Gamla hdd buggar med XP?

Permalänk
Medlem

Gamla hdd buggar med XP?

Tja

En kompis till mig hade dator delar liggandes, moderkort, processor osv som jag kanske ska köpa loss men han hade ingen aning om de funkade lr ej, så kopplade ihop skiten för o se om de funkar, har andvänt gamls hhd för o testa med, instellerat XP på men de cpar, hänger sig vid installation o sen på skrivbordet, sen efter 2-3 försök så hänger de sig vid den vita laddnings mätaren som kommer innan XP loggan börjar ladda.
Klarar inte gamla hdds XP? lr är de fel på moderkort lr nått annan? inga nya diskar, testat med en 13,5 gb o nu e 4,5 gb.
nån som har nån aning om vad felet är?
vill görna veta innan jag beställer en ny HDD o andra grejer ifall grejerna inte kommer funka sen

mvh/anton

Edit: Testat med Win98 nu o de verkar funka stabilt iaf. är de verkligen att gamla hårddiskar inte pallar Win XP Pro?

Edit2: formaterat o försökt intallera om Win XP Pro nu, installationen hänger sig alltid när det står att de är 34 minuter kvar tycker dew här verkar skumt :S aja dom här diskarna struntar jag i, är ju intresserad av o veta kommer de här problemet försvinna när jag köper ny hdd o ide kabel?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Låter som om disken ev. är defekt? Testat med annan IDE kabel?

Visa signatur

"This message was transmitted on 100% recycled electrons"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CoJnIz
Låter som om disken ev. är defekt? Testat med annan IDE kabel?

joo funderat på de med, men testat med 2 olika diskar nu, o båda har ju blivit konstiga, o sen installerade jag ju Win98 på den 4 gb o de verkar ju fungera, fast har ju itne suttit vid datorn nån längre tid för de finns ju inget o göra på den..

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Det är nog skivan det är fel på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anteaeg
Det är nog skivan det är fel på.

men installationer innan har lyckats o sen efter de har de cpat?

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sweede
men installationer innan har lyckats o sen efter de har de cpat?

allt har väl sin punkt när det, i detta fallet med skivan, inte presterar som det ska. kanske passerade skivan precis den punkten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru
allt har väl sin punkt när det, i detta fallet med skivan, inte presterar som det ska. kanske passerade skivan precis den punkten?

jaa kanske.. men är nästan 100% på att denna skivan funkar för den har användts till en annan dator vad jag vet iaf, aja beställt ny HDD och IDE kabel som är påväg så jag får testa med det o se hur de går

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem

Jag har kört en slimmad XP installation på en 1.2Gb's disk så det funkar på äldre diskar iaf.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X, Asus TUF X570-PLUS, XFX 6950XT, 48GB G.Skill 3600Mhz, Corsair HX650, Samsung 840 EVO 250Gb, Kingston A2000 M.2 500GB, 1+2 Tb HDD, MSI Optix MPG321UR-QD

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna prova att ladda ner testprogram från hårddisk tillverkarens hemsida och kör diagnostik test på hårddisken.

Visa signatur

Life without knowledge is death in disguise

Permalänk
Medlem

Eller ladda ner ett XP och testa, du äger trots allt redan ett XP så även om du inte är för nerladdning så kan du testa utan något s.k. "moraliskt dilemma", funkar det så är det din XP skiva det är fel på.

Du kan även testa att bränna din XP skiva, fungerar ibland på gamla skivor som slitits eller repats.

Permalänk
Medlem

har fått nya hdd nu, en Seagate 320 gb 16mb cache IDE, o nu verkar de funka fint iaf

update, trodde jag samma sak hände IGEN hängde sig vid den vita laddings mätarn innan XP loggan.. hmm får ett annat windows idag o testa med iaf.. hoppas de funkar nu

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB