Permalänk
Medlem

skillnad på processorer

Vad är skillnaden på en Venice 64 3000+ 512 KB som klockats från 1,8 GHz till 2,2 GHz och en Venice 64 3500+ 512 KB som låg på 2,2 GHz redan när man köpte den?

Naturligtvis skiljer priset på ca 700 kr men det måste väl vara nåt mer som skiljer?

De borde ju iaf vara lika snabba och prestera lika bra.. det som skulle kunna skilja är väl att 3000+ utvecklar mer värme och slits snabbare?

Men hur kan den göra det isf? Jag trodde det var exakt samma hårdvara :S

Permalänk
Avstängd

Enda skillnaden är väl att 3500+ är högre klockad än 3000+.
Amd försöker blåsa folk, de sätter en lägre klock till lägre pris och en högre klock till ett högre pris.
Den som itne kan klocka väljer den högre klockade och då tjänar amd på det, samma hårdvara men olika pris.

Rätta mig om jag har fel ngn.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Enda skillnaden är väl att 3500+ är högre klockad än 3000+.
Tror värkligen inte att 3000+ utvecklar mer värme, snarare tvärtom.

Men han menar ju skillnaden på en klockad 3000+ och en oklockad 3500+
När båda ligger på 2,2 ghz! Vad är då skillnaden?

Visa signatur

AMD 64 3000+ Venice @ 2,6 | Sapphire ATI Radeon x550 128MB | Samsung 512MB PC3200 | Maxtor 6Y080PO 80GB | ASrock 939dual-SATA2 | LITE-ON SOHW-1693S DVD Dual-Layer | Atrix C9002-C43 Miditower Black/Silver ATX | Hansol p900

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av squasho
Men han menar ju skillnaden på en klockad 3000+ och en oklockad 3500+
När båda ligger på 2,2 ghz! Vad är då skillnaden?

Skulle tro att det är nästan ingen skillnad, ev. att minnena mår dåligt om han har höjt fsb mer än minnena klarar.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Skulle tro att det är nästan ingen skillnad, ev. att minnena mår dåligt om han har höjt fsb mer än minnena klarar.

Isf finns det ju ingen anledning att köpa en dyr processor? Men me tanke på att en 3500+ går att överklocka mer än va en 3000+ går så måste det finnas nån skillnad i hårdvaran!

Visa signatur

AMD 64 3000+ Venice @ 2,6 | Sapphire ATI Radeon x550 128MB | Samsung 512MB PC3200 | Maxtor 6Y080PO 80GB | ASrock 939dual-SATA2 | LITE-ON SOHW-1693S DVD Dual-Layer | Atrix C9002-C43 Miditower Black/Silver ATX | Hansol p900

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Enda skillnaden är väl att 3500+ är högre klockad än 3000+.
Amd försöker blåsa folk, de sätter en lägre klock till lägre pris och en högre klock till ett högre pris.
Den som itne kan klocka väljer den högre klockade och då tjänar amd på det, samma hårdvara men olika pris.

Rätta mig om jag har fel ngn.

blåsa folk? nejdu. 3500+ har två snäpp högre multipel. Detta gör att överklockning blir enklare.
Sen består nästan hela dator marknaden av PC's som inte alls klockas. Vanligt folk klockar inte sina datorer. Dom kan inte sånt. Då köper man en lite bättre processor som presterar bättre för någon hundring mer.
Så är det på nästan alla processorer idag. Dom flesta är nästan likadana men den dyra har något som den billiga inte har. I detta fallet högre multipel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LicKeN
blåsa folk? nejdu. 3500+ har två snäpp högre multipel. Detta gör att överklockning blir enklare.
Sen består nästan hela dator marknaden av PC's som inte alls klockas. Vanligt folk klockar inte sina datorer. Dom kan inte sånt. Då köper man en lite bättre processor som presterar bättre för någon hundring mer.
Så är det på nästan alla processorer idag. Dom flesta är nästan likadana men den dyra har något som den billiga inte har. I detta fallet högre multipel.

Så 3000+ har x9 och 3500+ har x11? Men det borde ju iaf finnas nått sätt att ändra det?

Det är väl ingen hårdvaruändring?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av waggie
Så 3000+ har x9 och 3500+ har x11? Men det borde ju iaf finnas nått sätt att ändra det?

Det är väl ingen hårdvaruändring?

Precis. Nej det går inte. Processorerna är låsta uppåt på multipeln. Det går inte att höja den. Men sänka går.
Det finns inget sätt att ändra på detta ännu. Men man expreminterar för fullt borta på XS.

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt rätt taskigt, med tanke på att en A64 4000+ kostar en tusing mer än 3700+.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LicKeN
Precis. Nej det går inte. Processorerna är låsta uppåt på multipeln. Det går inte att höja den. Men sänka går.
Det finns inget sätt att ändra på detta ännu. Men man expreminterar för fullt borta på XS.

Så det kostar alltså inte ett öre mer för dom att göra en 3500+?

Men om jag har en 3000+ och en 3500+

Jag sänker multipeln på 3500+ till x9. Båda har nu x9.

Jag höjer sen FSB till 245. Då kommer båda lägga sig på 2205 MHz och vara exakt lika bra? Ingen som helst skillnad? Exakt samma värmeutveckling och exakt samma spänning som behöver tillföras?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av waggie
Så det kostar alltså inte ett öre mer för dom att göra en 3500+?

Men om jag har en 3000+ och en 3500+

Jag sänker multipeln på 3500+ till x9. Båda har nu x9.

Jag höjer sen FSB till 245. Då kommer båda lägga sig på 2205 MHz och vara exakt lika bra? Ingen som helst skillnad? Exakt samma värmeutveckling och exakt samma spänning som behöver tillföras?

Jepp. Eller nja, det där med spänning och värmeutveckling kan variera från exemplar till exemplar. Men det borde inte vara någon prestandaskillnad.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av waggie
Så det kostar alltså inte ett öre mer för dom att göra en 3500+?

Men om jag har en 3000+ och en 3500+

Jag sänker multipeln på 3500+ till x9. Båda har nu x9.

Jag höjer sen FSB till 245. Då kommer båda lägga sig på 2205 MHz och vara exakt lika bra? Ingen som helst skillnad? Exakt samma värmeutveckling och exakt samma spänning som behöver tillföras?

Precis. En FX57 kostar alltså lika mycket att göra som en opteron 144 och en 3700+. En FX60 kostar som en opteron 165 och en X2 4400+.

Nej, det kommer inte vara samma värmeutveckling och spänning som behövs. Det är som Arzei sa från exemlar till exemplar.

Permalänk
Medlem

Men isåfall finns det väl inga begränsningar för hur bra en processor kan bli?

Bara för AMD att ändra multipeln till typ x50 ju:D

Känns inte som det vore möjligt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av waggie
Men isåfall finns det väl inga begränsningar för hur bra en processor kan bli?

Bara för AMD att ändra multipeln till typ x50 ju:D

Känns inte som det vore möjligt!

var fick du det ifrån?
det finns fortfarande en gräns för hur mycket ett chips klarar

det är större sannolikhet ett en i orginal högre klockad processor komer kunna överklockas högre (N.B. närvaro av ordet "sannolikhet")
men för två fungerande processorer av samma sort vid samma frekvens och samma spänning så spelar det ingen roll vilka siffror man har målat på deras IHS

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Ok inte för att jag är något proffs på saken men såhär har jag för mig det ligger till. Att tillverka processorchips eller waffers (hur det nu stavas) är inte precis som att tillverka muttrar, det är en mycket komplicerad process som industrin inte riktigt har full kontroll på än. Pga. detta så varierar kvalitén på processorchipsen som produceras, vissa fungerar helt enkelt inte alls medan andra fungerar stabilt upp till en viss nivå samt andra blir riktiga praktexemplar. Processorerna produceras som sagt på waffers, vilka innehåller flera processorchip bredvid varandra. Självklart är dessa av samma arkitektur men annars så kan kvalitén på chipen skilja sig vitt, ett chip kan som sagt fungera kanon medans chipet som sitter precis bredvid inte funkar alls. Då processortillverkarna måste kunna garantera att processorn ska klara de hastigheter dom sagt så har dom självklart en felmarginal uppåt, därefter tar man de bästa chipen och sätter i de dyraste processorerna och de lite sämre i de lite sämre osv. Därtill kommer ju också efterfrågan på de olika prisklasserna, det är ju ingen ide att sitta på 20 000 värstingprocessorer som ingen vill köpa medan man har brist på mellansegmentet. Då tar man helt enkelt de bättre och sätter en lägre multibel än de klarar av samt säljer dessa som sämre än deras potential.

Hoppas jag har klarat upp lite saker, är som sagt inte helt het på detta men tror det är ungefär så det ligger till, rätta mig om jag har fel. Finns lite artiklar om detta på nätet är ju bara att googla lite så hittar ni hur tillverkningsprocessen går till samt urvalet.

Visa signatur

HP mini 311c med Atom n270 uppklockad till 2.274 ghz nvidia ION 1 och 3 gig minne. SSD: Crucial m4 slim (7mm) 128 gb.

Permalänk

Japp! så där gjorde dom iallfall för ett par år sen.Intel tror jag gör likadant.

Visa signatur

1. MSI Z77A-GD65, Core i7-6700K, 16GB, GTX 1080.
2. Gigabyte EX58 Extreme, Core i7 920@4Ghz, 12GB 1300MHz Corsair, 4870X2.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tullen
Ok inte för att jag är något proffs på saken men såhär har jag för mig det ligger till. Att tillverka processorchips eller waffers (hur det nu stavas) är inte precis som att tillverka muttrar, det är en mycket komplicerad process som industrin inte riktigt har full kontroll på än. Pga. detta så varierar kvalitén på processorchipsen som produceras, vissa fungerar helt enkelt inte alls medan andra fungerar stabilt upp till en viss nivå samt andra blir riktiga praktexemplar. Processorerna produceras som sagt på waffers, vilka innehåller flera processorchip bredvid varandra. Självklart är dessa av samma arkitektur men annars så kan kvalitén på chipen skilja sig vitt, ett chip kan som sagt fungera kanon medans chipet som sitter precis bredvid inte funkar alls. Då processortillverkarna måste kunna garantera att processorn ska klara de hastigheter dom sagt så har dom självklart en felmarginal uppåt, därefter tar man de bästa chipen och sätter i de dyraste processorerna och de lite sämre i de lite sämre osv. Därtill kommer ju också efterfrågan på de olika prisklasserna, det är ju ingen ide att sitta på 20 000 värstingprocessorer som ingen vill köpa medan man har brist på mellansegmentet. Då tar man helt enkelt de bättre och sätter en lägre multibel än de klarar av samt säljer dessa som sämre än deras potential.

Hoppas jag har klarat upp lite saker, är som sagt inte helt het på detta men tror det är ungefär så det ligger till, rätta mig om jag har fel. Finns lite artiklar om detta på nätet är ju bara att googla lite så hittar ni hur tillverkningsprocessen går till samt urvalet.

Precis så ligger det till. Och alla chip-tillverkare gör så. Även ATI och nVidia.

Det skulle helt enkelt inte funka om dom bara testade chippen för hur bra dom var och sen sålde alla för 2000:- styck. Om en FX57 och en 3200+ båda kostade 2000:- skulle systemet rasa samman. Dom måste sätta prisskillnader för att ha jämn efterfrågan på alla chip dom tillverkar. Oavsett tillverkningskostnaden. Och dom måste ju dessutom få in utvecklingskostnaderna.
90% av priset i ett chip kan vara utvecklingskostnader som företaget måste få in för att överleva.

Med andra ord, tillgång och efterfrågan kombinerat med en hård konkurans mellan företagen.