MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem

Stort tack för era tips! Lutar åt att det blir kevlar istället för läder. Ska åka och kolla skor, jacka och byxor imorgon så hittar förhoppningsvis något som duger att börja med så får jag uppgradera till bättre grejer längre fram.

Permalänk
Medlem

Aramid/kevlar kläder är nog smidigast och relativt enkla att göra rena vilket du kommer att behöva göra i varierande omfattning, dom åldras inte heller på samma sätt som skinn men kan tappa lite färg med tiden vilket skinn också gör men blir inte "rynkiga" på samma sätt. Kommer förmodligen med tiden behöva lite olika plagg om de inte innehåller avtagbar isolering och ordentlig ventilation som kan anpassas, vår/höst eller nätter så droppar temperaturen ofta ner mot 10-12 grader men dagtid sommartid upp mot 22-25 och med det spannet är det svårt att undvika att det blir svalt eller aningens varmt.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk

vid vilken ålder går mc försärkingarna ner i kostnad? nu är jag iofs bara 22 och har ett år kvar tills jag ens kan börja övningsköra, men z800 och cbr650r kostar 1000/mån, ninja 650 kostar dock bara 450/mån. på och av helförsäkring. kan givetvis ställa den på min far, men föredrar att ha den på mig såklart. z800 är den som faller mig bäst i smaken just nu

minns när jag köpte min första bil när jag fyllde 18, 4000/månaden om jag hade skrivit den på mig

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

vid vilken ålder går mc försärkingarna ner i kostnad? nu är jag iofs bara 22 och har ett år kvar tills jag ens kan börja övningsköra, men z800 och cbr650r kostar 1000/mån, ninja 650 kostar dock bara 450/mån. på och av helförsäkring. kan givetvis ställa den på min far, men föredrar att ha den på mig såklart. z800 är den som faller mig bäst i smaken just nu

minns när jag köpte min första bil när jag fyllde 18, 4000/månaden om jag hade skrivit den på mig

30 är ett stort hopp och sedan var 5 år.
Var du bor är också stort hopp, nivå 1-2-3 beorende på landsbyggd eller storstad.

Jag fyller 28 och betalar 1300 respektive 1700 för mina motorcyklar från 1997 och 2000 per år dvs. Men jag bor i vad de klassar "storstad"
När jag köpte min 2019 Suzuki GSX-S750 så betalade jag 9300kr per år. Alla helförsäkringar.
När vi pratar dessa summor skall du absolut gå med i SMC för 500kr per år (billigare för dig som är ung) för då får du 10% rabatt på din försäkring. Jag är med i SMC också med mina siffror ovan. Lägg på 10% för att få utan rabatten.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

30 är ett stort hopp och sedan var 5 år.
Var du bor är också stort hopp, nivå 1-2-3 beorende på landsbyggd eller storstad.

Jag fyller 28 och betalar 1300 respektive 1700 för mina motorcyklar från 1997 och 2000 per år dvs. Men jag bor i vad de klassar "storstad"
När jag köpte min 2019 Suzuki GSX-S750 så betalade jag 9300kr per år. Alla helförsäkringar.
När vi pratar dessa summor skall du absolut gå med i SMC för 500kr per år (billigare för dig som är ung) för då får du 10% rabatt på din försäkring. Jag är med i SMC också med mina siffror ovan. Lägg på 10% för att få utan rabatten.

gsx s750 2019 skulle kosta mig 1300/mån på och avställning. året runt 1000/mån, jag är skriven på en villa i gävleborg, i en by med 4000 invånare. sånna premier har jag ingen lust att betala alltså, det får nog bli ninja 650 som första hoj, verkar typ bara vara den som har rimlig försäkringskostnad, och dess syskon såklart. mt-07 är ganska rimlig försäkring men den är så ful

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

gsx s750 2019 skulle kosta mig 1300/mån på och avställning. året runt 1000/mån, jag är skriven på en villa i gävleborg, i en by med 4000 invånare. sånna premier har jag ingen lust att betala alltså, det får nog bli ninja 650 som första hoj, verkar typ bara vara den som har rimlig försäkringskostnad, och dess syskon såklart. mt-07 är ganska rimlig försäkring men den är så ful

Har du kollat hos olika bolag? Bilsport&Mc verkar vara billigast.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

vid vilken ålder går mc försärkingarna ner i kostnad? nu är jag iofs bara 22 och har ett år kvar tills jag ens kan börja övningsköra, men z800 och cbr650r kostar 1000/mån, ninja 650 kostar dock bara 450/mån. på och av helförsäkring. kan givetvis ställa den på min far, men föredrar att ha den på mig såklart. z800 är den som faller mig bäst i smaken just nu

minns när jag köpte min första bil när jag fyllde 18, 4000/månaden om jag hade skrivit den på mig

