Prime95 stabil... är det hela sanningen? men får random data corruption

Permalänk

Prime95 stabil... är det hela sanningen? men får random data corruption

config:

Asus A8N32-SLi DeLuxe (39C idle/42C load)
AMD A64 X2 4200+ (10x270MHz 1.55 V) (49C idle/54C load)
Corsair 2x1024MB 3500LL PRO (2.5-3-2-6 1T @ 225MHz 2.80V)
Hypertransport +0.1V (4x270MHz 16/16)
NB +0.1V
SB +0.1V
SB -> NB (4x270MHz 16/16)
PCI-E locked 100Mhz (GeForce 7900GT)
OS: Windows XP Pro SP2 (alla hot-fixes/updateringar)

tester:

prime95 (dual, en för varje core) blend 850MB ram var. stabil över 6 timmar+
3Dmark03/05/06 inga fel
SoakSSE3Dnow CPU burn-in för dual-core, kan köra hur länge som helst, utan något fel.
Memtest86+, inga fel
Windwos baserade memtester - kört i flera timmar, ibland inga fel, ibland rapporteras 1 fel, i vissa fal <6 fel.

problem:

random data corruption när jag flyttar filer mellan HDD, SATA150, SATA2 samt IDE (native) diskar. använder windows IDE drivers, nforce sata driver, NCQ disabled.
Testar genom att flytta 7x1.36GB RAR filer, samt CRC-checkar dem mot en .sfv fil. Felet uppstår kanske 1-3 gång var 40GB då en rar-fil ej stämmer, och vad jag förstått är det helt slumpmässigt. Samtidigt som jag flyttar filerna ville jag sätta full press på CPU/RAM så jag kör 2 prime95 blend torture test i bakgrunden, en på var CPU. Har runt 100MB RAM ledigt, och CPU på varje kärna maxad.

har hört att maxtor's SATA2 diskar har problem med nforce 4 (native). men felet upprepas även på IDE-diskar, samt SATA150 diskar (ej maxtor) på både SiliconImage/NForce 4.
Har testat med windows SATA drivers, vilket inte gör någon skillnad.

lösning?

är felet min överklockning? är den ej stabil?
är det temperaturerna?
är det övervolten på NB/SB/RAM/CPU/HT?

tips?

jag är inte så hemma på överklockningar, inte heller på problem med nyare chipset/drivrutiner osv. Så alla tips duger.

Permalänk
Medlem

Lånar tråden lite..

jag har nu börjat överklocka för första gången.. När jag ska köra prime95 vet jag inte vilka inställningar jag ska göra!

Är det "torture test" > "In-place large FFTs (maximum heat, power consumption, some RAM tested)" som man ska göra?

eller om inte.. vilken ska man göra? snabba svar uppskattas!

Visa signatur

AMD 64 3000+ Venice @ 2,6 | Sapphire ATI Radeon x550 128MB | Samsung 512MB PC3200 | Maxtor 6Y080PO 80GB | ASrock 939dual-SATA2 | LITE-ON SOHW-1693S DVD Dual-Layer | Atrix C9002-C43 Miditower Black/Silver ATX | Hansol p900

Permalänk
Medlem

@ provocateur

Låte lite som minnesproblem. Du kan då råka ut för korrupt data, precis som du beskriver.
Prime95 över 6 timmar är egentligen ganska intetsägande. 24+ är det som gäller.

Prova att släppa lite på latenserna på dina minnen, låt säga, 2.5-3-3-7 1T och prova vad som händer.

Din CPU temp är också lite väl hög. Försök hålla dig under 50'C

Visa signatur

#1 AMD A64 3700+ KAB2E 2,8 GHz, 7950GT 512MB @ 600/1600, Abit KN8-Ultra, 1GB PC3200, Audigy SE, 160 GB, Hiper Type-M 530W.
#2 AMD A64 3500+ LEBBE 2,6 GHz, 6800LE @ 16,5 400/900. MSI K8N Neo2 Platinum, 512 MB PC3200, 80 GB, 300 Watt Suntek

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x2org
@ provocateur

Låte lite som minnesproblem. Du kan då råka ut för korrupt data, precis som du beskriver.
Prime95 över 6 timmar är egentligen ganska intetsägande. 24+ är det som gäller.

Prova att släppa lite på latenserna på dina minnen, låt säga, 2.5-3-3-7 1T och prova vad som händer.

Din CPU temp är också lite väl hög. Försök hålla dig under 50'C

har sett "folk" som kör dessa minnen med 2-3-2-6 1T @ 224MHz
även de som kör 2.5-3-2-6 1T @ 245MHz stock volt osv. blandade resultat

jag VET att alla minnen inte är identiska och att man inte ska ta för givet att man kan nå dessa hastigheter.

hur länge ska man låta memtest gå? 24h+ ?
ska försöka dra ner volten över cpu och se om jag kan få ner temperaturen lite.

sen får väl burken stå på prime95 i 24h+.... återkommer senare

tack iaf

Permalänk
Medlem

Jo, har ju lite att göra med minneskontrollern i din CPU att göra osv.
Men, när du kör Memtest, försök göra det från ett bootbart media - exempelvis en diskett eller CD/DVD. Väl i Windows slukas en del RAM och kan därför inte testas.

Men du verkar ha ganska bra koll på vad det är som ska göras, så det är bara att önska dig lycka till i din felsökning!

Hoppas det löser sig!

Visa signatur

#1 AMD A64 3700+ KAB2E 2,8 GHz, 7950GT 512MB @ 600/1600, Abit KN8-Ultra, 1GB PC3200, Audigy SE, 160 GB, Hiper Type-M 530W.
#2 AMD A64 3500+ LEBBE 2,6 GHz, 6800LE @ 16,5 400/900. MSI K8N Neo2 Platinum, 512 MB PC3200, 80 GB, 300 Watt Suntek

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x2org
Jo, har ju lite att göra med minneskontrollern i din CPU att göra osv.
Men, när du kör Memtest, försök göra det från ett bootbart media - exempelvis en diskett eller CD/DVD. Väl i Windows slukas en del RAM och kan därför inte testas.

Men du verkar ha ganska bra koll på vad det är som ska göras, så det är bara att önska dig lycka till i din felsökning!

Hoppas det löser sig!

tack tack, japp jag kör memtest86+ från floppy boot självklart.

jadå, har nästan fått det helt bekräftat att det är enbart maxtor diamond 10 300GB sata2 ncq diskarna som krånglar... även med NCQ disabled... ska försöka fixa ett PCI kontrollerkort och köra dem där ifrån, får se om det hjälper

med 1.45 V på CPU får jag max 46C load...
dock är moderkortet 43C vid load *edit 37C load... en av fläktarna kördes inte ordentligt /edit*, är detta normalt?! låter varmt... har 4x140mm tysta fläktar på sidan av chassit som blåser luft rakt över hela moderkortet/kort/cpu rubbet... verkar dock inte hjälpa så mycket, kortet har ju enbart passiv heat-pipe kylning... kan det vara "flaskhalsen" när det gäller att få ner temperaturen?

tack en en gång, ska testa vidare mina diskar och sen blir det memtest och prime95 så länge det bara går

Permalänk
Medlem

Du har inte testat att sätta allt på original och testa samma sak? I såfall kan du ju utesluta överklockningen om det fortfarande uppstår samma fel.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x2org

Prime95 över 6 timmar är egentligen ganska intetsägande. 24+ är det som gäller.

Trams! Chansen att hitta fel minskar exponentiellt med förfluten tid. Får han dessutom ofta datakorruption vid filförflyttningsoperationer som varar betydligt kortare tid ligger felet någon annanstans. Precis som någon föreslog är det lätt att utesluta överklockningsproblem genomatt helt enkelt testa i orginalfrekvens

Permalänk
Medlem

Trams är det väl inte? Jag fick fel efter 29h med min CPU @ 2.5Ghz i dubbla Prime (bara fel i ena). Därför var jag tvungen att öka spänningen ett snäpp till.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Du har inte testat att sätta allt på original och testa samma sak? I såfall kan du ju utesluta överklockningen om det fortfarande uppstår samma fel.

samma problem i standrad (icke överklockat) börjar bli sur, funderar på om moderkortet är boven i dramat...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av provocateur
samma problem i standrad (icke överklockat) börjar bli sur, funderar på om moderkortet är boven i dramat...

Skulle kunna vara det. Om det även är så i standard, som du säger. Dvs om inte minnena spökar, men memtest gick bra ett tag sa du?

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Skulle kunna vara det. Om det även är så i standard, som du säger. Dvs om inte minnena spökar, men memtest gick bra ett tag sa du?

memtest har stått på hela natten 14h 20 passes... i båda minneskanalerna dualchannel...
det här blir man galen på

Permalänk
Medlem

Kör du fat32 på någon inblandad partition? Man kan få många skumma problem med stora fat-partitioner.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HCE
Kör du fat32 på någon inblandad partition? Man kan få många skumma problem med stora fat-partitioner.

nope. ALLA diskar/partitioner är NTSF.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Entrecote
Hej provocateur.

Jag hoppas att du blir hjälpt av det.

har kollat MAxtors hemsida, mina diskar har inte firmware some de har problem med... samt problemet uppstår på alla andra diskar med PATA som SATA150, maxtor, some WD, som ibm, som hitachi :S