Permalänk

Förberedelser inför bygge

Hej sweclockers,

I dagarna kommer delarna hem och oskulden i datorbygge kommer att ryka, om inte modet hinner ryka först.

Jag har läst datorbyggarskolan på nordichardware och kommer läsa den en gång till, men är fortfarande lite osäker på vissa saker samt att jag vill ha lite tips och råd från erfarna byggare innan jag sätter igång.

1. Vet ni om det kommer med något ESD-armband till ASUS PNB-E Plus? Av vad jag förstått så ska det räcka med att ta i exempelvis chassit för att laddas ur, men måste erkänna att jag tycker ett sånt där armband ser coolt ut

2. Behöver jag drivrutiner för att installera XP på en SATA-disk eller är det något som redan är ordnat då moderkortet är av den nyare modellen? Köpte nämligen ingen floppy. Jag vet att det går att "baka in" dessa drivrutiner i själva installationsskivan annars men det vore ju skönt att slippa.

3. Har kollat igenom PDF-versionen av moderkortsmanualen och där står bland annat att man ska koppla chassifläkten till ett visst uttag, men det står inget (av vad jag läste iallafall) var man kopplar in extrafläktar, köpte nämligen en extrafläkt. Spelar det någon roll vilket uttag denna kopplas in i?

4. När allt är ihopbyggt och förhoppningsvis funkar, så går jag in i BIOS och ställer in det som manualen säger åt mig att ställa in, sen installerar jag XP och slutligen drivrutinerna till moderkort/grafikkort? Är det rätt ordning? Något mer jag behöver tänka på däremellan?

Jag vet redan att SP2 måste installeras innan jag kopplar upp mig eller installerar drivrutiner.

5. Hur ska jag gå tillväga för att slippa sladdar kors och tvärs och huller om buller? Vill att det ska se snyggt, städat och prydligt ut innanför skalet. Finns det något att köpa som fixar det eller finns det enkla och bra lösningar man kan fixa själv? Och visst, man kan ju komma på sånt själv men kan ju vara bra att få råd från andra som funkar.

Om ni har några bra råd att komma med inför ett förstabygge så droppa dem gärna!

Något jag absolut ska undvika/absolut måste göra, vanliga nybörjarfel osv.

Känner mig i skrivande stund relativt redo men vill undvika att bränna moderkortet eller något annat gulligt på första försöket, så tack på förhand!

/Svamptrollsjägaren

Visa signatur

Asus P5B-E Plus. Intel Core Duo E4300@1,83GHz. Scythe Infinity. Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB. Sapphire Radeon X1900GT 256MB

Permalänk
Avstängd

2.blir det ett intel chipset så behöver det inte läggas in drivrutiner AMD behöver du det
1. det tror jag inte att det gör
3.kolla svaret på andra frågan

Visa signatur

fuck intel core 2duo and fuck windows vista

Permalänk
Medlem

1. Nej det brukar inte komma med ESD-armband med moderkort. Om du har beställt en dator i delar via en konfigurator eller liknande får du dock det. Annars får du skaffa från annat håll.

2. Beros på chipset.

3. Finns flera uttag, vita 3pins kontakter. Spelar ingen roll vilket uttag, ta bara inte cpu'ns uttag. Ta den som e närmast fläkten.

4. Behövs oftast inte behöva ställa in ngt i bios direkt när man startar datorn för första gången, möjligtvis boot-ordningen. Kör först moderkortsdrivrutiner, chipset, lan ljud osv. Sedan grafikkort. Sedan resten av komponenter du kanske har satt i, som trådlöst nätverkskort t.ex. Sen bör allt funka som de ska.

5. Du kan dra sladdar bakom moderkort, och så kan du ha nätaggregatets sladdar uppe på cd läsaren, om du inte har modulärt nätaggregat dvs. Använd buntband, är skitbra att ha ihop kablarna med.

Vanliga nybörjarfel: Glömma 4pins kontakten, glömma grafikkortsströmförsörjning osv.

Permalänk

Uppfattat.

Har införskaffat ett ESD-armband och och det ska alltså kopplas till något jordat. Vad är enklast, att först installera nätagget i chassit, se till att strömknappen inte är påslagen och därefter koppla strömkabeln till ett vägguttag, för att slutligen koppla in krokodilen i chassit? Finns det enklare sätt? Element har man ju hört talas om, men det kan bli knepigt i mitt fall och hur vet jag att det är jordat? Det räcker alltså inte med krokodilen i själva chassiplåten utan kontakt med vägguttag?

Har en skrivbordslampa som kommer belysa min arbetsyta, den har höj och sänkbara "metalpinnar", själva lampan e kopplad till en förlängningsdosa med vad jag antar är jordade kontakter, de har två silvriga "pinnar" på vardera sida. Kan man låta the crocodile bita där tror ni?

Jag har en IDE-spelare, vilket läge ska jag ställa in på den? Slave, master eller cable select?

Och en sista fråga, som ej framgår av moderkortsmanualen. Jag har 2x1GB Corsair Value 5300, ska jag koppla de i varannan plats eller bredvid varandra?

Visa signatur

Asus P5B-E Plus. Intel Core Duo E4300@1,83GHz. Scythe Infinity. Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB. Sapphire Radeon X1900GT 256MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klubban
Vanliga nybörjarfel: Glömma 4pins kontakten, glömma grafikkortsströmförsörjning osv.

Been there, done that...

Hände mig förra helgen senast. Trodde att jag lyckats paja nåt i burken till jag såg att 4-pins sladden llåg på bordet bredvid datorn...

Visa signatur

C2D E6400@3,2GHz | GA-965P-DS4 | 2x1GB Geil Ultra PC6400 | Sapphire Radeon HD 4850 | WD Raptor | Hiper Type-R 580W | Antec Solo

Permalänk

4-Pins? Som går från vad till vad?

Visa signatur

Asus P5B-E Plus. Intel Core Duo E4300@1,83GHz. Scythe Infinity. Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB. Sapphire Radeon X1900GT 256MB

Permalänk
Medlem

Nätaggregat -> moderkort.

Ang jordningsfrågan så ska du INTE ha i strömkabeln för nätagget när du kopplar in moderkort och grafikkort och resten av komponenterna. Bara ta i chassit först, sen bara kopplar du fast krokodilen på valfri plats i chassit. Du ska vara likadant jordad som chassit, inte som vägguttaget.

Permalänk

Ok, nu är den iallafall färdigbyggd och allt startade fint och verkar funka. Jag hade strömkabeln i nätagget och sen i en jordad förgreningsdosa som gick till ett jordat vägguttag, nätagget var avslaget och krokodilen satt på chassit.

Nu har jag ett lite mindre problem, jag kopplade två av chassifläktarna (molex) till Corsairs FAN ONLY-kabel, den går sedan direkt in i nätagget... men bara en av fläktarna funkar...

Är det jag som gjort fel eller kan det helt enkelt vara så att ena fläkten är paj?

Visa signatur

Asus P5B-E Plus. Intel Core Duo E4300@1,83GHz. Scythe Infinity. Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB. Sapphire Radeon X1900GT 256MB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EmiLGreco
Ok, nu är den iallafall färdigbyggd och allt startade fint och verkar funka. Jag hade strömkabeln i nätagget och sen i en jordad förgreningsdosa som gick till ett jordat vägguttag, nätagget var avslaget och krokodilen satt på chassit.

Nu har jag ett lite mindre problem, jag kopplade två av chassifläktarna (molex) till Corsairs FAN ONLY-kabel, den går sedan direkt in i nätagget... men bara en av fläktarna funkar...

Är det jag som gjort fel eller kan det helt enkelt vara så att ena fläkten är paj?

testa med den andra fläkten som du vet fungerar

Permalänk

heh, det var så enkelt att några kablar från nätagget blockade fläkten så den inte snurrade, upptäckte det och nu fläktar det finfint

Visa signatur

Asus P5B-E Plus. Intel Core Duo E4300@1,83GHz. Scythe Infinity. Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB. Sapphire Radeon X1900GT 256MB