Permalänk

Hög temperatur?

Hej

Jag undrar om jag har för hög temperatur i datorn?

Modekort ca: 38 °C

CPU ca: 71 °C

Kylfläktar:

Fält Värde

CPU 3571 RPM

Det var väl det jag hittade lite om.

Permalänk
Medlem

CPU är bra varm, känn på kylflänsen om den är varm för sensorn kan vara knepig också.

Permalänk

Nu så fixade jag bort lite damm och sånt så nu ligger det på

Modekort ca: 34 °C

CPU ca: 60 °C

Sen så när jag tar av chassit och ställer en fläkt bredvid så sjunker det till ungefär 55 och 28.

Permalänk
Avstängd

Jag tycker att det fortf är för höga temps på ditt system...Testat å byta kylpasta?

Permalänk

Fält Värde
Sensoregenskaper
Sensortyp Winbond W83697HF (ISA 290h)
Moderkortsnamn MSI MS-6712
Chassiintrång upptäckt Nej

Temperaturer
Moderkort 36 °C (97 °F)
CPU 58 °C (136 °F)
WDC WD800LB-07DNA2 [ TRIAL VERSION ]
IBM-DTLA-307030 [ TRIAL VERSION ]

Kylfläktar
CPU 3516 RPM

Voltvärden
CPU kärna 1.68 V
+3.3 V 3.38 V
+5 V 4.89 V
+12 V [ TRIAL VERSION ]
-12 V -12.28 V
-5 V -5.15 V
+5 V viloläge 5.12 V
VBAT batteri 3.49 V

Där har ni allt som kan tänkas hjälpa.

Jag har försökt att rensa den ännu mer överallt och noggranare.

Datorn står också ganska bra inte inträngd nån stans.

Vad är kylpasta för nåt?

Permalänk
Medlem

moderkortet har väl inte så farligt hög temp.. dock så bör du kolla upp kylningen på cpu

Visa signatur

i5 4670K, 16GB ram, 1070GTX

Permalänk
Medlem

Vad har du för processor? Inte konstigt att den blir varm om du matar med 1.7v.

Permalänk
Medlem

säger detsamma, 1.68v på cpun är ju ett under att det inte slår lågor om maskinen, kan du få fram namnet på din cpu också så vi vet vad det är för en rolig manick?

*EDIt* http://susning.nu/Kylpasta
Kylpastan hjälper till att ta bort värmen från din cpu till exempel

Permalänk
Medlem

1.7 volt är helt normalt. Med tanke på vilket mb du har så antar jag att du har en athlon xp med palomino-core (kolla med cpuid eller liknande). Har haft en sån tidigare och de blev rätt varma. Det enda du kan göra är väl att byta till en bättre kylare om du använder box-kylaren idag? Men så mycket under 50 grader tror jag inte du får den.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk

CPU typ AMD Athlon XP, 2083 MHz (12.5 x 167) 2600+

Tack alla.

Permalänk
Medlem

Processorn ja, den verkar vara ngt av de värmaste laget. Du kanske har för mkt kylpasta, eller för lite. det ska vara en speciell mängd. Varken för mkt eller för lite. eller kanske har dålig fläkt? du kör inte på orgnialfläkt hoppas jag?

Permalänk

Jo, jag kör på orginal fläkt, vadårå?

Permalänk
Medlem

En annan grej som är ganska avgörande på hur varm din dator blir är ju rumstemperaturen. Eftersom det är sommar nu så blir det ju tyvärr ofrånkomligt varmare.

Har du hög rumstemp, 25+, så måste ju kylaren vara mer effektiv.

Har du stabilitetsproblem med datorn? Hänger den sig ofta?

Har du inte det så skulle jag säga; gör rent, var noggrann och bry dig inte så mycket om värmen.

Nästa steg blir ju att köpa en effektivare kylning som klarar att kyla din processor bättre och kanske rentav tystare.

Visa signatur

"There are only 10 types of people in this world: Those who understand binary and those who don't."
[img]http://www.sloganizer.net/en/style7,TheDuke.png[/img]

Permalänk

Vad är en bra cpu-temperatur? Min dator krånglade lite nyss och såg att cpun låg på 53 grader och det steg långsamt.

Kan man fixa en extern kylning på nåt sätt? (ursäkta om det var en korkad fråga, men jag har dålig koll.)

Permalänk

1.7v hög vcore... nja det är org vcore för AMD Athlon XP Throughbred kärnan.

Bara att jämnföra med min gamla Palomino med 1.85v org vcore... den var typ omöjligt att få under 50C med luftkylning, med typ Big Typhoon på den idag kanske idle skulle ha varit kanske runt 50C dock.

T-bred kärnan så ska inte va alls lika varm dock, har nyss plockat ihop en dator med sån cpu åt min kusin och den idlade på 40 - 42C och full load runt 50C med en rätt kass CoolerMaster kylare.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk

Tjenare igen!

Fält Värde
Sensoregenskaper
Sensortyp Winbond W83697HF (ISA 290h)
Moderkortsnamn MSI MS-6712
Chassiintrång upptäckt Nej

Temperaturer
Moderkort 35 °C (95 °F)
CPU 60 °C (140 °F)
WDC WD800LB-07DNA2 [ TRIAL VERSION ]
IBM-DTLA-307030 [ TRIAL VERSION ]

Kylfläktar
CPU 3479 RPM
Chassi 2689 RPM

Voltvärden
CPU kärna 1.68 V
+3.3 V 3.38 V
+5 V 4.84 V
+12 V [ TRIAL VERSION ]
-12 V -12.53 V
-5 V -5.15 V
+5 V viloläge 5.12 V
VBAT batteri 3.49 V

HD's ca 40....

Permalänk

under 60 grader är load är ju inga problem

jag har haft amd athlon xp 3200+

den låg runt 62-65 grader load och du hade jag bytt ut den boxade kylning mot en bättre. athon xp är bra varma