MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

@Dalton Sleeper: Välkommen i mc-gänget!
Stirra dig inte blind på 0-100 och hästkrafter. Nästan alla motorcyklar från ca 600kubik har mer kraft än du någonsin kommer att använda. Fördelen med mer kubik är enligt mig en lugnare och mer vibrationsfri gång på längre motorvägsetapper. Började själv med en Yamaha XJR1300 för 10 år sedan, fruktansvärt vrid men lite tungstyrd. Dessutom sanerade man hela sin omgivning för mygg. Köpte en BMW K1200S för jag ville ha lite vindskydd, lite sportighet och en rimlig försäkring. Efter semestrar i både Danmark och Tyskland insåg jag att jag ville sitta ännu mera upprätt på längre turer så de senaste 3 åren kör jag en Kawasaki 1400GTR, en otroligt skön hoj som äter autobahn till frukost och följer slingriga vägar som mjukt smör. Alla hojar har plus och minus, min Kawasaki är i hårdaste laget på tjälskadade svenska landsvägar, då kan det studsa en del.
Du kommer inte att lyckas köpa in drömhoj på första försöket, 1: Du vet inte vad du tycker om 2: Du kommer troligtvis ändra prioritering efter hand. Själv hade jag inte aning om att jag tyckte om att åka 100-150 mil på mc-semester.
Titta efter en hoj med kåpa, det blir väldigt mycket bekvämare på längre turer. Helt kåplöst har en maxgräns på sisådär 10 mil och 90-100km/h sedan är man slut. Det finns hårdingar som kör genom europa med sådana men det tillhör inte vanligheten.
Välja gärna en med ABS. På en av mina mc-semestrar så hoppade ett rådjur upp mitt framför hojen första dagen, jag tvärnitade och missade det stackars djuret med några cm. utan abs hade min semester tagit slut första dagen troligtvis.
Om du söker på gsx-f så får du modeller med helkåpa. Välj en modell som du själv tycker om och kan försäkra, om det är 650,750 eller 1000kubik spelar mindre roll, det går alldeles utmärkt att köra ihjäl sig på alla. En mc med upprätt körställning har ofta lägre antal hästkrafter och mer vrid vilket inspirerar till lugnare körning på högre växlar.
Uppdatera gärna tråden om hur det går med kortet sedan.

Ps. Gå med i SMC! bara tidningen är värd pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dumbo:

Jämfört med en radfyra av ungefär samma storlek kan den kännas lite tröttare/tråkigare (men den är inte tröttare) just för att den har en bredare effektkurva medan en radfyra har en smalare. Om man ska försöka sig på något slags analogi så känns en v-twin, till karaktären, som en motorutan turbo medan en radfyra känns lite som en turbomotor. Detta även om de har samma toppeffekt och tophastighet osv.
Det beror på att med radfyran så kommer först inget, sedan kommer inget och sedan kommer liiiite och sedan är det ketchupeffekten. Man har alltså ett ganska smalt område att jobba inom, särskilt med en 600 eller 650 eller liknande. Med en V-twin kommer effekten redan från ett, jämfört med motsvarande radfyra, relativt lågt varvtal så man har bra drag ut ur kurvor utan att man behöver varva som en tok.
Med en radfyra man får alltså växla upp och ner väldigt mycket/ofta, vilket kan vara kul när man kör inspirerat men det kan upplevas som jobbigt när man är ute på lite mer avslappnad körning eller i stadstrafik tex.

För någon som är ny på hoj så KAN dendär ketchupeffekten med en radfyra göra att man blir överraskad när den kommer och inte är med och värsta fall tappar man kontrollen.

Jag skulle inte säga att något eg är bättre än det andra och jag hade ju själv Yamahas "motsvarighet" till SV650, FZS600 (som senare blev FZ6 och numera heter FZ6R, verkar det som), som ju har en radfyra. Jag tycker att dendär knuffen man får när effekten kommer är lite kul men det är, som sagt, inte BARA en fördel. Ska man köpa en så "liten" hoj som en 600-650 tycker jag nog att det kan vara en fördel med V-twin just utifrån att den faktiskt HAR lite effekt även på lägre vartal.

