Permalänk

datorn död andra dagen...

Fixade ihop burken igår innehållandes:

gigabyte ds3 p35
2gig corsair xms2
core 2 6550
samsung 500 gig
x1950pro
xilence 480W agg
å ett sharkoon rebel value

Dator starta perfekt igår så jag installera vista på den men idag är den stendöd. När man slår igång pwr-switchen händer ingenting. Inte ens fläktarna varvar upp. Inga sladdar har lossnat o allt ser ut som igår då den fungera. Hur ska ja felsöka fanskapet!

Har även provat att kortsluta den gröna kabeln med den svarta på atx-kontakten vilket inte gav nått resultat.

Mvh Ville

Permalänk
Medlem

Kolla nätaggregatet. Ger det 5 V standbyspänning?

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Kolla nätaggregatet. Ger det 5 V standbyspänning?

HUr kollar man det?

Permalänk
Medlem

Dioder vid LAN-porten? Diod under musen (om den sitter med sladd)? Eller nåt annat som sitter via USB.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Prova att dra ur strömsladden till datorn. Tryck sedan på startknappen någon gång. Stoppa sedan i strömsladden i nätagget igen... prova om det startar.

Permalänk

nä...ingenting lyser eller är ens i närheten av att starta upp verkar det som. Finns det fler sätt att kolla nätagget?

Permalänk
Medlem

Använd ett gem eller nåt och koppla ihop den gröna kablen med en svart kabel på 20/24-pins kontakten. Då borde fläkten i nätagget gå igång om nätagget funkar som det ska. Här finns lite bilder på vad jag menar:
http://www.ochardware.com/articles/psuvolt/psuvolt2.html

Permalänk
Medlem

Detta är bara en vild gissning, men jag tycker att ett 480w nättag låter som ganska klent för en så kraftfull dator :/. Jag själv sitter med liknande delar och har ett nättag på 700w. Enligt komplett så behöver enbart ditt grafikkort 450w. Men som sagt det är bara en gissning

Visa signatur

ASUS ROG Strix G15 G513QM | Pixel 7

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Använd ett gem eller nåt och koppla ihop den gröna kablen med en svart kabel på 20/24-pins kontakten. Då borde fläkten i nätagget gå igång om nätagget funkar som det ska. Här finns lite bilder på vad jag menar:
http://www.ochardware.com/articles/psuvolt/psuvolt2.html

har redan provat det utan något som helst resultat. Blir nog till att höra med datorbutiken å kolla va man ska göra met. Vilka andra nätagg i 500kr klassen är att rekomendera?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lillanisse
har redan provat det utan något som helst resultat. Blir nog till att höra med datorbutiken å kolla va man ska göra met. Vilka andra nätagg i 500kr klassen är att rekomendera?

hehe.. inga...

Visa signatur

*Master| P190 | C2Q Q6600/NH-U12F | P5B PREMIUM VISTA EDITION | XMS2 6400 4GB CL4 | 8800GTS | Raptor 74GB + 1x400 + 2x500 + 1x750 + 2x1000 | 1200W |22w"|
*SLAVE | C2D E4300 | P5B MX/WIFI | XMS2 6400 2x1024 CL4 | Gainward 8600GT | 2x400 | 19w |
*HTPC | Antec FUSION | i övrigt som "SLAVE - skärm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ma3stro
hehe.. inga...

ett FSP 400W då?

Permalänk
Hedersmedlem

du borde nog köpa ett kraftigare och inte svagare agg

Permalänk
Permalänk
Medlem

Nej, 400W räcker gott och väl om det är ett kvalitets-nätagg. Ett FSP 400W låter bra tycker jag.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle inte kliva ner i prisklass utan satsa på ett corsair-agg (vilket jag gjort, mycket tyst och trevligt). man får vad man betalar för.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"