Ingen som är taggad på att se nya Dune?, Bioprimär idag 15 sep

Permalänk

Ska se den om en vecka på IMAX. Eftersom Zimmer gör musiken är jag nästan 100% på att jag kommer gå därifrån nöjd även om filmen suger.

Permalänk
Medlem

Planerar att se nästa vecka. Hoppas alla sci-fi entusiaster går och ser så vi kan få uppföljare ASAP, ser episkt ut.

Permalänk
Medlem

Bokat biljetter till Imax. Sjukt taggad! Också spelat Dune2 back in the day! Nostalgi!

Permalänk
Medlem

Jag såg den igår på premiären med min fru. Ångrar att jag inte bokade biljetter till iMax istället. Det är ett episkt äventyr skapad för att upplevas på iMax, utan tvekan!

Permalänk

Enda som är surt är att detta är volym 1 och volym 2 ska komma senare enligt Ronny Svensson som rescenserade filmen på tv4. Ska nog se den på HBO Max tror jag

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Skrivet av djdennistm:

Enda som är surt är att detta är volym 1 och volym 2 ska komma senare enligt Ronny Svensson som rescenserade filmen på tv4. Ska nog se den på HBO Max tror jag

2an kommer bara om de får tillräckligt bra recensioner och tillräckligt många som tittar enligt de jag läst iaf.

Permalänk
Medlem

Såsom många nyinspelningar av gamla klassiker, kultfilmer, blockbusters - så tror jag att det blir fantastiskt dåligt.
Hoppas på att bli glatt överraskad i så fall.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Dagens Nyheter skriver; gravallvarliga ”Dune” har en poetisk och skrämmande intensitet.
Dom ger filmen en 4:a.

Kommer inte se den på bio men blir ett 4K Ultra HD-köp vid release.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Skall se på bio, men kanske inte imax, jagar nu scifi intresserade frivilliga. Känner en.

Visa signatur
Permalänk
Lego Master

Wait, what? Jag hade för mig att det skulle bli en serie? Eller har jag blandat ihop det med Foundation? I'm so confused. Och biosugen.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Går den inte att strömma någonstans? Ser det går på HBO Max men inte på vår HBO nordic.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av JBE:

Går den inte att strömma någonstans? Ser det går på HBO Max men inte på vår HBO nordic.

https://www.moviezine.se/nyheter/bekraftat-hbo-max-slapps-i-s...
Verkar lösa sig samtidigt som Windows 11, typ.

Eller ja, lite senare. 26 oktober.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Som lite små dune-nörd var jag iväg och såg den på IMAX igår. Av vad som nämnts i tråden så håller jag nog med DN. Om man tycker att det är för lite humor i nya Dune så gillar man nog inte böckerna (och kanske inte förstår sig på Dune, eller film heller för den delen, alls).

Jag var dock inte beredd på ljudvolymen på IMAX. När dom "nu blir det bioreklam" gjorde det ont i öronen fram tills att filmen började, efter det blev det lite bättre men vissa stunder var lite smärtsamma. Framförallt tror jag det var mellanregistret som gjorde att det kändes som om trumhinnorna skulle tryckas in i huvudet på en. Basen kändes skönt i magen dock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Wait, what? Jag hade för mig att det skulle bli en serie? Eller har jag blandat ihop det med Foundation? I'm so confused. Och biosugen.

Det ska komma en serie på HBO senare den ska dock utspela sig ett bra tag innan Dune har jag för mig. Första avsnittet ska väl regisseras av Dennis men inte resten. Foundation har väl flyttat till Apple TV?

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Shudnawz:

Wait, what? Jag hade för mig att det skulle bli en serie? Eller har jag blandat ihop det med Foundation? I'm so confused. Och biosugen.

Foundation är serieformat på Apple. Premiär fredag nästa vecka!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Så var det bra eller anus?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ramlösa:

Så var det bra eller anus?

Bra

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBE:

Går den inte att strömma någonstans? Ser det går på HBO Max men inte på vår HBO nordic.

Har för mig att den kommer på HBO Max samtidigt som den har premiär på bio i USA, dvs i sena oktober.

Permalänk
Medlem

Nej inget jag betalar för att se i alla fall!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nr42:

Som lite små dune-nörd var jag iväg och såg den på IMAX igår. Av vad som nämnts i tråden så håller jag nog med DN. Om man tycker att det är för lite humor i nya Dune så gillar man nog inte böckerna (och kanske inte förstår sig på Dune, eller film heller för den delen, alls).

Tror att folks förväntningar är starkt formade av 43 Marvel Cinematic Universe filmer, Star Wars produktioner osv, och sorterar mentalt in Dune i samma kategori.
Men berättelsen är inte hämtad från en serietidning. Alls.

Permalänk
Medlem

går den att köpa/hyra på nätet någonstans?.

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic XL, Be Quiet Dark power pro 12 1200w, Ryzen 9 3900X(EK velocity), MSI X570, Corsair Dominator 3200mhz, RTX 3090(Suprim X med EK block)+ RTX 3080(FTW3 Ultra med EK block). EK distro/pump O11 Dynamic XL, 2x EK 360mm radiatorer.

Legion 7, 5800H/RTX3080.

Permalänk
Gallerikonnässör

Taggad som få! Ska se den imorgon på Mall of Scandinavia. Det blir första IMAX-rullen för min del.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X | Asus RTX 4070 Ti Super ProArt OC | ASRock B550M-ITX/ac | Noctua NH-L12S 16GB DDR4 @ 3600 MHz | Fractal Design Terra | LG 42C2 | Logitech Pro X Wireless | Keychron K2 | Logitech G Pro X Superlight

Nvidia Shield TV Pro 2017 | LG 65CS | Valve Index

Permalänk
Skrivet av osterlichtenich:

2an kommer bara om de får tillräckligt bra recensioner och tillräckligt många som tittar enligt de jag läst iaf.

Aaah är det så förståelig:-)

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag tillhör nog en minoritet som tycker att David Lynchs version från tidigt 80-tal är riktigt bra. Jag läste boken innan jag såg filmen, och tyckte att filmen gjorde boken rättvisa.

Gillar också Lynchs version. Tycker att det var synd att Jodorowskys version aldrig blev av under 70-talet, den hade varit sjukt psykadelisk tror jag.

Permalänk

Jag är nöjd med mitt besök, inte IMAX då det inte finns i närheten. Ett ord, EPISK, väntar med spänning på del 2

Permalänk
Medlem

Såg den på IMAX i Stockholm i förrgår. Går nästan alltid på IMAX (dyrare, men bättre på alla sätt och aldrig varit med om mobilflippande och prat), ibland Dolby Atmos salongerna.

Senast jag var så imponerad var när jag såg Blade Runner 2049 och Interstellar där. Så mäktig och maffig, så om man kan så ska man se den på stor skärm som möjligt. Kan hålla med regissören att se den hemma på tv är som att köra speedboat i badkaret 😂

Soundtracket av Hans Zimmer var lika imponerande, så tackar för denna gång att han tacka nej till Nolan för denna film 👍

Även roligt att få se två av våra svenska stjärnor, Rebecca Ferguson och Stellan Skarsgård.

Hoppas, hoppas verkligen på att del 2 blir av!
Blir garanterat ett köp på 4K utgåvan sen också.

Permalänk
Medlem

Gillar man Denis Villeneuves filmskapande, och går igång på det visuella språket, den rätt långsamma klippningen och hur allvarstyngda hans filmer känns, så lär man inte bli besviken. Jag håller både Arrival och Blade Runner 2049 högt på min lista över filmhöjdpunkter på senare år, så jag hade höga förhoppningar.

Jag har varken romansviten eller 80-talets filmen att jämföra med, men det är en mäktig filmupplevelse. Det är en "vuxen" film på samma sätt som Game of Thrones är en "vuxen" serie. Ganska lågmält i stunder, inte sprängfyllt med klumpig exposition eller onödig dialog och inga vidare comic reliefs så långt ögat kan nå. Men när saker väl händer, då jävlar händer det också. Den som förväntar sig en actionrökare med Marvel-glimt i ögat lär bli mäkta besviken. Inte för att actionsekvenserna inte är sanslöst bombastiska och tillfredställande, men för att filmen inte jäktar mellan de bitarna.

Mycket sevärd film och fantastisk upplevelse på storbild och med dånande ljud. Hans Zimmers musik är helt vansinnig. Hoppas att den breda biopubliken tycker detsamma, så att det också avspeglar sig i Warner Brothers plånbok.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag tillhör nog en minoritet som tycker att David Lynchs version från tidigt 80-tal är riktigt bra. Jag läste boken innan jag såg filmen, och tyckte att filmen gjorde boken rättvisa.

Undrar verkligen hur denna nya version är. Jag befarar att den, liksom nästan allt som görs nu, är överlastad med överdrivna effekter och överspelad "dramatik".

David Lynch-versionen har sina kvaliteter även om specialeffekterna inte är de bästa. Det som är bra med den är att den inte följer det vanliga film-mönstret. Den utspelar sig långt fram i tiden och då kan mycket vara annorlunda. Att den filmen utelämnar en hel del från böckerna ser inte jag som ett stort problem.

Permalänk
Medlem

Älskar boken såklart och filmen också. Filmen har en speciell känsla som jag tror kommer saknas i den nya. Rädd för att det bara blir ännu en i raden av plastiga specialeffekts/actionrullar. Men men, får väl se den först...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Nr42:

Jag var dock inte beredd på ljudvolymen på IMAX. När dom "nu blir det bioreklam" gjorde det ont i öronen fram tills att filmen började, efter det blev det lite bättre men vissa stunder var lite smärtsamma.

IMAX i Solna har länge haft problematiskt ljud och det kom tidigt in klagomål om den höga nivån. Högtalarsystemet, som är från Tannoy, är egentligen inte fullt avsedda för sådant bruk trots IMAX-certifieringen och med tanke på all loudness som förekommer i marknadsföring så blir det extra tydligt hur mycket allt krockar. Om dynamiken är större, med lägre medelvärde och mindre frekventa peakar, kan det klara sig bättre men i överlag blir ljudet i fråga ganska... Amerikanskt. Mycket och mer men inte direkt bättre.

Att sedan hela IMAX på MoS är kompromissat bara för att mjölka pengar mha varumärken säger nog mer om IMAX i sig tyvärr...

Edit: För att hålla sig till ämnet så får vi se om jag ger nya Dune ett försök. Lynchs film ligger mig mycket varmt om hjärtat men Denis imponerade föga med sin kvaddade Blade Runner 2049. Får man något liknande här så känner jag bara avsmak.