Intel Core Duo i 3,4 gigahertz slår Pentium 4 D i 7,2 gigahertz i SuperPi

Permalänk
Melding Plague

Intel Core Duo i 3,4 gigahertz slår Pentium 4 D i 7,2 gigahertz i SuperPi

Läs nyheten: <a href="http://www.sweclockers.com/index.php#newsitemEEuVlApykALZxyGa..." class=small>Intel Core Duo i 3,4 gigahertz slår Pentium 4 D i 7,2 gigahertz i SuperPi</a>

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

oj jävlar.. det var som fan. hehe kanske ska sattsa på intel nu då:P

Visa signatur

E2180 @ 2.45ghz , 2x2048mb DDR2 800mhz, 8800gts 540/1920

Permalänk
Medlem

Once again the MHz myth är överbevisad....

Permalänk
Hedersmedlem

Vem bryr sig?

Riktiga test är det som imponerar på mig...

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Jaha då är det bevisat att den processorn är bra i super pi.

kanske synd bara att folk gör annat på datorerna också

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

För att vara petig så heter den bara Pentium D. I övrigt är jag inte förvånad.

Permalänk
Medlem

& en Conroe i 3,1Ghz kör superpi på 16sec...

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=58206...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk

Den verkar vara grym...Ja Intel kan om dom vill helt klart, Det blir en Intel jag bygger igen *hehe*

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Hedersmedlem

Btw, tack till Magnus för tipset

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

hehe, kan tänka mig detta. min på originalklock 1.66 gör 36sec

Visa signatur

Asus P5K, e4300 @ 2.8GHZ med Scythe MINE, 2gb Corsair XMS2-5400, Nvidia 250 GTS 512mb, Aerocool ExtremEngine 3T, Hiper 530W

Permalänk
Avstängd

Kan man säga "Per klockfrekvens"? Båda processorerna har lika många klockfrekvenser ju, 1 per processor åt gången.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Kan man säga "Per klockfrekvens"? Båda processorerna har lika många klockfrekvenser ju, 1 per processor åt gången.

Klart man kan core duon klarar ju av att göra fler instruktioner än pentium d processorn per clock cykel

Visa signatur

dothan 730 . asus p4gd1. 2*512 twinmoss speed premium pc3500 bh-5 . hiper 580w . ati x800pro . 2tb+ . sb audigy 2 zs . nec 3500a . antec p160

Permalänk
Avstängd

Kan man "effektiv frekvens" så kan man väl säga "per frekvens"

Det och alla mer eller mindre vansinniga inlägg är vad som håller mig kvar här. Har man tråkigt så finns det alltid lustigheter att läsa här.

Permalänk
Medlem

Riktigt imponerande...
Men jag skulle vilja se en T2300/T2400 öcerklockad med luft så man får se hur snabba system man kan få som en vanlig dödlig har råd med

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

"Pentium 4 D670"??
"Nyhet" verkar inte vara så het på intel processorer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaktland
Klart man kan core duon klarar ju av att göra fler instruktioner än pentium d processorn per clock cykel

Men du behöver ju inte komma med nybörjarsnack för att försöka lära mig någonting här. Läs min frågeställning igen. Båda har bara en klockfrekvens. Dom har dock helt olika mängd klockcykler per sekund. Men det står inte per klockcykel. Utan per frekvens.

Det är som att säga att en bil är snabbare än en annan per hastighet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Kan man "effektiv frekvens" så kan man väl säga "per frekvens"

Det och alla mer eller mindre vansinniga inlägg är vad som håller mig kvar här. Har man tråkigt så finns det alltid lustigheter att läsa här.

Men effektiv frekvens är väl ändå helt rätt om du frågar en civilingenjör?
Elektrisk frekvens är hur ofta växelströmmen svänger och effektiv frekvens är så ofta man överför data. Skulle man bara säga frekvens skulle folk missförstå och tro att man pratar om elektrisk frekvens. Men det är för att folk är idioter och tror att en frekvens måste ha med elektricitet att göra.

Permalänk
Medlem

Jag undrar vad intel kommer säga till kunderna när de uppmanas till att köpa en processor som är "hälften så snabb" som den förra dom köpte.

"Nej nej, den här är mycket bättre. Vi lurade er förra gången ni skulle köpa dator."

Hmm. Illa.

Jag vill ha en Conroe

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men du behöver ju inte komma med nybörjarsnack för att försöka lära mig någonting här. Läs min frågeställning igen. Båda har bara en klockfrekvens. Dom har dock helt olika mängd klockcykler per sekund. Men det står inte per klockcykel. Utan per frekvens.

Det är som att säga att en bil är snabbare än en annan per hastighet.

Ändrade till klockcykel.

Edit: Klockcykel *DOH*

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Tycker inte att SuperPI säger mig så mycket. Om den presterar bra i spel är mer intressant.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Tycker inte att SuperPI säger mig så mycket. Om den presterar bra i spel är mer intressant.

Spel säger inte så mycket. Riktig beräkningskapacitet säger mer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Spel säger inte så mycket. Riktig beräkningskapacitet säger mer.

Jo men är fullkomligt ointressant för gamers.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Spel säger inte så mycket. Riktig beräkningskapacitet säger mer.

"Riktig beräkningskapacitet"?

Som alltid så ska man benchmarka i samma situation som prylen är tänkt att användas i, oavsett om det gäller processorer, grafikkort, hårddiskar, bilar eller något annat. Speciellt så ska man akta sig för benchmarks som bara mäter prestandan i just den benchmarken, SuperPI ligger risigt till i det avseendet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
"Riktig beräkningskapacitet"?

Som alltid så ska man benchmarka i samma situation som prylen är tänkt att användas i, oavsett om det gäller processorer, grafikkort, hårddiskar, bilar eller något annat. Speciellt så ska man akta sig för benchmarks som bara mäter prestandan i just den benchmarken, SuperPI ligger risigt till i det avseendet.

Jag skrev att man ska mäta beräkningskraft.
Jag har inte sagt något om SuperPI... SuperPI är inte direkt ett bra redskap att benchmarka saker i.

Permalänk

föga överraskande men en bekräftelse iaf.

varenda gång det presenteras något sånt här sitter folk och säger att det inte spelar någon roll ändå och jag är inte imponerad och vem bryr sig osv... nyheterna är i mitt tycke det som håller högst kvalitet på swec nuförtiden. antalet vettiga användare sjunker dag för dag.

vad är det för jävla attityd. fan va trött man blir.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Jag skrev att man ska mäta beräkningskraft.
Jag har inte sagt något om SuperPI... SuperPI är inte direkt ett bra redskap att benchmarka saker i.

"Beräkningskraft" betyder ingenting.

Permalänk
Avstängd

heh a den quoten lär svida.

med tanke på Intels storlek så var det ju bara frågan om tidpunkt innan de lägger på en ny växel.
De har fått pisk på servermarknaden ett bra tag nu och som jag ser det så vill de göra comeback.

Permalänk
Medlem

Men effektiv frekvens är väl ändå helt rätt om du frågar en civilingenjör?
Elektrisk frekvens är hur ofta växelströmmen svänger och effektiv frekvens är så ofta man överför data. Skulle man bara säga frekvens skulle folk missförstå och tro att man pratar om elektrisk frekvens. Men det är för att folk är idioter och tror att en frekvens måste ha med elektricitet att göra. [/B][/QUOTE]

jag håller med dig angående frekvensen, men vet inte om jag håller med om att alla som inte är införstådda med hur det fungerar är idioter, snarare är dom inte lärda i området. Att vara en idiot kan väl inte vara att inte vara bildad, som att säga att någon som inte kan spela elgitarr är en idiot han med eftersom han inte vet hur man gör. Nej lite trevligare än så tycker jag att vi kan vara, och klanka inte på våra nya vänner här på forumet, är väl för övrigt bara kul att intresset växer! Jag tycker i stället att vi som pulat ett tag ställer upp och förklarar det på ett mer trevligt sätt.

Tack för mig!

Permalänk

core tar nog tillbaka intels tätposition på konsumentdatorer och lowend servrar ... frågan är vad de ska göra med itanium .. den har ju fått pisk å förlorat pengar åt företaget rätt länge nu ..

Visa signatur

Core2duo 5500 - 2gig - 160 gig - radeon x1400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chemicalbrother
frågan är vad de ska göra med itanium .. den har ju fått pisk å förlorat pengar åt företaget rätt länge nu ..

Woodcrest.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless