"Långsiktighet" är orsaken till Microsofts nedskärningar

Permalänk
Melding Plague

"Långsiktighet" är orsaken till Microsofts nedskärningar

I en ny intervju med Bloomberg svarar Xbox-chefen Sarah Bond på frågor om den senaste tidens nedläggningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilken jävla rappakalja

Microsoft kände att de behövde få ut några extra procent på sina aktier för kvartalet och that's it.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle

Permalänk

Fniss

Permalänk
Medlem

Samtidigt som de säger att de vill ha fler spel som Hi-Fi Rush så lägger de ner studion bakom Hi-Fi Rush.
Microsoft är clowner.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Det var väntat, när man hosta upp massa pengar för att köpa upp andra stora företag, så behövs pengarna tjänas in lika snabbt igen.

Sen för den andra delen så tro jag inte har spelat några spel från MS.

Permalänk
Medlem

Nä hörni, de tänkte på miljö och hållbarhetsaspekten denna gång. Färre anställda innebär mindre tryck och svett på lönekontoret och då kan de dra ner effekten på AC:n litegrann.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara något fundamentalt fel i ledningens beslutsprocess.. Analys saknas.
Historien upprepar sig. Köp och lägg ner.

Läste nyss om köpet av Nokia och vad det kostat.

https://www.techspot.com/news/102922-decade-later-how-microso...

Permalänk

Var detta oväntat för någon? Vi var många som var emot Microsofts senaste uppköp och detta är resultatet.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon på Microsoft kan räkna men gamepass ger fri tillgång på alla spel för typ 120:- i månaden!? Den ekvationen går bara ihop om alla med windows köper gamepass!! Själv tycker jag gamepass är utmärkt men någon kassako för Microsoft kan det inte bli om man vill ha miljard vinst så tidigt i utvecklingen, blir väl reklam på GP med.

Permalänk
Avstängd

Jag ser inget fel med låga priser, men 99 kr för tillgång till hundratals spel är inte ekonomiskt försvarbart, som vi nu ser när flera spelutvecklare tvingas att lägga ner, vilket är tråkigt då jag såg fram emot vad Tango Gameworks skulle släppa härnäst. Hade gärna sett en uppföljare till Hi-Fi Rush.

Permalänk
Medlem

Största frågetecknet är varför dom stängde ner Tango Studios bakom Hi-Fi Rush, då många inom Microsoft har sagt att spelet gjorde bra ifrån sig. Och just bra nya spel ifrån Microsoft studios är precis vad dom behöver.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Ja.. Ett mysterium, faktiskt.

Permalänk
Medlem

Jag vet att spel som Bioshock 3 tex, var ett sådant sjukt bra spel! Älskade det! Det sålde också bra. Men ändå inte tillräckligt så de konkade.

Ett annat spel, som enligt mig är ett av världens bästa spel, är Nier Automata. Sålde också bra, men inte tillräckligt. Samt har inte kommit något nytt spel i den serien sen 2018 (räknar inte med Reinkarnation)

Jag ser fram mot en bransch som blir mer bantad med färre spel men med högra kvalitet.

På senare tid är Final Fantasy 7 Rebirth ett sådant exempel. Det enligt är ett spel som är på en heeeelt annan nivå. Magisk upplevelse! Mer sånt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Samtidigt som de säger att de vill ha fler spel som Hi-Fi Rush så lägger de ner studion bakom Hi-Fi Rush.
Microsoft är clowner.

Det påminner EA: de köpte Bullfrog game studio (känd för Dungeon Keeper) och sedan lagt ner den.

Det känns som att allt handlar om pengarna ... Och inte om ett bra spel.

Permalänk
Skrivet av Black(1)cat:

Vet inte om någon på Microsoft kan räkna men gamepass ger fri tillgång på alla spel för typ 120:- i månaden!? Den ekvationen går bara ihop om alla med windows köper gamepass!! Själv tycker jag gamepass är utmärkt men någon kassako för Microsoft kan det inte bli om man vill ha miljard vinst så tidigt i utvecklingen, blir väl reklam på GP med.

Och om alla med windows helt plötsligt hade köpt gamepass så hade det varit ett fantastiskt kvartal för Xbox. Men nästa kvartal, när de inte längre skulle kunna växa i antal prenumeranter, skulle åter igen vara ett dåligt kvartal med snack om neddragningar alternativt prishöjningar. Det är de börsnoterade bolagens förbannelse. Alla pengar i världen räcker inte. Det måste bli mer.

Så ja, det är nog högst troligt att priset kommer gå upp när de inte lyckas växa i den takt de behöver. Eller som du säger reklam på GP. Eller kanske för dem som inte prenumererar på GP? Som jag. Hemska tanke.

Permalänk
Medlem

Tror inte man är intresserad av företsgen, det är kompetensen hos skaparna man vill åt sen blir det billigare att lägga ner deras struktur och lägga dem under egen flagg. Därför ser alla spel likadana ut idag, kör på ett vinnande koncept för att säkra inkomster. Nästan alltid små skapare idag som vinner priser för orinalitet STRAY är ett bra exempel men det finns hundra till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Black(1)cat:

Vet inte om någon på Microsoft kan räkna men gamepass ger fri tillgång på alla spel för typ 120:- i månaden!? Den ekvationen går bara ihop om alla med windows köper gamepass!! Själv tycker jag gamepass är utmärkt men någon kassako för Microsoft kan det inte bli om man vill ha miljard vinst så tidigt i utvecklingen, blir väl reklam på GP med.

Den ekvationen går ihop så länge som de som betalar för gamepass hade ett köpmönster på mindre än 120kr/månad på spel innan de skaffade gamepass. Motsvarande ett AAA-spel var femte månad eller så.

Kom ihåg, distributionen av spel är nästan gratis. När spelet är färdigt gäller det att få in så mycket pengar som möjligt på det.

Permalänk
Medlem

Man får hoppas att det ger en tydlig signal till alla mindre företag att inte bli uppköpta för att säkra sin framtid.

Permalänk
Medlem

Så Microsoft har kommit till del 2 i Enshittification.
Nu är det inte längre användarna man skall göra nöjda utan ägarna.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Det påminner EA: de köpte Bullfrog game studio (känd för Dungeon Keeper) och sedan lagt ner den.

Det känns som att allt handlar om pengarna ... Och inte om ett bra spel.

Fast nä. Bullfrog stod under EA under många år och anledningen till att man slog ihop företagen var mer för att Molyneux lämnade än något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Det påminner EA: de köpte Bullfrog game studio (känd för Dungeon Keeper) och sedan lagt ner den.

Det känns som att allt handlar om pengarna ... Och inte om ett bra spel.

Fan jag hade glömt bort det, just Bullfrog blev jag riktigt arg över. Växte upp med Populous & Syndicate, sen har de ju Theme Hospital och Dungeon Keeper som du nämner.
Flera av dem hade rätt lovande framtid :/

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZaInT:

Fan jag hade glömt bort det, just Bullfrog blev jag riktigt arg över. Växte upp med Populous & Syndicate, sen har de ju Theme Hospital och Dungeon Keeper som du nämner.
Flera av dem hade rätt lovande framtid :/

Theme Hospital har en efterföljare, eller mer rätt sagt en väldigt liknade spel:

Project Hospital
Utvecklare: Oxymoron Games

Jag har inte spelat själv men ser väldigt likt ut.

Permalänk
Medlem

Ah jo, att stänga ner sin enda Japan-baserade studio låter väldigt vettigt långsiktigt...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk

Långsiktig vinst. Om det var nån som inte förstod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Långsiktig vinst. Om det var nån som inte förstod.

Nej nej nej, vem vill ha vinst? TILLVÄXT är det som gäller.

Visa signatur

Jag är så progg att jag lyssnar på konceptalbum på shuffle