MC - förstahoj, körkort och utrustning [Samlingstråd]

Permalänk

hur struligt är det att köpa en ombyggd caferacer? de är så charmiga jag kan göra sånadär enklare mekinsatser https://www.blocket.se/annons/alvsborg/caf__racer_med_attityd...

Visa signatur

är alla stockholmare inkompetenta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Brukar handla mina däck på https://se.mynetmoto.com/ sen många år tillbaka, alltid varit skum/dåliga sida men för mig har det alltid fungerat bra. Men däck har blivit dyrare i hela världen samt att EUR kursen är som den är så priserna är inte som de varit.

Har antingen krängt själv eller åkt till grannen som har en däckmaskin i garaget, har man inte dom förutsättningarna så blir det såklart lite svårare att köpa däck helt löst.

Det fick bli däckonline. Sen lossa däck och krängning plus ny slang plus elektronisk balansering för 360kr.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HickeHiskelig:

hur struligt är det att köpa en ombyggd caferacer? de är så charmiga jag kan göra sånadär enklare mekinsatser https://www.blocket.se/annons/alvsborg/caf__racer_med_attityd...

Att köpa någon annans projekt är alltid riskabelt och ännumer när de modifierat ramen, en dålig svetsning och det är du som åker av.

Undvik om ramen är modifierad, alltså den del som går mellan svingarm, motor och styret, även fotpinnarna. Om du inte vet att det är väldigt bra gjort.
Subframe modifikationer är helt ok så länge de inte gjort om under sadeln där du sitter, eller passagerare om du är mån om den personen.

Om de bytt till dåliga stötdämpare bara för att de är kromade så blir det inte kul att köra. Testa att komprimera dämpningen fram och bak var för sig, i bästa fall så när den fjädrar tillbaka upp så stannar den mjukt på väg upp, det är också ok om den fjädrar upp och sen ner någon cm, allt annat är oacceptabelt i mina ögon.

Alla bromsar ska vara original eller uppgraderade, om de tagit bort bromsarna fram för en clean look så undvik.

Sen mindre saker som ifall det inte är en original tank så kan den vara dålig kvalitet och riskera att rosta eller läcka.
Om det är en modernare hojj och de till exempel målat om ramen så kan man få konstiga el problem på grund av dålig jord till ramen etc.

Det är mycket mer som kan gå fel när folk varit i farten med sina egna lösningar.

Permalänk
Medlem

Är det INGEN som säljer AGV-hjälmar i göteborgsområdet? Är intresserad av en Rossi-replica men vill helst köpa i butik och inte beställa i blindo på nätet.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Är det INGEN som säljer AGV-hjälmar i göteborgsområdet? Är intresserad av en Rossi-replica men vill helst köpa i butik och inte beställa i blindo på nätet.

Nope enligt AGV själva, xlmoto har väl deras hjälmar och man får returnera om det inte passar är väl det bästa tipset, bökigt ja men ibland så blir det så.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Halogen:

Är det INGEN som säljer AGV-hjälmar i göteborgsområdet? Är intresserad av en Rossi-replica men vill helst köpa i butik och inte beställa i blindo på nätet.

Hjälm får man jaga ibland. Bor i Linköping men fick åka till Mölndal för att hitta rätt modell

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Nope enligt AGV själva, xlmoto har väl deras hjälmar och man får returnera om det inte passar är väl det bästa tipset, bökigt ja men ibland så blir det så.

Skrivet av Shimonu:

Hjälm får man jaga ibland. Bor i Linköping men fick åka till Mölndal för att hitta rätt modell

Fan, anade detta. Kanske får bli en roadtripp till Lelles nån dag senare i år då. Suck.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Fan, anade detta. Kanske får bli en roadtripp till Lelles nån dag senare i år då. Suck.

Annars rätt bra hjälmar, flera har högsta säkerhetsbetyg på oberoende testcenter :

https://sharp.dft.gov.uk/helmets/?manufacturer=AGV&model=All&...

Har själv en öppen modell framtagen tillsammans med mode firman Diesel, utmärkt kvalité på detaljerna.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Annars rätt bra hjälmar, flera har högsta säkerhetsbetyg på oberoende testcenter :

https://sharp.dft.gov.uk/helmets/?manufacturer=AGV&model=All&...

Har själv en öppen modell framtagen tillsammans med mode firman Diesel, utmärkt kvalité på detaljerna.

Ja, alltså AGV är ju ett europeiskt premiummärke i min värld så jag tycker det är konstigt att så få handlare säljer dem.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Ja, alltså AGV är ju ett europeiskt premiummärke i min värld så jag tycker det är konstigt att så få handlare säljer dem.

Jag har en AGV Pista GP, supernöjd! Är det den du är sugen på? Jag vet att de flesta ställen kan ta hem hjälm så man kan prova, osäker dock på dessa lite dyrare hjälmar. Men kan vara värt att kolla med sin lokala handlare ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Jag har en AGV Pista GP, supernöjd! Är det den du är sugen på? Jag vet att de flesta ställen kan ta hem hjälm så man kan prova, osäker dock på dessa lite dyrare hjälmar. Men kan vara värt att kolla med sin lokala handlare ändå.

Har faktiskt inte bestämt mig helt 100% ännu, litegranna för att jag inte kunnat prova de olika modellerna någonstans. Om man ska vara petig så är det väl bara toppmodeller som Pista RR som räknas som en riktig replika, men AGV har hjälmar med samma motiv som racehjälmarna i hela sortimentet inkl den lite enklare K1. Mugello 2016, Mugello 2018 eller en Soleluna 2019 ligger väl högst just nu.

Egentligen vill jag ha allihopa, men vad säger The Doctor om det?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Har faktiskt inte bestämt mig helt 100% ännu, litegranna för att jag inte kunnat prova de olika modellerna någonstans. Om man ska vara petig så är det väl bara toppmodeller som Pista RR som räknas som en riktig replika, men AGV har hjälmar med samma motiv som racehjälmarna i hela sortimentet inkl den lite enklare K1. Mugello 2016, Mugello 2018 eller en Soleluna 2019 ligger väl högst just nu.

Egentligen vill jag ha allihopa, men vad säger The Doctor om det?
https://media.giphy.com/media/YQHUgiw2qmjdIEPgPQ/giphy.gif

Låter dyrt!

Kan dog absolut rekommendera Pista. Jag har deras carbon, den är jag väldigt nöjd med! Hoppas du får tag på något ställe där du kan prova, själv chansade jag och köpte över nätet. Satt som en smäck från början så jag hade tur.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Låter dyrt!

Kan dog absolut rekommendera Pista. Jag har deras carbon, den är jag väldigt nöjd med! Hoppas du får tag på något ställe där du kan prova, själv chansade jag och köpte över nätet. Satt som en smäck från början så jag hade tur.

Vad har du för mått runt huvudet och vilken storlek köpte du? Jag har 57cm och hamnar någonstans mellan S och M, MS i vissa modeller enligt AGV's tabeller. Normalt svenskt halv-ovalt huvud.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem

Jag har idag Shoei GT AIR (1), jag behöver ny hjälm snart. Några tips på hjälm som är "tyst" (vindbrus), samma passform som shoei, har möjlighet för intercom (Cardo Edge troligtvis)?
Jag har testat GT air 2, HJC RPHA 71 och de verkar bra men har nån ett bra tips på andra hjälmar?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jag har idag Shoei GT AIR (1), jag behöver ny hjälm snart. Några tips på hjälm som är "tyst" (vindbrus), samma passform som shoei, har möjlighet för intercom (Cardo Edge troligtvis)?
Jag har testat GT air 2, HJC RPHA 71 och de verkar bra men har nån ett bra tips på andra hjälmar?

shoei nxr, HJC RPHA 70 och 11 sitter bra på mitt huvud, har inte provat GT air men antar att det är samma form som nxr.
Vet inte hurvida dessa är tysta, beror väl på hur fort du kör, själv har jag ofta öronproppar i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kozmos:

shoei nxr, HJC RPHA 70 och 11 sitter bra på mitt huvud, har inte provat GT air men antar att det är samma form som nxr.
Vet inte hurvida dessa är tysta, beror väl på hur fort du kör, själv har jag ofta öronproppar i.

Hastighet är ganska låg. <120
Alltid proppar också

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hastighet är ganska låg. <120
Alltid proppar också

Gott, ja man skonar ju öronen endel 🤪

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Vad har du för mått runt huvudet och vilken storlek köpte du? Jag har 57cm och hamnar någonstans mellan S och M, MS i vissa modeller enligt AGV's tabeller. Normalt svenskt halv-ovalt huvud.

Jag har typ samma mått, mins inte riktigt och har S.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Jag har typ samma mått, mins inte riktigt och har S.

Är jag jättejobbig om jag ber dig kontrollmäta en gång åt mig? Pretty please?

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halogen:

Är jag jättejobbig om jag ber dig kontrollmäta en gång åt mig? Pretty please?

Nej. Kollar när jag är hemma från jobb!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolrazz:

Nej. Kollar när jag är hemma från jobb!

Mille grazie!

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Då är det ikörkort och kanske köpa nån bok begagnat.

Ta 1-2 lektioner innan uppkörningen. Det kan absolut vara värt det. Helst kanske 1 månad innan och sen bara dagar före om möjlighet finns. Då hinner man få veta sina brister och lösa innan det är för sent och få en liten bekräftelse av någon som vet.

Jag hade inte samma möjlighet att öva privat, bara ett fåtal gånger så jag fick på 8 körlektioner.

iKörkort MC gjorde susen!
risktvåan igår - check
Teori idag - check
Sista hindret imorgon, ska bli skönt när detta är gjort

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

iKörkort MC gjorde susen!
risktvåan igår - check
Teori idag - check
Sista hindret imorgon, ska bli skönt när detta är gjort

Nice! Lycka till imorgon och återkom med resultatet.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nice! Lycka till imorgon och återkom med resultatet.

Tackar! det gör jag absolut, har lagt många timmar på lågfarten senaste veckorna så det känns som att det kommer gå bra bara jag har nerverna i styr

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Btw, sjukt. Fick hem Ejeas V6 pro nu från Aliexpress. 450kr för intercom.
Monterade in det i sambons hjälm som saknade helt och herregud. Ljudet är ju "bättre" än mina gamla Cardo smartpack. Så nu blir det blåtand och samtal när hon följer med bakom.

Köpte från denna säljaren som "ska" vara officiella. https://www.aliexpress.com/item/32879473839.html?

Däremot blir jag ganska låst till Cardo nästa upgrade då klubben kör Cardo med upp till 15 pers i grupp. Får bli en Cardo Edge för mig och hoppas kvaliteten är bra.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Btw, sjukt. Fick hem Ejeas V6 pro nu från Aliexpress. 450kr för intercom.
Monterade in det i sambons hjälm som saknade helt och herregud. Ljudet är ju "bättre" än mina gamla Cardo smartpack. Så nu blir det blåtand och samtal när hon följer med bakom.

Köpte från denna säljaren som "ska" vara officiella. https://www.aliexpress.com/item/32879473839.html?

Däremot blir jag ganska låst till Cardo nästa upgrade då klubben kör Cardo med upp till 15 pers i grupp. Får bli en Cardo Edge för mig och hoppas kvaliteten är bra.

Köpte något som ser exakt likadan ut för ett par år sen, men problemet är att den alltid sänder ljudet så man får inte bara sitt eget vindsus utan även den man pratar med.
Ljudet var även för klent då jag inte ens hör musiken på högsta volym över 50km/h.
Så vi har funderat på att köpa respektive hjälms special intercom som båda är tillverkade av sena.
Ncom till min Nolan och Schuberths motsvarande och hoppas de ska kunna prata med varandra som vilken sena som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nice! Lycka till imorgon och återkom med resultatet.

Regn och rusk men inga problem! Ses på vägarna! 🥳🥳

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Regn och rusk men inga problem! Ses på vägarna! 🥳🥳

Grattis! Vad blev det / blir det för hoj då?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Regn och rusk men inga problem! Ses på vägarna! 🥳🥳

Grattis! Välkommen in i gemenskapen!

Permalänk
Skrivet av Pelle:

Regn och rusk men inga problem! Ses på vägarna! 🥳🥳

Grattis!

Visa signatur

Fractal define XL R2, Asus maximus VII hero, core i7 4790K, Corsair Dominator Platinum 16GB, Asus 680 DC2T