Artifacter på 9800 pro [oklockat]

Permalänk
Medlem

Artifacter på 9800 pro [oklockat]

Hej upptäcte för någon dag sen en massa grafikfel i form av flimmer och artifacter på ett oklockat Sapphire 9800 pro. Vad kan det vara för fel? det ända jag har ändrat är till en annan skärm som visserligen inte är lika bra som min förra men det kan väll inte ha nått med det o göra? får det bara då och då ..

Tacksam för svar!

Mvh

Visa signatur

Asus G1s

Permalänk
Medlem

Re: Artifacter på 9800 pro [oklockat]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klayman
Hej upptäcte för någon dag sen en massa grafikfel i form av flimmer och artifacter på ett oklockat Sapphire 9800 pro. Vad kan det vara för fel? det ända jag har ändrat är till en annan skärm som visserligen inte är lika bra som min förra men det kan väll inte ha nått med det o göra? får det bara då och då ..

Tacksam för svar!

Mvh

Det låter inte hälsosamt.. Har du kollat om kortet går varmt?
Kolla så kylflänsar och sånt sitter på som det ska.. Kolla så att fläkten på graffet snurrar o.s.v.. Oftast uppträder artefacter och dyl. vid för hög värme.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Tja jo jag har känt på kortet men det är inte spec varmt .. Några andra ideer lr tips?

MvH

Visa signatur

Asus G1s

Permalänk
Hedersmedlem

Hur ser din chassiventilation ut?

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem

har 3 st papst 12 db ut 1 120 mm i sidan in + en 80 mm bakom hdds in antec 420 w true silence .. Sensor Access ISA 290h

Temperatures
Motherboard 27 °C (81 °F)
CPU 26 °C (81 °F)
ST3120023A 33 °C (91 °F)
Maxtor 6Y120P0 25 °C (77 °F)
Maxtor 6Y200P0 26 °C (79 °F)

Visa signatur

Asus G1s

Permalänk

Dammig fläns på gfx?

Visa signatur

Bloggen för dig med sjuk/egendomlig humor:
http://www.colinzeal.se

Permalänk
Medlem

Tja.. har kollat om det finns nått damm och det va "tyvärr" helt dammfritt flänsen sitter som den ska och fläkten snurrar som den ska..
nån som har en aning lr teori så mottages det gärna

Mvh

Visa signatur

Asus G1s

Permalänk
Medlem

Jag har ett Excalibur Radeon 9800 Pro och jag hade samma problem. Jag trodde också att det berodde på att kortet blev för varmt, men jag flashade och uppdaterade bioset i grafikkortet och sen var allt flimmer borta.

Permalänk
Permalänk

pröva att sänka agp-hastigheten från 8x till 4x samt att kyla den bättre/klocka ner det samt byta till äldre drivrutiner

Permalänk
Medlem

Jag hade samma fel på ett 9600xt, jag körde 3dmark01 i 1600x1200, sen funkade det som det skulle.