer en livstid att knäcka - och sedan är det någon som skall betala elräkningen för hacket - är du värd detta ...

slutligen styrkan i en passfras eller en password förutom tillräckligt antal tecken eller ord är att den slumpas fram!! och inte tänks ut med huvudet - och där kan passwordsregler som minst 1 stor bokstav, siffra och symbol sätta krokbenet då det egentligen minskar alternativen drastisk och gör att kryptografiskt starka korrekta alternativ inte godkänns

Permalänk
Snusfri
Skrivet av rwkk:

problemet är att det blir svårare och svårare. Jag vet inte någon webbplats som tillåter det, kan bara ha det på lokala maskinen. Nu behöver man 8-12 symboler, inkl. versaler, små bokstäver, nummer och inte sällan andra symboler också. För något dumt oviktigt konto

Jag var givetvis oerhört jätteseriös när jag skrev ut mitt lösenord till alla på Swec.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag var givetvis oerhört jätteseriös när jag skrev ut mitt lösenord till alla på Swec.

nej, det förstår jag att du inte var, men jag använde det för mitt inlägg då det faktiskt inte är möjligt länge, något som stör mig. 1234 är säkrare än att använda använda komplexa lösenord som man behöver spara på webbläsaren anser jag, som en person som inte förväntar mig min sweclockers profil eller annat liknande hackat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Och i framtiden kommer kanske kvantdatorer bli vanligare.

Graphene och kvantprocessorer kommer nog så småningom

Permalänk
Skrivet av Petersv:

Skulle ta den 7 år att knäcka lösenordet med hjälp av 4090.

När en större firma (eller botnet) sätter igång 3000 stycken RTX 4090 så är det knäckt på mindre än ett dygn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Bra text.

Så du menar att detta:
Det1är2bra3med4långa5lösenord6ja!

Är dåligt, men:
Yoghurt.kan.tyckas.smakfullt.m3n.det.är.inte.kultur!

Är bättre, men:
Mango.kina.tvättställ.klorofyll.amalgam.kanelbull3

Är bäst?

Sen kanske det duger med en totaltslumpmässig mening istället för slumpade ord för att göra det användarvänligt, om man lägger till några ord då?

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

BankID hackas alltså på nolltid. (6 siffror)

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

När en större firma (eller botnet) sätter igång 3000 stycken RTX 4090 så är det knäckt på mindre än ett dygn.

Detta var med 12 stycken RTX4090, de är ganska långt ifrån i beräkningskraft mot vad en hackare skulle använda sig utav om han ville köra bruteforce.

3000st skulle inte knäcka det på ett dygn, ett enkelt pass på 8 tecken, special, stor bokstav och siffror skulle ta närmare 11 dygn.
Du måste ha ett väldigt speciellt konto för någon att lägga den kraften på under 11 dygn.
Mest troligt är att de inte går på de som tar lång tid, gäller det viktiga saker räcker normalt inte bara ett lösenord idag utan det är 2-faktors eller värre och då är bruteforce chanslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

BankID hackas alltså på nolltid. (6 siffror)

Dock har du inte så många försök på BankID innan det blir obrukbart, men hur många har bara 6 siffror på sitt BankID?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Mango.kina.tvättställ.klorofyll.amalgam.kanelbull3

Är bäst?

Ännu bättre: byt ut "kanelbull3" mot ett påhittat ord som inte finns i ordböcker (3:an hjälper föga eftersom 13375p34k är nära nog meningslöst, då det ingår i alla knäckarungars standardverktygslådor).

Själv kör jag med slumpmässiga/kaotiska lösenord som automatiskt knappas in åt mig av lösenordshanterare. Enda poängen för min del med en traditionell passphrase är när lösenordshanterare inte kan användas, utan man tvingas komma ihåg och knappa in det för hand.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Dock har du inte så många försök på BankID innan det blir obrukbart, men hur många har bara 6 siffror på sitt BankID?

Har kört med 20+ så länge jag kan minnas. Det suger dock lite att det tar irriterande tid att knappa in varje gång (nej, jag vägrar använda fingeravtryck).

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Har kört med 20+ så länge jag kan minnas. Det suger dock lite att det tar irriterande tid att knappa in varje gång (nej, jag vägrar använda fingeravtryck).

Jag kör faceid, men ibland åker man på att knappa in siffrorna ändå. 😅