Asus Striker Extreme Bilder & Resultat (56k varning)

Permalänk
Medlem

Undrade tidigare i tråden om 9700NT passade med moderkortet, och det har millimetrarna på sin sida
http://www.virtual-hideout.net/reviews/Zalman_9700NT/index2.s...
Lite bilder med denna kombination.

Permalänk
Medlem

Hej.

Jag undrar om nåt vet ifall Scythe Infinity får plats?

Mått: 12.5 cm x 11.6 cm x 16 cm

Visa signatur

Ati Deamon

Permalänk
Medlem

FYFAN vilket grymt kort

Permalänk
Medlem

Moderkakan verkar hur bra som helst, men det är i ärlighetens namn priset som avskräcker.

Visa signatur

ETT @ CPU: i7-10700K - RAM: 32GB - GPU: RTX 3080 - MON: 32" 1440p 144Hz
TVÅ @ CPU: i9-9900K - RAM: 64GB - GPU: GTX 1660 Ti - MON: 49" 1440p 120Hz
TRE @ CPU: i7-6700K - RAM: 16GB - GPU: GTX 1080 - MON: 27" 1080p 144Hz
FYRA @ CPU: i7-11700 - RAM: 128GB - GPU: RTX 3060 - MON 49" 1440p 120Hz
FEM @ CPU: i7-11800H - RAM: 16GB - GPU: RTX 3070 - MON 15,6" 1440p 165Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oaim
Hej.

Jag undrar om nåt vet ifall Scythe Infinity får plats?

Mått: 12.5 cm x 11.6 cm x 16 cm

Hade det kortet innan jag bytte till Asus Commando.
Det får plats, några få millimeter ifrån att slå i kylflänsarna

Visa signatur

Main: Intel i7-9700K | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Corsair Vengance 16GB 3200mhz | ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING | Asus GeForce GTX 1080 Ti ROG Strix Gaming OC | Asus ROG Swift PG329Q 32"

Permalänk
Medlem

Går det starta datorn med power switchen på moderkortet eller måste man han powerknappen på chassit ikopplad?

Sitter och felsöker lite för systemet är helt dött, händer inte ett jota när ja trycker på powerknappen. Alla lampor och så är tända på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Är de blå ledsen tända? Isf måste de stängas av.
Vad visar post lcd-displayn?

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Z0rk
Är de blå ledsen tända? Isf måste de stängas av.
Vad visar post lcd-displayn?

Har stängtav dom.
Inget :/

Edit: Det var nätagregatet.

Permalänk
Medlem

Alltid skönt när man hittar felet

Visa signatur

Flest teknikprylar när man dör vinner.

Permalänk
Medlem

Det verkar vara en del problem på Photobucket så tyvär går det inte att se bilderna för tillfället, men förhoppningsvis så fixar detta sig snart.
Jag kommer att lägga upp bilderna någon annanstans inom en snar framtid så då ska det inte bli såhär.

För den som är intresserad så kan ni se Striker Bilderna här, det finns även bilder på annan hårdvara som EVGA 680i, XFX8800GTX mm.

http://www.skebo.ac/jonbass/Striker_Extreme/index.html

http://www.skebo.ac/jonbass/gallery.html

__________________________________

Jag har haft en del problem med min överklockning eftersom jag inte kunnat höja min Vcore på Striker Extreme, detta problem har varit BIOS relaterat och inte problem i själva hårdvaran.
Men i dagarna har Asus släppt ett nytt BIOS som fixar dessa problemen som jag haft med Vcoren, tidigare så har jag inte kunnat ge mer än 1.53v som max till min kentsfield vilket också har stoppat upp mig i min överklockning.
Men nu när ett nytt BIOS är ute så ska jag äntligen testa min kenstfield lite ordentligt, jag har igår och idag testat 1002 BIOS litegranna men det kommer mer.
Jag har mestadels jämfört 0801 och 1002 och därför så har jag också kört med samma volt dvs 1.53v, jag ska i veckan någon dag då det passar testa och se hur högt jag kan ta mig med lite mera volt, jag hoppas mig kunna köra igenom 3D mark 06 i 4300 Mhz.

Hur som helst så är jag mycket nöjd med BIOS 1002 och jag har med samma volt och klock lyckats att bräcka mina gammla resultat i ett par stycken benchmarks, jag lägger upp screens från några av dom nedanför.
Nu som jag skrev så har jag fortfarande inte kört över 1.53v men ska givetvis testa gränsen när jag får en chans.

