Pagefile.sys på annan disk än systemdisk (C:) Vad händer vid diskkrasch?

Permalänk
Medlem

Pagefile.sys på annan disk än systemdisk (C:) Vad händer vid diskkrasch?

Pagefile.sys (det virituella minnet) på annan disk än systemdisk ( C: ) Vad händer vid diskkrasch av den disken som pagefile.sys ligger på? Kommer datorn att packa ihop vid det tillfället? Det misstänker jag eftersom den vill läsa till och från pagefile.sys rätt mycket och det lär ju ligga lite data om systemet är igång.

Kommer man att kunna starta datorn, trots att Windows XP SP2 inte kommer att hitta den disken som swapfilen(aka pagefile.sys aka virituella minnet et c) ligger på?

Om detta inte är så bra räcker det då att sätta en liten del av pagefile.sys på C: till exempel 20-122MB?

Synpunkter och kommentarer skulle uppskattas. Jag har mycket snabbare dator nu än tidigare, men problemet är att jag inte riktigt litar på disken den ligger på (har varit med i en annan burk som inte var så välkyld och medförde en del HDD-krascher), även scandisk sa att den var ok.

Visa signatur

SanDiego 3700+|Epox 9NPA+ Ultra|1GB|HDD WD 36GB|SonataII450w
DV6184|C2DT5600|1GB|120GB|GeForceGo7400
P910i

Permalänk
Medlem

Det borde bli sa att systemet tokkrashar då ja. Datorn går att starta om men du får en massa varningar. Det virtuella minnet är disk och ram tillsammans... btw.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Jag har 1Gb ram och partition som jag kastade in den på ligger först på disken och är på 1,6 GB, jag satte lägsat nivå på 1024MB och högsta på 1500MB, vilket gör att den inte kommer att slå i taket. Och under den tid som jag haft den här datorn har den enligt Process Explorer som jag har konstant öppen, inte dragit upp i mer än strax under 2GB, det borde väl vara ok? Vad händer som den når toppen? Då jag körde som mest hade jag sjukt mycket windowsapplikationer öppna plus att jag körde minnesmonstret Second Life...

Visa signatur

SanDiego 3700+|Epox 9NPA+ Ultra|1GB|HDD WD 36GB|SonataII450w
DV6184|C2DT5600|1GB|120GB|GeForceGo7400
P910i

Permalänk
Medlem

Om det smäller i taket så får du ett meddelande som säjer ungefär "slut på minne" och så kraschar den applikationen i fråga. De flesta operativsystems-kritiska saker växlas inte ner... så "inget farligt" händer.

/G

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Vad som händer när hdd:n med pagefile kraschar är att systemet mynnar antingen ut i en BSOD eller helt enkelt låser sig.

När man sedan startar på nytt och windows märker att hdd:n inte är tillgänglig eller helt frånvarande så skapas en ny pagefile på C:\

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Pagefile.sys på internt flashminne?

Låter bra att höra. En ytterligere fundering kring detta. Om kostnaden inte är stor, skulle det rent hypotetiskt sätt fungera att plugga in ett USB-minne och lägga pagefile.sys där? Jag kikade runt lite på Dustin home och hittade ett med Läs max 24MB/s och Skriv max 14MB/s
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010072274
eller kanske en som är hälften så dyr (och därmed kanske värd sitt pris) med Läs och skriv på 19M/s och 13MB/s som max:
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010087021

Skulle detta kunna fungera? En HDD som är snabb kostar lite mer än detta, dessutom ligger RAM-minnespriserna högre än detta om man inte vill lägga ut så mycket.

Själv har jag en intern USB-port inne i datorn på ett PCI-kort, och där kommer man inte heller åt att dra ut minnet. Några reflektioner, är det för långsamt, eller kommer enheten att identifieras för sent för att Windows ska vilja lägga någonting på det? Eller är det helt enkelt för låga datahastigheter?

Sedan vet jag att det finns diskussioner med hur många gånger man kan skriva till ett USB-minne, att det skrivs i sjok, och att det är ett fruktansvärt skrivande till pagefile.sys, men det är inte det som är frågan här. (En parentes till detta är ju att Vista Premium rekommenderade datorer måste ha flash-minne på sina diskar, hur kommer det flashminnet att funka i så fall, fast visst det kan vara skillnad på dessa flashminnen och de som finns ute idag, allternativt någon algoritm som optimerar livslängden genom att inte slita ut en del av minnet först.)

Visa signatur

SanDiego 3700+|Epox 9NPA+ Ultra|1GB|HDD WD 36GB|SonataII450w
DV6184|C2DT5600|1GB|120GB|GeForceGo7400
P910i

Permalänk
Medlem

Det går (rent hypotetiskt) skitbra att lägga växlingsfilen på USB-minne... verktygen tillåter detta. Jag ska prova!

och det du undrade med flashminne-diskar till vista, det är ett knäpp värre än flash... det är solidstate diskar, typ denna: http://techon.nikkeibp.co.jp/english/NEWS_EN/20060913/121110/

/G

/edit - nej, det går inte alls skitbra att lägga växlingsfilen på mitt egna USB-minne, trots att inställningar för växlingsfil tillåter att jag gör detta så skapas ingen fil.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

har haft prob att lägga växlingsfilen på en annan disk.. sen när man ryckt ur disken där filen har legat på så får Windows krupp. Man startar datorn, loggar in så möts man av en meddelande om att växlingsfilen är förliten och sen loggar windows ut dej och startar om.. så håller den på så. Felsäkert är samma sak

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.