Jag som fyllt 29 i år har precis kunnat skriva över MCn på mig, KTM 990 SD halvförsäkring för ca 3000kr/år vilket är på samma nivå som för farsan.
Kommer inte ihåg vilken nivå det låg på förra året, men kommer ihåg att jag kolla för ett par år sen och det var mer i stil med 3000kr/månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

gsx s750 2019 skulle kosta mig 1300/mån på och avställning. året runt 1000/mån, jag är skriven på en villa i gävleborg, i en by med 4000 invånare. sånna premier har jag ingen lust att betala alltså, det får nog bli ninja 650 som första hoj, verkar typ bara vara den som har rimlig försäkringskostnad, och dess syskon såklart. mt-07 är ganska rimlig försäkring men den är så ful

Året runt är nästan alltid bättre idag vad jag sett. Finns knappast halvår.
Gå med i SMC innan du tecknar försäkring bara så du kan få med 10%aren.
Svedea och BilsportMC brukar vara billigast. Jag kör båda mina på BilsportMC.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Året runt är nästan alltid bättre idag vad jag sett. Finns knappast halvår.
Gå med i SMC innan du tecknar försäkring bara så du kan få med 10%aren.
Svedea och BilsportMC brukar vara billigast. Jag kör båda mina på BilsportMC.

har man den försäkrad säg 6 månader om året med på/ avställning så blir ju det billigare, om året, än om man har året runt försäkring

edit, med bilsport blir dock 6 månader på/av lika dyrt som året runt

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Skrivet av BengaBang:

Har du kollat hos olika bolag? Bilsport&Mc verkar vara billigast.

nej, har bara kollat trygghansa och länsförsäkringar

edit, kollade bilsport mc nu (vilket också verkar vara trygghansa), landade på 5900/år för z800, och 4400/år för ninja 650. cbr650r 8700/år. men då är det ju också året runt med SMC rabatt inräknat + 20% kundrabatt

både cbr650r och ninja 650 är nog bättre på på/av med vanliga trygghansa, z800 är dock bättre på bilsport

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

har man den försäkrad säg 6 månader om året med på/ avställning så blir ju det billigare, om året, än om man har året runt försäkring

edit, med bilsport blir dock 6 månader på/av lika dyrt som året runt

Jag förstår dig, sen kan det vara rätt skönt att ha ett försäringsbolag som faktiskt är gjort för enthusiast / MC såsom bilsportMC och Svedea. De andra har jag hört är lite jobbigare att hantera när något går fel. Sen om inget går fel är det ju skitsamma. Jag kan dock inte säga mer än vad de jag kör med har haft som erfarenheter och nästan alla säger att Svedea är bäst. Själv har inget hänt ännu men mest hört bra om BilsportMC också. Skadar inte att de har sitt kontor här i Växjö heller där jag bor.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Året runt är nästan alltid bättre idag vad jag sett. Finns knappast halvår.
Gå med i SMC innan du tecknar försäkring bara så du kan få med 10%aren.
Svedea och BilsportMC brukar vara billigast. Jag kör båda mina på BilsportMC.

Nog bra att vara medlem i SMC då man även får lite andra rabatter plus hoj relaterade evenemang och att dom representerar intressegruppen emot politiker mm. Men tål väl att sägas att man kan även få samma 10% rabatt hos Svedea hos vissa märkesklubbar plus lite annat kan ingå exempelvis bärgning, kan vara värt att kolla upp och jämföra.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Tog mitt kort förra veckan. Sjukt taggad på att köra nu så jag måste fixa en hoj och lite utrustning. Vad ska man ha? Lånade kläder av skolan under utbildningen som var någon allväders variant och det kändes inte riktigt som min grej. Borde man köra typ jeans eller är det läder som gäller om man ska vara hyfsat skyddad?

Grattis!
Jag köpte mig MC Jeans x 2 med bra knä och höftskydd en jacka med avtagbart foder för kallare dagar och en mc tröja som jag använder tillsammans med ryggskydd vid riktigt soliga dagar, 2 par handskar, ett par luftigare och ett par mer rejäla samt ett par shyrre mc skor som ser ut som vanliga skor men har bra skydd.

Sitter konstant och kollar på mer MC kläder att köpa, det finns så mycket! till nästa säsong blir det nog alpinestars drystar byxor och jacka eller liknande

Hjälm hade jag sen innan då jag körde vägreggad fyrhjuling (yamaha raptor 700) och det är en ruroc atlas v4 med shockwave ljudsystemet.
Hade jag vetat bättre hade jag nog skippat shockwave ljudet och kört på cardo eller liknande då fler kör på det systemet och ruroc's app som ska funka med andra är rätt hopplös

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Grattis!
Jag köpte mig MC Jeans x 2 med bra knä och höftskydd en jacka med avtagbart foder för kallare dagar och en mc tröja som jag använder tillsammans med ryggskydd vid riktigt soliga dagar, 2 par handskar, ett par luftigare och ett par mer rejäla samt ett par shyrre mc skor som ser ut som vanliga skor men har bra skydd.

Sitter konstant och kollar på mer MC kläder att köpa, det finns så mycket! till nästa säsong blir det nog alpinestars drystar byxor och jacka eller liknande

Hjälm hade jag sen innan då jag körde vägreggad fyrhjuling (yamaha raptor 700) och det är en ruroc atlas v4 med shockwave ljudsystemet.
Hade jag vetat bättre hade jag nog skippat shockwave ljudet och kört på cardo eller liknande då fler kör på det systemet och ruroc's app som ska funka med andra är rätt hopplös

Tack!
Köpte byxor och jacka med kevlar och ett par mc-godkända "vanliga" skor. Köpte en HJC i71 hjälm innan jag började skolan så den får duga ett tag till. Blev ett cardo packtalk också som verkar nice.

Nu måste jag bara hitta något att åka på också!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Tack!
Köpte byxor och jacka med kevlar och ett par mc-godkända "vanliga" skor. Köpte en HJC i71 hjälm innan jag började skolan så den får duga ett tag till. Blev ett cardo packtalk också som verkar nice.

Nu måste jag bara hitta något att åka på också!

Härligt! Ja det är ju inte det lättaste, jag fastnade för naked så blev en mt-09 2021a för mig. Fruktansvärt nöjd! Mindre nöjd med vädret i sommar dock

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Tack!
Köpte byxor och jacka med kevlar och ett par mc-godkända "vanliga" skor. Köpte en HJC i71 hjälm innan jag började skolan så den får duga ett tag till. Blev ett cardo packtalk också som verkar nice.

Nu måste jag bara hitta något att åka på också!

Helt rätt. Ska du ha mer så köper du då. Men bra start!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Börjar bli dags att byta bakslangen på min mt-09
Sitter just nu bridgestone 180/55zr17m/c battlax s22 på den… vart köper ni era däck? Googlar man verkar ju var och varannan sida sketchy
Ska jag köra på samma däck eller rekommenderar ni något annat? Den har bara gått strax över 700 mil så antar det är samma däck som satt när den var ny

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Börjar bli dags att byta bakslangen på min mt-09
Sitter just nu bridgestone 180/55zr17m/c battlax s22 på den… vart köper ni era däck? Googlar man verkar ju var och varannan sida sketchy
Ska jag köra på samma däck eller rekommenderar ni något annat? Den har bara gått strax över 700 mil så antar det är samma däck som satt när den var ny

Sist jag köpte ett framdäck gjorde jag det på Bythjul.com. Michelin Pilot Road 4 kör jag på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Börjar bli dags att byta bakslangen på min mt-09
Sitter just nu bridgestone 180/55zr17m/c battlax s22 på den… vart köper ni era däck? Googlar man verkar ju var och varannan sida sketchy
Ska jag köra på samma däck eller rekommenderar ni något annat? Den har bara gått strax över 700 mil så antar det är samma däck som satt när den var ny

Michelin road 6 skulle jag rekommendera. Pilot är bra också.
De håller långt längre än 700 mil och har bra grepp både vanligt och i regn. Dock skulle jag väl rekommendera något mer sportigt däck med mjukare gummi ifall du nu skulle köra som en "galning".

Battlax s22 är kända för att hålla väldigt kort, road 6 håller minst ett par tusen mil iaf. Men så är det ju när däcken är "supersport" eller vad de kallar dem.

Jag köpte mitt senaste däck på däckonline. Gick bra men har läst lite olika reviews.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Börjar bli dags att byta bakslangen på min mt-09
Sitter just nu bridgestone 180/55zr17m/c battlax s22 på den… vart köper ni era däck? Googlar man verkar ju var och varannan sida sketchy
Ska jag köra på samma däck eller rekommenderar ni något annat? Den har bara gått strax över 700 mil så antar det är samma däck som satt när den var ny

700 mil är ju bra, jag kom 300 mil på mitt bakdäck, fick nyss ett nytt från bythjul 😂

Jag hade kört på något sportigare 2ct däck, touring däck ska du ju inte ha i alla fall.
Jag har kört Metzler M7 och M9 RR förut och har gillat dem.