CPU:.......4134 Mhz
Vcore:.....1.53v
GPU:.......714 Mhz
GDDR:....1100 Mhz

http://service.futuremark.com/compare?3dm06=1250417

CPU:.......4264 Mhz
Vcore:.....1.53v
GPU:.......714 Mhz
GDDR:....1100 Mhz

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem

Synd bara att det inte fungerar ihop med nvidia kort.
680i chipset är instabilt som satan.

Permalänk
Medlem

Jag har bytt ut mitt Striker Extreme mot ett DFI 680i LT och för den som vill skaffa ett SLI moderkort så är DFI helt klart rätt väg att gå, detta är det absolut stabilste SLI moderkorten ute idag för core 2 Duo och kentsfield.

Jag tyckte nog att Striker Extreme också var ett riktigt bra moderkort, nu så var det iofs en del problem med kenstfield och speciellt FSB´n men dessa problemen brodde nog mycket på att asus skyndade sig att släppa ut moderkortet innan det egentligen var färdigt.
Nu har Asus släppt en hel del BIOS uppdateringar så dom buggar som har funnits börjar att rättas till, sedan har jag personligen inte haft några egentliga problem med Striker Extreme förutom just FSB´n för Kentsfield.

Men skulle jag idag få rekomendera ett SLI moderkort så är det absolut DFI 680i LT över Striker Extreme, DFI har verkligen sett till att färdigställa moderkortet innan dom släppte det vilket känns otroligt bra för slutkunden.
Under dom veckorna som jag haft möjligheten att testa DFI moderkortet så har jag inte märkt att några som helst stabilitetsproblem eller konstiga buggar, det enda som jag egentligen kan anmärka på är att spännings övervakningen inte riktigt stämmer till 100%.
Nu så släppte DFI ett beta BIOS som fixade detta med övervakningen så det är egentligen inget problem utan bara en BIOS bugg.

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk

jonbass!
tack för all bra information. Jag blev överlycklig när jag såg att du körde med den konfiguration som jag själv sitter och funderar på att införskaffa. Jag är ingen clocker (ännu!) men jag vill ha bra grejjer som håller lång tid framöver. Jag har läst in mig på olika hårdvarutester (bla här och tomshardware mfl) men har inte hittat all info som jag behöver. Jag tänkte satsa på en Intel Core 2 Extreme QX6850 Quad Core processor. MEN jag kan inte hitta någon info på vilket chipset som är det bästa för denna processor! Är det Nvidia nForce 680i SLI? , Intel 975X Express? P35 Express???? Kan du eller någon annan hjälpa mig samt kanske tipsa om de bästa sajterna för tester av hårdvara?

Jag har tänkt köra med ett Asus Geforce 8800Ultra, för att efter ett år eller två komplettera med ytterligare ett och köra i SLI. Om jag överklockar så kommer jag nog nöja mig med en medel-hög nivå (e nog lite rädd att något ska pajja).
Jag funderar på en Western Digital WD Caviar SE16 750GB / Serial ATA-300 HD, för att senare komplettera med två WD Raptor 150GB i RAID configuration. Är det så att man får bättre prestanda om man allokerar SWAP-minnet (virtuella disken) till en snabb HD, tex två Raptorer i RAID?

Åter till frågan om chipset och moderkort. jonbas, Jag blev lite förvirrad av den här tråden. Först höjde du Asus Striker Extreme till skyarna, men efter en massa tester svängde du över till DFI 680i LT?? Jag måste ha stabila grejjer för jag kan inte fixa det om det är för krångligt, jag har inte hållt på med sånt här innan....

Vet du om det moderkortet fungerar med Noctua NH-U12F kyltornet?

Jag tänkte satsa på ett separat ljudkort.

Vilken RAM konfiguration ska jag satsa på för att göra detta systemet rättvisa? Räcker 2GB 1333MHz dual channel? Märke, alla tester verkar köras på Corsair, dominerar dem?

Behöver även tips på tyyyyssssta nätaggregat. Är det 1000W som gäller för denna konfig?

Jag är ledsen för att det blev en hel uppsats. MYCKET tacksam för svar

shady

Permalänk
Medlem

Kanske lite förvirrande

Asus Striker Extreme är ett otroligt kompetent moderkort, jag har varit super nöjd med Strikern och när jag skrev mini recensionen använde jag bla EVGA 680i som referens. Nu var Strikern stabilare än EVGA moderkortet vad det gäller Quad core och på flera sätt också bättre överklockare så därför höjda jag kortet till skyarna eftersom det var bästa 680i moderkortet på marknaden då(enligt mig), (nu så vill jag bara inflicka att EVGA släppte en Rev1A moderkort speciellt för quad där gtl ref var fixat och fungerade riktigt bra med quad) men idag är inte Strikern bäst längre utan DFI ligger på topp och därför skrev jag så ovanför.

Egentligen har jag inte gjort någon hästvändning utan jag har bara andra referenser idag än vad jag hade då, sedan är fortfarande Striker Extreme ett otroligt bra moderkort för SLI fans så där är ingen skillnad.

Många av Nvidias partner skyndade sig ut med sina 680i moderkort och tyvär så resulterade detta i inte helt optimerade moderkort med en del buggar, nu finns det alltid buggar på nya moderkort men för många av dessa 680i moderkorten så var felen rent i hårdvaran vilket gjort det omöjligt att fixa till genom en enkel BIOS uppdatering.
Nu fixade EVGA en ny revision av sitt 680i moderkort (nämnt) som var optimerat för quad core vilket jag ger dom en stor eloge för, men andra tillverkare som Asus, Abit etc har inte fixat till sina moderkort vilket har resulterat i en del problem speciellt för Kentsfield användare.

Det som DFI har gjort annorlunda gentemot andra Nvidia partners är att först och främst att välja ett annat chipset och utgå ifrån, 680i LT som dessutom är en billigare variant av 680i. Sedan släpptes DFI´s moderkort inte allt för länge sedan och detta har och göra med att dom såg till att kortet var "färdigt" innan dom skickade det till slutkund, har personligen nog aldrig varit med om ett sådan här stabilitet på ett nytt moderkort och BIOS som på DFI´s 680i LT.
En annan sak som gör DFI en vinnare i mina ögon är att moderkortet kostar mindre än ex Strikern, detta har givetvis att göra med den billigare 680i LT chipset som kortet är baserat på.
Sedan är DFI övertklockaren dröm och 680i LT är inget undantag, bla så finns GTL / VTT inställningarna i BIOS vilket gynnar FSB överklockning av kenstfield. DFI´s 680i LT är god för 450-500Mhz FSB med kenstfield medans dom flesta andra 680i moderkorten har en spärr mellan 300-350Mhz.

Andra aker som gör DFI ett sådant bra moderkort är bla deras kylning på nord och sydbryggan, till norbryggan följer det med en speciell kylare som håller grymt hög kvalite och inget av dom andra 680i moderkorten har någonting ens i närheten liknande. På sydbryggan har DFI en aktiv kylare som håller låg ljudnivå samtidigt som den kyler otroligt bra, sedan runtom på moderkortet sitter det små flänsar som kyler andra delar som blir varmare under körning.

Så varför jag tidigare rekomenderar Striker Extreme var därför det då var enligt mig bästa valet för SLI körning medans idag har DFI tagit över den tronen, nu precis som jag nämnde ovanför så gör inte detta Strikern till ett dåligt moderkort tvärtom det är fortfarande ett otroligt bra val men om jag idag ska rekomendera nått så blir det DFI och speciellt för den som vill kunna klocka kentsfield.

http://www.skebo.ac/jonbass/DFI680iLT/index.html

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk

Minnesfråga

Tja! Jag har precis köpt ett striker extreme, Q6600 core quad, MSI 8800ULTRA och 2 X 1 gb corsair XMS2 6400 800Mhz dual path, seagate raptor 74gb.
För det första, det finns 4 minnesbussar så vart skall jag placera dessa minnen för bästa resultat? (Säkert urdum fråga=)

Jag har aldrig klockat förut men jag hoppas att bli en fena på det med tiden. Har läst en del och vissa säger att detta moderkort inte är att rekomendera till nybörjare, det kan isåfall ställa till med en del problem när jag inte vet ett dyft om minnesinställningar och processorinställningar i BIOS

Du verkar ha full kontroll över hur det funkar så vad skulle du göra för inst. för att uppnå bästa möjliga prestanda med prylarna som jag har köpt?
Spelar det någon roll vilken satakontakt jag ansluter hårddisken till?

Vore tacksam för svar

Ha de gött!

/Krille

Permalänk
Hjälpsam

Kikat runt lite på DFI's, och det verkar inte som om den är en höjdare för stora luftkylare pga nordbryggan och dels audioporten som kan komma ivägen.

Då jag lutar åt att sälja min nuvarande H2O rigg och köra luft nästa så tror jag Striker fortfarande kan vara ett trevligt mid-highrange OC kort för luft. Och iom att jag köra luft så kommer tempsen antagligen vara ett problem ändå innan resten säger stopp.

Planerat är till vintern är än så länge;
Striker Extreme
Q6600
Scythe Infinity + S-Flex
2x Corsair TWIN2X 6400C4 totalt 4gig
Thermaltake Toughpower 750W (nåt att säga om den?)
9800GTS/GTX

Skall som sagt inte tok-klocka, bara köra upp tills man får en behaglig prestanda/oväsen kombo.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI