Guide: Sätta upp en RAM-disk för Nvidia Instant Replay (f.d. Shadowplay)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

Bör man göra detta även för andra inspelningsprogram för att spara på SSDn än nvidia instant replay?

Bra fråga!

Jag är tyvärr inte insatt i hur andra mjukvaror fungerar. Nvidia Instant Replay sparar ju en förfärlig massa data i "onödan" just för att det ska gå att skapa ett filmklipp av en ingame-händelse i efterhand, utan att ha en egentlig inspelning igång som både skulle kräva massa lagringsutrymme samt ta tid att gå igenom och klippa ner.

För en regelrätt inspelning så tror jag inte det spelar någon större roll eftersom data då skrivs direkt till filmfilen, men ytterst hänger det nog på om programmet först skriver all data till någon slags diskcache innan det blir en film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

Jag kommer använda den till temp filer frågan är hur stor ramdisk som behövs för temp.

Hur långt är ett snöre?

Skrivet av Shudnawz:

Flyttade även tempmappen för Highlights till RAM-disken,

Vad är "Highlights"?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Sveklockarn:

Hur långt är ett snöre?
Vad är det?

Highlights? Det är en del av hela GeForce Experience-kittet som automatiskt sparar "highlights" i vissa spel. De pushar hårt för PUBG tex, där det automatiskt sparar alla knockdowns, kills, deaths och wins. Sen efter en session får du frågan om vad du vill spara, och kan ladda upp till Facetube eller whatever.
Vet inte hur bra det funkar i äldre eller icke-FPS-spel, men tänker att jag ska testa det ikväll. Vet inte vilken hook som används för att reda ut vad som är en "cool grej att spara", antar att den letar efter vissa popups i interfacet och sparar några sekunder runt det.

Här finns en lista:
https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/geforce-experience/games...
Ändra filtret till höger från "spelinställningar" till "highlights".
Verkar som att spelet måste vara byggt för att stöda det, finns ett SDK för utvecklare.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Highlights? Det är en del av hela GeForce Experience-kittet som automatiskt sparar "highlights" i vissa spel. De pushar hårt för PUBG tex, där det automatiskt sparar alla knockdowns, kills, deaths och wins. Sen efter en session får du frågan om vad du vill spara, och kan ladda upp till Facetube eller whatever.
Vet inte hur bra det funkar i äldre eller icke-FPS-spel, men tänker att jag ska testa det ikväll. Vet inte vilken hook som används för att reda ut vad som är en "cool grej att spara", antar att den letar efter vissa popups i interfacet och sparar några sekunder runt det.

Ah, just det. Det är faktiskt något jag aldrig har använt mig av, men kan tänka mig att det hade varit najs när jag satte achievementet Dronekiller (4 Kill Game Winning Predator Missile) i CoD:MW2 för en massa år sedan.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Sveklockarn:

Ah, just det. Det är faktiskt något jag aldrig har använt mig av, men kan tänka mig att det hade varit najs när jag satte achievementet Dronekiller (4 Kill Game Winning Predator Missile) i CoD:MW2 för en massa år sedan.

Tyvärr stöds inte Generation Zero som jag spelar rätt mycket i coop med grabben. Hade varit nice att få en recap på alla coola takedowns, men vi får väl använda den manuella Repris-funktionen istället.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

En fråga, om jag stänger av instant replay och shadowplay funktionen så skrivs ingenting till SSD'n va?

Permalänk
Medlem

@Shudnawz

Jag vet inte hur jag missade det, men Highlights är ju bokstavligt talat framför näsan när man öppnar Settings och var aktiverat, men jag har nog aldrig sett den funktionen kicka in någonsin.

Kanske borde göra ett tillägg om detta i guiden, men detta kräver ju plötsligt mer utrymme (minst 1 GB) på en RAM-disk. Det är nog åtminstone en liten extra belastning med de sekunderna som skrivs, jämfört med Instant Replay som skriver all data hela tiden.

Håller med om att det är en bra idé att flytta över det till RAM-disk om man använder funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jagers:

En fråga, om jag stänger av instant replay och shadowplay funktionen så skrivs ingenting till SSD'n va?

I GeForce Experience/Highlights så står det att funktionen använder Shadowplay för att spara klipp, så med Instant Replay avstängt så borde det inte skrivas någonting.

Permalänk
Medlem

Ram-disk var standard att köra på 80talet.
Speciellt för att undvika io-fel på diskar när man programmerade

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@Shudnawz

Tack för att du uppmärksammade mig på Highlights, ändrade guiden och la till punkt 17 för att adressera det.

Permalänk

Jag följde guiden men behövde inte starta om någon gång. Fick aldrig någon prompt om det.
Ska bli kul att se hur väl det funkar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Jag följde guiden men behövde inte starta om någon gång. Fick aldrig någon prompt om det.
Ska bli kul att se hur väl det funkar!

Kör du Windows 10?