Permalänk
Medlem

Ja 700 mil är ju ändå bra. När jag bytte in min XSR900 2022 som hade gått 400mil så hade den mindre än 2mm på bakdäcket. Tror det var s22 på den. Kan ha fel.

Har nu kört över 500 mil med min bmw f750 gs och däcken ser nästan nya ut fortfarande. Dock en adventurehoj.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Börjar bli dags att byta bakslangen på min mt-09
Sitter just nu bridgestone 180/55zr17m/c battlax s22 på den… vart köper ni era däck? Googlar man verkar ju var och varannan sida sketchy
Ska jag köra på samma däck eller rekommenderar ni något annat? Den har bara gått strax över 700 mil så antar det är samma däck som satt när den var ny

Köp sporttouring däck då dessa normalt har bra vägegenskaper och håller länge, dual-compund gummi blanding med inslag av silica både fram och bak för livslängd men också mjukare sidor för bra grepp i kurvor. Michelin brukar vara ledande på livslängd och bra kvalitet men andra stora tillverkare har modeller i kategorin också.

Kör själv Pirelli Angel GT, väldigt neutrala och bra egenskaper både i torrt som vått, kört ca 1200 mil och ca hälften kvar, skulle du vara intresserad finns dom för din hoj också.

https://www.youtube.com/watch?v=jQKpqqeG3jc

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Kör med Metzeler M7 RR både fram och bak nu på min Mt-09.
Bakdäcket har suttit på 1000 mil och ser ut att kunna gå lika långt till
Fram bytte jag nu, det förra var någon form av Battlax, men inte samma som original.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Sist jag köpte ett framdäck gjorde jag det på Bythjul.com. Michelin Pilot Road 4 kör jag på.

Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Michelin road 6 skulle jag rekommendera. Pilot är bra också.
De håller långt längre än 700 mil och har bra grepp både vanligt och i regn. Dock skulle jag väl rekommendera något mer sportigt däck med mjukare gummi ifall du nu skulle köra som en "galning".

Battlax s22 är kända för att hålla väldigt kort, road 6 håller minst ett par tusen mil iaf. Men så är det ju när däcken är "supersport" eller vad de kallar dem.

Jag köpte mitt senaste däck på däckonline. Gick bra men har läst lite olika reviews.

Skrivet av kozmos:

700 mil är ju bra, jag kom 300 mil på mitt bakdäck, fick nyss ett nytt från bythjul 😂

Jag hade kört på något sportigare 2ct däck, touring däck ska du ju inte ha i alla fall.
Jag har kört Metzler M7 och M9 RR förut och har gillat dem.

Skrivet av oceanic:

Köp sporttouring däck då dessa normalt har bra vägegenskaper och håller länge, dual-compund gummi blanding med inslag av silica både fram och bak för livslängd men också mjukare sidor för bra grepp i kurvor. Michelin brukar vara ledande på livslängd och bra kvalitet men andra stora tillverkare har modeller i kategorin också.

Kör själv Pirelli Angel GT, väldigt neutrala och bra egenskaper både i torrt som vått, kört ca 1200 mil och ca hälften kvar, skulle du vara intresserad finns dom för din hoj också.

https://www.youtube.com/watch?v=jQKpqqeG3jc

Skrivet av glemmy:

Kör med Metzeler M7 RR både fram och bak nu på min Mt-09.
Bakdäcket har suttit på 1000 mil och ser ut att kunna gå lika långt till
Fram bytte jag nu, det förra var någon form av Battlax, men inte samma som original.

Tack för tipsen!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Michelin road 6 skulle jag rekommendera. Pilot är bra också.
De håller långt längre än 700 mil och har bra grepp både vanligt och i regn. Dock skulle jag väl rekommendera något mer sportigt däck med mjukare gummi ifall du nu skulle köra som en "galning".

Battlax s22 är kända för att hålla väldigt kort, road 6 håller minst ett par tusen mil iaf. Men så är det ju när däcken är "supersport" eller vad de kallar dem.

Jag köpte mitt senaste däck på däckonline. Gick bra men har läst lite olika reviews.

Du kan köra gode fort med road 5/6 innan du är på gränsen för dessa däck på gata.. Här är ett road 5 som gått på bana, satt på en gsxr-1000 och kördes i både upptorkande och torrt. Kör själv Michelin power 5 på bana som instruktör och det håller fint på just en mt-09'a i alla tempon.

Själv säger jag att du inte kan få fel däck om du väljer road 6. Villhöver du sportiga däck så är M9RR toppklass i både vått och torrt, har även kört dessa på bana med mycket fint resultat.

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

gsx s750 2019 skulle kosta mig 1300/mån på och avställning. året runt 1000/mån, jag är skriven på en villa i gävleborg, i en by med 4000 invånare. sånna premier har jag ingen lust att betala alltså, det får nog bli ninja 650 som första hoj, verkar typ bara vara den som har rimlig försäkringskostnad, och dess syskon såklart. mt-07 är ganska rimlig försäkring men den är så ful

Trisst, jag bor i en av storstäderna och ger ca 6000 kr om året för en 2018, Svedea + SMC rabatt. Det har blivit lite billigare sedan jag skaffade eländet, men inte speciellt mycket (närmar mig 40). Dock är bilförsäkringen ett riktigt röveri häromkring (1000 kr+/mån), även fast man har garage

Permalänk
Medlem

Någon som har en mjuk-väska kombination de kan rekommendera? Min egna hoj med hårda väskor står på verkstad men har lånat en annan hoj som jag tänkte åka Gotland runt på under några dagar; den har dock inga väskor.

Har sett Moskos väskor tidigare, de ser väldigt trevliga ut men är för dyra i detta fall.

Har då istället tittat på exv

Lindstrands väska på 52 liter för 1200:-

Bagtecs på runt 100 liter för 1100:-

XLMoto på 68 L för 1000:-

Tänkta främst campa. Väskorna behöver inte hålla för flera månaders offroad-åkande, men det vore kul med något som inte går sönder efter ett par dagar med regn...

Plus om någon del av väskan går att ta bort och ha som ryggsäck för dagstur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Någon som har en mjuk-väska kombination de kan rekommendera? Min egna hoj med hårda väskor står på verkstad men har lånat en annan hoj som jag tänkte åka Gotland runt på under några dagar; den har dock inga väskor.

Har sett Moskos väskor tidigare, de ser väldigt trevliga ut men är för dyra i detta fall.

Har då istället tittat på exv

Lindstrands väska på 52 liter för 1200:-

Bagtecs på runt 100 liter för 1100:-

XLMoto på 68 L för 1000:-

Tänkta främst campa. Väskorna behöver inte hålla för flera månaders offroad-åkande, men det vore kul med något som inte går sönder efter ett par dagar med regn...

Plus om någon del av väskan går att ta bort och ha som ryggsäck för dagstur.

Jag har den från XLMOTO men jag gav 500kr för kittet. För dem pengarna är jag nöjd, men för tusenlappen så satsa på annat. Några 68L är det inte utan du får räkna med att tappa 10L i varje väska ungefär om du vill kunna stänga...

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Någon som har en mjuk-väska kombination de kan rekommendera? Min egna hoj med hårda väskor står på verkstad men har lånat en annan hoj som jag tänkte åka Gotland runt på under några dagar; den har dock inga väskor.

Har sett Moskos väskor tidigare, de ser väldigt trevliga ut men är för dyra i detta fall.

Har då istället tittat på exv

Lindstrands väska på 52 liter för 1200:-

Bagtecs på runt 100 liter för 1100:-

XLMoto på 68 L för 1000:-

Tänkta främst campa. Väskorna behöver inte hålla för flera månaders offroad-åkande, men det vore kul med något som inte går sönder efter ett par dagar med regn...

Plus om någon del av väskan går att ta bort och ha som ryggsäck för dagstur.

Har ingen erfarenhet av väskorna, men för inspiration kan jag säga att jag nyss åkte till Nordkapp ca 550mil med en drybag och ett lastnät spännt över passagerarsadeln på en 1200gs. Detta funkade utmärkt tyckte jag.

Permalänk
Medlem

Beställde nytt däck på däckonline 31/7 som fanns fanns i lager.
Enligt supporten(livechat med 2 olika agenter) skickades det den 1/8, ingen statusuppdatering på varken dpd eller postnord idag så jag annulerade ordern.
Deras livechat gav inte det minsta seriöst intryck då det kändes som dom skrev med google translate och avslutade chattar bara hipsvips. Gick dock lätt att annulera order men kommer inte beställa därifrån igen.

Beställde från bythjul nu istället så förhoppningsvis fungerar dom bättre.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)