Permalänk

Då det kommer till bytet från GTX till Ultra hade det inget med för mycket pengar att göra, kortet jävlades lite för mycket och jag fick möjligheten att skjuta till lite och få Ultra ist.
Och totalt mellan korten är det inte en jätteskillnad och bara för att tillägga ang GTX och klockning som ni pratar om, jag ger fan i klockning och köper hellre det som passar/är värst i stället.
Om ni anser att lägga dyra pengar på ett kort är bortkastat så kan jag säga det samma med klockning. Spara er slantar tills ni har råd att köpa den prestandan ni vill åt.

Visa signatur

Chopper67....

ASUS Striker Extreme - ASUS 8800 Ultra - Intel Core2Duo 2.67 - HyperX 800Mhz CL4 2Gb - X-FI ExtremeGamer-Fatal1t - Raptor X 150Gb, Samsung 500Gb SATA2 x 2st - Samsung 22" SM226BW - Logitech Z-5500 - Antec P182B - Zalman Power 600W Silent

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chopper67
Då det kommer till bytet från GTX till Ultra hade det inget med för mycket pengar att göra, kortet jävlades lite för mycket och jag fick möjligheten att skjuta till lite och få Ultra ist.
Och totalt mellan korten är det inte en jätteskillnad och bara för att tillägga ang GTX och klockning som ni pratar om, jag ger fan i klockning och köper hellre det som passar/är värst i stället.
Om ni anser att lägga dyra pengar på ett kort är bortkastat så kan jag säga det samma med klockning. Spara er slantar tills ni har råd att köpa den prestandan ni vill åt.

Då det faktiskt går med klockning få något som inte går att matcha oberoende av hur mycket pengar du har. Ett väldigt tydligt exempel är just core 2 duo, gemför du en orginal E6600 med en orginal 6000+ X2:a så står dem sig ungefär lika. Men vad händer om du klockar båda? jo då 6600:an nästan garanterat går upp i 3,2ghz medans 6000+ inte alls går att klocka då den redan är på gränsen. Det går ju även att gemföra inom core 2 också, en random core 2 med 4mb cache i 3,5ghz säger vi, slår "allt" finns inget du kan köpa som ens kommer i närheten.

Visa signatur

Dator: i9 12900K @5.2 all core, Arctic Freezer II 420mm, Asus Z690 Hero, 32gb 6000MHZ CL34 DDR5, Asus RTX 3090 TUF OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robbyboy
snacka om att ha för mycket pengar!!

du kunde inte bara klockat ditt gtx??

Snacka om att bry sig för mycket om hans ekonomi!!

Han kanske vill ha det värsta på marknaden och har pengar till det.

Din dator är väl inte billig heller?

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Man ska aldrig räkna med att kunna överklocka, ibland kommer man knappt över stock hur man än gör, om man lägger ut lite mer kosing så vet man att man får minst prestandan som man är ute efter.

Permalänk

Jag är inte intresserad utav att klocka, lägger som sagt hellre pengar på den prestandan som passar mig.
Och för att göra det hela lite klarare så har jag under många år jobbat med datorer och dess komponenter, och jag har otal gånger sett och hört dumma förklaraingar från folk som försöker få ut nya saker på garantin då de klockat sönder sin hårdvara.
Sådana saker och riktigt jävliga arbetstider avgjorde varför jag slutade med det jobbet, men jag tyckte och tycker fortf om att bygga själv men har insett att det är bättre och troligt billigare i längden att köpa det som passar och sedan nöja sig med.

Klocka precis hur mycket ni vill jag köper det som passar mig ist.

Visa signatur

Chopper67....

ASUS Striker Extreme - ASUS 8800 Ultra - Intel Core2Duo 2.67 - HyperX 800Mhz CL4 2Gb - X-FI ExtremeGamer-Fatal1t - Raptor X 150Gb, Samsung 500Gb SATA2 x 2st - Samsung 22" SM226BW - Logitech Z-5500 - Antec P182B - Zalman Power 600W Silent

Permalänk
Medlem

Hade tänkt köpa Geforce 8800ultra om ett tag och har checkat runt lite, men det är rätt komplicerat som jag ser det.

Jag menar, på komplett.se dyker det upp sju produkter.
Se här: http://www.komplett.se/k/search.aspx?q=8800ultra

Och det skiljer ju ganska mycket money mellan det billigaste och dyraste.

