Apple lanserar nya Macbook

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Kan man köra på båda grafikkorten ?
Dvs SLI , eller kan man bara köra 1 gpu åt gången ?
Man vill ju kunna dra nytta av all kraft när man behöver detta...
Synd att 9800m inte fanns..

Ps finns det någon omvandlare från displayport till HDMI ?

Du kan omvandla den till DVI och sedan ha en adapter till hdmi, men du behöver fortfarande ha en till kabel för att få med ljudet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar
Har alltid velat ha en mac...är inbiten pc användare, men hade apple någon budgetmodell som kostade kanske 5-10% mer (eller samma) som en PC skulle jag slå till.

Men att betala med skjortan för oftast föråldrad hårdvara är inget jag är direkt sugen på att göra...Även om jag vill verkligen ha en MAC får jag inte det för mitt samvete haha...något säger emot bara...

Samma här, hade gärna provat, men inte till det priset. Sen får kvalitén vara hur bra den vill..

Blir nog en Lenovo här istället.. Eller så kan man hoppas att någon lägger ut en Mbp 15' av gamla modelllen snorbilligt på blocket, haha.

Visa signatur

Amd 64 3500+ winchester, MSI k8neo 2 platinum, Leadtek GeForce 6800 Gt **** Asus G2S, Core2duo T7500 santa rosa, 2 gb ram, GeForce 8600 gt 256 mb ddr3.

Permalänk
Medlem

Jag kommer bli så fattig

Visa signatur

For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.

Permalänk
Medlem

En MacBook 2.4 + en iPod Nano 8gb beställt ^^.

God Bless Studentrabatt!

Visa signatur

Dator: MacBook Pro 16 M1 Max
Tangentbord: Totem, Sweep, Kyria
Layout: Colemak-DH + Canary

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Wokabe: Vad sjutton snackar du om? OS X är betydligt mer öppet än Windows, en stor del av det är ju tom open source. Macarna är inte det minsta stängda, du kan ju köra precis vad du vill på dom. Problemet med MS är att dom tvingar folk att göra som dom vill, i Mac OS är det bara dra något till papperskorgen om du inte gillar det.

Öppet? Kollat på Iphonen ens?

Snarare OS X som är stängt, kan ju inte ens köra det på vilken hårdvara jag vill, kasst.

På vilket sätt är windows stängt så man inte kan köra vilket program man nu vill som funkar för windows? Och hur tvingar dom mig att göra som dom vill?

Men blev bra sugen iaf, antar att man kan slänga in nån vettig linuxdist istället?

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Men blev bra sugen iaf, antar att man kan slänga in nån vettig linuxdist istället?

Ja, men varför skulle man vilja?

Permalänk
Avstängd

Någon som vet om det kommer vara dual-link- stöd på dessa?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Någon som vet om det kommer vara dual-link- stöd på dessa?

Displayport kontakten har stöd för dual link dvi konverterare.

Permalänk
Avstängd

Re: Apple lanserar nya Macbook

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
På ett pressmöte i San Fransciso har Apple lanserat nya bärbara datorer. Bland nyheterna finns allt ifrån pekplattor i glas till mycket speciella metallskal.

Läs nyheten

Och?Rena skräpet som vanligt ju..................

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

man kommer ändå att ha windows i dom så varför klaga...man betalar för designen och kvaliten å säkert för att man är student xD

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Undrar om jag kommer vara ensam med att tycka designen på de äldre var snyggare...

Hårdvarumässigt är det bara att sammanfatta att macbooksen nu faktiskt verkar lite vettiga. Cinemadisplay däremot... dags för mig att lägga beslag på en 30 tummare innan de förfulas med.

Rent konstruktionsmässigt gillar jag vad de gjort om man bortser designen. Måste kännas bra mycket mer robusta än min nuvarande 17" HP jag skriver på.

Varför skall du köpa en Cinema Display av den gamla designen? Den är uråldrig. De har inte ändrat något på skärmen sedan 2004. Den är långsam, har inte särskilt mycket brightness, osv. osv. Den kommer enligt många inte i närheten av till exempel Dell's eller Samsung's 30". Det enda man egentligen skullue kunna köpa den för är ju designen och att lägga 5-6 tusen kronor mer för design jämfört med en monitor som faktiskt är bra är enligt mig idiotiskt.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk

jag MÅSTE ha den nya Macbooken, är dock pank. Ska fan sälja allt jag äger. Jag SKA ha den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lazzar
Har alltid velat ha en mac...är inbiten pc användare, men hade apple någon budgetmodell som kostade kanske 5-10% mer (eller samma) som en PC skulle jag slå till.

Men att betala med skjortan för oftast föråldrad hårdvara är inget jag är direkt sugen på att göra...Även om jag vill verkligen ha en MAC får jag inte det för mitt samvete haha...något säger emot bara...

Bra argument med föråldrad hårdvara...
Ett grafikkort som inte släppts ännu i den ena. 2st grafikkort som inte släppts ännu i den andra.
CPUerna är från intel som är de senaste, laptops med bussar på 1066MHz. DDR3-minnen.
Displayport istället för dvi.

Vad är inte det senaste? Finns det någon annan laptop i världen som kan konkurrera med detta i att ha det senaste?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sidde
Bra argument med föråldrad hårdvara...
Ett grafikkort som inte släppts ännu i den ena. 2st grafikkort som inte släppts ännu i den andra.
CPUerna är från intel som är de senaste, laptops med bussar på 1066MHz. DDR3-minnen.
Displayport istället för dvi.

Vad är inte det senaste? Finns det någon annan laptop i världen som kan konkurrera med detta i att ha det senaste?

Før att inte næmnde tillverkningen av alu chassit eller den nya touchpaden.
Macbooken ær førmodligen værldens mest nyskapande dator.

Permalänk
Medlem

Sen får man ej glömma att dessa MacBooks har LED skärmar, det är inte precis billiga komponenter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Öppet? Kollat på Iphonen ens?

Snarare OS X som är stängt, kan ju inte ens köra det på vilken hårdvara jag vill, kasst.

På vilket sätt är windows stängt så man inte kan köra vilket program man nu vill som funkar för windows? Och hur tvingar dom mig att göra som dom vill?

Men blev bra sugen iaf, antar att man kan slänga in nån vettig linuxdist istället?

Ja, iPhone är stängd men OS X är knappast det. Du kan ändra precis vad du vill, och som sagt är en stor del open source. Kan inte bli så mycket öppnare än open source.

Windows är stängt eftersom du tvingas ha IE, MSN, WMP osv på datorn, omöjligt att ta bort eftersom det är så integrerat. Om du inte vill ha Safari, iTunes eller nått kvar på din mac är det bara dra dom till papperskorgen.

Macarna kan köra alla OS som en vanlig PC, plus OS X. Du har alltså fler val på en mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Ja, iPhone är stängd men OS X är knappast det. Du kan ändra precis vad du vill, och som sagt är en stor del open source. Kan inte bli så mycket öppnare än open source.

Windows är stängt eftersom du tvingas ha IE, MSN, WMP osv på datorn, omöjligt att ta bort eftersom det är så integrerat. Om du inte vill ha Safari, iTunes eller nått kvar på din mac är det bara dra dom till papperskorgen.

Macarna kan köra alla OS som en vanlig PC, plus OS X. Du har alltså fler val på en mac.

Men Apple är knappast så mycket bättre än MS generellt, titta bara på Ipod:en som kräver(krävde?) iTunes för att fungera med datorn.
Och att se det som en fördel för Mac att du kan köra alla OS på mac men inte Windows är ganska fånigt då du kan köra alla OS förutom OSX på en MS PC, och varför kan du inte köra OSX på andra PC maskiner just ja det är LÅST till Mac...

Så OSX må vara bra och jag förstår mycket väl orsaken till att de inte säljer OSX till vem som helst men kom inte och dravla om öppenhet...

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa

heddan: Vad är skillanden på ett par Diesel jeans för 1799:- och ett par standard blåjeans på dressman för 379:- ?

Både bra och dåligt exempel, jeansmärke är en statussymbol medans en dator är ett arbetsverktyg.

Snygga jeans = Förhoppning om att få hem en snyggare tjej från krogen
Snabb dator = Mer jobb gjort på kortare tid.

Förstår din poäng dock.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av FvTwo
heddan, tycker du så är mac inget för dig helt enkelt, så enkelt är det. Allt ligger i beskådarens öga så att säga

Jag är inte omöjlig, tycker att macen verkar väldigt välbyggt och är fantastiskt snygg! Men ville snarare ha argument för att motivera prestandan/krona man får när man köper en mac.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
varför varför varför köper man en pc, där man inte får samma hela paket lösning i ett snyggt o stilrent paket. sen skulle jag nog vilja påstå att en del av grejen i att köpa en mac, är OSX och känslan man får kvalitet när man håller i en mac. sen att de inte är felfria de heller, det måste man ju inse. tycker man det inte, o inte ser nån storhet i OSX, då köper man helt enkelt inte en.

varför köper man en bärbar pc för 12000, när man kan få en för 6000 kr? är den för 12000 verkligen dubbelt då bra sett BARA till ren prestanda på alla delar. troligen inte. kvalitetskänslan osv. därmot, där kan det skilja en del.

svaret är väll att smaken är som baken, delad och vi har alla en egen. vi värderar helt enkelt olika saker här i livet.

