@Dalton Sleeper: Välkommen i mc-gänget!
Stirra dig inte blind på 0-100 och hästkrafter. Nästan alla motorcyklar från ca 600kubik har mer kraft än du någonsin kommer att använda. Fördelen med mer kubik är enligt mig en lugnare och mer vibrationsfri gång på längre motorvägsetapper. Började själv med en Yamaha XJR1300 för 10 år sedan, fruktansvärt vrid men lite tungstyrd. Dessutom sanerade man hela sin omgivning för mygg. Köpte en BMW K1200S för jag ville ha lite vindskydd, lite sportighet och en rimlig försäkring. Efter semestrar i både Danmark och Tyskland insåg jag att jag ville sitta ännu mera upprätt på längre turer så de senaste 3 åren kör jag en Kawasaki 1400GTR, en otroligt skön hoj som äter autobahn till frukost och följer slingriga vägar som mjukt smör. Alla hojar har plus och minus, min Kawasaki är i hårdaste laget på tjälskadade svenska landsvägar, då kan det studsa en del.
Du kommer inte att lyckas köpa in drömhoj på första försöket, 1: Du vet inte vad du tycker om 2: Du kommer troligtvis ändra prioritering efter hand. Själv hade jag inte aning om att jag tyckte om att åka 100-150 mil på mc-semester.
Titta efter en hoj med kåpa, det blir väldigt mycket bekvämare på längre turer. Helt kåplöst har en maxgräns på sisådär 10 mil och 90-100km/h sedan är man slut. Det finns hårdingar som kör genom europa med sådana men det tillhör inte vanligheten.
Välja gärna en med ABS. På en av mina mc-semestrar så hoppade ett rådjur upp mitt framför hojen första dagen, jag tvärnitade och missade det stackars djuret med några cm. utan abs hade min semester tagit slut första dagen troligtvis.
Om du söker på gsx-f så får du modeller med helkåpa. Välj en modell som du själv tycker om och kan försäkra, om det är 650,750 eller 1000kubik spelar mindre roll, det går alldeles utmärkt att köra ihjäl sig på alla. En mc med upprätt körställning har ofta lägre antal hästkrafter och mer vrid vilket inspirerar till lugnare körning på högre växlar.
Uppdatera gärna tråden om hur det går med kortet sedan.
Ps. Gå med i SMC! bara tidningen är värd pengarna.