Nokia 3210 återuppstår

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

En enkel telefon som räcker att ladda en gång i månaden hade varit nice. Det fanns förr.

En enkel telefon som man endast kan använda för SAMTAL vore trevligt.

Saknar verkligen det.

En liten smidig telefon som man kan ha även i små fickor.

Permalänk
Medlem

Om man bara vill kunna ringa o läsa sms, varför inte köpa nån av alla extremt små minitelefoner för runt 500 spänn? Eller försöker de mjölka nostalgiker på några kronor?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Detta är telefonen alla egentligen behöver för att behålla bra mental hälsa 😅

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Min 3310 lever fortfarande

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Vad är vitsen ens ?

Det finns ett antal miljarder människor som inte har råd att lägga 10 000 kr på en smartphone från Samsung eller Apple.

Permalänk
Medlem

Hade den haft stöd för Bank-id och Swish så hade jag övervägt det, men inte nu...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Det finns ett antal miljarder människor som inte har råd att lägga 10 000 kr på en smartphone från Samsung eller Apple.

Förmodligen har de råd att lägga 1000 på en smartphone från någon annan tillverkare, särskilt om det innebär att de inte behöver köpa ytterligare en enhet för att använda internettjänster, bankid osv.

Har man inte en dator ståendes hemma utan har telefonen som primära åtkomst till det moderna samhället blir ekvationen en annan.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk

Gulligt med bolag som vill vara med i nyheterna och gör allt för det.

Permalänk
Medlem

I artikeln står det så här.

"Anslutningsmöjligheterna sträcker sig även till Bluetooth 5.0 för anslutning till hörlurar och annat, och dessutom ingår en FM-radio av någon anledning."

FM-radio ser jag som bra beredskap om man t ex inte har täckning mot mobilnätet av olika anledningar och i kristider så får man information från lokala radiomasten. FM-radio borde finnas i alla mobiltelefoner om det nu fick plats.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Det finns ett antal miljarder människor som inte har råd att lägga 10 000 kr på en smartphone från Samsung eller Apple.

Men det behöver man ju inte göra heller.
Det finns åtskilliga smartphones för under 3000kr som är fullt tillräckliga för alla vardagsbehov, och som utan problem går att använda i åtminstone 3-4 år innan de behöver bytas ut.

Permalänk
Medlem

Alltså, om den klarade av Mobilt BankID och Swish så hade jag med glädje köpt den och använt den som min primära mobil. Whatsapp hade väl varit en liten bonus med.

Permalänk

Har den inte 3,5 mm-uttag?

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Well är inte direkt första gången dom gör en ny 3310 juuh
https://shop.datia.nu/nokia-3310-dual-sim-funktionstelefon/ca...

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norrby89:

Well är inte direkt första gången dom gör en ny 3310 juuh
https://shop.datia.nu/nokia-3310-dual-sim-funktionstelefon/ca...

Nej, men första gången de gör en 3210!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Har den inte 3,5 mm-uttag?

Jo.

Permalänk

Skulle kunna vara ett bra alternativ till Doro, för den äldre delen av invånarna.

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

I artikeln står det så här.

"Anslutningsmöjligheterna sträcker sig även till Bluetooth 5.0 för anslutning till hörlurar och annat, och dessutom ingår en FM-radio av någon anledning."

FM-radio ser jag som bra beredskap om man t ex inte har täckning mot mobilnätet av olika anledningar och i kristider så får man information från lokala radiomasten. FM-radio borde finnas i alla mobiltelefoner om det nu fick plats.

Finns på en del smartphones också. Motorola och Xiaomi är 2 tillverkare som har FM radio på en del av deras modeller. Min Moto G54 har FM-radio stöd, dock så behöver man ansluta ett par trådade hörlurar, men det är inte något problem då G54:an har 3.5mm jack

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av radioactiv:

Skulle kunna vara ett bra alternativ till Doro, för den äldre delen av invånarna.

Eh? Doros pitch är ju stor skärm, stor text och stora knappar. För den som ser lite dåligt och har svårt med finmotoriken. Hur är detta ett alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Finns på en del smartphones också. Motorola och Xiaomi är 2 tillverkare som har FM radio på en del av deras modeller. Min Moto G54 har FM-radio stöd, dock så behöver man ansluta ett par trådade hörlurar, men det är inte något problem då G54:an har 3.5mm jack

De trådade lurarna utgör antennen. 3 meters bandet är svårare att bygga en inbyggd antenn med eftersom den blir mycket större än de korta våglängder som blåtand och 4G/5G utgör.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

De trådade lurarna utgör antennen. 3 meters bandet är svårare att bygga en inbyggd antenn med eftersom den blir mycket större än de korta våglängder som blåtand och 4G/5G utgör.

