Nytt rykte: RTX 5080 kommer före 5090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Om AMD nu släpper RDNA4 i mellanklassen så kan väl inte Nvidia vänta så länge att släppa sina mellanklasskort som de gjorde med 4000-serien? Blir väl liknande RX 5000-serien där Nvidia måste ha något att svara på.

Jo om inte AMD kan erbjuda 8800xt med bättre rastrering prestanda än 5070 för 3000 kr mindre eller mer och RT åtminstone till 90% av vad 5070 kommer prestera så kommer ingen köpa AMD ändå. Rätt orealistiskt att det kommer hända tyvärr. Dedikerad gpu kommer fortsätta vara på dekis ( de flesta köper ej gpuer för 6 lax och uppåt ) känns det som tills ai bubblan är överstökad eller åtminstone fått ai gpu efterfrågan mättad.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

"Nytt rykte: RTX 5080 kommer före 5090". Ja år 5090 är extremt långt bort.

Jag ser fram emot datorhårdvaran år 5090.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Klart 5080 kommer före 5090, om man inte räknar baklänges.

Hörru, det är inte fredag ännu! Skål

Permalänk
Medlem

Brukar väl nästan alltid vara high-end xx80/90 korten först, ser till att få sålt så mycket av förgående generation med lite rabatt och sen använder dom defekta eller reducerade xx80/90 till mid/low för lansering ett halvårsenare samtidigt som dom filar på Ti och Super-varianter

Permalänk
Skrivet av TaunyTiger:

You tell me! Fungerade ena dagen, starta datorn en dag senare så var det bara svartskärm i och utanför Windows.

Har kört 2 andra grafikkort efter det som gav bild direkt.
Blir ju genast lite omständigt när det är vattenkylt också.
Måste dra om slangar bara för att montera dit ett luftkylt kort.
https://i.imgur.com/dTykuwZ.jpg

Du har inte avinstallerat drivrutinerna och ominstallerat dem? Ändrade du någon inställning, uppdaterade drivrutiner när du fick svart skärm? Eller något annat?

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Du har inte avinstallerat drivrutinerna och ominstallerat dem? Ändrade du någon inställning, uppdaterade drivrutiner när du fick svart skärm? Eller något annat?

Ingenting. Jag satt och kikade youtube kvällen innan.

Svårt att ominstallera något när man inte ser något, fick ju ingen bild i bios ens.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Kan detta innebära att Nvidia väntar på att/om amd släpper sin monster krets de sagt sig ha lagt ner som hade enorm prestanda?

Hittar inte artikeln om det nu.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Skrivet av TaunyTiger:

Ingenting. Jag satt och kikade youtube kvällen innan.

Svårt att ominstallera något när man inte ser något, fick ju ingen bild i bios ens.

Weird vad sa supporten? Fick de någon bild?

Permalänk
Medlem

Hoppas prislapparna blir mer i linje med Super-korten som släpptes i RTX 4000-serien...
4080 Vanlig 16.490
4080 Super 12.990

Skiljer liksom nästan 4000kr där.
Drömmen hade varit om dom kunde lägga 5080 kortet på under 9990kr. Drömma går ju.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Hoppas prislapparna blir mer i linje med Super-korten som släpptes i RTX 4000-serien...
4080 Vanlig 16.490
4080 Super 12.990

Skiljer liksom nästan 4000kr där.
Drömmen hade varit om dom kunde lägga 5080 kortet på under 9990kr. Drömma går ju.

@rewoX

Jag går på din linje de har ju ökat prestandan och sänkt priset, det kan ju inte ändras bara sådär

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 6400MHz cl30 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Hörru, det är inte fredag ännu! Skål

Fast det känns som fredag och jag hade just tagit en eftermiddagskaffe när jag skrev det!

Permalänk
Medlem

RTX 5090
34.990:-

RTX 5080
26.990:-

"The best graphics card in the world for both AI and gaming" och du KOMMER att sälja både din fru, dina barn och din katt. Eftersom ha-begäret helt enkelt är för stort... framtiden är dyr, but oh so shiny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nouveau:

RTX 5090
34.990:-

RTX 5080
26.990:-

"The best graphics card in the world for both AI and gaming" och du KOMMER att sälja både din fru, dina barn och din katt. Eftersom ha-begäret helt enkelt är för stort... framtiden är dyr, but oh so shiny.

Ha -begäret för lite fler fps.

Permalänk
Medlem

kanske 6060 före?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nouveau:

RTX 5090
34.990:-

RTX 5080
26.990:-

"The best graphics card in the world for both AI and gaming" och du KOMMER att sälja både din fru, dina barn och din katt. Eftersom ha-begäret helt enkelt är för stort... framtiden är dyr, but oh so shiny.

Behåller nog katten...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Ingenting. Jag satt och kikade youtube kvällen innan.

Svårt att ominstallera något när man inte ser något, fick ju ingen bild i bios ens.

har cpu ingen bild? eller ha 2 gpu i samtidigt ifall du kan

Permalänk
Skrivet av rwkk:

har cpu ingen bild? eller ha 2 gpu i samtidigt ifall du kan

Ingen igpu i cpun. Skulle faktiskt kunna testa 2 gpuer. Den ligger i garaget numera. Tanke jag haft är att köpa en vattentank till och en pump för att köra gpun vid sidanom kortare stunder. Bara flödet är bra och de finns endel vatten så bör de funka.

Vet däremot inte om jag kommer till någon lösning då, datorn hittar antagligen gpun. Jag hör välkomstljudet till windows med svartskärm, vet inte riktigt vad jag skulle kunna göra med en gpu som ger bild för min gpu som inte ger bild.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

Hmmm. alla verkar ha missat att det är samma kort men med samma namn. Det om något säger ju vad...hm ni alla vet om..ingen ting....

Låt spec på RTX 5080 och 5090 så klarnar det....

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

"Nytt Rykte: 5000-serien kommer före 6000-serien."

Permalänk
Medlem

Med den information jag har, tror jag skarpt att 5090 släpps först, alternativt samtidigt som 5080. Släpps de +-7 dagar från varandra anser jag det som "samtidigt men taktiskt". Det för att få dubbel exponering i media med nyheter och recensioner. Jag skulle bli väldigt förvånad om vi ser 5080:s levereras till nordiska konsumenter i år. Framtiden får utvisa vad som i slutändan sker!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av TaunyTiger:

Ingen igpu i cpun. Skulle faktiskt kunna testa 2 gpuer. Den ligger i garaget numera. Tanke jag haft är att köpa en vattentank till och en pump för att köra gpun vid sidanom kortare stunder. Bara flödet är bra och de finns endel vatten så bör de funka.

Vet däremot inte om jag kommer till någon lösning då, datorn hittar antagligen gpun. Jag hör välkomstljudet till windows med svartskärm, vet inte riktigt vad jag skulle kunna göra med en gpu som ger bild för min gpu som inte ger bild.

Du svarade inte mitt sista inlägg.

Permalänk
Medlem

Ifall priset skulle landa runt 3080's lanseringspris (strax under 8000) och prestandan skulle ligga på en 25% ökning över 4080 Super så kanske det skulle kunna bli ett köp.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Ifall priset skulle landa runt 3080's lanseringspris (strax under 8000) och prestandan skulle ligga på en 25% ökning över 4080 Super så kanske det skulle kunna bli ett köp.

Med sådana förväntningar får du vänta länge eller hitta en ny hobby. Datorkomponenter kommer inte bli billigare under överskådlig tid, särskilt inte med inflation och en skräpvaluta.

Permalänk

Hoppas på att 5080 FE inte är större än mitt 4080 FE så att det går in i min NUC 13 extreme.
Helst skall det inte dra mer ström heller.
Men det hela faller nog på att Nvidia skruvar upp priserna på 50xx generationen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Undrar om det blir ett minnesrace nästa generation.

LLMs sätter en del press på att släppa kort med mycket minne även för konsumentmarknaden.
Högst möjligt att skaran är för liten för att göra skillnad i nuläget .
Men jag tror ju efterfrågan kommer öka med tiden.

nvidia kan sälja kort för högre priser till de som kan tjäna pengar på dem (gäller krypton, gäller ai, och även de som sitter och arbetar med tex videoredigering och annat, samma sak gäller dock inte hobbyister och spelare), vilket för ai innebär två lösningar, specialkort för de som sysslar med ai, men som inte har råd med deras dedikerade kort, och nedstängda kort riktade till de som spelar, eller så förväntar sig nvidia att efterfrågan för ai kommer att vara tillräckligt hög och 5090/5080-korten tillräckligt kapabla så att de höjer priset ordentligt.
nvidia tjänar pengar på att kränga kort, de tjänar inte extra pengar på att folk använder dem till att spela (eller något annat för den delen).

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Du svarade inte mitt sista inlägg.

Det är jag som är supporten, vem skulle jag vända mig till menar du? Kortet är 3,5år gammalt och finns inga garantier kvar.
Jag plockar väl ner den själv och kikar över pasta etc.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Med sådana förväntningar får du vänta länge eller hitta en ny hobby. Datorkomponenter kommer inte bli billigare under överskådlig tid, särskilt inte med inflation och en skräpvaluta.

Vaddå, trenden pekar ju neråt redan nu! Super-korten blev billigare än föregångarna och AMD's 7000-kort är ju billigare varje dag känns det som.

Nvidia var vid sina sinnens fulla bruk när de släppte 3080 för under 8000 sek, det var ingen allmosa de drev med den gången. De kan göra det igen rent kostnadsmässigt.

Att priserna dubblades sedan dess beror ju på en ren bubbla - pandemi, påtvingade inomhusvistelser, semesterpengar som inte spenderades på semester, kryptoboom etc och allting samtidigt. Det finns ingen riktig substans bakom de priserna egentligen. Och den bubblan är historia nu. Många betalar säkert fortfarande på sina 3080ti än i dag och har kanske lärt sig läxan.

Så det finns ändå lite hopp om prissänkning. Jag skulle väl inte satsa pengar på ett 5080 till 3080-pris direkt, men det skulle inte få mig att tappa hakan heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Vaddå, trenden pekar ju neråt redan nu! Super-korten blev billigare än föregångarna och AMD's 7000-kort är ju billigare varje dag känns det som.

Nvidia var vid sina sinnens fulla bruk när de släppte 3080 för under 8000 sek, det var ingen allmosa de drev med den gången. De kan göra det igen rent kostnadsmässigt.

Att priserna dubblades sedan dess beror ju på en ren bubbla - pandemi, påtvingade inomhusvistelser, semesterpengar som inte spenderades på semester, kryptoboom etc och allting samtidigt. Det finns ingen riktig substans bakom de priserna egentligen. Och den bubblan är historia nu. Många betalar säkert fortfarande på sina 3080ti än i dag och har kanske lärt sig läxan.

Så det finns ändå lite hopp om prissänkning. Jag skulle väl inte satsa pengar på ett 5080 till 3080-pris direkt, men det skulle inte få mig att tappa hakan heller.

AMD pris dumpar för lagren är för fulla (-49% Y on Y på gaming) för I höst kommer deras RT uppdaterade 8000 serie med liknande prestanda.

Nvidia har inte sänkt priset egentligen utan enbart satt det rätta priset på super serien.
Den första lanseringen var tyvärr för att mjölka kunderna lite extra.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av 0cool:

Vaddå, trenden pekar ju neråt redan nu! Super-korten blev billigare än föregångarna och AMD's 7000-kort är ju billigare varje dag känns det som.

Nvidia var vid sina sinnens fulla bruk när de släppte 3080 för under 8000 sek, det var ingen allmosa de drev med den gången. De kan göra det igen rent kostnadsmässigt.

Att priserna dubblades sedan dess beror ju på en ren bubbla - pandemi, påtvingade inomhusvistelser, semesterpengar som inte spenderades på semester, kryptoboom etc och allting samtidigt. Det finns ingen riktig substans bakom de priserna egentligen. Och den bubblan är historia nu. Många betalar säkert fortfarande på sina 3080ti än i dag och har kanske lärt sig läxan.

Så det finns ändå lite hopp om prissänkning. Jag skulle väl inte satsa pengar på ett 5080 till 3080-pris direkt, men det skulle inte få mig att tappa hakan heller.

4080 Super är marginellt billigare än 4080. Det är inget som markerar en trend.

3080 hade lanseringspris på strax under 8000Kr. Det var aldrig menat att hållas där, och sedan sade marknaden sitt. Nu har vi istället skyhög inflation och en krona som rasat i värde, samtidigt som en AI-boom. Kretsarna blir inte heller billigare att tillverka.

Hoppas du på märkbart lägre priset framöver lär du tyvärr bli väldigt besviken.

Permalänk
Skrivet av TaunyTiger:

Det är jag som är supporten, vem skulle jag vända mig till menar du? Kortet är 3,5år gammalt och finns inga garantier kvar.
Jag plockar väl ner den själv och kikar över pasta etc.

Du har förmodligen tillverkarsupport kvar. Vilken tillverkare gäller det?