OCZ DDR2 PC9200 2048MB KIT FlexXLC Bilder & Resultat

Permalänk
Medlem

OCZ DDR2 PC9200 2048MB KIT FlexXLC Bilder & Resultat

Först så vill jag bara nämna att kameran som är använd är inte den jag brukar använda därför är kvaliten på bilderna inte lika hög som vanligt.
men så fort jag får lite tid över så ska jag ta nya bilder och kommer då att uppdatera tråden.

Inledning:

Jag har under en längre tid tittat på nya minnen men har inte kunnat bestämma mig, jag har bla tittat närmare på Corsair Dominator och Kingston Hyper X och dessa moduler har verkligen imponerat på mig men trots detta så valde jag att vänta.
Sedan för några veckor sedan så fick jag syn på OCZ´s senaste tillskott till deras entusiast serie, OCZ Flex 9200.
Dessa moduler imponerade stort på mig både av det jag läste och vad jag såg så jag bestämde mig ganska snabbt för att beställa dessa minnen, så i förra veckan så dök äntligen mina nya DDR2 moduler upp

OCZ nya entusiast minnen Flex 9200 är bland dom högst specade minnena på marknaden men inte nog med det utan dessa moduler har direkt från fabrik kylflänsar monterade som det går att koppla vattenkylning till. Kylningen och speciella micron chip gör OCZ Flex 9200 till en av marknadens absolut intressantaste moduler för entusiaster, dessutom så ligger priset på riktigt vettiga nivåer.

Jag har tänkt skriva en kort sammanfattning om OCZ Flex 9200 och även lägga upp screens och bilder för dom som är intresserade.

Specifikationer:

2GB (2x1024) D/C Kit PN - OCZ2FX11502GK

1150MHz DDR2 CL 5-5-5-18
2GB (2x1024) Dual Channel Kits
Unbuffered
OCZ Livstids garanti
2.35 Volts
240 Pin DIMM
2 x 1/4" ID kopplingar

FlexXLC Heatsink
8-Layer PCB
2.4V EVP

i965 Chipset

TRDC:....5
TRP :.....5
TRAS:....18
TWR:......6
TRRC:....42
TRRD:...11
TRTR:....11
TRTP:....11
TWTP:...11

i680 Chipset

CAS:......5
TRDC:....5
TRP:.......5
TRAS:....18
TRRD:....6
TRC:......33
TWR:.....6
TWTR:...11
TREF:....3.9

Bilder:

Det första som slog mig när jag packade upp minnena var att dom är väldigt snygga, OCZ har inte bara lyckats med att få på en otroligt bra kylning utan har också fått på ett par kylflänsar som faktiskt förhöjer det visuella på minnena.
Minnena kommer packade i vanlig plast pack som dom flesta andra minnen, jag har gärna hoppats på lite mera exklusiv förpackning men samtidigt om det kan hålla nere priset så är detta helt OK.
På baksidan av förpackningen så kan man hitta information om kylningen på minnena, det finns även en bild på hur vattenflödet går och visar hur värmen förs bort.

Kylflänsarna som sitter på modulerna är tillverkade i koppar och aluminium, sedan dom små fenorna som sitter längst uppe på flänsarna gör det möjligt att få väldigt bra kylning endast genom att tillsätta en fläkt.
Minnen i sig blir väldigt stora tillsammans med kylflänsarna, tror faktiskt jag tidigare aldrigt sett någonting liknande.

På modulerna så är nipplarna för vattenkylningen av 1/4" anslutningar, detta kan jag tycka är lite konstigt för dom flesta entusiaster som använder vattenkylning kör med 1/2" eller 3/8".

Nu så gissar jag att orsaken till att OCZ valde 1/4" istället för 1/2 eller 3/8" var för att hålla nere storleken på modulerna för även med 1/4" anslutningen så är kylflänsarna som nämnt väldigt stora.

OCZ Flex 9200 är utrusta med OCZ EVP "Extended Voltage Protection", ända upp till 2.4V, +-5%. I praktiken betyder detta att OCZ livstids garanti på dessa moduler gäller ända upp till 2.5v.
Flex 9200 är använder sig också av en 8 lagers PCB istället för en 6 som brukar användas, detta ska tydligen förbättra signalen i modulerna och dessutom förbättrar kylningen för IC ( integrated circuit).

Modulerna är specade att köras i 1150 Mhz 5-5-5-18 vilket är väldigt högt, men som det ser ut idag så är inte dessa inte snabbast. Däremot så hörde jag att OCZ kommer att släppa Flex moduler som är specade för PC10000 precis som Corsairs senaste dominator moduler.

Sammanfattningsvis så kan jag bara säga att OCZ har verkligen lyckats med dessa modulerna, kylningen på modulerna är helt enastående och även om man inte vill köra med vattenkylning så fungerar flänsarna lika bra endast med en fläkt som blåser över minnena.

Screens:

Tyvär så har jag inte hunnit köra så mycket som jag hade önskat, det har varit så mycket på jobbet dom senaste veckorna så jag har fått arbetat över väldigt mycket vilket har gjort att modulerna endast är körda under begränsad tid.
Men jag ska fortsätta och testa så fort jag får lite tid över, men fram tills dess så lägger jag upp några screens som jag fått fram under dom rundor jag har hunnit köra.

Jag ska också skriva en kortare sammanfattning om hur jag tycker dom presterar och hur dom klockar så fort jag får tid över.

CMD:........ 2T
Cas:......... 5-5-5-18
Voltage:...2.35v
DDR2:.......575 Mhz

Detta är vad minnena är specade för, jag kör alla timings, volt osv i det OCZ rekomenderar.

CMD:........ 1T
Cas:......... 3-3-3-10
Voltage:...2.35v
DDR2:.......412 Mhz

CMD:........ 2T
Cas:......... 4-4-4-19
Voltage:...2.35v
DDR2:.......601 Mhz

CMD:........ 1T
Cas:......... 3-3-3-10
Voltage:...2.35v
DDR2:.......406 Mhz

Jag kommer att lägga upp fler screens på dom olika hastigheter, bla 3-3-3-8, 4-4-4-10 osv.Jag kommer också att lägga upp överklockninge sresultat utöver det som redan är postat.
Tack för er uppmärksamhet, jag hoppas någon finner detta intressant.

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk

Mycket trevligt initiativ av dig! Väntar med spänning på andra resultat!

Permalänk
Medlem

Klart imponerande minnen, dock samma gamla D9GMH i ny förpackning (som man dessutom hittar billgare idag).

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C