Jag vet förresten inte om någon svarade dig på det där med bränsleförbrukningen...
detdär med 0.4-0.5l/mil är om man fiskör med väldigt mjuk acceleration och i princip inte gör mycket över 70km/h. I marschfart (man får läsa in vad man vill i det) så ligger man lätt över 1l/mil. Motorcyklar är inte lika aerodynamiska som bilar och de är inte optimerade för bränsleekonomi på samma sätt heller.

Edit: För att ha bra drag med en 600 radfyra behöver man i princip ligga över 6000rpm hela tiden, med en sporthoj ännu högre.

En triple är väl annars den mest "balanserade" motorkonfigurationen. Okej topp, okej botten.
Gällande bränsleförbrukningen så körde jag ca 650 mil förra året, snittade 0,52 l/milen med en medelhastighet på 87 km/h (enligt ECU:n). Detta med en körning som i stort sett endast består av toppar och dalar. Har inte hojen som transportmedel och här finns gott om bra mc-vägar utan massa "transportsträckor".
Den drar över 1,2 l/milen vid fullt pådrag. 0,47 på motorväg 120 km/h vilket är 5-5,2 k rpm i sexan med min hoj. Vid normal körning så försöker jag hålla mig på minimum 5,5 k. Har rödmarkering vid 10,3.
Jag tycker du överdriver lite med åtgången av soppa. =P

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

@naikon: Jag hade gärna hjälpt till men bor i Falkenberg.

Permalänk
Inaktiv

Jag köpte min första hoj förra veckan. Fick bli en Kawasaki Z300. Snygg som fan, bra pris och tillräckligt med prestanda. Jag har inget intresse av att axa eller åka snabbt och sammtidigt vill jag inte lägga allt för mycket pengar på detta intresse. En ny hoj som är nog den vackraste produkten jag någonsin ägt för 40 000 SEK.. svårslaget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

Ps. Gå med i SMC! bara tidningen är värd pengarna.

Skrivet av Paddglutt:

Sen är en litet tips att du går med i SMC då dem har fina rabatter på utrustning och tillbehör

Done!
"Tack för ditt medlemskap! Du är nu medlem i Sveriges MotorCyklister."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon15480:

Jag köpte min första hoj förra veckan. Fick bli en Kawasaki Z300. Snygg som fan, bra pris och tillräckligt med prestanda. Jag har inget intresse av att axa eller åka snabbt och sammtidigt vill jag inte lägga allt för mycket pengar på detta intresse. En ny hoj som är nog det vackraste produkten jag någonsin ägt för 40 000 SEK.. svårslaget.

Snygg hojj. Jag var tvungen att kika lite på youtube, jag kommer ihåg att jag kika på en z750 tror jag det var på Elmia en gång för många år sedan och jag kommer ihåg att man satt väldigt bra på den. Hur är den och köra?

Fasen vad sugen jag blir på köpa hojj när jag bläddrar i denna tråden. Jag har inte haft en sedan runt 2010.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barak:

En triple är väl annars den mest "balanserade" motorkonfigurationen. Okej topp, okej botten.

V-twin och triplar är mina favoritmotorer, Trumphs triplar är riktigt bra. En del älskar den toppiga skrikiga karaktären hos en högtrimmad fyra och visst kan det vara kul på bana tycker jag, men på vägen vill jag själv hellre ha bra bottendrag. Stånkor är också jäkligt kul på kurviga vägar, men inte på långtur eller motorväg kanske.

Skrivet av anon15480:

Jag köpte min första hoj förra veckan. Fick bli en Kawasaki Z300. Snygg som fan, bra pris och tillräckligt med prestanda. Jag har inget intresse av att axa eller åka snabbt och sammtidigt vill jag inte lägga allt för mycket pengar på detta intresse. En ny hoj som är nog det vackraste produkten jag någonsin ägt för 40 000 SEK.. svårslaget.

Grym nybörjarhoj skulle jag säga! Men även för erfarna motorcyklister som inte vill lägga så mycket pengar eller tycker att 300 kubik räcker. Kör man bara landsväg räcker faktiskt 300 kubik långt. Små hojar är lite underskattade i Sverige, i Spanien och Frankrike kör många fler hojar 300-600 kubik.

@Dalton Sleeper:

Om jag ska vara tråkmåns igen så tycker jag väl egentligen att både GSX-750'in och MT-09'an är aningen häftiga att ha som nybörjarhojar. Ideala fallet skulle jag säga är såhär:

Hoj 1: 40-90 hästar, kör 1-2 år och lär dig kurvteknik, motstyrning, bromsteknik, bankörning etc. Öka riskmedveten och undvik "target fixation". Gör nybörjarmisstagen och kanske tappa den etc. Det går utmärkt att skrämma ihjäl sig på en sådan här hoj också om man missbedömer en kurva eller plötsligt ser lite rullgrus, och då är man glad att man låg 20 km/h för fort och inte 40 km/h för fort.

Hoj 2: 90-140 hästar, kör 1-2 år lär dig använda den fullt ut på bana etc, lär dig mer avancerad kurvteknik där man även använder pinnarna, växlarna, kroppstyngden och gasen och kan läsa vägen bra i hög fart etc.

Hoj 3: +140 hästar om man nu måste det. Välj vad du vill och fortsätt utveckla körningen av och på bana och lär dig förutse faror ännu bättre. Fast vid det här laget så inser de flesta att +140 hästar är jäkligt mycket på gata. Själv är jag mer än nöjd med 100 hästar på gata, mer än så och man kan nästan inte gasa fullt någonstans. Mindre hästar är faktiskt roligare om du frågar mig.

Skulle nog säga att GSX-750'in är en grymt fin andrahoj om man gillar det sportiga stuket, den har ändå närmare 130 hästar vilket är rätt mycket. Saken med att köpa en väldigt kraftfull förstahoj är att det oftast tar längre tid att lära sig köra bra på en sådan, bättre om man har en lite mindre hoj och som man kan piska mer större delen av tiden.

Om vi tar cross och enduro t.ex. så är det bästa sättet att lära sig köra offroad att bara skaffa en gammal 125:a tvåtakt och harva runt på den. Och kan du vrida ut en 125:a cross kan du köra allt sedan, motsatsen gäller dock inte. Att köpa en 1200GS och tro att man ska lära sig köra offroad på den är värdelöst, det blir som att försöka lära sig dansa ballett i en sumodräkt.

Jaja, jag tror att jag gjort mina synpunkter ganska klara vid det här laget

Uppdatera gärna tråden och berätta hur det gick sedan

Permalänk
Vila i frid

Det verkar som att 750Z är svart och har ABS medans 750S inte har det - enligt amrikänska tidningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det verkar som att 750Z är svart och har ABS medans 750S inte har det - enligt amrikänska tidningar.

Enligt svenska Suzuki så verkar både 750 samt 750Z ha ABS (likaså 1000 och 1000F), om man kollar på specifikationer (samt loggan). Dock kanske uppgifterna är plankade rakt av från samma modell?! S-verkar inte finnas på den svenska sidan...
https://www.suzukimc.se/products/street/gsx-s750-2018/
https://www.suzukimc.se/products/street/gsx-s750z-2018/

https://www.suzukimc.se/products/street/gsx-s1000-2018/
"Anm2: ABS kommer endast med GSX-S1000 ABS."

https://www.suzukimc.se/products/street/gsx-s1000f-2018/
"Anm2: ABS kommer endast med GSX-S1000F ABS."

Permalänk
Medlem

Var förbi Synsam idag, inga problem att rabbla upp bokstäverna på tavlan som tur var Tyckte det var betydligt mindre text förut (för sisådär fem år sedan) och flera rader med olika storlekar. Nu var det någon digital tavla med en storlek (kan det ha varit den minsta?) och när jag läst upp den så bar det direkt av till fov-maskinen. Tog nog två, max tre minuter...

Skickade nyss in digitala ansökan till transportstyrelsen, nu är det bara att vänta ett par dagar och om det går igenom så får man kolla när man skall ta semester (Juni eller Juli) och boka intensivpaketet (16k, inkl allt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Angående V-twin så vart jag avrådd att skaffa en sådan av en kollega som är riktigt insatt i mc-världen, även bankörning. Jag litar på honom till 100% och slutföljden blir att exempelvis Kawasaki Ninja 650 går bort. Tycker ni det finns några nackdelar med V-twin?

Minns inte om anledningen var att den skulle kännas slö, eller att den i kombination med 650 skulle kännas slö. En annan kollega kör med liknande/samma motor och känner nu efter 1-2 år att det kanske är dags för uppgradering.

Ninja 650 har en parallell-twin så det är bara hälften rätt där. Sant, parallell-twin är inte världens ballaste motorkonfiguration men för syftet mer än tillräckligt i detta fallet. Om vi pratar riktiga v-twinnar så är det den ballaste motortypen som finns. Jag kör en Aprilia RSV 1000 så jag är dock inte helt neutral i frågan.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Var förbi Synsam idag, inga problem att rabbla upp bokstäverna på tavlan som tur var Tyckte det var betydligt mindre text förut (för sisådär fem år sedan) och flera rader med olika storlekar. Nu var det någon digital tavla med en storlek (kan det ha varit den minsta?) och när jag läst upp den så bar det direkt av till fov-maskinen. Tog nog två, max tre minuter...

Skickade nyss in digitala ansökan till transportstyrelsen, nu är det bara att vänta ett par dagar och om det går igenom så får man kolla när man skall ta semester (Juni eller Juli) och boka intensivpaketet (16k, inkl allt).

Jag hoppas du löser det bra! Snöa inte in dig jättemycket på hoj, oftast köper man inte rätt först ändå.

Var noga också med att PROVA utrustning för att se vilken passform du har. Är du sugen på skinnställ? Tänk då på att det skall sitta som en kondom på dig, du skall knapp kunna röra dig. Prova ställ, alla sitter olika på olika personer, köp inte bara något på internet och hoppas på att passformen är bra.

Rådfråga gärna!

Permalänk
Medlem

@Elektron: Ja, visst blir man sugen! Jag har inte haft hoj sedan 2011. Körde då 1 liters sporthojar. Tog ett medvetet beslut att lägga av medan man fortfarande hade 2 armar, 2 ben och allt funkade som det skulle.

Tänkte inte att jag skulle ha hoj mer i livet. Men visst blir man sugen när man läser i denna tråd och solen skiner ute. Får kanske bli en liten naken 600 eller något. Får se hur länge man kan stå emot. Hade kanske funkat med en EU- moppe också bara för att bli av med suget. 😄

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Jag hoppas du löser det bra! Snöa inte in dig jättemycket på hoj, oftast köper man inte rätt först ändå.

Var noga också med att PROVA utrustning för att se vilken passform du har. Är du sugen på skinnställ? Tänk då på att det skall sitta som en kondom på dig, du skall knapp kunna röra dig. Prova ställ, alla sitter olika på olika personer, köp inte bara något på internet och hoppas på att passformen är bra.

Rådfråga gärna!

