Permalänk
Keeper of the Bamse

BluRay vs HD-DVD

Ja, hur är det nu? Var kan jag läsa lite om de olika teknikerna för att få lite kött på benen?

Har hört att det finns filmer för nedladdning av bluray-kvalitet och de ligger på runt 8GB. Kan det stämma? En bluray-skiva klarar väl att lagra 50GB nånting? Varför skulle filmerna bara vara på 8GB då? Är det något fuskjippo av scenen eller? Det ska ju vara mycket bättre kvalitet än en vanlig DVD hur som helst, men i väntan på en HD-klar TV väntar jag med att köpa Bluray filmer.

Lite klurigt att formulera detta och samtidigt frångå paragraf 7 ur forumsreglerna (har klantat mig förr, se antal anmärkningar).

Kan någon ge mig lite länkar? Mycket man hittar på google är ju bara tillverkarnas enga sida med reklam och vinklat skit.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

har sett en annan tråd om dethär. har du testat att söka?

edit: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Permalänk
Medlem

Re: BluRay vs HD-DVD

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Ja, hur är det nu? Var kan jag läsa lite om de olika teknikerna för att få lite kött på benen?

Har hört att det finns filmer för nedladdning av bluray-kvalitet och de ligger på runt 8GB. Kan det stämma? En bluray-skiva klarar väl att lagra 50GB nånting? Varför skulle filmerna bara vara på 8GB då? Är det något fuskjippo av scenen eller? Det ska ju vara mycket bättre kvalitet än en vanlig DVD hur som helst, men i väntan på en HD-klar TV väntar jag med att köpa Bluray filmer.

Lite klurigt att formulera detta och samtidigt frångå paragraf 7 ur forumsreglerna (har klantat mig förr, se antal anmärkningar).

Kan någon ge mig lite länkar? Mycket man hittar på google är ju bara tillverkarnas enga sida med reklam och vinklat skit.

Wikipedia är nog det bästa stället att börja på:
http://en.wikipedia.org/wiki/Blu_ray
http://en.wikipedia.org/wiki/HDDVD

Självklart blir en 8GB stor film lika bra som en på 50GB speciellt inte när dom använder samma codec. Men dom kretsar du pratar om är kända för sin totala brist på kvalitéts känsla när det kommer till alla sorters video filer. Du behöver inte leta länge för att hitta en 700MB XVID fil filmad med mobil kamera som kallas för DVD-kvalité...

P.S bara 3 anmärningar till så har du slagit Hipshots rekord på 8st

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Keeper of the Bamse

Tack så mycket för svaren, skall läsa på lite!
Som det står nu verkar ju blu-ray vara snäppet vassare, mycket tack vare lagringskapaciteten, X360 kör väl HD-DVD väl? Orka pynta 1600kr för den modulen dock, när man får ett PS3 för priset av X360+HDDVD-modul?

Jag struntar i att svara på din åsikt om scen-moral där curly

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Detta är precis som BetaMax vs VHS. Det spelar inte så stor roll vilken av teknikerna som är bättre, det handlar om vilka tillverkare och producenter som anammar vilken teknik. Jag är tveksam till att vägge teknikerna kommer att kunna leva sida vid sida i slutändan. Möjligt om det kommer billiga kombospelare.

Det är bara att vänta och se, just nu hänger det på en tråd.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ja som jag förstod det så finns det bara en eller väldigt få tillverkare av HD-DVDspelare, så Blu-ray kanske drar längsta tråden?

Blev f.ö. skitskraj när jag såg att du hade svarat här zie, glömde bort att du inte är moderator längre

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com