Forza Motorsport 2 Tråden

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryo
Öh, jag har kört en hel del bilar ja. Både på bana och almän väg. Och RWD är totalt värdelöst.

Lamborghini och Porsche har fattat att RWD är stenålder och kör på 4WD.
Alla STCC bilar är FWD utom BMW som håller blint på sin RWD.
Alla rally bilar i högre klasser är 4WD.
RWD är till för 740 raggare och Ferrari töntar.

Men du, Formel1 då? Just det RWD :).
Att 4WD är överlägset i rally är väl ganska självklart med tanke på det underlag de oftast kör på, nämligen grus.
Att de flesta bilar i STCC är FWD beror väl på att det är ett standardvagnsmästerskap och de flesta bilarna idag, av andra skäl än bara prestanda, är framhjulsdrivna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryo
Öh, jag har kört en hel del bilar ja. Både på bana och almän väg. Och RWD är totalt värdelöst.

Lamborghini och Porsche har fattat att RWD är stenålder och kör på 4WD.
Alla STCC bilar är FWD utom BMW som håller blint på sin RWD.
Alla rally bilar i högre klasser är 4WD.
RWD är till för 740 raggare och Ferrari töntar.

Att säga att RWD är bättre än 4WD är som att säga att Ett grafikkort av samma typ är bättre än 2st.

RWD tar mera häst att driva då drivningen måste kopplas bakåt genom en kardanaxel och sedan in i diffklumpen. I FWD så har du ingen kardan eller bakre diffklump, allt sitter i lådan redan.

Så skillnaden mellan RWD och 4WD är liten om man tänker förlusten när kraften flyttas, men däremot så har du rätt när du säger att 4WD tar mera effekt ifrån motorn för att drifa ett hjulpar till. Men tänk på att den effekten som delas går ner i backen och inte i ett vitt moln bakom bilen.....
Så?

herregud..

Visa signatur

på luft : 2600c@3700, 3200e@4300
7900gs @ 750/1800 3dmark05:11411, 3dmark06: 6875
6200agp @ 673/718 3dmark03: 8107, 3dmarl 05: 3458

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryo
Öh, jag har kört en hel del bilar ja. Både på bana och almän väg. Och RWD är totalt värdelöst.

Lamborghini och Porsche har fattat att RWD är stenålder och kör på 4WD.
Alla STCC bilar är FWD utom BMW som håller blint på sin RWD.
Alla rally bilar i högre klasser är 4WD.
RWD är till för 740 raggare och Ferrari töntar.

Att säga att RWD är bättre än 4WD är som att säga att Ett grafikkort av samma typ är bättre än 2st.

RWD tar mera häst att driva då drivningen måste kopplas bakåt genom en kardanaxel och sedan in i diffklumpen. I FWD så har du ingen kardan eller bakre diffklump, allt sitter i lådan redan.

Så skillnaden mellan RWD och 4WD är liten om man tänker förlusten när kraften flyttas, men däremot så har du rätt när du säger att 4WD tar mera effekt ifrån motorn för att drifa ett hjulpar till. Men tänk på att den effekten som delas går ner i backen och inte i ett vitt moln bakom bilen.....
Så?

4WD tar mer vikt och mer förlust i drivningen än RWD.
Sen att man kanske väljer RWD är kanske för att det
är extremt skoj! Som tex att drifta!

Sen har ju alla drivningar sina för och nackelar!
Men ska man kolla på verkligheten och hållbarheten
så är ju en RWD billigast att underhålla och
håller i regel bättre..

En FWD bil har sina drivknutar som strular
förr eller senare på alla framhjulsdrivna bilar, bara
för att det är en led som rör sig när du svänger och
när du då gasar samtidigt då tar bra mycket mer på en drivlina,
lika så 4WD den har sina knutar...
En RWD har sin kardan som lígger och snurrar på samma ställe..

Tar du exakt samma bil med samma hk fasst ena har 4WD och
den andra har RWD så har 4WD lägre toppfart och sämre accs
i högre farter, beroende på vikt och drivlinans förlust...

Men sen som sagt har ju 4WD en extremt snabb start, så den har
sina fördelar den med.

Alltsammas är vad man själv tycker är roligast
eller vad man är ute efter.

Smaken som baken!

Visa signatur

AMD Ryzen 3950x || ASUS ROG STRIX X570-E GAMING || G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || Lian Li O11 Dynamic XL ROG || NZXT Kraken X72 360mm || RTX 2080ti || Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One X || Steelseries Arctis Pro wifi || Sony 4K oled 65" || VR: HTC vive, Pimax 5K XR ||

Permalänk
Medlem

OK, för att klargöra en sak så förespråkar jag INTE FWD. Jag påstår(man är inte säker på nått här i världen) att 4WD är överlägset RWD och FWD.

Jag trimmar och kör själv en Golf MK2 och en BMW 520i E28 http://www.garaget.org/owzer
Så jag vet hur FWD och RWD reagerar, sen brukar jag prova polarens 90 Quattro så jag har testat alla drivningarna.

Anledningen till att F1 inte kör med 4WD är att den sortens drivning är förbjuden. Likaså Turbo och datoriserad dämpning.

Om 2st bilar med samma häst och vrid fast den ena med 4WD och den andra RWD, så drar ju RWD bilen den 4WD om de kör från rullande. Men i från stopp så har den 4WD bilen mera kontaktyta och drar således den RWD bilen.

Nissan skyline är en bil som jag tycker har gjort stora framsteg inom sportbilar. Den slog de andra rakt på käften när den kom på slutet av 80talet.

Att de flesta Sport bilar är RWD beror på att folk är "vana" vid det och har svårt att tänka sig något annat. Som att Man har ratt i alla bilar, varför inte en Joystick? Jo för att folk förväntar sig en Ratt och inte en "styrpinne".

Så kortfattat: Jag hypar inte FWD.
Jag tycker 4WD är det ultimata.
F1 Bilar får INTE ha 4WD eller FWD.

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryo
OK, för att klargöra en sak så förespråkar jag INTE FWD. Jag påstår(man är inte säker på nått här i världen) att 4WD är överlägset RWD och FWD.

Jag trimmar och kör själv en Golf MK2 och en BMW 520i E28 http://www.garaget.org/owzer
Så jag vet hur FWD och RWD reagerar, sen brukar jag prova polarens 90 Quattro så jag har testat alla drivningarna.

Anledningen till att F1 inte kör med 4WD är att den sortens drivning är förbjuden. Likaså Turbo och datoriserad dämpning.

Om 2st bilar med samma häst och vrid fast den ena med 4WD och den andra RWD, så drar ju RWD bilen den 4WD om de kör från rullande. Men i från stopp så har den 4WD bilen mera kontaktyta och drar således den RWD bilen.

Nissan skyline är en bil som jag tycker har gjort stora framsteg inom sportbilar. Den slog de andra rakt på käften när den kom på slutet av 80talet.

Att de flesta Sport bilar är RWD beror på att folk är "vana" vid det och har svårt att tänka sig något annat. Som att Man har ratt i alla bilar, varför inte en Joystick? Jo för att folk förväntar sig en Ratt och inte en "styrpinne".

Så kortfattat: Jag hypar inte FWD.
Jag tycker 4WD är det ultimata.
F1 Bilar får INTE ha 4WD eller FWD.

Du som kör en BMW E28:a borde uppskatta den helt galna balansen i chassit och hur underbar den bilen är att sladda med på både asfalt och vinterunderlag.

Som tidigare skribent påtalade, önskvärd drivning är som baken - delad! Personligen älskar jag att leka med bilen vilket gör att valet faller naturligt för RWD (äger en Nissan S14, BMW 320i e36, BMW 518i E28 och en Civic HB).

RWD känns mer naturligt, att så här skall en bil uppföra sig vid påfrestning. Får du en oförberedd sladd med en FWD eller 4WD är det grymt svårt att manövera den till rätt kurs igen.

Jag hävdar fortfarande att RWD med rätt utrustning (däck) vinner utan problem mot motsvarande 4WD-bil på bana. Även fast jag själv spekulerar i en R32 GT-R

Visa signatur

//Mattias

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arson
Jag hävdar fortfarande att RWD med rätt utrustning (däck) vinner utan problem mot motsvarande bil på bana.

Instämmer!

Sen skulle det va kul å se hur dom skulle få en F1 bil att hålla, samt hålla ner vikten och behålla accet med 4WD F1 bil

och varför inte medans man drömmer sätta dit en joystick =D

Visa signatur

AMD Ryzen 3950x || ASUS ROG STRIX X570-E GAMING || G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo || NEC ND-3500 Dual-Layer DVD || Chieftec BPS-950C "950W" || Lian Li O11 Dynamic XL ROG || NZXT Kraken X72 360mm || RTX 2080ti || Asus Rog Swift pg279q || Thrustmaster t300rs || Thrustmaster TH8A Shifter ||PS4, Xbox One X || Steelseries Arctis Pro wifi || Sony 4K oled 65" || VR: HTC vive, Pimax 5K XR ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av atrOx
Instämmer!

Sen skulle det va kul å se hur dom skulle få en F1 bil att hålla, samt hålla ner vikten och behålla accet med 4WD F1 bil

och varför inte medans man drömmer sätta dit en joystick =D

Har faktiskt haft planer på att stoppa i en joystick i en gammal Renault R5

Jo visst är E28 lätt att få upp på ställ och hålla den där, men det går fortare med golfen

Ok vi struntar i FWD RWD 4WD snacket nu, har en annan sak att gnälla på

När man ökar storleken på fälgen i Forza 2 så ökar även vikten. Ska det inte vara tvärt om då aluminium väger mindre än gummi?

Sen, kan det verkerligen skilja 19kg mellan standard 16" alufälg och eftermarknads 16" alu fälg?

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w

Permalänk

bilen

inte kommit så långt än : D

Visa signatur

Everyone hates me because I'm paranoid.

Permalänk
Medlem

ÅÅÅÅH, här kör man 28 varv sedan tar soppan slut. Fyfan säger jag bara

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk

Har nyss börjat, riktigt roligt

Visa signatur

Intel Core 2 DUO 3.0ghz, 4.00gb RAM, HIS Raedeon HD 4870

Permalänk
Medlem

Började spela forza idag faktist, undrar om någon vet någon bra "strategi" sida för bilarnas bästa tuning settings

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kolla i forumet på forzamotorsport.net

Permalänk

4wd Lancia, nu såld men kul så länge jag hade den

Saab 93 Aero, är nu bakhjulsdriven så vi får se hur det går

Visa signatur

Intel Core 2 DUO 3.0ghz, 4.00gb RAM, HIS Raedeon HD 4870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blizard3
Började spela forza idag faktist, undrar om någon vet någon bra "strategi" sida för bilarnas bästa tuning settings

Detta är en bra början.

http://fm2calc.ruinedmylife.com/

Permalänk
Medlem

Några frågor innan köp.

Hur tar man en screenshot i spelet på 360n ? om det ens går.
Vilka upplösningar stödjer spelet, sitter på en vanlig 17" TFT med max på 1280*1024 men i demot så skalar den av toppen och botten till 16:9 format så det blir ju inte helskärm. någon som vet hur det är i det riktiga spelet?

tackar på förhand
/MB

Permalänk
Medlem

finns ett sorts photomode där du tar foton tror jag. du får väl spela i 720p, iom att alla hd-upplösningar är 16:9 så måste det skalas om iom att din skärm är 4:3 ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kappy
finns ett sorts photomode där du tar foton tror jag. du får väl spela i 720p, iom att alla hd-upplösningar är 16:9 så måste det skalas om iom att din skärm är 4:3 ?

jo skärmen är i 4:3 format, lite synd, bilden blir ju rätt liten, som att sitta framför en 12" windescreen ju hehe.

Permalänk
Medlem

Vad kör ni för taktik i starten? Full gas redan innan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kurre3
Vad kör ni för taktik i starten? Full gas redan innan?

Reglera gasen till att få full fart utan spinn. SÅKLART!

Med fyrhjulsdrivna bilar är det väl nästan bara att gasa på? var iaf så i demon med lamborghini

(har ej fullversion än :/ )

Permalänk
Medlem

Tänkte höra med er, kan ni rekomendera nån bra drift bil? Har övat lite och tyckte det var riktigt kul Gjorde mig dock av med supran och skaffade mig en Charger (nya modellen), var dock lite svårt att drifta med över 800kw xD

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

någon japanare borde väl passa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kappy
någon japanare borde väl passa?

Är det så att japsarna är bättre än andra bilar på att drifta?
=/ jag som är mest för tyska bilar ^^

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem

nej, jag har ingen aning. Bara att de flesta irl driftbilarna är väl japsare så.

Lär ju gå att drifta med alla bilar med rätt inställningar. Kolla forzamotorsport.net forumet om du vill ha inställningar etc. (driftforumet)

Permalänk

Min Band of Brothers bil som jag tänkte skulle bli ett lite längre projekt, men jag orkade inte : (

Detta är en Ferrari omgjord till ett stridsflygplan!
Lite skoj detaljarbete med den, som t ex missilen nere vid dörren!

Visa signatur

i7 920 | HD 5870 Xfire| Asus P7TD Deluxe | RAM - 6 gb 1866 mhz |
(X) Accuratea

Permalänk

Alla är så snygga

Visa signatur

Intel Core 2 DUO 3.0ghz, 4.00gb RAM, HIS Raedeon HD 4870

Permalänk
Medlem

Tänkte höra när man får nya kjolpaket så som vingar osv, just nu kan jag endast välja Forzas egna som jag tycker är så extremt fula. :/ Tror jag hade en bil dock som hade andra delar än Forzas men nu har jag 20 bilar som endast kan använda Forzas egna (Alla dessa utom 1 som är Saab är bilar som jag har vunnit) men Saaben kan också bara ha Forzas. :/ Sen så undrar jag också varför jag inte kan sänka mina bilar inne på tuning eller är det skillnad på bilar man köper och vinner?

Tror jag är LVL 16 nu om det spelar någon roll.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem

jag har inte spelet,men kan det inte vara så att du enbart kan höja/sänka bilen med uppgraderad fjädrig? att det inte går med stock?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr0owe
Tänkte höra när man får nya kjolpaket så som vingar osv, just nu kan jag endast välja Forzas egna som jag tycker är så extremt fula. :/ Tror jag hade en bil dock som hade andra delar än Forzas men nu har jag 20 bilar som endast kan använda Forzas egna (Alla dessa utom 1 som är Saab är bilar som jag har vunnit) men Saaben kan också bara ha Forzas. :/ Sen så undrar jag också varför jag inte kan sänka mina bilar inne på tuning eller är det skillnad på bilar man köper och vinner?

Tror jag är LVL 16 nu om det spelar någon roll.

För att sänka bilen måste du vad jag vet först byta stötdämpare.. Redan då blir bilen mycket lägre. Och dom dyraste dämparna är la justerbara så du kan få bilen ännu lägre.

Visa signatur

AMD 5800X | MSI X570 Tomahawk | 4x8GB 3600CL18 | Palit 4080 OC Game Rock | Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majkey
Tänkte höra med er, kan ni rekomendera nån bra drift bil? Har övat lite och tyckte det var riktigt kul Gjorde mig dock av med supran och skaffade mig en Charger (nya modellen), var dock lite svårt att drifta med över 800kw xD

Borde väll igentligen vara vallfri framhjuls driven bil.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Borde väll igentligen vara vallfri framhjuls driven bil.

Du menar bakhjulsdriven?