Vill poängtera hur viktigt detta är. Man MÅSTE prova. Är OP osäker på hur grejerna ska sitta så ta med någon som vet. Skinnställ SKA sitta såpass tight att det är lite obekvämt när det är nytt, det töjer sig en aning med tiden och anpassas till kroppsformen. Olika märken på ställ och hjälmarpassar olika kropps- och huvudtyper också. Jag som är rätt smalt byggd kan inte ha Dainese t ex, det sitter som ett tält på mig. Alpinestars är bättre, just nu åker jag i ett ställ från Spyke som sitter bra. Shoei passar oss som har lite oval huvudform, Arai är rundare i formen och sitter dåligt på mig. Och som någon annan redan nämnt, snåla inte på utrustingen. Köp vettiga märken från vettiga butiker.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElWeed:

@Jimemy: Ja, visst blir man sugen! Jag har inte haft hoj sedan 2011. Körde då 1 liters sporthojar. Tog ett medvetet beslut att lägga av medan man fortfarande hade 2 armar, 2 ben och allt funkade som det skulle.

Tänkte inte att jag skulle ha hoj mer i livet. Men visst blir man sugen när man läser i denna tråd och solen skiner ute. Får kanske bli en liten naken 600 eller något. Får se hur länge man kan stå emot. Hade kanske funkat med en EU- moppe också bara för att bli av med suget. 😄

Köp en Grom (MSX125) och garva läppen av dig!
Trodde inte man kunde ha så kul med "bara" 125 cc men leendet under hjälmen är lika stort som när jag körde liter-klubba...

Permalänk
Medlem

Jag tog körkort för 2 års sen och köpte den hoj jag körde på risk tvåan, dvs Yamaha XJ6.
Perfekt första hoj, jag åker till och från jobbet i ur och skur, perfekt att tränga sig i trafiken med (Ingarö - Kungsholmen).
Har nu kört 1700mil med den, och har ingen större anledning till att byta.

Rekommenderar en mindre hoj att börja med.

Permalänk
Medlem

I år har jag kört hoj i 14 år (satan i gatan vad gammal jag är) och sett tonvis av liknande trådar. Jag tycker du går in på www.sporthoj.com och börjar söka i det forumet, som förstasteg.
På Facebook har du Sporthoj of Sweden (mycket idioter där) och andra intressegrupper för specifika modeller.

Gällande val av hoj bör du ha något som inte är allt för hög, tung eller effektstark.
Finns en hel drös hojar kring 650cc som är alldeles utmärkta för nybörjare och där det så viktiga ABS finns med.
Försäkringarna är svindyra och hoj kräver en hel del vård och service. Se till att ha verktyg, fett, depåställ, oljehantering och annat bös hemma i syfte att spara några tusenlappar. Serviceböcker är fantastiska saker som möjliggör förbilliganden.

Sjukt rolig hobby som snabbt blir en livsstil. Tyvärr kommer det antagligen kosta flera vänners liv och det är aldrig kul att komma fram till en olycka där en hojvän kämpar för livet eller gå på begravning.

Vad har du för budget för hoj?

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Köp en Grom (MSX125) och garva läppen av dig!
Trodde inte man kunde ha så kul med "bara" 125 cc men leendet under hjälmen är lika stort som när jag körde liter-klubba...

Har haft en blocket-bevakning på dem sen flera år! Ser ju satans roliga ut!
Berätta mer!

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Köp en Grom (MSX125) och garva läppen av dig!
Trodde inte man kunde ha så kul med "bara" 125 cc men leendet under hjälmen är lika stort som när jag körde liter-klubba...

Den verkar kul! 😃

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panzerfister:

Har haft en blocket-bevakning på dem sen flera år! Ser ju satans roliga ut!
Berätta mer!

HAHAHA
Ja, vad ska man säg...?
Det är ju onekligen en mc med ett väldigt smalt (om existerande öht...?) användningsområde men den är så jäkla underhållande att köra så det finns inte!
Sedan får man nog stå ut med att ALLA glor på en.
Sista litershojjen jag hade var en Aprilia Mille -06 med Acra-pipor men jag kan lova att fler vänder sig om när du kommer glidande på Gromen är när jag kom susandes på Millen...

Bor du i en stad så är Gromen fruktansvärt smidig att kuska i stadsmiljö med. Pinnar hyggligt snabbt (nåja, allt är ju relativt) upp till ~85 km/h sedan får man plåga den. Tresiffrigt så får det vara sol-i-ryggen, piss-nödig och lite hemlängtan!

Dricker knappt någon soppa alls vilket gör att man kan rättfärdiga ett köp som pendlarfordon - om man nu inte behöver kuska motorväg.
Sedan är den byggd av Hånda vilket borgar för att den är mer eller mindre skottsäker!

Finns en hygglig tråd om cykeln här:
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?268234-Honda-ms...

Permalänk
Medlem

@elp: Den hade varit idealisk på en gokart bana typ Lockarp. 😍 Ha, ha! Nu har du satt griller i huvudet på mig!

Visa signatur

W2000 på 108" ramspänd, VF1000SWA, Corsair RM750x, Ryzen 5 1600 @ 3,85 GHz, ASUS Prime B350M-A, CORSAIR RGB 16GB @ 2933 MHz, SSD 850 EVO 250GB, Crucial MX500 M.2 500GB, 290x Matrix

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElWeed:

@Jimemy: Ja, visst blir man sugen! Jag har inte haft hoj sedan 2011. Körde då 1 liters sporthojar. Tog ett medvetet beslut att lägga av medan man fortfarande hade 2 armar, 2 ben och allt funkade som det skulle.

Tänkte inte att jag skulle ha hoj mer i livet. Men visst blir man sugen när man läser i denna tråd och solen skiner ute. Får kanske bli en liten naken 600 eller något. Får se hur länge man kan stå emot. Hade kanske funkat med en EU- moppe också bara för att bli av med suget. 😄

Ja så många gånger jag har funderat över varför det inte finns något företag som hyr ut motorcycklar över helger. Det hade räckt att hyra lite då och då.

Jag har haft flera olika. Ett tag hade jag en honda firestorm. 1000kubikare, vet inte ifall den klassas som sport eller sporttouring men den gick som ett spjut och då har den väl halva motoreffekten mot de värsta hojjarna. Dock kände jag som dig när jag gjorde mig av med den, typ att antingen rycker körkortet eller så kör jag ihjäl mig. För äcen om man.kan tänka logiskt så är det så jädra kul och dra på rejällt på gasen.

Därför kommer jag nog inte slaffa någon sporthoj igen. Sporthojjar hör hemma på bana är min åsikt. Däremot finns det en hel uppsjö av olika motorcyckelmodeller som är trevliga och köra som är lite lugnare körstil.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElWeed:

@elp: Den hade varit idealisk på en gokart bana typ Lockarp. 😍 Ha, ha! Nu har du satt griller i huvudet på mig!


Har ju varit instruktör för SMC Skåne i några år och en kollega till mig i SMC Skåne har också en Grom som jag vet han har haft som redskap under en Knix-körning på gokart-banan i Klippan (Bolestad).
Skulle enl kollegan vara "hysteriskt underhållande"!

Har själv inte fått tummarna ur att testa den på bana men det är ett måste inom snar framtid!

Permalänk
Medlem

Självklart ska du ta MC-kort! Välkommen till gänget!

Gillar både utseende och körställning bättre på sporthojar, så rekommenderar hellre det än en glidare. Kan dock vara enklare att komma igång med en modell med lite mer upprätt körställning, främst när man ska köra dom där tråkiga lågfartsbanorna på uppkörningen.

Köp en lagomt billig begagnad hoj som inte kostar en månadslön att försäkra, och när du väl tagit kortet kan du åka runt till olika butiker och testköra. Då kan du också enkelt söka på försäkringar med hjälp av regnumret, stor variation mellan olika märken/modeller/bolag.

EDIT: GSXR750 -06 här

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag en Kawasaki ZX-6R som förstahojj. Köpte den tom innan jag tagit körkort (övningskörde på den).

Kan lätt säga att jag ångrar det valet. Nu har jag inte varit med om något direkt farlig olycka. Trillat några gånger osv. En gång fick jag en tur in till akuten på köpet och då gick det inte ens speciellt fort (kanske 50-60).

Jag valde min MC av ganska tramsiga anleningar. Jag har alltid gillat plastraketer, samt kawasakis grön/svart alt grön/vit (också Honda repsol). Så jag körde mest på utseende.

Tom med min gamla och "långasamma" (0-100 på strax under 4s) MC så är man uppe i ca 160-180 ut från en påfartsramp utan några direkta problem. Kan dock tilllägga att gasa på och varva ur växel efter växel är kul... några gånger (tänk på att det går ganska fort redan i 2an). Köra fort rakt fram är enkelt och att lära sig växla ordentligt är också ganska enkelt. Det blir också ganska tråkigt ganska snabbt.

Tänk på att det är din första MC och du KOMMER att tappa den. Kolla också upp att det finns någon som vill försäkra den. Jag kunde bara hitta 2 företag som kunde tänka sig att försäkra min när jag precis köpt den (de andra fick premien till över 25k och hade då som policy att inte täckna).

Som första hojj hade jag tipsat om Yamaha XJ6. De går att få billigt, har ABS (de flesta iaf), är lättkörda samtidigt som de är pigga. Finns andra liknande som tex ER6 från kawasaki (som också är bra alternativ), jag föredrar dock Yamahas raka 4a.

Tänk såhär: Om du nu ska köra massa på bana osv så kan du gå på något extremare när det är MCn som är begränsningen. Jag har presonligen ALDRIG känt att min ZX6R varit den begränsande faktorn utan det har alltid varit jag. Jag vågar helt enkelt inte köra så fort i kurvor som jag vet att den klarar av.

TL:DR
Köp inte något du blir ledsen om du trillar / tappar den - det KOMMER hända.

Permalänk
Medlem

Jag har haft MC kort sedan jag var 16, körder 125:a då, när ajg fyllde 18 tog jag A kortet men var begränsad till 25kw så då hade jag en Ninja 250. Båda dessa hojar körde jag på gokart bana och där räckte den lilla styrkan till

När jag fyllde 20 så skaffade jag Yamaha XJ6 Diversion F. Den som @Kuspar tipsar om ovan, finns som både helkåpa och naken version. Det är en mer upprätt sporthoj. I princip kan man säga att det är en "snällare" Yamaha R6, med mindre hk, mer upprätt körställning och lite tyngre.

Jag kör den fortfarande efter 7 år och styrkan räcker fortfarande till för mig. Köpte en packväska och med den och en ryggsäck kan man åka på MC semester utan problem och åka längre turer. Men du kan också busa på kurviga vägar.

Om jag skulle byta MC så skulle jag byta till något helt annat, mest för att jag inte kör MC nu som jag gjorde tidigare. Ducati Scrambler lutar det mot då.

Kan tillägga att jag inte skulle köpa en supersporthoj på varken 600cc eller 1000cc då det bara går att utnyttja om du kör på bana eller kör som en dåre på vägarna. Visst, det kanske kommer något läge där du kan gasa lite extra utan att det är någon fara, men är det verkligen kul? och är det verkligen värt den så pass mycket sämre komfort som en sådan MC erbjuder?

Mitt tips, om du är ute efter något sportigt men inte tänker köra på bana, se till att det är lite mer upprätt ställning. Sikta på något mellan 600-800cc. Du behöver inte mer än 80-100hk

PS. Kan tillägga att jag inte körde upp på någon av de hojar jag beskrev, utan körskolan hade supermotarder som man körde upp på. Jag fick obegränsade tunga A kortet på köpet efter 2år, behövde alltså bara köra upp på en 25kw supermotard. Finns begränsningar på hur "liten" en mc får vara när man tar det tunga obegränsade kortet

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk

Skummade igenom några kommentarer och som tidigare nämnt vad jag personligen tyckte var rätt väg att gå när jag tog mc körkort. Tog kort så tidigt jag kunde och blev då begränsat kort med strypning. Min första hoj var en brukshoj från -83. Därefter blev det ducati monster 600, därefter ninja 900 och därefter ninja 1000.