Permalänk
Skrivet av Sveklockarn:

Kör du Windows 10?

Windows 10 Pro, version 20H2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galadhnen:

Windows 10 Pro, version 20H2

Ja, det är ju t.o.m. samma version som jag kör. Jag installerade om ImDisk Toolkit innan jag skrev guiden och fick omstartsprompt efter både installation och aktivering av RAM-disken. Nåja, det enda som kan gå fel är väl är att den virtuella diskdrivrutinen och RAM-disken inte initieras antar jag, och det lär väl märkas.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, det är ju t.o.m. samma version som jag kör. Jag installerade om ImDisk Toolkit innan jag skrev guiden och fick omstartsprompt efter både installation och aktivering av RAM-disken. Nåja, det enda som kan gå fel är väl är att den virtuella diskdrivrutinen och RAM-disken inte initieras antar jag, och det lär väl märkas.

Jag behövde faktiskt inte heller starta om (också Win10 20H2), och disken dök upp i utforskaren utan problem. Fick dessutom upp egenskapsrutan för den nya ramdisken direkt efter den initierats, som ett slags kvitto på att processen var klar. Kanske har att göra med om du är admin på datorn eller inte?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Det du pratar om är inte samma sak.

En sån "replay" matar bara in en uppsättning av samma parametrar (t.ex. alla tangentbordsinmatningar) i spelmotorn och försöker rendera en likadan scen, det är ingen exakt avbildning av det visuella resultatet som spelaren såg det.
Jag tror att populariteten för den funktionaliteten försvunnit i takt med att datorerna blev såpass kraftfulla att det gick att spela in en film av resultatet på skärmen. Den stora finessen med Shadowplay när det släpptes i oktober 2013 var att det gick att spela in film utan att prestandan i spelet påverkades i närheten av lika mycket som med annan capture-mjukvara.

Jag tror att det är en starkt bidragande orsak till att funktionen inte erfrågas av särskilt många idag, och därav inte finns med i några nyare spel.

Det är inte samma sak, just därför nämner jag det. Funktionen är så otroligt mycket bättre där du i efterhand kan göra mycket bättre videos med cinematisk känsla om så önskas. Du kan spela in och spara hela matcher utan att det tar något större utrymme. Utvecklingen har helt klart backat tillbaka även om tekniken och möjligheten att kunna spela in videos direkt nu finns.
Du skriver som att demos skulle skilja sig mot det spelaren såg och upplevde men det stämmer inte alls för Q3-motorn tex, de positioner som var sparas i filen och det skiljer sig inte från när händelsen ägde rum.

De flesta känner nog inte till demoinspelning. Ja, det är väl som du säger men jag tror helt enkelt bara att detta nya sätt att spela in videos på tagit över för att funktionen redan finns tillgänglig och används även på konsol. Bra att Shadowplay finns men det ger mindre möjligheter och kräver mer.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
99:e percentilen

Det här var ju alldeles otroligt bra, @Sveklockarn! Klart, tydligt och välskrivet. Hade inte en tanke på detta slitage, ska jag villigt erkänna. Kommer rekommendera din guide till alla jag spelar med!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag behövde faktiskt inte heller starta om (också Win10 20H2), och disken dök upp i utforskaren utan problem. Fick dessutom upp egenskapsrutan för den nya ramdisken direkt efter den initierats, som ett slags kvitto på att processen var klar. Kanske har att göra med om du är admin på datorn eller inte?

Jag är administratör. Jag avinstallerade ImDisk Toolkit helt och hållet, startade om och installerade igen, och nu fick jag inga omstartsprompter vid vare sig installation eller aktivering av RAM-disken. Märkligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det här var ju alldeles otroligt bra, @Sveklockarn! Klart, tydligt och välskrivet. Hade inte en tanke på detta slitage, ska jag villigt erkänna. Kommer rekommendera din guide till alla jag spelar med!

Tack!

Det märks även att det är sjuuukt mycket snabbare att cacha på RAM-disk när man sparar sina klipp.

Permalänk
Medlem

Tack för input @Galadhnen och @Shudnawz, det verkar som att man inte behöver starta om vid en ren installation, har modifierat guiden efter det.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Riktigt snyggt jobbat med guiden @Sveklockarn
Pinnad i forumet nu!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Riktigt snyggt jobbat med guiden @Sveklockarn
Pinnad i forumet nu!

Tack för de vänliga orden!

Det var Sweclockers episka 20-årsfest som motiverade mig. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Här finns en lista:
https://www.nvidia.com/sv-se/geforce/geforce-experience/games...
Ändra filtret till höger från "spelinställningar" till "highlights".
Verkar som att spelet måste vara byggt för att stöda det, finns ett SDK för utvecklare.

Eftersom jag nämner Highlights i guiden så kände jag att jag ville kolla upp hur det funkar och vad som händer med de temporära filerna, så kollade upp listan över vilka spel som stödjer det i nuläget:

  • ATOM RPG

  • Anthem

  • Battlefield V

  • Crossout

  • Call of Duty: WWII

  • Deuterium Wars

  • Dirty Bomb

  • DRG Initiative

  • Dying Light: Bad Blood (Coming Soon)

  • Elex

  • Escape From Tarkov (Coming Soon)

  • Europa (Ring of Elysium)

  • Extopia (自由禁区)

  • Final Fantasy XV Windows Edition

  • Fortnite (堡垒之夜)

  • Fornite (CN)

  • Fortnite: Battle Royale

  • GRIP

  • Gu Jian Qi Tan Online (古剑奇谭网络版)

  • Hitman 2

  • Insurgency Sandstorm

  • Islands of Nyne: Battle Royale

  • Justice (逆水寒)

  • Kingdom Come: Deliverance

  • Knives Out PC Plus (荒野行动PC plus)

  • Lost Ark

  • Metal Gear Survive

  • Metro: Exodus

  • My Time At Portia

  • Moonlight Blade

  • Mortal Kombat 11

  • NIOH

  • Phantom Doctrine

  • PLAYERUNKNOWN'S BATTLEGROUNDS

  • Population One (VR)

  • Prey: Mooncrash

  • Project Winter

  • Raiders of the Broken Planet

  • Rend

  • Red Faction: Guerrilla Remastered Edition

  • Shadow of the Tomb Raider

  • Super Inefficient Golf

  • Switchblade

  • Tekken 7

  • Tian Yu 2.0 (Revelation)

  • War Thunder

  • Will To Live Online

  • X-Morph: Defense

Jag konstaterade snabbt att Anthem var det enda spelet på listan jag hade installerat, så körde ett par omgångar för att testa hur Highlights funkar. Det är uppenbarligen så att man får välja vilka händelser som ska trigga Highlights, vilket enligt Nvidias tutorial för Highlights implementerades med GeForce Experience 3.13.1, som släpptes 19:e mars 2018.

I tutorialen står det följande:
5. To access your highlights from previous games, you can even go to the main lobby, click on profile, then the match history tab which will allow you to navigate through your past matches and see all the highlights you had by clicking on the Highlights button as seen below.

Jag testade att spela en runda Freeplay i Anthem, fick lite Highlights (man får en notifiering i GFE overlay om att en Highlight lagts till), avslutade rundan och fick då knappen "Highlights" på Score-skärmen och kunde se att jag hade några Highlights. Sen startade jag om spelet och körde en ny runda, samlade in lite "Highlights" och tryckte på knappen igen när jag kom till Score-skärmen. Då var tidigare spelsessions Highlights raderade, vilket innebär att man kan samla på sig Highlights i flera matcher/omgångar men att man ändå måste spara dem under samma spelsession, precis som med Instant Replay.

Detta innebär alltså att det är lugnt att ha temporära filer för Highlights på RAM-disken, eftersom ingenting sparas utanför spelsessionerna, och således kan jag låta det stå i guiden med gott samvete.

Tyvärr funkade inte Highlights så jättebra med Anthem åtminstone, där det resulterade i korta videoklipp som varken började eller slutade exakt där man ville, och som missade snygga avslutningar (typ sista gubben av tio), så jag föredrar nog att spara klippen manuellt med Alt+F10 ändå.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Sveklockarn:

Tyvärr funkade inte Highlights så jättebra med Anthem åtminstone, där det resulterade i korta videoklipp som varken började eller slutade exakt där man ville, och som missade snygga avslutningar (typ sista gubben av tio), så jag föredrar nog att spara klippen manuellt med Alt+F10 ändå.

Ja, jag misstänker att det finns en anledning till att det är funktionen som har minst stöd bland spelen. Och då använder jag definitivt inte Ansel eller Freestyle speciellt ofta alls.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Najs! Berätta gärna hur det gick!

Det gick kanon! 😊

Visa signatur

Serenity now

Permalänk

Själv använder jag min gamla slit o släng SSD för detta. Slösar hellre några skrivcykler på den än riskera få slut på mina 16GB minne. Går jag någonsin upp till 32 ska jag ha detta i åtanke dock!

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem

Dags att flexa all sin ram kanske?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Så enkelt, så smart, så bra!

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i9-9900K | COOLING : Corsair Hydro H115i PRO | RAM: HyperX Fury Black 64GB@3200MHz | PSU: Corsair RM850x V2 | GFX: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC | STORAGE: 2 x Seagate FireCuda 510 SSD 1TB M.2 NVMe + 2 x Samsung 840 500GB SSD | MONITOR: Acer XB271HU + BenQ SW271 | CHASSI: F.D. Define C | OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag körde denna RAMdisk innan. Men FS2020 vägrade starta med den installerad.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk

Blev så sugen på att testa, så mina 2x8gb 3600mhz CL16 är nu sålda. Och imorgon trillar in likadana minnen, fast 2x16gb.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2