Köpråd: 8 bästa komponenterna just nu

Permalänk
Melding Plague

Köpråd: 8 bästa komponenterna just nu

Köprådsdelen i SweClockers forum är guld värt för den som ska bygga en ny dator och behöver hjälp. Vi har kartlagt och sammanställt de populäraste rekommendationerna.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snyggt, enkelt att länka vidare istället för massa trådar.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Kul artikel! 😄 fins många hjälpsamma här på forumet.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Kanske en AI slulle kunna generera denna sammanfattning kontinuerligt? Forumets rekommendation just nu"

Permalänk

Bra tips. Völdigt ofta är det annars typ samma fråga om och om igen.

Skrivet av ronnylov:

Kanske en AI slulle kunna generera denna sammanfattning kontinuerligt? Forumets rekommendation just nu"

Jag testade Google Gemeni och det blev att köpa direkt. Jag är lite tveksam till chassit som de visade en bild på, men jag litar på Bard till 100% https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/11/Cha... Det är praktisk med 4st hjul på datorchassiet när man ska städa.
https://pt.wikipedia.org/wiki/Chassi

Permalänk
Medlem

Kanon!

Det är sjukt hur mycket prestanda man får för 14000kr. Tror de flesta rekommenderar 7900 GRE nu över 7800 XT också, då det är nååågot vassare average. Några frames hit och dit.

Det är inte långt ifrån min dator som kostade 27k för ett år sen

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Jag valde 7600X cpu med X670e.
Valde S tier moderkortet just för ville uppgradera längre fram till någon x3d cpu.

AM5 är väl tänkt ska finnas 5+ år, så då kanske man hinner uppgradera en eller två gånger innan AMD bestämmer sig för byta plattform.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Känns som gedigna paket för de flesta. Sett det chassit blivit renommerat också. Vet inte om det är något att ha dock. Kanske dags för en recension av det.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk

Riktigt trevligt koncept på den här artikeln! Även om det känns som rätt mkt jobb att få ihop den tror jag inte det finns en chans att dagens AI skulle klara av korrekt sammansättning av en så viktig, multifacetterad, och nichad frågeställning. Ett försök vore iofs roande att se.

Permalänk
Medlem

Kul!
Riktigt kul/bra datorpaket som tagits fram på detta sätt. Blir perfekt att hänvisa till när någon frågor om tips eller råd i de priskategorierna.

Permalänk
Medlem

Jättebra artikel...det behövs fler liknande artiklar kanske en per kvartal för att hänga med i förändringarna.

Nu till mina 2 cents...

AMD vs Intel.. - har kört med Intel i alla mina byggen sen 2012. AMD har alltid varit lite billigare och mer populärt bland byggare men säljs det mer AMD än Intel? Har aldrig känt att jag i vardagen får ut mer för den lite mindre kostnaden. Får intryck av att AMD köps av "anti-Intel" och de som alltid vurmat för AMD snarare än att det alltid ger mest bang for the buck. Jag är så klart biased och kan så klart ha fel men jag skulle så klart ha bytt till AMD för länge sen om jag känt att det gav så väldigt mycket mer fördelar annat än att prislappen som var lite lägre eller att man kunde överklocka lite mer. Eller har jag missat något?

Val av Asus 4080 Super TUF för 13000 kr...good luck in finding it...det känns idag orealistiskt..lägg på en tusing så känns det mer realistiskt.

Nätaggregat och SSD låter spännande men väljer man verkligen ett 850w Corsair om man vill maxa ett nytt bygge? Känns lite snålt att lägga 1000 kr på ett 850w nätaggregat om man lägger 30k på att bygga ny dator idag...eller är det bara jag som tycker så? Själv blev det ett aggregat för 2000 kr för att vara säker på att effekten räcker.

Gällande SSD så är jag en sucker för Samsungs Pro series men jag antar att Kingston gör lika bra jobb för 500 kr mindre...mitt gamla 950 Pro tuffar på lika bra idag så just nu känns det inte aktuellt att byta märke men man kanske ska prova. Ett Samsung 990 Pro kostar 500 kr mer än Kingston i artikeln.

Processorkylare...valet här känns som ett budgetalternativ för den som inte vill lägga mer pengar. Det kostar 1000 kr mer att välja de bruna fläktarna eller deras Black version och den vet man att den gör sitt jobb. Vill man verkligen köra på en 500 kr fläkt på en 25 000 kr dator? Är inte kylningen värd mer än så? Själv brukar jag räkna med en kostnad på 1500-2500 kr för kylning för ett bygge som kostar runt 30 000 - 40 000 kr. Är det jag som tänker fel?

Chassi - personal preferences...svårt att säga vad som är bäst för alla här. Gillar Phantek men alla chassis har sina egenheter.

Moderkort - mitt bästa val var knappen på baksidan av mitt Asus för BIOS och Clear CMOS...underlättade enormt när jag hade lite problem. Enklare kort funkar också men kräver lite mer av användaren. Kan tycka att man snabbt hamnar på närmare 4000 kr snarare än 1500-2500 som nämns i artikeln när man vill ha senaste features och funktioner...

Tack för en bra artikel även om jag personligen har lite invändningar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GinTonic:

Jättebra artikel...det behövs fler liknande artiklar kanske en per kvartal för att hänga med i förändringarna.

Nu till mina 2 cents...

AMD vs Intel.. - har kört med Intel i alla mina byggen sen 2012. AMD har alltid varit lite billigare och mer populärt bland byggare men säljs det mer AMD än Intel? Har aldrig känt att jag i vardagen får ut mer för den lite mindre kostnaden. Får intryck av att AMD köps av "anti-Intel" och de som alltid vurmat för AMD snarare än att det alltid ger mest bang for the buck. Jag är så klart biased och kan så klart ha fel men jag skulle så klart ha bytt till AMD för länge sen om jag känt att det gav så väldigt mycket mer fördelar annat än att prislappen som var lite lägre eller att man kunde överklocka lite mer. Eller har jag missat något?

Val av Asus 4080 Super TUF för 13000 kr...good luck in finding it...det känns idag orealistiskt..lägg på en tusing så känns det mer realistiskt.

Nätaggregat och SSD låter spännande men väljer man verkligen ett 850w Corsair om man vill maxa ett nytt bygge? Känns lite snålt att lägga 1000 kr på ett 850w nätaggregat om man lägger 30k på att bygga ny dator idag...eller är det bara jag som tycker så? Själv blev det ett aggregat för 2000 kr för att vara säker på att effekten räcker.

Gällande SSD så är jag en sucker för Samsungs Pro series men jag antar att Kingston gör lika bra jobb för 500 kr mindre...mitt gamla 950 Pro tuffar på lika bra idag så just nu känns det inte aktuellt att byta märke men man kanske ska prova. Ett Samsung 990 Pro kostar 500 kr mer än Kingston i artikeln.

Processorkylare...valet här känns som ett budgetalternativ för den som inte vill lägga mer pengar. Det kostar 1000 kr mer att välja de bruna fläktarna eller deras Black version och den vet man att den gör sitt jobb. Vill man verkligen köra på en 500 kr fläkt på en 25 000 kr dator? Är inte kylningen värd mer än så? Själv brukar jag räkna med en kostnad på 1500-2500 kr för kylning för ett bygge som kostar runt 30 000 - 40 000 kr. Är det jag som tänker fel?

Chassi - personal preferences...svårt att säga vad som är bäst för alla här. Gillar Phantek men alla chassis har sina egenheter.

Moderkort - mitt bästa val var knappen på baksidan av mitt Asus för BIOS och Clear CMOS...underlättade enormt när jag hade lite problem. Enklare kort funkar också men kräver lite mer av användaren. Kan tycka att man snabbt hamnar på närmare 4000 kr snarare än 1500-2500 som nämns i artikeln när man vill ha senaste features och funktioner...

Tack för en bra artikel även om jag personligen har lite invändningar...

Personligen tänker jag att det viktiga är vad du har för behov och hur en komponent presterar, inte vad de kostar i förhållande till resten av bygget. I din text låter det lite som att du skulle undvika Noctua om de halverade sina priser. Korrelationen mellan prestanda och pris är långt ifrån perfekt.

Permalänk
Medlem

Borde gå att göra något liknande som ’dagens fynd’, en dedikerad tråd med ’dagens bygge’ som samlar balanserade komponenter och de med många ’tummar’ kommer sticka ut

Också ett ställe butikerna skulle kunna promota sina byggare och färdiga system som jämförelse (lite som BF-sidan)

Kanske kräva komponentkoll-länkar så man kan samla listan på ett vettigt sätt?

Permalänk
Medlem

Det första man borde tar reda på när man rekommenderar något är att fråga efter vilket behov som finns. Vet inte riktigt hur en sammanställning av forumets rekommendations-trådar hjälper till med det. Men det blir ju lite kul läsning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GinTonic:

Jättebra artikel...det behövs fler liknande artiklar kanske en per kvartal för att hänga med i förändringarna.

Nu till mina 2 cents...

AMD vs Intel.. - har kört med Intel i alla mina byggen sen 2012. AMD har alltid varit lite billigare och mer populärt bland byggare men säljs det mer AMD än Intel? Har aldrig känt att jag i vardagen får ut mer för den lite mindre kostnaden. Får intryck av att AMD köps av "anti-Intel" och de som alltid vurmat för AMD snarare än att det alltid ger mest bang for the buck. Jag är så klart biased och kan så klart ha fel men jag skulle så klart ha bytt till AMD för länge sen om jag känt att det gav så väldigt mycket mer fördelar annat än att prislappen som var lite lägre eller att man kunde överklocka lite mer. Eller har jag missat något?

Val av Asus 4080 Super TUF för 13000 kr...good luck in finding it...det känns idag orealistiskt..lägg på en tusing så känns det mer realistiskt.

Nätaggregat och SSD låter spännande men väljer man verkligen ett 850w Corsair om man vill maxa ett nytt bygge? Känns lite snålt att lägga 1000 kr på ett 850w nätaggregat om man lägger 30k på att bygga ny dator idag...eller är det bara jag som tycker så? Själv blev det ett aggregat för 2000 kr för att vara säker på att effekten räcker.

Gällande SSD så är jag en sucker för Samsungs Pro series men jag antar att Kingston gör lika bra jobb för 500 kr mindre...mitt gamla 950 Pro tuffar på lika bra idag så just nu känns det inte aktuellt att byta märke men man kanske ska prova. Ett Samsung 990 Pro kostar 500 kr mer än Kingston i artikeln.

Processorkylare...valet här känns som ett budgetalternativ för den som inte vill lägga mer pengar. Det kostar 1000 kr mer att välja de bruna fläktarna eller deras Black version och den vet man att den gör sitt jobb. Vill man verkligen köra på en 500 kr fläkt på en 25 000 kr dator? Är inte kylningen värd mer än så? Själv brukar jag räkna med en kostnad på 1500-2500 kr för kylning för ett bygge som kostar runt 30 000 - 40 000 kr. Är det jag som tänker fel?

Chassi - personal preferences...svårt att säga vad som är bäst för alla här. Gillar Phantek men alla chassis har sina egenheter.

Moderkort - mitt bästa val var knappen på baksidan av mitt Asus för BIOS och Clear CMOS...underlättade enormt när jag hade lite problem. Enklare kort funkar också men kräver lite mer av användaren. Kan tycka att man snabbt hamnar på närmare 4000 kr snarare än 1500-2500 som nämns i artikeln när man vill ha senaste features och funktioner...

Tack för en bra artikel även om jag personligen har lite invändningar...

De flesta har kanske inte som mål att man ska komma upp i 25, 30 eller 40 tusen kronor när man bygger dator. Istället utgår nog de flesta från vad man vill få ut av den, och sedan blir man begränsad av sin budget, alternativt att man vill komma undan så billigt som möjligt.
Kan man då köpa en Phantom sprit istället för en Noctua, och samtidigt få bättre kylning till lägre kostnad. Varför skulle man då ta en Noctua? Vet man inte att Phantom Spririt "gör sitt jobb" ? Rätt så många har recenserat den.
Samma med PSUn, behöver man upp till 850W (vilket är mer än väl för de allra flesta), varför ska man då betala mer, bara för att betala mer, bara för att man inte anser det vara anständigt med en billigare komponent? Gör det något om "30 tusenkronorsdatorn" kostar 28 tusen istället för prick 30?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X, ASUS TUF B650-Plus wifi, Kingston Fury Beast 32GB 6000Mhz CL30, Kingston KC3000 2TB, Sapphire 7800 XT Pulse, Peerless Assassin 120, DarkPower 630W, Benq XL2411T + DELL U2312HM, Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Jävlar så bra gjort! Nästan lite ledsen över att inte vara ute efter ny dator än när du gjort ett så makalöst arbete

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk

Byggde en ny fantastisk dator i januari med samma processor, ram och ssd som i ert premiumbygge. Körde dock på ett 4090 och såhär i efterhand inser jag att det hade räckt med än väl med ett 4080 super. Dyr läxa men hoppas på många års glädje av datorn hur som helst

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Lussarn:

Det första man borde tar reda på när man rekommenderar något är att fråga efter vilket behov som finns. Vet inte riktigt hur en sammanställning av forumets rekommendations-trådar hjälper till med det. Men det blir ju lite kul läsning.

Håller med till 100 %. Men här får man tänka på vilken publik som primärt håller till på SweC. Är man ute efter en riktigt bra speldator finns väldigt bra tips att få här!

För lite mer nischade use-case är det ibland rätt mycket WTF-nivå då förslagen är typiskt "bra speldatorn oavsett vad som frågas efter". Finns gott om fall som har rätt specifika/udda flaskhalsar, nog rätt hopplöst att ge bra råd där om man inte själv råkar hålla på med just det.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

haha helt förväntat, kanske möjligen inte grafikkortet till hundra procent. Datorrekommendationerna är nästan så lika att det blir tråkigt- fast än att jag håller med om att det är bäst grund at utgå ifrån.

För chassin, verkar den populära ha ok luftflöde och utrymme så där gäller det material för känsla och hur det set ut visuellt som anledningar att köpa dyrare. Kan inte motivera 1000kr extra på chassi för 1-2 grader bättre temperatur från luftflöde när man för en mindre summa istället bara kan köpa bättre kylare.

Permalänk

Kör med G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5, 7800X3D och Asus ROG Strix B650E-F, bra saker, inte haft en enda blåskärm än, med intel fick man ju ett gäng.....

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av GinTonic:

Jättebra artikel...det behövs fler liknande artiklar kanske en per kvartal för att hänga med i förändringarna.

Nu till mina 2 cents...

AMD vs Intel.. - har kört med Intel i alla mina byggen sen 2012. AMD har alltid varit lite billigare och mer populärt bland byggare men säljs det mer AMD än Intel? Har aldrig känt att jag i vardagen får ut mer för den lite mindre kostnaden. Får intryck av att AMD köps av "anti-Intel" och de som alltid vurmat för AMD snarare än att det alltid ger mest bang for the buck. Jag är så klart biased och kan så klart ha fel men jag skulle så klart ha bytt till AMD för länge sen om jag känt att det gav så väldigt mycket mer fördelar annat än att prislappen som var lite lägre eller att man kunde överklocka lite mer. Eller har jag missat något?

Val av Asus 4080 Super TUF för 13000 kr...good luck in finding it...det känns idag orealistiskt..lägg på en tusing så känns det mer realistiskt.

Nätaggregat och SSD låter spännande men väljer man verkligen ett 850w Corsair om man vill maxa ett nytt bygge? Känns lite snålt att lägga 1000 kr på ett 850w nätaggregat om man lägger 30k på att bygga ny dator idag...eller är det bara jag som tycker så? Själv blev det ett aggregat för 2000 kr för att vara säker på att effekten räcker.

