HJÄÄLP! Datorn hände sig vid flashning av bios!! HJÄLP!

Permalänk
Medlem

HJÄÄLP! Datorn hände sig vid flashning av bios!! HJÄLP!

Hej! Jag har ett asus striker extreme moderkort, jag hade bios 1004 och jag flashade till 1102 bios via asus update, jag klickade på flash och sen hände sig datorn och nu har det stått ERASING EEPROM i 45minuter, vad ska jag göra ?? !

hjälp!

Permalänk
Avstängd

ring lokale datorbutiken och fråga om dom har en liten apparat att flasha om ditt bios chip med, inte speciellt avancerat

Permalänk
Medlem

vad menar du ? vad ska jag göra? Ska jag ringa shg.biz som monterade min dator och skicka in datorn! Fan va ledsen jag är!

EDIT: Stängde ner datorn och startade om, och datorn fungerar helt normalt ! Inget speciellt? Står att det är 1004 bios, så asus update han inte göra något före det hände sig.

HJÄLP! verkar vara fel i bios, installerade om asus update och det går inte att öppna blir ngn error och det står att jag har inget asus moderkort!

vad ska jag göra ?

EDIT: Resettade bios ytterligare och allt verkar funkka nu, är det ok nu ? eller behöver jag fortfarande åka o dit o flasha om mitt bios.

Permalänk
Medlem

OK.. vad jag har märkt med asus moderkort är att det inte går att updatera igenom asus UPDATE, man skall använda diskett om man skall updatera bios.

Hur man gör?

det är lätt du går inte på asus hemsida och tankar hem de nyaste bioset till ditt moderkortet sen KOPIERAR/KLISTRAR du in alla filer som du laddat hem, sen startar du om datorn går in i bios, någonstans där skall det stå bios update, flash, bios flash eller något liknande du trycker in den knappen det står under alltså "om det står Bios flash under F11"så trycker du in den knappen för att sedan installera de nya bioset, CASHING så var det fixat..

MVH korven

Visa signatur

Lian Li LanCool: PC-K62 Corsair HX: 750W Gigabyte: P55-DS3 Intel Core: i5 750 @ 2.67GHz Corsair XMS3: 4x2GB 1333MHz DHX XFX Radeon HD: 5870 "XXX" 1GB Creative SB: X-Fi Fatality XtremeGamer Western Digital: VelociRaptor, Caviar Green & Caviar Green

Korwish @ TS & NH

Permalänk
Medlem

ok, men är mitt bios ok nu? Eller borde jag fortfarande åka till butiken o flasha om, det verkkar funkka normalt nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Korwish
OK.. vad jag har märkt med asus moderkort är att det inte går att updatera igenom asus UPDATE, man skall använda diskett om man skall updatera bios.

Det där var ju inte riktigt sant. Det går att uppdatera BIOS genom ASUS Update. Har själv gjort det härom dagen. Däremot är det rekommenderat att flasha med diskett och t.ex. EZ Flash.

Visa signatur

Vi är överallt!
Asus Maximum VII Formula | i7-4790K | Noctua NH-U14S | 16 GB G.Skill RipjawsX 2133MHz CL9 | EVGA GTX980 SC ACX 2.0 4GB | Corsair HX850i | Samsung 850 Pro 256GB SSD | 15.5 TB HDD | Eizo FlexScan S2431W |

Permalänk
Medlem

är mitt bios ok nu? allt fungerar som det ska enligt mig.

eller borde jag endå åka till butiken o be dom flasha om

Permalänk
Medlem

finns ett sätt att rädda ditt bios !!! har du kvar cd skivan med drivrutiner för asus striker ? sätt i den och boota datorn med den så ska du se så fick jag göra med mitt commando när det sket sig, och jag räddade den med cd skivan och se till att ha rätt flashprogram med för det råkade jag inte ha och det var det felet som gjorde wrong boot block error när jag flashade datorn.

hoppas för en gångsskull att du inte hade datorn överklockad när du flashade bios ????? då lär du få korrupt bios

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

rädda mitt bios? Allting verkar ju fungera korrekt nu, inget strul bios fungerar windows xp fugnerar... allt... det min fråga var nu är att om jag ändå borde åka till butiken o flasha om där?

Permalänk

Jag får samma problem som trådskåparen när jag ska använda asus update i windows att den hänger sig direkt ibörjan.. hela datorn hänger sig..

Även i asus flash meny via biosen funkar heller inget vidare fungerade en gång när jag köpte moderkortet men sen när de kom en ny bios och jag skulle uppdatera så står det i någon form av: Cant flash to older bios. Men man är 100 på att det är nyare bios.

Ända sättet för mig att flasha till ny bios var att boota i dos och använda gamla hederliga AWDFLASH.EXE

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem

någon som känner någon datorbutik eller service som kan flasha bios åt en mot en kostnad ??

Permalänk
Medlem

billigare o flasha bios själv ??? kom igen nu ! om du ska bli överklockare måste du väl kunna det iaf

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

hehe joo självklart ska det, måste väl köpa en floppy då ^^ Fan att Asus update ska vara sånt skit program Men men hittade ett par olika butiker i stockholm som kan komma hem o göra det mot en hundring eller så... men tack för all hjälp och tur att asus update inte hann göra ngt till min bios (förstöra eller ens börja flashningen)

Permalänk
Medlem

Jag har flashat med Asus update åtskilliga gånger utan problem, dock aldrig ett striker.
Vad jag däremot gör är att mauellt ladda ner biosfilen och väljer att flasha från fil. Innan du flashar ställer du givetvis ner klocken till original.
I och med att du har vista ska du köra Asus update med administratörsrättigheter. Högerklicka > kör som administratör.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

har XP och laddar också ner manuellt filen Ska testa flasha med det igen idag, hänger den sig igen får jag leta reda på något annat sätt att flasha alternativt letar jag reda på någon dator service som kan göra det åt mig.

hardware guy vilken version av asus update har du ? Noterade att jag använde en riktigt gammal version och har laddat hem nyaste nu.

Permalänk
Medlem

det är viktigt att ha nyaste asus update om det ska funka att flasha ! annars kan man få problem

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Har inte dem mesta nya ASUS kort uppdaterings skydd för bios... Mitt gamla A8N32-SLI Deluxe har då det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vissa har haft en del problem med Striker Extreme och Asus Update, jag vet tyvär inte riktigt vad det beror på eftersom jag själv nästan aldrig använt Asus Update. Vissa som använder Asus Update har inte upplevt några som helst problem medans andra precis som trådskpararen har fått diverse problem under flashen, nu så verkar det som att du hade tur eftersom dit BIOS inte blivigt korrupt.

Innan du flashar så skulle jag verkligen rekomendera dig att cleara Cmos så att alla inställningar är original, detta för att undvika felinställt under själva BIOS flashen. Nu så brukar det inte vara några problem om du ställt om dom vanligaste inställningarna så länge du inte kör på ett överklockat system för då finns alltid risken att det låser sig medans du flashar, personligen så ser jag alltid till att allt är i stock hastigheter innan jag byter BIOS.

Eftersom du hade problem med Asus Update sist du försökte att flasha så skulle jag också rekomendera dig att testa EZ-Flash som är ett väldigt enkelt, smidigt och framförallt säkert sätt att flasha Asus kort.
Nu så menar jag absolut inte att Asus Update skulle vara osäkert utan menar bara att du tidigare upplevt problem med det så därför tycker jag du kanske ska prova med EZ flash och se om det fungerar bättre.

