MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Grattis! Vad blev det / blir det för hoj då?

Köpte en mt-09 -21 innan ja började övningsköra

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Köpte en mt-09 -21 innan ja började övningsköra

Gott, lagom med kraft också. Nu är det ju bara ut o provköra diverse modeller för att känna på tex ADV, touring, cruiser, osv om du inte redan gjort så du vet att du gjort rätt val.
Men viktigast, ha kul!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Gott, lagom med kraft också. Nu är det ju bara ut o provköra diverse modeller för att känna på tex ADV, touring, cruiser, osv om du inte redan gjort så du vet att du gjort rätt val.
Men viktigast, ha kul!

Joo exakt! Fick prova lite olika modeller på risk tvåan, dom hade en honda där som var fruktansvärt skön att köra men för liten motor. Hade dugit fint som glida i stan hoj dock.
Känner mig riktigt nöjd med min än, första pendlingen 7mil till jobbet idag efter e4an, kändes fruktansvärt bra! Frihetskänslan är oslagbar!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Joo exakt! Fick prova lite olika modeller på risk tvåan, dom hade en honda där som var fruktansvärt skön att köra men för liten motor. Hade dugit fint som glida i stan hoj dock.
Känner mig riktigt nöjd med min än, första pendlingen 7mil till jobbet idag efter e4an, kändes fruktansvärt bra! Frihetskänslan är oslagbar!

Troligtvis en CB600(R) om de hade en modern på risktvåan. Ganska vanlig modell från Honda på körskolor.
Jag har varit sjuk och sen har det regnat så inte kört på ca två veckor. Kommer bli så skönt när regnet försvinner nu i helgen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Troligtvis en CB600(R) om de hade en modern på risktvåan. Ganska vanlig modell från Honda på körskolor.
Jag har varit sjuk och sen har det regnat så inte kört på ca två veckor. Kommer bli så skönt när regnet försvinner nu i helgen.

Jag tror det var en vt400, var som att sitta på ett moln men för lite att köra med

Ajdå! Då är det bara tagga upp för körning! Vad kör du för hoj?
Jag tänkte ta en längre sväng upp till haparanda och hälsa på en gammal kollega om vädret tillåter! Just nu tar jag varje chans jag får att köra 😂

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Troligtvis en CB600(R) om de hade en modern på risktvåan. Ganska vanlig modell från Honda på körskolor.
Jag har varit sjuk och sen har det regnat så inte kört på ca två veckor. Kommer bli så skönt när regnet försvinner nu i helgen.

Vad kör du själv för kul? Kör du lite ADV tro? Själv har jag gått från GSXR1000 till DR650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Jag tror det var en vt400, var som att sitta på ett moln men för lite att köra med

Ajdå! Då är det bara tagga upp för körning! Vad kör du för hoj?
Jag tänkte ta en längre sväng upp till haparanda och hälsa på en gammal kollega om vädret tillåter! Just nu tar jag varje chans jag får att köra 😂

Skrivet av lolrazz:

Vad kör du själv för kul? Kör du lite ADV tro? Själv har jag gått från GSXR1000 till DR650

Jag kör två stycken just nu men kommer bli Yamahan framöver. Om två år skall sambon börja övningköra med mig och då ska hon ha en egen. Har jag råd är jag framöver väldigt sugen på en Suzuki Intruder M1800 eller liknande men det ändras hela tiden. Finns alltid ett litet villhöver i bakhuvudet.
Suzuki Bandit 1200 S (ombyggd till N) 1997. 4cylindrig på 97hk.
Yamaha Dragstar 1100 2000. 2cylindrig på 57hk men högt vridmoment.

Jag hade tidigare en Suzuki GSX-S 750z 2019 som jag hade i två år direkt efter jag tog kortet. Den var lite liten samt dyr i försäkring. Jag fick båda ovan hojar för mindre än jag sålde den för samt en sänkning på försäkring från 9000kr för en hoj till 3000kr för två.

Angående ADV så funderar jag på att plocka en transalp eller liknande för en sommar och köra lite TET.

Edit: Såg att @lolrazz också är från Växjö. Får ses en dag och snacka skit kanske?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Vad kör du själv för kul? Kör du lite ADV tro? Själv har jag gått från GSXR1000 till DR650

Finns det några schyssta grus/terräng vägar i växjö trakten ?
Tänker att du har koll eftersom du kör en DR650

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag kör två stycken just nu men kommer bli Yamahan framöver. Om två år skall sambon börja övningköra med mig och då ska hon ha en egen. Har jag råd är jag framöver väldigt sugen på en Suzuki Intruder M1800 eller liknande men det ändras hela tiden. Finns alltid ett litet villhöver i bakhuvudet.
Suzuki Bandit 1200 S (ombyggd till N) 1997. 4cylindrig på 97hk.
Yamaha Dragstar 1100 2000. 2cylindrig på 57hk men högt vridmoment.

Jag hade tidigare en Suzuki GSX-S 750z 2019 som jag hade i två år direkt efter jag tog kortet. Den var lite liten samt dyr i försäkring. Jag fick båda ovan hojar för mindre än jag sålde den för samt en sänkning på försäkring från 9000kr för en hoj till 3000kr för två.

Angående ADV så funderar jag på att plocka en transalp eller liknande för en sommar och köra lite TET.

Edit: Såg att @lolrazz också är från Växjö. Får ses en dag och snacka skit kanske?

Härligt! Jag har kört massvis med sport men helt sadlat om i höstats/vintras till ADV! Kört lite TET här nere i södra Sverige samt TST.

Min är lite för gammal och klen för att dra på längre tur (jag är också lite för stor) så håller mig i närområdet med lite rundor på 16-17 mil. Sprätta grus och köra skog är extremt kul, rekommenderar absolut en enstånka för detta ändamål!
Du nämner Transalp, skulle slå ett slag för Dominatorn istället, den skall vad jag hört vara aningen bättre och piggare!

Jag ses gärna och kör lite!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Finns det några schyssta grus/terräng vägar i växjö trakten ?
Tänker att du har koll eftersom du kör en DR650

Finns massor faktiskt! Jag har använt Stegra.io för att lägga rutter. Med denna gamla maskinen pallar jag inte köra superlångt, men har 3 rundor som ligger på 13-17 mil som har 70%+ grus och skog. Otroligt roligt med olika väglag och terräng!

Går inte jämföra med norra Sverige dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Finns massor faktiskt! Jag har använt Stegra.io för att lägga rutter. Med denna gamla maskinen pallar jag inte köra superlångt, men har 3 rundor som ligger på 13-17 mil som har 70%+ grus och skog. Otroligt roligt med olika väglag och terräng!

Går inte jämföra med norra Sverige dock

Okej!
Tänkte precis på stegra.io och ville minnas att någon nämnde det här, misstänker att det va du, har i alla fall reggat mig där med nu.
Kör du GPS eller telefon som navigering?

Jo jag bor i närheten nere i Olofström, man har ju blivit hemmavan och kör samma sträckor helatiden så jag letar lite nya offraod sträckor att köra

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Okej!
Tänkte precis på stegra.io och ville minnas att någon nämnde det här, misstänker att det va du, har i alla fall reggat mig där med nu.
Kör du GPS eller telefon som navigering?

Jo jag bor i närheten nere i Olofström, man har ju blivit hemmavan och kör samma sträckor helatiden så jag letar lite nya offraod sträckor att köra

Precis, jag har myntat det här på forumet tidigare.. Är väldigt nöjd användare!

Har du vägarna uppåt kan jag skicka dig lite gpx filer som jag kört, vissa utav dessa har jag kört flera gånger då de varit riktigt bra!

Jag kör gurumaps på telefonen, genererar rutt och gpsfil i Stegra sedan läser jag in i telefonen och navigerar med den på hojen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag kör två stycken just nu men kommer bli Yamahan framöver. Om två år skall sambon börja övningköra med mig och då ska hon ha en egen. Har jag råd är jag framöver väldigt sugen på en Suzuki Intruder M1800 eller liknande men det ändras hela tiden. Finns alltid ett litet villhöver i bakhuvudet.
Suzuki Bandit 1200 S (ombyggd till N) 1997. 4cylindrig på 97hk.
Yamaha Dragstar 1100 2000. 2cylindrig på 57hk men högt vridmoment.

Jag hade tidigare en Suzuki GSX-S 750z 2019 som jag hade i två år direkt efter jag tog kortet. Den var lite liten samt dyr i försäkring. Jag fick båda ovan hojar för mindre än jag sålde den för samt en sänkning på försäkring från 9000kr för en hoj till 3000kr för två.

Angående ADV så funderar jag på att plocka en transalp eller liknande för en sommar och köra lite TET.

Edit: Såg att @lolrazz också är från Växjö. Får ses en dag och snacka skit kanske?

Härligt! kul att få ut sambon också! jag siktar på något liknande när jag får handleda henne, drömmen är ju att köra genom norge och tälta längst vägen
Joo det finns alltid massa villhöver. Skulle vilja testa en 890 duke hur den känns. 1290in blir nog alldeles för mycket att hantera.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Precis, jag har myntat det här på forumet tidigare.. Är väldigt nöjd användare!

Har du vägarna uppåt kan jag skicka dig lite gpx filer som jag kört, vissa utav dessa har jag kört flera gånger då de varit riktigt bra!

Jag kör gurumaps på telefonen, genererar rutt och gpsfil i Stegra sedan läser jag in i telefonen och navigerar med den på hojen!

Absolut, inte omöjligt att jag kommer ha det.
Hur har du valt att montera telefonen, kör själv utan navigering för tillfället men har spånat lite på detta.

Funderade på att införskaffa en billig ulefone men finns det några robusta fästen, kan ju va lite skakigt emellanåt haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Härligt! kul att få ut sambon också! jag siktar på något liknande när jag får handleda henne, drömmen är ju att köra genom norge och tälta längst vägen
Joo det finns alltid massa villhöver. Skulle vilja testa en 890 duke hur den känns. 1290in blir nog alldeles för mycket att hantera.

890 duke är en fantastisk hoj men det är även mt-09 som du sa att du redan har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Absolut, inte omöjligt att jag kommer ha det.
Hur har du valt att montera telefonen, kör själv utan navigering för tillfället men har spånat lite på detta.

Funderade på att införskaffa en billig ulefone men finns det några robusta fästen, kan ju va lite skakigt emellanåt haha.

SP-connect eller Quad-lock är väl det som gäller om man ska ha sin egna telefon. Med deras vibrationsdämpare dvs.

Annars finns det säkert nån annan lösning men det är så jag ska göra.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Absolut, inte omöjligt att jag kommer ha det.
Hur har du valt att montera telefonen, kör själv utan navigering för tillfället men har spånat lite på detta.

Funderade på att införskaffa en billig ulefone men finns det några robusta fästen, kan ju va lite skakigt emellanåt haha.

Kör quadlock. Har en gammal oneplus 6t som navigeringsmobil. Rekommenderar inte att använda din "vanliga" telefon då risken är stor att kameran vibrerar sönder över tid.

Slår ett hårt slag för att lösa så du kan navigera, sedan kolla in stegra och generera en kul rutt, fasen vad bra vägar jag hittat som jag aldrig skulle köra på i vanliga fall!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Kör quadlock. Har en gammal oneplus 6t som navigeringsmobil. Rekommenderar inte att använda din "vanliga" telefon då risken är stor att kameran vibrerar sönder över tid.

Slår ett hårt slag för att lösa så du kan navigera, sedan kolla in stegra och generera en kul rutt, fasen vad bra vägar jag hittat som jag aldrig skulle köra på i vanliga fall!

Ja jag får absolut lösa det, känns som navigering är a och o vid den typen av körning, har redan reggat mig på stegra!

Slog ett öga på denna med men får nog bli quadlock univeral fit och en billig ulefone isåfall.
Har tyvärr ingen gammal "beater"
https://hondogarage.com/products/test-of-perfect-squeeze-bar-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

Ja jag får absolut lösa det, känns som navigering är a och o vid den typen av körning, har redan reggat mig på stegra!

Slog ett öga på denna med men får nog bli quadlock univeral fit och en billig ulefone isåfall.
Har tyvärr ingen gammal "beater"
https://hondogarage.com/products/test-of-perfect-squeeze-bar-...

Den ser ju riktig najs ut! Jag kör en givi helcase där mobilen ligger skyddad innanför ett fodral, fungerar kanon så länge inte solen ligger rakt på.

Absolut, navigation är superviktigt för att ens hitta på alla småvägar.. Tråkigt att köra vilse inne på en skogsväg haha

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Den ser ju riktig najs ut! Jag kör en givi helcase där mobilen ligger skyddad innanför ett fodral, fungerar kanon så länge inte solen ligger rakt på.

Absolut, navigation är superviktigt för att ens hitta på alla småvägar.. Tråkigt att köra vilse inne på en skogsväg haha

Kan tipsa om att Ram Mount också tycks ha rätt fina telefonhållare numera, vattentäta och med trådlös laddning, inte allt för stor nalle eller tjockt fodral ska dom fungera hyfsat, dessutom finns det stort urval av olika infästningsprodukter till dom, modellen heter "Tough-Charge with X-grip", 10W laddare men nyligen kommit ut med en på 15W också, kopplas direkt till ledig USB-port på hojen eller via extra tillbehör på 12V. Har inte den själv då man kör med äldre TomTom Rider 450 och inte behöver oroa sig att telefonen tar skada och så ser man skärmen betydligt klarare dagtid. Rider finns som nyare 550 men redan varit på marknaden i 5 år så borde väl komma ut med en ny snart.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Kan tipsa om att Ram Mount också tycks ha rätt fina telefonhållare numera, vattentäta och med trådlös laddning, inte allt för stor nalle eller tjockt fodral ska dom fungera hyfsat, dessutom finns det stort urval av olika infästningsprodukter till dom, modellen heter "Tough-Charge with X-grip", 10W laddare men nyligen kommit ut med en på 15W också, kopplas direkt till ledig USB-port på hojen eller via extra tillbehör på 12V. Har inte den själv då man kör med äldre TomTom Rider 450 och inte behöver oroa sig att telefonen tar skada och så ser man skärmen betydligt klarare dagtid. Rider finns som nyare 550 men redan varit på marknaden i 5 år så borde väl komma ut med en ny snart.

X-grip fungerar inte på alla telefoner. De vanligaste absolut men inte alla. Bra att tänka på.
Men den är ack så smidig.

Önskar jag hade en modern hoj med USB-uttag, kommer inte ta bort säte och tank för att dra en 12v lina till styret som man behöver på mina. Blir en powerbank med kardborrband om det är aktuellt.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Den ser ju riktig najs ut! Jag kör en givi helcase där mobilen ligger skyddad innanför ett fodral, fungerar kanon så länge inte solen ligger rakt på.

Absolut, navigation är superviktigt för att ens hitta på alla småvägar.. Tråkigt att köra vilse inne på en skogsväg haha

Jo det måste införskaffas! Måste bara byta till ett fatbar först, sitter fågelpinne på styret nu och jag vill ha telefonen i mitten i så fall

Skrivet av oceanic:

Kan tipsa om att Ram Mount också tycks ha rätt fina telefonhållare numera, vattentäta och med trådlös laddning, inte allt för stor nalle eller tjockt fodral ska dom fungera hyfsat, dessutom finns det stort urval av olika infästningsprodukter till dom, modellen heter "Tough-Charge with X-grip", 10W laddare men nyligen kommit ut med en på 15W också, kopplas direkt till ledig USB-port på hojen eller via extra tillbehör på 12V. Har inte den själv då man kör med äldre TomTom Rider 450 och inte behöver oroa sig att telefonen tar skada och så ser man skärmen betydligt klarare dagtid. Rider finns som nyare 550 men redan varit på marknaden i 5 år så borde väl komma ut med en ny snart.

Ska kika på detta alternativet också!

Permalänk
Medlem

Tog mitt kort förra veckan. Sjukt taggad på att köra nu så jag måste fixa en hoj och lite utrustning. Vad ska man ha? Lånade kläder av skolan under utbildningen som var någon allväders variant och det kändes inte riktigt som min grej. Borde man köra typ jeans eller är det läder som gäller om man ska vara hyfsat skyddad?

Permalänk
Medlem

NHD (new helmet day)!

Eftersom jag inte iddes köra 50 mil enkel väg för att prova en AGV-hjälm (se mitt tidigare gnäll i denna tråd) så beställde jag till slut en AGV K1S Soleluna 2018 i stl M efter lite hjälp och diskussion angående storlekar med @lolrazz.

Den kom igår och lo and behold, den passar mer eller mindre perfekt. En mycket glad sporthojsknutte här.

Bildbevis:

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

NHD (new helmet day)!

Eftersom jag inte iddes köra 50 mil enkel väg för att prova en AGV-hjälm (se mitt tidigare gnäll i denna tråd) så beställde jag till slut en AGV K1S Soleluna 2018 i stl M efter lite hjälp och diskussion angående storlekar med @lolrazz.

Den kom igår och lo and behold, den passar mer eller mindre perfekt. En mycket glad sporthojsknutte här.

Bildbevis:
https://i.imgur.com/r6O6e4E.jpeg

Men så grymt att det blev så bra!! Otroligt snygg hjälm också! Älskar AGV

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Tog mitt kort förra veckan. Sjukt taggad på att köra nu så jag måste fixa en hoj och lite utrustning. Vad ska man ha? Lånade kläder av skolan under utbildningen som var någon allväders variant och det kändes inte riktigt som min grej. Borde man köra typ jeans eller är det läder som gäller om man ska vara hyfsat skyddad?

Grattis och välkommen till gemenskapen! Skinn eller textil är upp till dig, båda skyddar. Det viktiga är att det är kläder som är gjorda för mc-körning och att de passar ordentligt. Vanliga jeans skyddar inte ett dugg.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Men så grymt att det blev så bra!! Otroligt snygg hjälm också! Älskar AGV

Ja, så jävla snygg verkligen. Jag kanske har haft en AGV-skalle hela tiden utan att veta om det. Eftersom jag redan har fler hjälmar än jag egentligen behöver så kanske det blir fler AGV i framtiden, vem vet.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Tog mitt kort förra veckan. Sjukt taggad på att köra nu så jag måste fixa en hoj och lite utrustning. Vad ska man ha? Lånade kläder av skolan under utbildningen som var någon allväders variant och det kändes inte riktigt som min grej. Borde man köra typ jeans eller är det läder som gäller om man ska vara hyfsat skyddad?

Allväder är bra. Meeen ska du köra skönt i bra väder så är nedan perfekt.

Någon knox jacka. Typ urbane pro 3.
Mc jeans med de nya lvl 2 3DO ghost höft och knäskydd.
Mcgodkända skor.
Mc handskar
Hjälm som passar bra.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anden55:

Tog mitt kort förra veckan. Sjukt taggad på att köra nu så jag måste fixa en hoj och lite utrustning. Vad ska man ha? Lånade kläder av skolan under utbildningen som var någon allväders variant och det kändes inte riktigt som min grej. Borde man köra typ jeans eller är det läder som gäller om man ska vara hyfsat skyddad?

Som tidigare har sagt, köp kläder avsedda för mc.
Åk till en butik med bra sortiment och prova, köp det du är bekväm i.

Är det så att du har för avsikt att köra på bandagar så ska du definitivt satsa på skinnställ direkt.

Permalänk
Medlem

Titta på AA å AAA märkning då funkar ju även jeans t.ex.
Jag köpte ett bmw allväderställ när jag tog kort men var mest för att de var billigt. Men jag tkr de är skönt att ha de som överdragskläder, så när man väl kommer till jobbet eller besöker vänner är de bara dra av sig byxor å jacka så har man sina vanliga kläder under.

Men har nu på sistone tittat på att köpa ett par MC-jeans och då har blickarna gått mot John doe defender mono som har AAA klassning!
https://www.ridejohndoe.com/en/mjdc5001-defender-mono-black.h...

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB