[Chassi] Sharkoon Rebel9 [bilder]

Permalänk
Medlem

Jag har Rebel9 value edition och får 2st CM 4in3 på måndag..

Hur är det med montering av CM 4in3 i detta chassi? Är man tvungen att böja de små plåtbitarna? Och måste jag ta bort den främre fläkten för att få plats med båda?

Får mitt HD2900XT plats om jag använder alla 5.25-platser?

Börjar bli lite rädd att jag valt fel chassi... Men får jag ihop den så ska jag försöka att slänga upp ett par bilder:)

Visa signatur

Nuff Said!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jont1sh
Jag har Rebel9 value edition och får 2st CM 4in3 på måndag..

Hur är det med montering av CM 4in3 i detta chassi? Är man tvungen att böja de små plåtbitarna? Och måste jag ta bort den främre fläkten för att få plats med båda?

Får mitt HD2900XT plats om jag använder alla 5.25-platser?

Börjar bli lite rädd att jag valt fel chassi... Men får jag ihop den så ska jag försöka att slänga upp ett par bilder:)

Ja, du får trycka in flärparna på 2 platser för varje CM.
De nedersta ställer du den på.

Går nog inte att ha 120mm fläkten kvar, det blir för trångt.
Men jag förstår inte varför inte ta bort den.
2 fläktar ihop blir ju kaka på kaka och gör nog inte mer nytta.

Är grafikkortet längre än 1950Pro kommer det nog ta i CM.
Ett alternativ är att sätta båda CM i de 6 översta platserna.
Då kan grafikkortet vara typ en halvmeter.

Permalänk
Medlem

Har besällt value edition nu. Får det nog nån gång i veckan. Fan va jag längtar!

Permalänk
Medlem

Här är ett par bilder på med 2st Cooler Master 4in3 monterade om någon är intresserad

Nyss monterade...

Och som ni ser fick mitt HD2900XT plats utan problem.. Jag skulle nog få plats med en CM 4in3 till, även om det skulle bli lite trångt med sladdarna... (Ursäkta röran, men det ser bättre ut nu:))

Med fronten avtagen, jag har bytt ut fläkten till den som följde med chassit. Inte för att den är snyggare, utan för att den blåser bättre..

Mina hårddisktemperaturer lyder följande: 28, 26, 25, 25, 27, 26. (rumstemperatur 23.5°C)

Grymt nöjd med detta chassi... Fläkten på sidan är väldigt tyst, och även om en del ljud läcker ut från fronten är det inte så mycket att det stör mig...

Visa signatur

Nuff Said!

Permalänk
Medlem

Ja det är jäkligt rymligt.
Slänger du in en 4in3 till med diskar får det
vara två för att bära den snart.

Förresten, hur lossar man fläkten från CM-modulen?
Är det bara att sticka en mejsel emellan?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Förresten, hur lossar man fläkten från CM-modulen?
Är det bara att sticka en mejsel emellan?

De är inte fastsatta med skruvar, utan med en pinne i ett rör, och när man drog upp pinnen blev änden av röret smalare, och lossnade... Svårt att förklara, men de var väldgit lätta att ta av...

Visa signatur

Nuff Said!

Permalänk
Medlem

Är kanonnöjd med mitt Rebel9 chassi. Kyler hårddiskarna väldigt bra och låter förvånasvärt lite för att ha så stor fläkt på sidan.

Dock kvarstår mitt problem med att processorn (Intel Pentium 4, 3600 MHz) ligger runt 65C hela tiden. Så blir att satsa på en ny processor då den nuvarande har slitit slut på fläkten.

Permalänk

Har ett problem med mitt rebel value. Verkar som att moderkortet sitter för högt upp för jag får inte ner mina instickskort tillräckligt för att skruva fast de samt att jag inte satt fast backplaten ännu. Har använt de medföljande distanserna men på nått sätt diffar det lite mindre än 1cm.

Permalänk
Medlem

Tänker köpa en Rebel9 economy efter allt bra som skrivits i den här tråden. Har bara några frågor (som kanske är mer allmänt om öjuddämpning, men whatever).

Om man ska köpa till ljuddämpningsmatta, finns det några rekomendationer? Dom skiljer ganska mycket i pris...
Är det värt att köpa till fläkt- och psuramar i silikon för att få ner ljudnivån?

Sen undrar jag lite över fläktar också. Tänkte köra på Nexus. Räcker det att ha 1 (120mm) i fronten och en där bak? Bör man ha 2 80mm där bak istället? Om man inte har några på sidan, , ska man täcka för hålen?

Tacksam för svar

/Fredrik

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk

Hur fästs fläktarna? Skruv eller nån konstig plasthållare?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Hur fästs fläktarna? Skruv eller nån konstig plasthållare?

Skruvas direkt i plåten.
Fram skruvas den fast i en flyttbar konsol i plåt.

Permalänk
Medlem

Mikrodatorn har testat några 80 mm och 120 mm fläktar och 120 blåser mer med mindre ljud (lägre varvtal krävs).
Ljud är inte bara decibel.
Mikrodatorn skriver:
"Ljudmätaren ger oss ett _värde, men den ger inte hela sanningen. Även små ljud med låg volym kan vara irriterande att höra för det mänskliga örat. Därför _gjorde vi dessutom en subjektiv bedömning av ljudet. Vi bedömde dels om vi hörde fläkten över huvud taget när vi stod precis bredvid bordet, dels hur vi uppfattade ljudet, exempelvis hummande, brummande, väsande eller fräsande."
http://mikrodatorn.idg.se/2.1030/1.114111

Visa signatur

Den som är med i EU är inte fri!

Permalänk
Medlem

Stilrent chassi. Tror ni att det lönar sig att köpa ett par tysta fläktar från Nexus? Elr duger de medföljande?

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Följer inte med några alls, kör med två nexus i min. Jättenöjd med dem

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Följer inte med några alls, kör med två nexus i min. Jättenöjd med dem

Beror på vilken modell man köper.
Till economy följer inga med, men
till value är det 1x120mm och 1x250mm
som medföljer-

Permalänk
Medlem

Beställde en economy edition igår tillsammans med lite annat.
Jobbigt att vänta...

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem

Hur är det med de där Cooler Master-modulerna, har de någon dämpning för hårddiskarna? Funderar på ett sånt chassi till en diskserver men det kommer ju låta en massa om det är plåt rakt igenom :/

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 2070 8GB + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZaInT
Hur är det med de där Cooler Master-modulerna, har de någon dämpning för hårddiskarna? Funderar på ett sånt chassi till en diskserver men det kommer ju låta en massa om det är plåt rakt igenom :/

Japp, ramen sitter i gavlar med gummibussningar mellan
som tar upp vibrationer.

Permalänk
Medlem

Har just varit och hämtat min Rebel9 Economy Edition och är oerhört positivt överaskad! Med tanke på att jag bara betalade 438 KR med frakt, och det är snyggare i verkligheten ^^
En fråga till er därute hehe, jag vill ha en till fläktplats i främre delen var kan man köpa ett sånt fäste någonstans?

Visa signatur

- C2D e8400 @3.8Ghz | P5QL-E | 4x1024MB Crucial BallistiX 1066Mhz | Asus Extreme 8800GT | Antec ThreeHundred | Samsung SpinPoint 320GB | Corsair TX650w | Vista Ultimate 64-bit | Icybox-Western Digital Scorpio 160GB | Maxtor One Touch 500GB -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lottar'n
Har just varit och hämtat min Rebel9 Economy Edition och är oerhört positivt överaskad! Med tanke på att jag bara betalade 438 KR med frakt, och det är snyggare i verkligheten ^^
En fråga till er därute hehe, jag vill ha en till fläktplats i främre delen var kan man köpa ett sånt fäste någonstans?

Blir nog gör det själv.

Spikband (montageband), The Universal Solution.
Klipp två längder och bocka in ändarna.
Köp inte för tunt band bara.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1023&iItemI...

Permalänk

Tjosan!

Köpte ett Economy Rebel9 från webhallen för någon vecka sedan dock enbart öppnat och tittat på det och måste säga att jag är imponerad av det. Skall i slutet av månaden när lönen och annat kommit köpa 2-3st sådana där Coolermaster moduler samt fläktar, nätagg och dämpnings matta och montera in en av mina filservrar i chassit.

Tanken är att få ner ljud volymen tillräckligt för att kunna ha servrarna inne i lägenheten istället för att ha dom stående på balkongen som jag nu tänkt kunna använda till annat än min server hall. Dock så har mina servrar lite smaskig ljud volym då nätagget är ett 2x300W Redudant som låter som en dammsugare ungefär.

Kommer självklart bjuda på lite bilder på själva skapelsen senare när jag fått allt gjort. Har även en annan filserver som även den kommer hamna i ett sådant här chassi när pengarna tillåter.

Jag är riktigt imponerad över vad man får för pengarna i detta fallet.

Mvh,
Viper@God

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Blir nog gör det själv.

Spikband (montageband), The Universal Solution.
Klipp två längder och bocka in ändarna.
Köp inte för tunt band bara.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=1023&iItemI...
http://www.biltema.se/Archive/Product_images/19/Large/19-367_...

Tack för tipset Jag skall prova att göra själv.
En fråga till Jag skall köpa 5 stycken http://www.webhallen.com/prod.php?id=80753
Finns det uttag nog från ett http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1218441&node=568 ?

Visa signatur

- C2D e8400 @3.8Ghz | P5QL-E | 4x1024MB Crucial BallistiX 1066Mhz | Asus Extreme 8800GT | Antec ThreeHundred | Samsung SpinPoint 320GB | Corsair TX650w | Vista Ultimate 64-bit | Icybox-Western Digital Scorpio 160GB | Maxtor One Touch 500GB -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lottar'n
Har just varit och hämtat min Rebel9 Economy Edition och är oerhört positivt överaskad! Med tanke på att jag bara betalade 438 KR med frakt, och det är snyggare i verkligheten ^^
En fråga till er därute hehe, jag vill ha en till fläktplats i främre delen var kan man köpa ett sånt fäste någonstans?

Från vilken butik köpte du din "Rebel9"??

Visa signatur

"ZFS - Practicing Safe Hex"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av calimero
Från vilken butik köpte du din "Rebel9"??

http://pccity.se ^^ dom hade bäst pris och postförskott, och endast 39kr i frakt

Visa signatur

- C2D e8400 @3.8Ghz | P5QL-E | 4x1024MB Crucial BallistiX 1066Mhz | Asus Extreme 8800GT | Antec ThreeHundred | Samsung SpinPoint 320GB | Corsair TX650w | Vista Ultimate 64-bit | Icybox-Western Digital Scorpio 160GB | Maxtor One Touch 500GB -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lottar'n
http://pccity.se ^^ dom hade bäst pris och postförskott, och endast 39kr i frakt

Hmmm..klart intressant..

Nu vet jag inte vad frakten kostar, men här kan man köpa ett Rebel9-chassi för 30 Euro: http://www.compuland.de/product_info.php/info/p155779_ATX-Mid...

Visa signatur

"ZFS - Practicing Safe Hex"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av calimero
Hmmm..klart intressant..

Nu vet jag inte vad frakten kostar, men här kan man köpa ett Rebel9-chassi för 30 Euro: http://www.compuland.de/product_info.php/info/p155779_ATX-Mid...

Die Versandkosten ins europäische Ausland betragen 19,95 € pro Paket.

Mao blir PC-City billigare om man bara beställer chassit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lottar'n
http://pccity.se ^^ dom hade bäst pris och postförskott, och endast 39kr i frakt

Du får inte ha bråttom om du beställer från pc-city dock, dom skickar paketet först fem dagar efter dom fått in beställning.

När jag beställde fick jag fri frakt för övrigt, vägde upp den extrema behandlingstiden något iaf...

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem

Detta chassiet ger ett riktigt ha-begär, funderar starkt på att köpa ett bara för att ha tills den dagen jag har råd med något att fylla det med, finns det plats att slänga dit en radiator i fronten på den?

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk

snabbfråga, har PC City det här chassit även i butik, eller är det beställningsvara?

Edit: det verkar som det _ska_ finnas i butik, men det är inte en jefvla butik som har den inne...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ConVicTen
snabbfråga, har PC City det här chassit även i butik, eller är det beställningsvara?

Det är beställningsvara.

Visa signatur

- C2D e8400 @3.8Ghz | P5QL-E | 4x1024MB Crucial BallistiX 1066Mhz | Asus Extreme 8800GT | Antec ThreeHundred | Samsung SpinPoint 320GB | Corsair TX650w | Vista Ultimate 64-bit | Icybox-Western Digital Scorpio 160GB | Maxtor One Touch 500GB -