Korwish skrev en bra beskrivning om hur du använder EZ flash men jag skriver också en kort sammanfatting,
du laddar hem det BIOS om du vill flasha till, packa upp filen (i ditt fall så heter filen 1102.BIN).
Stoppa in en floppy ( går bra med en USB sticka också, har för mig att du även kan använda en CD), se till att floppyn är formaterad. Kopiera sedan över 1101.bin till enheten som du ska använda till att flasha, starta om systemet och tryck Delete för att komma in i BIOS (låt floppyn sitta kvar i enheten men se till så att du inte har den som first boot device) .
Inne i BIOS så har du en flik som heter tools, där inne så hittar du EZ flash.
Starta upp EZ flash och vänta, efters en stund så kommer programet upp.
Där inne så kan du välja mellan olika enheter, bläddra dig ner till den enhet som 1102.BIN ligger på och tryck enter. Efter en liten stund så ska programmet hitta igen filen, sedan är det bara och köra.
Först så kommer EZ Flash att kolla så filen verkar vara korrekt, sedan tillfrågas du om du vill flasha och det är bara och välja yes.
När sedan BIOS har flashats så startar systemet om, när du sett att den startar upp som det ska så stäng ner och Cleara Cmos, starta sedan upp igen, ställ in i BIOS och sedan är det bara och köra.

Du kan också hitta en mera detaljerad information på www.asus.com

Hoppas detta hjälper dig påvägen, nu så tror jag iofs att du endast hade väldigt otur sist du försökte och flasha med Asus Update så jag gissar att skulle du prova igen så skulle det fungera men samtidigt så kanske det är säkrast att testa en annan möjlighet.

Skulle det vara så att ditt BIOS blir korrupt så är det faktiskt riktigt enkelt att få det fixat, först som det pratas ovanför om en BIOS saviour som du kan använda.
Sedan så kan du hotflasha genom att använda ett moderkort som har samma BIOS chip i sig, men detta kanske är lite överkurs om du inte har någon som kan hjälpa dig genom detta första gången.
Sedan så det enklaste är att helt enkelt köpa ett förflashat BIOS chip, nu så kostar detta lite pengar men har för mig att kostnaden är ganska liten, någonstans mellan 100-200:- (rätta mig gärna om jag har fel på kostnaden)

EDIT:

Som Pytonorm skriver så kan du också försöka att rädda ett korrupt BIOS på dom flesta senare Asus moderkorten genom att stoppa in den medföljande CD´n och starta upp, allt om detta står i manualen.

Du kan skaffa både BIOS saviour, BIOS Chip och förflashade BIOS chip här.

http://www.eksitdata.com/

Om du har nåra frågor så är det bara du skickar mig ett PM eller skriver här i tråden.

Lycka till

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem

Hej! Fungerar det att flasha med EZ-FLASH med vanligt USB sticka? Någon som kan rekommendera någon billig o bra usb minne jag kan beställa ?

fungerar det med detta? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=305807&view=detailed

det är ju nästan lättare än asus update, är det bara att lägga in filen på usb minnet o dra till EZ FLASH 2 o flasha ?

Permalänk
Medlem

Japp, så enkelt är det :).

Dessutom så har jag själv använt EZ flash väldigt många gånger och har aldrig hittils stött på några problem, nu som jag skrev tidigare så brukar det inte vara några problem med Asus Update heller men eftersom du hade otur sist så kan det vara lugnare att testa EZ flash.

Vill bara korrektera det som jag skrev sist, du kan använda floppy, USB eller Hårddisk med FAT32/16/12 format endast.

Kolla i manuallen sidan 4-5, där så står det bättre hur du använder EZ flash.

Vad det gäller USB sticka så är jag själv inte sådär jätteinsatt i just dessa men det finns säkert massor av folk här på swe som vet massor av bra info om dessa och om vilka som är prisvärda.

Jag hoppas det kommer att gå bra nästa gång du testar att byta BIOS, Lycka till

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem

Rekommenderar att flasha BIOS med EZ Flash i bios.. mycket lätt och utan problem. Bara du har något USB-minne..

Permalänk
Medlem

Ok tack så mycket, tror jag beställer detta usb minne och flashar:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=305807&view=detailed

edit: läste på microsoft support sida att i ngn gammal version av asus update kan det förekomma att windows XP hänger sig.

Men som sagt tur att inget hände mitt bios och kommer använda usb minne med EZ FLASH i framtiden

Men hur vet jag att mitt BIOS inte är korrupt nu? Kan jag vara säker på att det inte är det ??