Radeon HD 4800 ger AMD klirr i kassan

Permalänk
Melding Plague

Radeon HD 4800 ger AMD klirr i kassan

Processor- och grafikkortstillverkaren AMD rapporterar att Radeon HD 4800-serien säljer bättre än förväntat. Företaget ser därför optimistiskt på framtiden, och tror på ännu starkare försäljningssiffror framöver.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

fint nu börjar ati klättra ifrån nvidia.
blir nog att sponsra ati själv med ett 4870 eller nått snart

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk
Hedersmedlem

Har de verkligen en "ypperlig balans mellan pris och prestanda"?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Fin fint pengar behövs alltid för att kunna konkurrera

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Har de verkligen en "ypperlig balans mellan pris och prestanda"?

Ja det måste jag säga, speciellt HD4850.

Visa signatur

former wow addict
former daoc addict

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linkzar
fint nu börjar ati klättra ifrån nvidia.
blir nog att sponsra ati själv med ett 4870 eller nått snart

Klättra ifrån? Med ditt ordval borde de redan vara större, vilket de inte är.

Edit:

Mycket bra kort Ati nu har kommit med, ifall Nvidia inte släpper något väldigt fantastiskt innan i7 kommer så blir det en 4870

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis leder ju detta till lägre priser för oss konsumenter

Permalänk
Medlem

Great job!

Permalänk
Medlem

Jag som tycker mitt 7900GS presterar bra Kul att ATi gör så bra ifrån sig, prisvärdhet is the way to go.

Permalänk
Medlem

dyrt det var

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0rk
Klättra ifrån? Med ditt ordval borde de redan vara större, vilket de inte är.

Edit:

Mycket bra kort Ati nu har kommit med, ifall Nvidia inte släpper något väldigt fantastiskt innan i7 kommer så blir det en 4870

Jag brukar gemföra ati och nvidia med vasaloppet så klättra är ett bra ordval.

ON-T: Det kommer nog ge mer än klirr i kassan om nvidia inte får ut nåt snart, vilket antagligen kommer ta ett bra tag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Barry says: dyrt det var

Rätt mycket billigare än ditt 8800GTX, och rätt mycket snabbare .. vad är det som är dyrt?

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Hedersmedlem

Frågan är om det blir brist på ATI kort.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

De får inte bli slappa dock, gäller att fortsätta prestera bra grafikkort.

Permalänk
Avstängd

Heja heja! mer konkurrens och lägre priser! heja!

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Helme
Ja det måste jag säga, speciellt HD4850.

Nej, för att ha balans borde de vara rätt dyra med tanke på hur de presterar; nu är de ju nästan gratis...

Permalänk
Medlem

Skulle vara jätteintressant med en graf över hur många marknadsandelar AMD/ATI & Nvidia har haft på den diskreta grafikkortsmarknaden sedan säg år 2000. På så sätt skulle det vara lättare att följa hur det går för företagen ur ett historiskt perspektiv.

Har googlat utan givande resultat, om någon annan lyckas får denna gärna dela med sig.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nej, för att ha balans borde de vara rätt dyra med tanke på hur de presterar; nu är de ju nästan gratis...

haha, så kan man också se det

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nej, för att ha balans borde de vara rätt dyra med tanke på hur de presterar; nu är de ju nästan gratis...

Beror på vad man har för referens till ordet dyr. I jämförelse med Nvidia så ger de i princip bort korten i förhållande till prestanda, sant. I jämförelse med vad vi konsumenter gärna vill se så kan de gott bli ännu billigare:D

Permalänk
Medlem

gött blir nog ett 4850 lr ett 4870 för att stödja ATI kanske

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aeglos
Beror på vad man har för referens till ordet dyr. I jämförelse med Nvidia så ger de i princip bort korten i förhållande till prestanda, sant. I jämförelse med vad vi konsumenter gärna vill se så kan de gott bli ännu billigare:D

Man får skilja på vad konsumenter vill se och vad de är beredda att betala. Jag har en känsla av att de skulle kunna ta ganska mycket mer för korten, att de inte gör det beror väl förmodligen på att de är angelägna om att öka sina marknadsandelar. Balansen blir dock lidande...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Man får skilja på vad konsumenter vill se och vad de är beredda att betala. Jag har en känsla av att de skulle kunna ta ganska mycket mer för korten, att de inte gör det beror väl förmodligen på att de är angelägna om att öka sina marknadsandelar. Balansen blir dock lidande...

Känns som om diskussionen börjar sväva iväg lite off topic. Men vill ändå poängtera tydligt att det du säger är helt sant... till viss del. För visst skulle de kunna ta mer för korten och behålla en sorts balans. De sänker säkert priserna för att vinna marknadsdelarna.

Sammanfattning: Vad har detta handlande fått för konsekvenser?

Som jag ser det är det bara positivt,

1) konkurrensen blir tuffare
2) jämnare fördelning av marknadsandelar = mer balans på marknaden
3) Som rubriken löd ger kortet AMD klirr i kassan

Finns bara en förlorare, jo just det. De enda som vill behålla den s.k. balansen för att få ut så mkt pengar som möjligt av sina kort och som på senaste har ägnat sig åt en mängd pajkastning åt AMD:s håll.

Permalänk
Avstängd

På intet sätt överraskande, funderar skarpt på ett HD4870 själv också.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Entusiast

Jag vill inte låta bitter, men måste varannan nyhet handla om AMD's 4800 serie? Alternativt hur Nvidia förlorar pengar, eller hur deras kretsar går sönder?

Lite variation tack :).

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

Finfint, hård konkurrens gillar vi ju.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Inväntar 4850 X2 med stora förhoppningar på ett bra pris.

Permalänk
Medlem

Jag är glad för AMDs skull, de behöver verkligen denna framgången, och dom har gjort sig väl förtjänta utav den, hoppas bara att dom använder de extra inkomsterna till att utvecka en seriös Nehalem-utmanare och lämnar floppen Phenom bakom sig, det skulle få AMD tillbaka i gamet på allvar!

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Man får skilja på vad konsumenter vill se och vad de är beredda att betala. Jag har en känsla av att de skulle kunna ta ganska mycket mer för korten, att de inte gör det beror väl förmodligen på att de är angelägna om att öka sina marknadsandelar. Balansen blir dock lidande...

Jepp, det är mycket möjligt, men ur konsumentsynpunkt är det guld. det har länge (ur grafikkortssynpunkt) varit Nvidia som erbjudit mycket prestanda till ett rimligt pris. Nu är det ATI som gör detsamma, vilket ur konkurrenssynpunkt är bra.
De som tjänar på krigandet är vi konsumenter, vilket är som det skall vara. Gött!

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Man får hoppas att Nivida och AMD/ATI börjar växeldra igen som de gjorde innan 8800-serien kom och förstörde balansen.

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm...låter som vi borde starta heja på Nvidia snart.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM