Permalänk
Medlem

8800GTX Vmod, need help!

Hallå!

Sitter på mitt 8800GTX och klockat till max nu, vill få ut lite till av det och då vill jag nämligen Vmoda mitt kort. Jag har läst ett antal recensioner om Vmod på 8800 men fattar noll, finns det annat sätt att Vmoda än ju pilla på voltagereglatorer på kortet?

Är det någon som kan förklara hur man Vmoda sitt kort om det inte finns program då?

Tacksam för all svar!

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem

Nix, går inte (vad jag vet) att modda bios längre för att få mer "kräm", bara att handla en penna och börja trixa...
Vr-Zone brukar kunna vara ganska hjälpsamma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Nix, går inte (vad jag vet) att modda bios längre för att få mer "kräm", bara att handla en penna och börja trixa...
Vr-Zone brukar kunna vara ganska hjälpsamma

Vad var det han gjorde på Vr.Zone?:P fattar typ inte, måste man svetsa och sånt?:S komplicerad:(

Vad är det för penna man behöver, jag hittar aldrig svar till det.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carliz
Vad var det han gjorde på Vr.Zone?:P fattar typ inte, måste man svetsa och sånt?:S komplicerad:(

Vad är det för penna man behöver, jag hittar aldrig svar till det.

Blyertspenna brukar det vara.

Visa signatur

His gemstones, they fruity pebbles,
just like Flinstones.

Permalänk
Medlem

Oj, läste inte ens guiden.
han har inte gjort en "pencil-mod" utan en riktig vmod så att säga...
Inget du bör ge dit in på om du inte är duktig på att löda eller tycker att 4000kr är småpotatis.

Permalänk
Medlem

har läst att man ska bara rita med penna, men är det bara ta och rita på voltagereglatorn? det fattar jag inte.... är det någon som har Vmodat Graffe? Kan man få lite mer hjälp? tack!

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carliz
har läst att man ska bara rita med penna, men är det bara ta och rita på voltagereglatorn? det fattar jag inte.... är det någon som har Vmodat Graffe? Kan man få lite mer hjälp? tack!

Skulle också vilja veta vart och hur mycket man ska rita! Tycker man inte ser riktigt vart man ska rita! Är lite halvkass på engelska kanske därför.

Permalänk

Nu var de ju ett tag sen man moddade (9800, X800Pro) men när man moddar så är de just resistansen man vill minska för att därmed få en automatisk ökning av just spänningen som helt enkelt *kan* leda till högre risk för gfx-krash om kylningen är för dålig.. men ska de klockas riktigt hårt så är de ett måste.

De enkla med en VR/Vridpotentiometer a.k.a Vridpot mot för pennm-mod är ju att man får de lite mer noggrant på en gång men däremot bör man vara riktigt extrem-försiktig när man börjar skruva på VR'n. Viktigt också med viss lödkunskap för en dålig lödning kan bli *disaster* om man inte tänker rätt.

Med en pennmod så vill man få dit så mycket grafit från blyetspennan som möjligt å de är just detta som sänker i de fallet.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Nu var de ju ett tag sen man moddade (9800, X800Pro) men när man moddar så är de just resistansen man vill minska för att därmed få en automatisk ökning av just spänningen som helt enkelt *kan* leda till högre risk för gfx-krash om kylningen är för dålig.. men ska de klockas riktigt hårt så är de ett måste.

De enkla med en VR/Vridpotentiometer a.k.a Vridpot mot för pennm-mod är ju att man får de lite mer noggrant på en gång men däremot bör man vara riktigt extrem-försiktig när man börjar skruva på VR'n. Viktigt också med viss lödkunskap för en dålig lödning kan bli *disaster* om man inte tänker rätt.

Med en pennmod så vill man få dit så mycket grafit från blyetspennan som möjligt å de är just detta som sänker i de fallet.

Hmm, tack för informationen.... men jag fattade noll:S

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem

Då ska du troligen inte ge dig på det här! Gtx maxar allt, så högre klock kan nog knappast ge så mycket mer. Så om inte 4000 är småpotatis så bör du som sagt låta bli det här.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

Haha. Hmmm hur ska man se på saken istället :/

Kort el-lära:

Resistans = R (Ohm)
Spänning = U (Volt) De hör man ju aldrig på forum
Ström = I (Ampere)

Ohms lag >> U = R x I | R = U/I | I = U/R

Effekt (den elektriska energin) har beteckningen P.

Ohms lag med Effekt: P = U x I | I = P/U | U = P/I

Ex 40W lampa drar 0.4 Ampere ström ( 0.4 = *40/230*)
___________________

Pratar man VR pots

10K-OHM (d.v.s 10000 ohm) VR ger ~0.4v extra spänning och dropet blir 15 ohm
20K ~ 0.8v dropet blir 30 ohm

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SmOOthy
Då ska du troligen inte ge dig på det här! Gtx maxar allt, så högre klock kan nog knappast ge så mycket mer. Så om inte 4000 är småpotatis så bör du som sagt låta bli det här.

GTX maxar knappast allt,jag har ett GTS 640 själv och vet mycket väl vad det pallar:)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Här har jag skrivet en lite mer detaljerad spänningsmodd för ULTRA/GTX korten, nu ber jag om ursäkt sweclockers men måste länka till ett annat forum för detta :).

http://www.nordichardware.se/forum/8800-ultra-gtx-voltmodd-bi...

Inom en snar framtid kommer det en ännu mer detaljerad beskrivning med fler bilder etc, men tills vidare är detta vad jag kan erbjuda.

Hoppas det hjälper dig påvägen, när det gäller lödning på komponenter, behöver det inte vara jättesvårt eller någon större risk för att pajja grejerna, var bara försiktig, och var 100% säker att allt sitter på rätt plats innan du strömförsörjer kortet.

Om det är nått du inte förstår, tveka inte och fråga.

Lycka till // Jonas

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonbass
Här har jag skrivet en lite mer detaljerad spänningsmodd för ULTRA/GTX korten, nu ber jag om ursäkt sweclockers men måste länka till ett annat forum för detta :).

http://www.nordichardware.se/forum/8800-ultra-gtx-voltmodd-bi...

Inom en snar framtid kommer det en ännu mer detaljerad beskrivning med fler bilder etc, men tills vidare är detta vad jag kan erbjuda.

Hoppas det hjälper dig påvägen, när det gäller lödning på komponenter, behöver det inte vara jättesvårt eller någon större risk för att pajja grejerna, var bara försiktig, och var 100% säker att allt sitter på rätt plats innan du strömförsörjer kortet.

Om det är nått du inte förstår, tveka inte och fråga.

Lycka till // Jonas

Du kan ju inte visa en sådan här länk för folk som knappt vet hur man installerar ett grafikkort??
Skäms på dig:-)
MvH jonas:-)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

jonbass. Mycket informationsrik och genomgående guide du visa upp inne på TS, högst lämplig för nybörjare. Hur många som hajar de återstår väl att se.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Tack för länken jonas, tänkte först testa det men läste sista raden av din guide och ändrade mig:P. Folk snackar om pencilmod, kanske är det nånting jag borde testa, eller vad tycker du?

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem

Tack så mycket

Jo, det finns alltrid en risk med att löda på komponenter, och är man ovan och löda skulle jag nog rekomendera och skaffa ett trasigt moderkort eller liknande och träna på tills det känns bra.
Sedan kan 8800ULTRA modden vara lite knepig eftersom området som ska lödas är ganska litet, men som jag skrev är man försiktig och ser till att allt sitter rätt innan du strömförsörjer kortet ska det inte vara någon fara.

Om ni är väldigt osäkra på och löda men vill ändå göra en spänningsmodd med en VR, det fungerar och använda ledande lim istället för och löda. har aldrig själv testat detta men vet att det fungerar, men även denna teknik är inte super enkel, speciellt på små lödpunkter.

Sedan har vi pencil modden, denna brukar vara det första som blir beprövad när man är ny på spänningsmoddar. Nu finns det tryvärr ingen bra pencil modd för 8800ULTRA/GTX, det är snarare så att penn modden är svårare än lödningen. Du måste på med så ytterst, ytterst lite för att sänka motståndet till rätt värde, och detta kan vara ytterst svårt.

Sedan precis som jag skrev längst nere i tråden jag länkade till, det finns alltid en risk med att löda eller rita på sitt grafikkort, det händer komponenter går sönder vid moddar, därför rekomenderar jag inte detta för den som inte är beredd på ta konsekvenserna.

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem

Hehe, bäst att jag låter bli att löda då. Planerar att sälja kortet senare för att skaffa ihop lite pengar till nya 9800GTX, inte kul om kortet pajjas innan dess:P

Du säger att det inte finns några bra pencil modd till 8800GTX/Ultra, men funkar pencil modd till dessa korten? Kan du lära ut? Hur stor bli ökningen och vad kör mitt kort på vid default?:P

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Carliz
Hehe, bäst att jag låter bli att löda då. planerar att sälja kortet senare för att skaffa ihop lite pengar till nya 9800GTX:P

Du säger att det inte finns några bra pencil modd till 8800GTX/Ultra, men funkar pencil modd till dessa korten? Kan du lära ut?XD

Ja tycker inte att du skall volt modda kortet om du skall sälja de! De lämnar ibland spårt när man volt moddar och köparen uppskattar nog inte de.

Visa signatur

Fractal Design Arc Mini. Fractal Design Newton R2 650W. Intel Core i5-2500. Intel Liquid Cooling Solution RTS2011LC. ASUS P8H77-M Pro. 8GB Samsung PC3-10600. ASUS GTX 560 Ti 448-cores DirectCU II 1280MB. 1 St Samsung 830 Series 128GB. 1 st Samsung SpinPoint F1 500GB. 1 st Samsung EcoGreen F4 2TB. Samsung SH-123. ASUS VH238T. SteelSeries Ikari Optical. SteelSeries QcK Mini. SteelSeries G6v2. SteelSeries 4H. Edifier E3300.