Jag vet att många jag känner som börjat lite smått med både kubik, kg samt hk fått en bra start och vuxit in i rollen som mc förare och alla kör och lever idag.
På andra hållet vet jag ialla fall en person som köpte en 1000 cc sporthoj som första hoj som kraschade. Han överlevde dock.

Dessutom om du börjar med en tråkig hoj med få hk och sedan trappar upp så får du något att se fram emot och kan uppleva en typ av njutning och förväntan som jag inte tror att man upplever om man köper det värsta från scratch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robban75:

Vad har du för budget för hoj?

Max 200k (kontantköp).

Dock verkar modellerna jag är intresserad av ligga runt 100-120k. De dyrare "banhojarna" med 200 hästar, Öhlins dämpare och Brembo bromsar är väll inte precis vad jag siktar på. Lite "sportig" med bra styrning/väghållning, möjligen lite komfort för längre sträckor och vardagskörning.

Edit: De jag har ögonen på är (i ordning)

  1. Yamaha MT-09

  2. Suzuki GSX S750Z

  3. Kawasaki Z900 Performance

Permalänk
Medlem
Skrivet av EmilH:

@naikon: Jag hade gärna hjälpt till men bor i Falkenberg.

Schysst, det är tanken som räknas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Max 200k (kontantköp).

Dock verkar modellerna jag är intresserad av ligga runt 100-120k. De dyrare "banhojarna" med 200 hästar, Öhlins dämpare och Brembo bromsar är väll inte precis vad jag siktar på. Lite "sportig" med bra styrning/väghållning, möjligen lite komfort för längre sträckor och vardagskörning.

Edit: De jag har ögonen på är (i ordning)

  1. Yamaha MT-09

  2. Suzuki GSX S750Z

  3. Kawasaki Z900 Performance

Låter som bra val!
MT-09an är väl den busiga av de tre. Sukkan är nog en bra förstahoj, men tror du med lätthet lan köpa någon av de andra två och bli mer nöjd.
Kawasakin är, i mina ögon, för tung. Många som säljer av sina sådana fort. Funnits i en uppsjö av varianter; 750, 800, 900, 1000cc.
Slår ett slag för Street triple, en av de roligaste hojarna jag kört, tills jag gjorde en high-soder med den i dryga 140kmh.
Går att växa i, grymt ljud och wheelar som intet annat.

Jag tycker du köper en lätt begagnad med garanti kvar. Du slipper första servicen vid 100 mil. Nästa har en tendens att vara vid 600 mil. Nyare och lugnare hojar likt de du nämnde har nog andra service vid 1000 alt 1200 mil.
Handvärmare är guds gova, oaktat vilken hoj du kör.
Att hitta saker att spendera pengar på i hojvärlden är enkelt. Komplett kit med kraschpuckar och motorkåpor går loss på ca. 4000-6000kr. Gött att ha om man råkar tappa den eller bromsa på sig i låg fart i grus. Tråkigt att aktivera försäkringen för sådant småtjafs.

Se till att du har ny och bra utrustning. Billiga märken är billiga av kvalitetsskäl, gör inte det misstaget!

Bjussar på en motiverande bild från i fjol.

Visa signatur

Aorus X570 Elite | Ryzen 9 3900X | Vengence LPX DDR4 32 GB |
RTX 3090 Aorus Xtreme | Corsair RM1000x | Corsair 4000D Airflow | M2-1 1 TB - M2-2 500 GB | Samsung C49HG90