Permalänk
Medlem

Hårddisk

Hej!

Har ett problem...

När ja ska formatera och trycker return för att skapa ett nytt winxp så står det hittar inte hårddisken.. :S

Vad kan detta bero på ?

Jag formaterad om datorn för några månader sedan och då gick det felfritt...

Då passade jag även på att dela hårddisken i C: och D: , kan det va felet?

Jag har en Maxtor sata hårddisk...

PS. det är dell!

och hårddisken funkar som den ska annars... kan använda alla filer osv..

HJÄLP!

Permalänk
Hedersmedlem

*Flyttad*

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Lös satakabel?
testat att trycka i strömkabeln?

Hade liknande problem med min IDE..
Då satte jag bara en fläkt uppepå och så fungerade den igen _.:!:._

Permalänk
Medlem

Tror att du måste använda XP med SP2 för att det ska funka annars får du installera SATA drivarna med diskett alldeles i början av installationen där det står "Tryck F6 för att installera scsi bla bla enhet".(kommer ej ihåg exakt vad det står och tror det var F6 knappen)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av feliQ
Lös satakabel?
testat att trycka i strömkabeln?

Hade liknande problem med min IDE..
Då satte jag bara en fläkt uppepå och så fungerade den igen _.:!:._

Men hårddisken fungerar ju som den ska förutom när ja skulle formatera!..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HighLander
Tror att du måste använda XP med SP2 för att det ska funka annars får du installera SATA drivarna med diskett alldeles i början av installationen där det står "Tryck F6 för att installera scsi bla bla enhet".(kommer ej ihåg exakt vad det står och tror det var F6 knappen)

Jag formaterar med winxp cd me sp2 om det är det som du menar..

jag prövade att trycka f6 i början och då kom det upp en ruta att ja skulle sätta i en diskett med drivrutiner...

Fast jag har inga.. (DELL)

Någon som kan hjälpa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olkan
Men hårddisken fungerar ju som den ska förutom när ja skulle formatera!..

Jag formaterar med winxp cd me sp2 om det är det som du menar..

jag prövade att trycka f6 i början och då kom det upp en ruta att ja skulle sätta i en diskett med drivrutiner...

Fast jag har inga.. (DELL)

Någon som kan hjälpa?

Hade du behövt drivrutiner hade det nog följt med datorn då det är en delldator.. dom brukar va väldigt användarvänliga.

Visa signatur

AMD 64 3000+ Venice @ 2,6 | Sapphire ATI Radeon x550 128MB | Samsung 512MB PC3200 | Maxtor 6Y080PO 80GB | ASrock 939dual-SATA2 | LITE-ON SOHW-1693S DVD Dual-Layer | Atrix C9002-C43 Miditower Black/Silver ATX | Hansol p900

Permalänk
Medlem

Någon som vet var man kan får drivrutiner till sata hårdddisk??

Dell skickade nog inte me några!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olkan
Någon som vet var man kan får drivrutiner till sata hårdddisk??

Dell skickade nog inte me några!

Borde väl gå att ladda ner någonstans.. ja vet dock inte var :/ men d vet säkert experterna här på swec?

Permalänk

Gå in i BIOS och kontrollera att hårddisken hittas där. Gör den inte det så är det förmodligen något fysiskt fel, t.ex. lös en kabel eller trasig hårddisk. Hittar BIOS disken är det förmodligen just drivrutinerna som är problemet, men det kan kanske även bero på en skadad MBR (Master Boot Record) eller liknande. Du kan då försöka starta med Windows-skivan och när den frågar om du vill reparera (bland de första frågorna i installationsprogrammet) trycker på på R för att repaprera. Här kan du sen försöka med att skriva "fixmbr" och "fixboot". Starta sedan om och försök installera igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brainchild
Gå in i BIOS och kontrollera att hårddisken hittas där. Gör den inte det så är det förmodligen något fysiskt fel, t.ex. lös en kabel eller trasig hårddisk. Hittar BIOS disken är det förmodligen just drivrutinerna som är problemet, men det kan kanske även bero på en skadad MBR (Master Boot Record) eller liknande. Du kan då försöka starta med Windows-skivan och när den frågar om du vill reparera (bland de första frågorna i installationsprogrammet) trycker på på R för att repaprera. Här kan du sen försöka med att skriva "fixmbr" och "fixboot". Starta sedan om och försök installera igen.

Kan hårddisken vara trasig och ändå fungera i windows??

(ja sitter vid datorn just nu)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olkan
Kan hårddisken vara trasig och ändå fungera i windows??

(ja sitter vid datorn just nu)

Bara följ brainchilds tips så kommer allt ordna sig!

Visa signatur

AMD 64 3000+ Venice @ 2,6 | Sapphire ATI Radeon x550 128MB | Samsung 512MB PC3200 | Maxtor 6Y080PO 80GB | ASrock 939dual-SATA2 | LITE-ON SOHW-1693S DVD Dual-Layer | Atrix C9002-C43 Miditower Black/Silver ATX | Hansol p900

Permalänk
Medlem

Vilken Dell är det du har?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Vilken Dell är det du har?

Dimension 8400

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olkan
Kan hårddisken vara trasig och ändå fungera i windows??

(ja sitter vid datorn just nu)

Nja, det kan den vara, men jag uppfattade det som att du inet kunde nistallera Windows XP. Om du använder datorn, vad är det då du försöker göra? Försöker du formattera den andra partitionen, eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brainchild
Nja, det kan den vara, men jag uppfattade det som att du inet kunde nistallera Windows XP. Om du använder datorn, vad är det då du försöker göra? Försöker du formattera den andra partitionen, eller?

Han försöker ju att formatera hårddisken.. skapa 2 partitioner igen och sen installera xp på den första!

Anledningen till att han vill formatera är väl antagligen att datorn börjar bli slö!

Visa signatur

AMD 64 3000+ Venice @ 2,6 | Sapphire ATI Radeon x550 128MB | Samsung 512MB PC3200 | Maxtor 6Y080PO 80GB | ASrock 939dual-SATA2 | LITE-ON SOHW-1693S DVD Dual-Layer | Atrix C9002-C43 Miditower Black/Silver ATX | Hansol p900