Gällande SSD så är jag en sucker för Samsungs Pro series men jag antar att Kingston gör lika bra jobb för 500 kr mindre...mitt gamla 950 Pro tuffar på lika bra idag så just nu känns det inte aktuellt att byta märke men man kanske ska prova. Ett Samsung 990 Pro kostar 500 kr mer än Kingston i artikeln.

Processorkylare...valet här känns som ett budgetalternativ för den som inte vill lägga mer pengar. Det kostar 1000 kr mer att välja de bruna fläktarna eller deras Black version och den vet man att den gör sitt jobb. Vill man verkligen köra på en 500 kr fläkt på en 25 000 kr dator? Är inte kylningen värd mer än så? Själv brukar jag räkna med en kostnad på 1500-2500 kr för kylning för ett bygge som kostar runt 30 000 - 40 000 kr. Är det jag som tänker fel?

Chassi - personal preferences...svårt att säga vad som är bäst för alla här. Gillar Phantek men alla chassis har sina egenheter.

Moderkort - mitt bästa val var knappen på baksidan av mitt Asus för BIOS och Clear CMOS...underlättade enormt när jag hade lite problem. Enklare kort funkar också men kräver lite mer av användaren. Kan tycka att man snabbt hamnar på närmare 4000 kr snarare än 1500-2500 som nämns i artikeln när man vill ha senaste features och funktioner...

Tack för en bra artikel även om jag personligen har lite invändningar...

Amd har blivit populärare än Intel nu ja. Inte pga priset utan att prestanden nu är bättre.

Står klart och tydligt lägsta pris för 4080super Tuf. Finns andra modeller till det priset, eller lägg till 1k som du säger.

850w räcker till vilket normalt bygge (alltså 1 grafikkort) som helst med amd processor. Men du kanske kör 14900k och då behöver man 1000w haha. Enligt mig är 850w t.o.m för mycket för de flesta och folk tar i med behovet av större marginal. Men att gå under 750w är ofta inte lönt då man inte sparar mycket. Jag har ett 750w och kan köra rtx 4090 utan problem, men vi får se hur mycket 5090 drar.

Ssd ja.. nej, inte värt att byta, men de kingston är bra och samsung är inte värt extra priset. Tvärtom blev jag lite förvånad av artikeln att mest rekommenderade inte är någon budget ssd, men det är för att det konstant ändras vilket som är billigast. Även kc3000/fury renegade är overkill för de flesta.

Kylaren är absolut ett budgetalternativ- och bland de bästa luftkylarna. Typ en eller två grader varmare än noctuas bästa- har man en sån krävande processor och att det spelar stor roll bör man ändå köra med Aio. Igen, för 7800x3d, den bästa gaming processorn just nu, räcker luftkylaren mer än bra nog och helt tyst. Men kanske inte för 400w 14900k.

Clear cmos knapp är inget stort för mig men däremot är usb flashback grymt bra i nödens stund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Amd har blivit populärare än Intel nu ja. Inte pga priset utan att prestanden nu är bättre.

Står klart och tydligt lägsta pris för 4080super Tuf. Finns andra modeller till det priset, eller lägg till 1k som du säger.

850w räcker till vilket normalt bygge (alltså 1 grafikkort) som helst med amd processor. Men du kanske kör 14900k och då behöver man 1000w haha. Enligt mig är 850w t.o.m för mycket för de flesta och folk tar i med behovet av större marginal. Men att gå under 750w är ofta inte lönt då man inte sparar mycket. Jag har ett 750w och kan köra rtx 4090 utan problem, men vi får se hur mycket 5090 drar.

Ssd ja.. nej, inte värt att byta, men de kingston är bra och samsung är inte värt extra priset. Tvärtom blev jag lite förvånad av artikeln att mest rekommenderade inte är någon budget ssd, men det är för att det konstant ändras vilket som är billigast. Även kc3000/fury renegade är overkill för de flesta.

Kylaren är absolut ett budgetalternativ- och bland de bästa luftkylarna. Typ en eller två grader varmare än noctuas bästa- har man en sån krävande processor och att det spelar stor roll bör man ändå köra med Aio. Igen, för 7800x3d, den bästa gaming processorn just nu, räcker luftkylaren mer än bra nog och helt tyst. Men kanske inte för 400w 14900k.

Clear cmos knapp är inget stort för mig men däremot är usb flashback grymt bra i nödens stund.

Köper resonemanget....good points...

Enda invändningen är valet av luftkylningen för 500 kr då jag personligen istället skulle köra på på en Arctic Liquid 240 för 500 kr extra.

Bygger man något så kan man ta shortcuts på vissa ställen men kanske inte på kylningen?

Arctic funkade perffo för mig innan jag bytte till till en Phanteks Galcier One till mitt mini-bygge. Har man tillräckligt med space i chassi är en Arctic kanon...verkligen bang for the buck. Phanteks kostade dubbelt men jag hade inget val pga utrymmet. Arctic fick inte plats när det blev lite väl trångt så den har jag idag som backup om något krånglar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GinTonic:

Köper resonemanget....good points...

Enda invändningen är valet av luftkylningen för 500 kr då jag personligen istället skulle köra på på en Arctic Liquid 240 för 500 kr extra.

Bygger man något så kan man ta shortcuts på vissa ställen men kanske inte på kylningen?

Arctic funkade perffo för mig innan jag bytte till till en Phanteks Galcier One till mitt mini-bygge. Har man tillräckligt med space i chassi är en Arctic kanon...verkligen bang for the buck. Phanteks kostade dubbelt men jag hade inget val pga utrymmet. Arctic fick inte plats när det blev lite väl trångt så den har jag idag som backup om något krånglar.

Säger inte att aio inte har sin plats. Håller med om på en hög budget som du beskriver, att en extra 500kr inte gör större skillnad. Men har man ett rymsligt chassi, och en cpu med tdp på 65w är ändå även thermalrights peerless assasin/phantom spirit nästan en överdrift - jag säger detta som en person som vill ha datorn helt tyst, men visst jag belastar heller inte cpu:n till 100% utan mest för spelande.

Arctic Liquid 240 kyler bättre. C.a 2.5 grader bättre. Men när vi pratar om att processorn ändå är runt 55-70° gör det ingen större skillnad anser jag. Jag har en själv, men baserar det mesta på benchmarks från youtube. Även 200w processor kan PA hålla runt 56° med 35 decibel enligt Gamernexus. Och ryzen 7600, 7800x3d har tdp på 65w, med överclockning under full belastning blir det inte n mycket över 100-125w ändå.

Och så föredrar jag *personligen* luftkylare, tålmodigare, håller längre och mindre strul tycker jag. Säger inte att du har fel, men jag hade nog t.o.m valt luftkylaren för samma pris, den har inget vätske &pumpljud heller.

Min poäng är att jag inte anser att dessa kylarna är "shortcuts", de var som "för bra för att vara sant" men är faktiskt sant.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GinTonic:

AMD vs Intel.. - har kört med Intel i alla mina byggen sen 2012. AMD har alltid varit lite billigare och mer populärt bland byggare men säljs det mer AMD än Intel? Har aldrig känt att jag i vardagen får ut mer för den lite mindre kostnaden. Får intryck av att AMD köps av "anti-Intel" och de som alltid vurmat för AMD snarare än att det alltid ger mest bang for the buck. Jag är så klart biased och kan så klart ha fel men jag skulle så klart ha bytt till AMD för länge sen om jag känt att det gav så väldigt mycket mer fördelar annat än att prislappen som var lite lägre eller att man kunde överklocka lite mer. Eller har jag missat något?

Gissar på att du inte kollat många processortester på sistone?
Speciellt i spel så ligger AMD i regel bäst till i rå prestanda, trots det lägre priset och långt lägre effektförbrukningen.
Det var länge sedan bara AMD-fans/"anti-Intel" köpte AMD; det gällde främst innan Ryzen kom 2017, men det har gällt extra dåligt sedan c:a 2020 då Ryzen 5000 släpptes och konkurrerade på riktigt i spel.
De som bygger speldatorer och köper Intel nu är snarare de som ser AMD som sämre/billigare eller "alltid köpt Intel" och inte vill ändra på det.

Se SweClockers speltester i recensionen av Intel 14900K:
https://www.sweclockers.com/test/37338-test-intel-core-i9-149...

AMDs 7800X3D slår Intels 14900K i 6 av 7 tester i 1080p, och i testet 7800X3D förlorar så är det fortfarande AMD som är i topp med 7950X3D. Så 7 av 7 vinster i spelprestanda till AMD.
Detta trots att 7800X3D kostar c:a 4350-4500 kr och 14900K kostar c:a 6900-7500 kr just nu.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Jag kan nog vara skyldig till många av dessa delar som förslag, då jag ibland glömmer bort att köpråds tråden inte är min personliga inkorg, hehe.
Det prispressade paketet går såklart att pressa ner rejält om man går ner till prestanda/krona-sötpunkten, då har vi fortfarande Ryzen 3600 + RX6650XT.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Gissar på att du inte kollat många processortester på sistone?
Speciellt i spel så ligger AMD i regel bäst till i rå prestanda, trots det lägre priset och långt lägre effektförbrukningen.
Det var länge sedan bara AMD-fans/"anti-Intel" köpte AMD; det gällde främst innan Ryzen kom 2017, men det har gällt extra dåligt sedan c:a 2020 då Ryzen 5000 släpptes och konkurrerade på riktigt i spel.
De som bygger speldatorer och köper Intel nu är snarare de som ser AMD som sämre/billigare eller "alltid köpt Intel" och inte vill ändra på det.

Se SweClockers speltester i recensionen av Intel 14900K:
https://www.sweclockers.com/test/37338-test-intel-core-i9-149...

AMDs 7800X3D slår Intels 14900K i 6 av 7 tester i 1080p, och i testet 7800X3D förlorar så är det fortfarande AMD som är i topp med 7950X3D. Så 7 av 7 vinster i spelprestanda till AMD.
Detta trots att 7800X3D kostar c:a 4350-4500 kr och 14900K kostar c:a 6900-7500 kr just nu.

Ok, köper det men varför har Intel 70% och AMD 30% av marknaden när man kollar på Steam om AMD är så mkt bättre?

Vill gärna förstå varför jag köper Intel (som tydligen är så mkt sämre under alla år). Att lägga till 2000 kr extra vid inköp av en ny processor motsvarar egentligen bara två besök på närmaste pub eller att tanka bilen 1,5 gång så det kan inte handla om att spara just de kronorna för då kan man enkelt hålla sig hemma en pubrunda extra eller skippa en runda med bilen på stan för att ha råd om det var just pengarna det handlar om.

https://www.statista.com/statistics/265020/pc-processor-usage...

Däremot förstår jag om det drar iväg tokmycket pengar. Jag köpte inte en 4090 för den kostade 10 000 kr mer än den 4080 Super jag köpte för där drog jag min personliga linje över vad det får kosta. Köpte sen tidigare en 3080 12 GB för 19k under pandemin som jag nu ramat in och monterat på väggen för att påminna mig om hur fcked upp alla uppgraderingar egentligen är.

Är det samma sak även för en processor i valet mellan AMD och Intel? Vad jag kan se är att en intel kostar 2500-3000 kr extra och är den då 30-40% sämre? Eller är det mer tycke och smak och kanske "latest trend" som styr? Imorgon är det kanske en annan flavour?

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Kör med G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5, 7800X3D och Asus ROG Strix B650E-F, bra saker, inte haft en enda blåskärm än, med intel fick man ju ett gäng.....

Har inte haft en blå skärm med mina komponenter som listas i min profil. Jag föredrar Intel. Mkt stabilare system!

Visa signatur

I9 14900KF
MSI MEG Z790 ACE MAX
Asus Rog Strix 4080 Super OC,GSKILL DDR5 6000 MHZ 64 GB,EK 360 AIO,Lian Li Sl inf 120 7x,WD SN850x 4x 1tb,Lian Li Dynamic Evo
Acer Predator 34GS Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av gbgjocke:

Har inte haft en blå skärm med mina komponenter som listas i min profil. Jag föredrar Intel. Mkt stabilare system!

Samma sitter kvar på en 4790k.
Vad jag oroar mig över är vad som kan spöka när man kör VMs, containers, vGPU etc när det kommer till chiplets.
Tror jag ska försöka hitta en begagnad 10900k och låta beta testarna göra sitt i 10 år igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GinTonic:

Vill gärna förstå varför jag köper Intel (som tydligen är så mkt sämre under alla år).

Det låter som att du vill att vi ska förklara varför du tar beslut som inte drivs av benchmarks. Missförstår jag dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GinTonic:

Jättebra artikel...det behövs fler liknande artiklar kanske en per kvartal för att hänga med i förändringarna.

Nu till mina 2 cents...

AMD vs Intel.. - har kört med Intel i alla mina byggen sen 2012. AMD har alltid varit lite billigare och mer populärt bland byggare men säljs det mer AMD än Intel? Har aldrig känt att jag i vardagen får ut mer för den lite mindre kostnaden. Får intryck av att AMD köps av "anti-Intel" och de som alltid vurmat för AMD snarare än att det alltid ger mest bang for the buck. Jag är så klart biased och kan så klart ha fel men jag skulle så klart ha bytt till AMD för länge sen om jag känt att det gav så väldigt mycket mer fördelar annat än att prislappen som var lite lägre eller att man kunde överklocka lite mer. Eller har jag missat något?

Val av Asus 4080 Super TUF för 13000 kr...good luck in finding it...det känns idag orealistiskt..lägg på en tusing så känns det mer realistiskt.

Nätaggregat och SSD låter spännande men väljer man verkligen ett 850w Corsair om man vill maxa ett nytt bygge? Känns lite snålt att lägga 1000 kr på ett 850w nätaggregat om man lägger 30k på att bygga ny dator idag...eller är det bara jag som tycker så? Själv blev det ett aggregat för 2000 kr för att vara säker på att effekten räcker.

Gällande SSD så är jag en sucker för Samsungs Pro series men jag antar att Kingston gör lika bra jobb för 500 kr mindre...mitt gamla 950 Pro tuffar på lika bra idag så just nu känns det inte aktuellt att byta märke men man kanske ska prova. Ett Samsung 990 Pro kostar 500 kr mer än Kingston i artikeln.

Processorkylare...valet här känns som ett budgetalternativ för den som inte vill lägga mer pengar. Det kostar 1000 kr mer att välja de bruna fläktarna eller deras Black version och den vet man att den gör sitt jobb. Vill man verkligen köra på en 500 kr fläkt på en 25 000 kr dator? Är inte kylningen värd mer än så? Själv brukar jag räkna med en kostnad på 1500-2500 kr för kylning för ett bygge som kostar runt 30 000 - 40 000 kr. Är det jag som tänker fel?

Chassi - personal preferences...svårt att säga vad som är bäst för alla här. Gillar Phantek men alla chassis har sina egenheter.

Moderkort - mitt bästa val var knappen på baksidan av mitt Asus för BIOS och Clear CMOS...underlättade enormt när jag hade lite problem. Enklare kort funkar också men kräver lite mer av användaren. Kan tycka att man snabbt hamnar på närmare 4000 kr snarare än 1500-2500 som nämns i artikeln när man vill ha senaste features och funktioner...

Tack för en bra artikel även om jag personligen har lite invändningar...

Min tid som datorbyggare började med Intel och så fortsatte det ett bra tag tills jag fick tag på min första 2700X, mer för att jag var sugen på att testa något annat och att min dåvarande 8700K inte räckte för Assassins Creed Unity. Jag lyssnar gärna på dina skäl till varför man bör välja en 14900K istället för 7800X3D i en speldator (ej produktivitet), och då får vi även i åtanke att 14900K kostar mer, passande moderkort kostar mer och minnen kostar mer (de är dock snabbare).

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9