Felsökningsprogram för hdd och raid?

Permalänk
Medlem

Felsökningsprogram för hdd och raid?

Hej! Jag har under en längre tid haft stora problem med min dator, när jag ska installera windows så hängde datorn sig efter ibland 2min och ibland efter 10. Det varierade ganska mycket. Jag hade testat att byta raminnen, dvdläsare, koppla om alla kablar, montera om kylning och vise versa.

Till slut så kom jag att tänka på att det kanske var mina nya hdd som börjat krångla. Jag har kört dem i en månad helt utan problem i raid0, men sen började datorn krångla och jag trodde bara det var windows, därför tänkte jag då ominstallera det!

Jag testa sedan att installera mitt OS på min andra hdd som egentligen bara var en massa backup på.. och helt plötsligt så fungerade allt utan problem.

Så det måste då vara något med hdd att göra, antingen är det de två nya hdd eller kanske moderkortet (kontrollkortet för raid) som är orsaken? Mitt moderkort började nästa brina en gång och det ledde till att ljudkortet gick sönder, kanske har det skadat raid kontrollkortet också?

Har ni några tips på några bra program som man kan kolla om hdd har dåliga sektioner eller om raid fungerar som det ska??

Tack på förhand

Visa signatur

Måndag, tisdag, onsdag programmerar jag. Torsdag, fredag, lördag likaså. Söndag är dagen som jag vilar på, men lika fan så programmerar jag ändå! Programmi, programma, programmera! Programmera varje dag. . . .

Permalänk