Jo, jag vet varför hörlurarna behövs

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag hade en grå. Är nog den mobil jag tyckt legat bäst i handen. Perfekt vikt och form.

3310 verkar ju ha fått rykte om sig att vars hållbar men jag tror 3210 faktiskt tålde mer stryk. Det som hände när man tappade den var typ att skalet åkte av och batteiet åkte ur, och det vara bara sätta ihop igen och kanske kasta någon besvärjelse över den eventuella blemman i skalet till följd av att telefonen åkt i backen

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

3310 verkar ju ha fått rykte om sig att vars hållbar men jag tror 3210 faktiskt tålde mer stryk. Det som hände när man tappade den var typ att skalet åkte av och batteiet åkte ur, och det vara bara sätta ihop igen och kanske kasta någon besvärjelse över den eventuella blemman i skalet till följd av att telefonen åkt i backen

Jag vill också minnas att 3310 känns plastigare än 3210, som känns tyngre i handen och mer stryktålig. Jag har en 5310 som jag tappat i backen några gånger med och där baksidan lossnat men inget mer händer. Tror ändå att det som räddat de senare modellerna från att inte gå sönder mer är minskad vikt snarare än bättre material eller konstruktion om man jämför med 3210.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jens-Ragnar:

Jag vill också minnas att 3310 känns plastigare än 3210, som känns tyngre i handen och mer stryktålig. Jag har en 5310 som jag tappat i backen några gånger med och där baksidan lossnat men inget mer händer. Tror ändå att det som räddat de senare modellerna från att inte gå sönder mer är minskad vikt snarare än bättre material eller konstruktion om man jämför med 3210.

Ja, 3310 kändes som att det var mer "luft och flex" i än 3210 vilket gjorde att den kändes billig. Lite mer som en "leksak", men visst är det så att en minskad vikt hjälper vid fall från högre höjder, men någon större skillnad om man tappar dem från "armshöjd" kan det väl inte varit?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av stoffe_83:

De trådade lurarna utgör antennen. 3 meters bandet är svårare att bygga en inbyggd antenn med eftersom den blir mycket större än de korta våglängder som blåtand och 4G/5G utgör.

4G/5G kör på både högre (3500) och lägre (700) frekvensband än 2G (900) och 3G (900/2100) gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Det finns ett antal miljarder människor som inte har råd att lägga 10 000 kr på en smartphone från Samsung eller Apple.

vilken tur att det finns smartphones för betydligt mindre pengar då

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk

Jag köpte 3310 som släppte för antal år sen men den är ju halvt jävla värdelös för minnet blir ju full väldigt snabbt av sms och sånt. Jag stoppade i ett minneskort men det hjälpte inte. Vet ej om det var handhavande fel men blev besviken och snake var inte lika bra som på gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Vad är vitsen ens ?

Jag har gärna en mindre telefon som bara går att ringa på. Perfekt när man har en mobil för konsultjobb (autentisering via sms osv) eller för kontantkort. Finns många användningsområden och har faktiskt en enklare Nokia sedan tidigare. Tror de säljer ok i asien/indien också

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

4G/5G kör på både högre (3500) och lägre (700) frekvensband än 2G (900) och 3G (900/2100) gör.

Han syftade på FM-radion

Permalänk
Medlem

Jag kunde tänka mig att ha en sån, men den borde nog vara androidbaserad för vissa appar. Jag skulle inte klara mig utan parkeringsapp, bussbiljetter, BankID och Whatsapp. Diverse laddningsappar för elbilen skulle också vara svåra att klara sig utan, men det finns ju diverse RFID-lösningar och nu för tiden måste ju nya laddare ta kort.

Som första telefon åt ett barn kunde det ju ändå vara riktigt bra. De kör inte bil, har busskort och använder inte banktjänster i mobilen, så enda som skulle fattas är Whatsapp, men jag skulle inte ha något emot om min dottern inte hade det heller. SMS och samtal kommer man långt med.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av CymbalCrasher:

Det finns ett antal miljarder människor som inte har råd att lägga 10 000 kr på en smartphone från Samsung eller Apple.

Samsung A53 kostar 4000 SEK och har allt man behöver.

Man kan få en iphone 11 för 3500 SEK eller en 12 för 5 500 SEK.

Finns ännu billigare Samsung och Motorola för 1000-2000 SEK.

Det finns definitivt både Android och iOS-telefoner idag som har mer än tillräckligt med prestanda och rätt tillgång till app stores för de som inte har mer några tusenlappar i budget.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |