Problem med dator till tv:n

Permalänk

Problem med dator till tv:n

Okej jag skaffade en s-video kabel så jag skulle kunna kolla från laptopen till tv:n (en plattskärm) och det funkade men när jag ska ha kabeln från den stationära hemma så funkar det inte tv:n är bara helt vit??? :S så tror det är något fel med grafikkorts inställningarna eller har jag helt fel? hjälp ngn snälla

Permalänk

Jag gör typ samma sak på min tjocka tv, men det funkar bara när grafikkortet/tv:n/kabeln vill det.

Permalänk
Medlem

Hej Joel,

Jag kan rekommendera följande länk:

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=82573...

Hälsningar,
Fredrik

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag skulle tro att det absolut bästa sättet att få riktigt bra bild på din TV är att koppla en VGA kabel från datorn till TVn, om du har en "PC" port på din TV dvs, men det har de flesta plattTV.

VGA kabel går att få tag på billigt från SIBA, elgiganten, eller någon annan butik med datortillbehör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Jag skulle tro att det absolut bästa sättet att få riktigt bra bild på din TV är att koppla en VGA kabel från datorn till TVn, om du har en "PC" port på din TV dvs, men det har de flesta plattTV.

VGA kabel går att få tag på billigt från SIBA, elgiganten, eller någon annan butik med datortillbehör.

Bra tips där huttala, kör på detta istället Joel!

Tips!
Kom ihåg att koppla ur VGA-kabeln, till exempel om du ska spela PS3, Xbox360 eller Wii. Jag glömde vid ett tillfälle att ta bort VGA-kabeln och då skalade bilden ner till 576p i spelen och i blue-ray filmerna. Jag var lite upprörd ett tag (ungefär en vecka) då jag inte kunde få upp bildens kvalité.

Hälsningar,
blöm

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk

okej jag får ta och testa detta då tack så jättemycket

Permalänk
Medlem

lånar tråden så jag slipper skapa en ny.

har använt tv ut med en s-video kabel rätt länge nu (har ingen annat val än s-video). hade stor städning idag och tog bort datorn helt, skulle tvätta golven..

när ja kopplar tibaks allt får jag endast svart vit bild i tvn.. !!! ..

har prövat:
installera om catalyst, bolla med inställningar.
alla andra drivrutiner/bios är up to date.

datorn ses i sign. tror inte heller att tv ut kretsen skulle vara bränd, syns trots allt bild..

tack för svar!

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk
Medlem

Hej lithen,

Först och främst tyckte jag att du gjorde rätt i att städa, nytt år och allt! Typsikt att just detta skulle ské dock...

Jag drar slutsatsen att du använder dig av en "tjockare modell"?

Själv tröttnade jag på min gamla TV och köpte därför en ny modell, då denna TVn i detta fall går att koppla in med både VGA- och med HDMI/DVI -kabel.

S-video har jag aldrig riktigt gillat, då jag stötte på exakt samma problem som dig.

Ett fel som jag gjorde var att jag inte hade en omkopplare för in- och utsignaler. Det var en Scart-kontakt i detta fallet som man kunde justera detta med. Detta förenklade min situation ett tag, tills jag tröttnade och ville ha högre upplösning och bättre bild!

Jag vet inte hur din uppsättning ser ut? Kopplar du S-video kabeln direkt in i TVn?

Hälsningar,
blöm

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk
Medlem

hej!

visst är s-video kabeln av typen fetare. använder en scart som ja kopplar in till tv:n den har dock ingen omkopplare. har också prövat direkt till tv:n med s-video kabeln.

men det som stör är att det fungerade innan, och jag har likadant kopplat nu. en annan sak är att när man bootar skickar grafikkortet ut signal till tvn automatiskt, redan i det här skedet är det svart vitt.. så tyder på nåt hårdvaru problem tycker jag. men som sagt fungerade förut.

visst skall det städas en gång i året i datorhörnan med

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk

Har du två scart uttag på tv:n? Om så är fallet tycker jag att du ska prova att koppla in s-video på ditt andra scartuttag.
Många "gravid-tv" är byggda så att bara ena uttaget är kompitabel med s-video.

Visa signatur

Omnia Faeces

Permalänk
Medlem

jess har 2 stycken, båda ger svart vitt lika så där svideon går direkt till tv:n.

och som sakt det har fungerat i snart ett halvår utan problem men nu när ja har kopplat bort allt och in tillbaks får jag bara svart vit bild

tack för svaren!

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk

Back in the days när jag körde den där kabel så fick man lov att köra den på komponent i stället för Svideo för att få färg. Detta va dock då Geforce 2 med 32mb minne va the shizzel...

Men kanske värt ett försök!
Kolla om du kan ställa om i grafikkortdinställningarna till komponentkabel istället för svideo.

Visa signatur

Omnia Faeces

Permalänk
Medlem

när bios rutan kommer upp under boot är det redan svart vitt..

pointerar nu ijenn att allt fungerade, tog ut kabeln, satt i kabeln typ 2 h senare, svart vit bildåtergivning..

gnugga geniknölarna nu! orkar inte ta bort min S1 sätta tillbaka orginal kylare och skicka det på garanti!

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V

Permalänk

Provade du med att ändra inställningarna på grafikkortet så att den tar komponent istället för svideo?

Visa signatur

Omnia Faeces

Permalänk

Har du provat att vända på kabeln? Dvs, den kontakt som satt i TV:n sätter du i datorn och vice versa. Fråga mig inte varför, men det funkade för mig när min laptop plötsligen bestämde sig för att skicka en svart-vit signal till TV:n

Visa signatur

Ryzen 7 3700X | Gigabyte Auros Elite B450 | Fractal Design Define S | 16 GB DDR4 3600 MHz | Gigabyte 2060 Super | 500 GB Samsung 970 EVO Plus | Corsair RM750X | be quiet! Dark Rock Pro 4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av starkbock
Provade du med att ändra inställningarna på grafikkortet så att den tar komponent istället för svideo?

närmaste jag kommer är inställningen Force Component TV detection. kanske inte de du menar..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lithium42mg
Har du provat att vända på kabeln? Dvs, den kontakt som satt i TV:n sätter du i datorn och vice versa. Fråga mig inte varför, men det funkade för mig när min laptop plötsligen bestämde sig för att skicka en svart-vit signal till TV:n

roligt förslag men tyvärr fungerade det inte heller

Visa signatur

Asus UX32VD-R4002V