Nästa generation intel när? Proc. & moderkort

Permalänk
Medlem

Nästa generation intel när? Proc. & moderkort

Hej alla, försöker som vissa andra läsa in mig på processordjungeln just nu och väger AMD vs Intel som setts i en tidigare tråd. Har nu en annan fråga till er experter med koll.

- När släpps nästa generation Intel-moderkort, är dessa P35 eller någon annan?
- Vilka är nästa generations processorer, när ser vi dessa?
- Vet vi något om dessa processorer vs. AMD? Dessa vs. dagens Q6600 med g0?
- Funkar dagens processorer på nästa generations moderkort?

Svar uppskattas verkligen! Mvh

Permalänk
Medlem

1. Intels nya krets heter X38 och de första korten börjar rulla in i slutet av denna månad.
2. Intels kallas för penryn och AMDs för Phenom, båda skall komma i slutet av året.
3. AMDs kommande quad-cores (Phenom) är "äkta" quad core, dvs. inte som Q6600 med två sammanfogade dual core processorer. Exakta värden på vad dessa kommer att prestera får vi vänta på.
4. Ja, t.ex. fungerar Q6600 på ett X38 kort utan problem.

Permalänk

Kommer man att kunna ha penryn processorer på socket 775?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Kommer man att kunna ha penryn processorer på socket 775?

Ja men inte alla socket 775 moderkort !

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
Ja men inte alla socket 775 moderkort !

Okej men vilka? Kommer ett gigbyte p35 ds3 funka?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RealMadrid
Okej men vilka? Kommer ett gigbyte p35 ds3 funka?

Ja såvitt jag vet ska alla P35 baserade kort fungera samt komande X38
en hel del P965 kort kan också fungera, där är det nog induvielt, man får helt enkelt kolla med tillverkaren.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tack för svar, så (nya):
1. Det kan vara en vettig ide att skaffa ett X38 om man siktar på att köpa dator under oktober?
2. Vilken processor är det som går i X38, Penryn?
3. Vet vi något om den nya processorns prestanda kontra Q6600? Kan det vara värt att skaffa ett Q6600 för att sedan skaffa nästa generation om nått halvår för att få uppgraderade/billigare versioner?

Frågorna skjuts på, tack

Permalänk
Medlem

1, låter nog vettigt, X38 har PCIe 2.0 vilket inte P35 har.

2, Penryn funkar bra ja, men även dagens CPU C2D, quaden etc.

3 nja har inte riktigt koll på det, men dom komande har 0,45 microns teknik
vilket är mumma för överklockare, samt dom kommer nog använda sig av högre klock orginal också, 10-20 % sägs prestanda ökningen vara

Jag skaffa en Q6600 i juli, och kommer nog vänta med en ny ett tag, när man får en av dom komande prestanda modellerna, till samma pris som en q6600 idag, då är det läge att uppgradera igen, ca 1 -1 1/2 år från nu kan man tänka

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

låter vettigt ggustavsson, en fråga återstår...

...När kommer Penryn?

Permalänk
Avstängd

Ska bli skoj å se när Amd får spö utav Intels nya penry :D. Amd kommer att sjunka som en sten till botten :D:D:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jeynas
låter vettigt ggustavsson, en fråga återstår...

...När kommer Penryn?

Om jag inte minns fel så sent november eller december.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Letar efter X38 moderkort med stöd för SLI.
Det enda som jag hittat som troligtvis kommer att ha det är FOXCONN X38A.
Har någon hittat något annat?

Visa signatur

...Gurgel

Permalänk
Medlem

Står lite om när dem nya processorerna kommer och lite annat smått och gått har jag för mig i någon gammal nyhet som passerade förbi för bara 1-2 veckor sen om jag inte ligger helt bakom flötet...

Visa signatur

Stationär: Intel i7 2700K @ 4.4ghz | Arctic Freezer i30 | Crucial 16GB | Asus P8Z68-V | FPS 650W 80+ Gold | GeForce 9800GT | Samsung 830 128GB SSD | 2 TB | Fractal R3
Renderings-burken: Intel Quad Q6600 G0 @ 3.5ghz | TRUE | Gigabyte P35-DS4 | Corsair 4GB | Raptor 74 GB 10000RPM | 1TB | Corsair Powersupply 520W | GeForce 7600GT | Nzxt Hush

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Keepan
Står lite om när dem nya processorerna kommer och lite annat smått och gått har jag för mig i någon gammal nyhet som passerade förbi för bara 1-2 veckor sen om jag inte ligger helt bakom flötet...

Så du menar alltså att det för ett tag sedan stod något i en nyhet någonstans...

Jättebra, då vet vi det

Visa signatur

Fractal Design R4 :: Asus Z87-PLUS :: i5 4670K :: 16GB Corsair Dominator :: Corsair RM850 Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Ska bli skoj å se när Amd får spö utav Intels nya penry :D. Amd kommer att sjunka som en sten till botten :D:D:D

Det får vi verkligen inte hoppas, då kan man försöka få tag i en Intelprocessor billigt efter det

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter_86
Ska bli skoj å se när Amd får spö utav Intels nya penry :D. Amd kommer att sjunka som en sten till botten :D:D:D

Men amd som är så himla bra

Visa signatur

C2D E6600 2,4@3,3ghz Nvidia G8800GT 512 o mycke hd