Du har helt rätt, jag betalar själv mer pengar för saker med kvalitét i vanliga fall. Missförstå mig rätt nu... Jag vill ha en macbook pro men när jag kollar på specifikationerna så kan jag inte förmå mig att motivera den summan för hårdvaran man kan få för samma pris på en PC...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
För att dom är snyggare, bättre byggda och OS X är det, med stor marginal, bästa operativsystemet som existerar. Eftersom Apple bygger både mjuk och hårdvara får man dessutom en betydligt trevligare upplevelse. Dom nya touchpadsen skulle t.ex. inte vara möjligt på en PC utan massa hemska extraprogram som knappt fungerar tillsammans med Windows. På en mac är det integrerat i operativsystemet och fungerar så gott som perfekt.

Det är ganska lustigt att folk på swec, som köper 6000 kronors grafikkort, chassin och nätaggregat för mer än vanligt folks datorer klagar på att några av Apples modeller kostar någon tusenlapp mer än motsvarande PC.

Edit: Ugh, läste din signatur. Hur många tusenlappar har inte du plöjt ner i din dator? Du måste nog inse att alla inte spelar spel, och om man inte gör det hamnar prestanda ganska långt ner på listan när man är ute efter en ny dator.

Du har rätt i att jag för x antal år sedan lade ner mycket pengar på min dator. Men hade jag betalt samma summa då för en mac så hade jag fått en så pass mycket sämre prestanda på hårdvaran att den hade varit obrukbar med dagens resurskrävande program.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Kommer nya MacBook ha LED-backlight? Såfall är jag mycket sugen...

heddan: Vad är skillanden på ett par Diesel jeans för 1799:- och ett par standard blåjeans på dressman för 379:- ?

Att Diesel-jeansen fortfarande är 800 spänn för dyra för ett vettigt par jeans?

Visa signatur

Det heter KOMPATIBEL. Jeez...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Både bra och dåligt exempel, jeansmärke är en statussymbol medans en dator är ett arbetsverktyg.

Det där är väl ingen generell klassificering, för många är nog även en snygg dator en statussymbol...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Jag är inte omöjlig, tycker att macen verkar väldigt välbyggt och är fantastiskt snygg! Men ville snarare ha argument för att motivera prestandan/krona man får när man köper en mac.

Men om man förutom prestanda skall inkludera bättre utseende, storlek, vikt och kvalitet kommer naturligtvis den där kvoten att bli mindre.

Permalänk
Medlem

Nope

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Undrar om jag kommer vara ensam med att tycka designen på de äldre var snyggare...

Hårdvarumässigt är det bara att sammanfatta att macbooksen nu faktiskt verkar lite vettiga. Cinemadisplay däremot... dags för mig att lägga beslag på en 30 tummare innan de förfulas med.

Rent konstruktionsmässigt gillar jag vad de gjort om man bortser designen. Måste kännas bra mycket mer robusta än min nuvarande 17" HP jag skriver på.

Jag håller med dig, tycker inte om den svarta finishen. Svart+aluminium tycker jag inte är snyggt alls.

Jag gjorde som du planerar och köpte en 30" cinema display förra veckan, grymt glad att de nya är "fula" för nu är jag ännu mer nöjd med mitt inköp
Edit: den är väldigt ljusstark, ser inte varför man skulle vilja ha ännu ljusstarkare när jag inte kör den ens i närheten av max.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lafsen
Jag blev faktiskt sjukt besviken. Visst, keep it simple, men vad är det för fel på hdmi egentligen? Och två usb på pro-modellerna... Känns som datorerna är till för dem som skall surfa och inget mer.
och jag som var så sugen.

HDMI kan inte driva en skärm i 2560x1600, det kan displayport.

OnT: Nu väntar jag bara på uppdaterade mac mini så jag kan köpa en och ha som mediacenter (nej jag vill inte ha en stor bökig HTPC, mac mini är rätt storlek).

Folk kvider ALLTID om priset när det gäller Apples produkter. De inriktar sig inte till de som vill ha de absolut billigaste utan till de som vill ha en jäkligt välfungerande helhetslösning och är beredda att betala för det. Meckar man med hårdvara så köper man inte en mac, det är inte tanken från Apples sida heller så en hyfsat stor del av sweclockers läsare är inte den tilltänkta målgruppen.

Liknelsen med jeansen var ganska bra!

Har man cash så är Mac ett jäkligt trevligt alternativ Blir nog en mbp när snow leopard kommer.

Keynoten har en del intressant information som inte stod i artikeln:

• Mac has 17.6% retail market share in U.S.; 31.3% revenue share.

Nice!

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

HDMI kan inte driva en skärm i 2560x1600, det kan displayport.

Jo, det kan HDMI, på precis samma färgdjup som Displayport, 30 bitars och detta med exakt lika många fps också. Så ditt argument där håller inte riktigt om jag förstått det med HDMI rätt. Detta förutsatt att man då använder HDMI 1.3 av någon variant.

Men, vad tjänar detta till. DP är en nyare kontakt och får säkert större genomslag om något år, men i dagsläget så är HDMI ohotat den smidigaste kontakten.

http://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#HDMI_1.3b1

http://en.wikipedia.org/wiki/DisplayPort

Permalänk
Avstängd

Ser att de kör vidare med Sonys tangentbordslayout! tjusigt

Visa signatur

------------------------------------------------
Intel E6850 | abit IP35 PRO | 2GB OCZ Titanium | 8800GT | Zalman 9700 CPU Cooler | P180

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gerthoi
Allt detta lagom gott, lagom surt. Men en så obeskrivligt dum idé som den att ta bort FireWire kontakten från Mac Book, jag förstår det bara inte, det är så otroligt dumt bara, t.o.m.

Finns en liten plopp som gör om firewire 800 till 400 så man fortfarande kan använda sina gamla grejer. Självklart till extra pengar:P

EDIT: Hade missat att de tog bort fw800-porten från MacBooken. Sorry. Ja, det var ju lite dumt.

Visa signatur

MacBook Pro '08 (Unibody) 2.53GHz Intel Core 2 Duo | 4Gig DDR3 RAM 1067MHz | GForce 9400M + GForce 9600M GT | 1.32Tb HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heddan
Både bra och dåligt exempel, jeansmärke är en statussymbol medans en dator är ett arbetsverktyg.

Snygga jeans = Förhoppning om att få hem en snyggare tjej från krogen
Snabb dator = Mer jobb gjort på kortare tid.

Förstår din poäng dock.

En dator kan väll vara lika mycket statussymbol som en bil, telefon och kläder. Tycker de ren avundsjuka när folk gnäller på Mac kostar mer bara. Har jag råd till en alumniumfräst dator så kan jag väll få köpa det, är inte intresserad av Acer-pisset på OnOff med meningslöst efterblivna Windows Vista Home bara för det är en tusenlapp eller två billigare.

Bara LED-backlight är värt en tusenlapp mer.

Permalänk
Medlem

Någon annan än jag som upptäckte att bilden på MB skärmen hoppade lite när dom visade att MB har prestandan för att köra NFS Undergorund 2? Observera att spelet är 4-5 år gammalt.

Är bilden inklippt, så att man ska tro att det är MB som kör spelet?

Kolla noga på bilden uppe i högra hörnet, där tiderna visas per varv.

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
En dator kan väll vara lika mycket statussymbol som en bil, telefon och kläder. Tycker de ren avundsjuka när folk gnäller på Mac kostar mer bara. Har jag råd till en alumniumfräst dator så kan jag väll få köpa det, är inte intresserad av Acer-pisset på OnOff med meningslöst efterblivna Windows Vista Home bara för det är en tusenlapp eller två billigare.

Bara LED-backlight är värt en tusenlapp mer.

Håller med dig.
Jag har råd att köpa en mbp per månad om jag så önskar så varför inte? Valet blir klart lättare av plastalternativen på onoff som är prisvärda så länge man inte ser till helheten.
Svensk avundsjuka och jantelag gör sig påmind.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zimmerman
Dom som inte direkt intuitivt ser att dom nya MacBook'arna är det vackraste bärbara som Apple klämt ur sig sedan den legendariska TiBooken - har ingen djup känsla för Apple's estetik - vilket är okej, men jag lovar att arktektkontor, reklambyråer, konstfackskolor, formgivarstudios och fotoateljeer rycker och studsar av glädjeextas när dom ser dessa nya skönheter i klinisk minimalism - en absolut stillhet - ett moget allvar utan minsta antydan till pretto. Detta är industridesign på absolut högsta nivå. Detta är gräddan 2008. Att man dessutom kan använda dom till en massa saker är bara ett bonus. Man bör dock se till att producera vackra saker med dessa verktyg. Allt annat är en styggelse.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Medlem

Säga vad man vill om Apple, men deras datorer är i alla fall riktigt snygga! Nu för tiden kan man ju köra Windows på dem också, så det enda som saknas är att de går över till AMD-processorer!

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk

kan man verkligen köra windows nu när dom kör med den nya trackpaden? någon som vet?

Visa signatur

foo shizzle'