Så vad är det för skillnad på ASUS och EVGA? Sen finns ju även GAINWARD och XFX. Vilket ska man egentligen slå till på om man ska köpa något av dessa ultrakorten? Är lite förvirrad av alla uppgifter. Gjorde även en jämföring mellan alla korten och EVGA-kortet är ju starkast. Men nästan 8000 spänn? Hallå. Rätt svinigt dyrt och det kan väl inte vara så smart köp?

Är det det första kortet på listan som är det som rekommenderas eller? Det kommer in nio stycken i lagret om några dagar enligt komplett, dock hinner jag inte slå till denna gången.

Men någon som kan reda ut lite begrepp då det finns så många att välja på? Jag blev ännu snurrigare av att gå in på prisjakt och kolla. Vill ju gärna välja rätt.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

XFX 8800 Ultra XXX (längst ner) är väll det snabbaste och är faböverklockat till max. Därför det är så jäkla dyrt.

Permalänk
Avstängd

Köpte en till min htpc!

Permalänk
Medlem

Så hemskt onödigt det är att köpa ett 8800Ultra.

Varför?

Därför att om man istället köper ett GTX så kommer det räcka ett bra tag framöver, och när den tiden kommer att GTX inte duger längre så finns det långt bättre kort än Ultra som kostar en hel del mindre.

Kort sagt: Köp inte ett Ultra från första början.

Visa signatur

E6750 - XFX 9800GTX+ OC - Gigabyte GA-P35-DS3 - 2*1GB Corsair VS PC2-5300 - Samsung Spinpoint 400GB

Permalänk
Medlem

Det är ju inte direkt så säkert att man har så mycket pengar att röra sig med heller. Förbannat dyrt. Jag läste i grafikkortstestet och XFX 8800ultra toppade ju varenda lista i stort sett. Men förstås för att det är klockat till max. Men jag är inte direkt en person som gör sånt själv, har typ aldrig gjort det. Men visst, dom andra 8800ultra-korten är ju inte speciellt billiga dom heller. Är som sagt inte nu jag ska köpa så priserna hinner väl kanske sänkas en aning. sen vet jag inte om nvidia har nya kort på G, men jag får se helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Piracy:

Mellan dom olika tillverkarna så finns det ingen skillnad på 8800Ultra korten utan alla är densamma förutom logan som sitter på fläkten plus priset, priset brukar avspegla på hur lång garanti som du har på kortet som tex EVGA som har längre än ex Asus.
Sedan är det så att vissa av tillverkarna har fabsriksklockat korten vilket oftast är så att någon sitter och testar ut vilka korten som ska bli dessa ämnen, sedan så byts det BIOS på dessa och skickas ut som ex ett XFX XXX elller liknande.
Nu så finns det andra små skillnader också men oftast så ligger dessa i Bundlen osv och inte på kortet.

Men däremot skillnaden mellan GTX och Ultra den finns där, ex så är tillverkningstekniken förbättrad på Ultra kortet och det sitter även högre specade minnen på Ultra jämfört med GTX.
Sedan så kan jag helt ärligt säga att jag hittils inte sett ett enda Ultra som inte klockat över 675 Mhz på coren, tex det kortet som jag testade klarade över 706 Mhz GPU på luft och ca 1220 Mhz (2440Mhz) på minnena vilket är en ordentligt boost jämfört med GTX.

Men trots dom förbättringarna som finns på 8800Ultra så är kortet alldeles för dyrt, jag skulle rekomendera er som funderar på ett Ultra att skaffa ett GTX istället eftersom skillnaden för den som inte ska pressa korten till max är väldigt liten. Visst är det en viss skillnad i spel och i benchmarks original men eftersom GTX är ett så pass bra kort så är det en knappt synbar skillnad åtminstone för ögat, om det är så att ni är riktigt hårda entusiaster och ska slå WR eller att ni har väldigt mycket pengar att göra av med då tycker jag absolut ni ska titta på 8800Ultra för det är ett roligt grafikkort men för alla andra så rekomenderar jag GTX för skillnaderna är för små för att lägga ut så mycket extra pengar.

Här finns det en kort minirecension med bilder och resultat från Asus 8800 Ultra, där står också vad skillnaderna mellan GTX och Ultra är.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker